ALIEN QUADRILOGY
Bespreking door: Yves - Geplaatst op: 2004-01-04
FILMS
Alien - In een verre toekomst wijkt cargoschip Nostromo af van haar koers richting Aarde. In opdracht van de Company gaat ze in de richting van de onbekende planeet LV-426 om een noodsignaal te onderzoeken. De bemanning onder leiding van Dallas (Tom Skerrit) vindt er vreemdsoortige objecten, maar geen leven. Plots springt er een schepsel uit een eivormig voorwerp dat zich vasthecht op het gezicht van Kane (John Hurt). De crew vlucht terug naar het schip en verlaat de planeet. Na een tijd verwijdert het schepsel zich van Kane's gezicht en lijkt die weer de oude. Plotseling barst zijn borstkas echter open en komt er een monster tevoorschijn. Het beest kan ontsnappen en het is nu aan de bemanningsleden om het te vinden en te doden. De Company blijkt in de gedaante van wetenschapper Ash (Ian Holm) echter ook een robot meegestuurd te hebben om het monster levend en naar de Aarde te brengen. De alien blijkt zeer bloeddorstig en onvernietigbaar te zijn en vermoordt één voor één de bemanningsleden tot alleen luitenant Ellen Ripley (Sigourney Weaver) overblijft. Zij beslist om de Nostromo op te blazen en zelf met een reddingscapsule te ontsnappen. Maar ze is niet alleen…
Aliens - Na 57 jaar rondzweven in hyberslaap, wordt Ripley’s capsule in de ruimte gevonden. De legertop ondervraagt haar, maar gelooft het verhaal over de alien niet. Inmiddels wonen er immers heel veel families op planeet LV-426 en er zijn nog geen incidenten waargenomen. Als alle contact plotseling verbroken wordt met de kolonie, wordt er een militaire reddingsploeg gestuurd en Ripley wordt door Company-man Burke (Paul Reiser) bewerkt om alsnog mee te gaan als adviseur. Eens ter plaatse blijkt de bevolking uitgeroeid door de massaal aanwezige aliens. Alle vervoers- en communicatiemiddelen worden vernietigd en slechts enkele militairen kunnen ontsnappen aan de monsters. Als bij wonder vinden ze een overlevende: de kleine Rebecca – bijgenaamd Newt (Carrie Henn). Zij lijkt, samen met meegereisde robot Bishop (Lance Henriksen) de enige die een uitweg kan vinden. Newt wordt echter meegenomen door de monsters en als Ripley haar gaat zoeken, komt ze oog in oog te staan met de alien queen die volop eieren aan het leggen is.
Alien³ - De overlevenden uit ‘Aliens’ stortten met hun ruimtetuig neer op de onherbergzame planeet Fury 161. Enkel Ripley overleeft de klap en ze wordt door dokter Clemens (Charles Dance) naar de ziekenboeg van een oude loodgieterij gebracht. Hij vertelt haar dat de planeet eigenlijk een strafkamp is voor zware criminelen die zich op het Geloof hebben gestort. In deze voor haar zeer vijandige en 100% mannelijke omgeving is het Dillon (Charles D. Sutton) die zijn medegevangenen onder controle houdt. Om zeker te zijn dat er geen aliens meegekomen zijn, laat ze de lijken van haar medepassagiers onderzoeken, zonder resultaat. Op het moment dat verschillende gedetineerden op gruwelijke wijze om het leven komen, weet Ripley hoe laat het is. In een plaats zonder voorzieningen of wapens moet ze het opnemen tegen de meest dodelijke tegenstander: een alien. Als ze zichzelf dan ook nog eens misselijk begint te voelen, wordt haar grootste angst werkelijkheid: er zit een embryo van een alienkoningin in haar borstkas. Ook de Company weet dat en wil de alien koste wat kost levend in handen krijgen. Ripley beseft dat ze zal moeten sterven, maar niet voor de rondlopende moordmachine vernietigd is. Het wordt dus een gevecht tegen de tijd.
Alien Resurrection – We zijn 200 jaar na de dood van Ripley en wetenschappers hebben haar na enkele mislukte pogingen kunnen klonen mèt een alien queen in de buik. De operatie om het embryo te verwijderen lukt en zowel monster als de Ripley-kloon blijven leven. Alles wordt nu gestuurd door de Amerikaanse regering en die regelt zelfs de toelevering van een verse massa mensen om de alieneieren te voeden wat resulteert in 9 volwassen aliens. Elgyn (Michael Wincott) is eigenaar van vrachtschip Betty en ook hij heeft zonder het te weten slachtoffers bij. Naast bemanningsleden Johner (Ron Perlman) en de gehandicapte Vriess (Dominique Pinon) reist ook Call (Winona Ryder) mee. Zij wil Ripley uitschakelen maar dat lukt niet. Meer nog, door het klonen heeft die bepaalde eigenschappen van de alien overgenomen die haar onkwetsbaar maken. Wanneer de monsters weten te ontsnappen worden Ripley en Call bondgenoten in de strijd om de beesten te vernietigen. Samen met enkele overlevenden kunnen ze ontkomen, maar tijdens hun ontsnapping moeten ze eerst nog afrekenen met de afstammeling van de Ripley-kloon.
Iedereen die zich een beetje filmfan noemt zal de Alienfilms ongetwijfeld kennen en gezien hebben. Al van bij de release van Ridley Scotts klassieker in 1979 was de reeks razend populair bij het publiek. Alien en Aliens werden ook door de critici met loftuitingen overladen, terwijl Alien³ en vooral Resurrection op veel minder bijval konden rekenen. Hoe je het ook bekijkt, elke film benadert het gegeven van het bloeddorstig ruimtemonster op een andere manier en dat is op zich al veel waard. Scott maakte de allereerste space-thriller, Cameron nam de Vietnamoorlog mee in de ruimte, Fincher bekeek de psychologische/spirituele kant en Jeunet betrok het klonen mee in het verhaal. Ondanks het aanstellen van een andere regisseur per film is er een opmerkelijke cohesie in de reeks. Dat de oorspronkelijke ontwerpen van de monsters grotendeels onveranderd bleven zal daar zeker mee te maken hebben. Alien bracht een revolutie in de sciencefictionfilmwereld teweeg door ‘de ruimte’ een bloeddorstig en angstaanjagend karakter te geven. Bovendien werd Ripley de allereerste vrouwelijke actieheldin uit de filmgeschiedenis. De promotionele slogan ‘In Space no one can hear you scream’ werd wereldberoemd en de films werden klassiekers. En dat is volledig terecht.
BEELD EN GELUID
Speciaal voor de deze re-release trok Fox alle registers open om de audiovisuele kwaliteiten van de reeds bestaande Legacy-box te verbeteren. Alle extra’s zijn op bijkomende disks gezet zodat ze geen geheugencapaciteit innemen ten nadele van beeld en geluid. ‘Alien’, ‘Alien³’ en ‘Alien Resurrection’ worden in het oorspronkelijke 2.35:1-formaat anamorfisch weergegeven en in alledrie de gevallen kunnen we over een duidelijke verbetering spreken. De filmgrain en printbeschadigingen die in de eerste release van de films te zien waren, zijn bijna volledig weggewerkt en de kleuren zijn veel natuurlijker. De grootste verbetering is merkbaar bij ‘Alien’, die nu een vlijmscherp beeld heeft met zeer veel detail. Niets verraadt dat het hier een film uit 1979 betreft en vele nieuwe films kunnen er niet eens aan tippen. Maar de prijs voor beste beeldkwaliteit gaat hier toch nipt naar Alien³. Ook deze transfer heeft een grotere helderheid en we konden echt geen enkel foutje vinden. Vreemde eend in de bijt ‘Aliens’ wordt in 1.85:1 anamorfisch weergegeven en heeft nog steeds de minste beeldkwaliteit van de reeks. De zware grain is hier slechts in geringe mate verminderd en de kleurscheiding blauw/rood (de lievelingskleuren van Cameron) kan beter. Maar uiteindelijk zijn dit zonder twijfel de beste versies
ever van de films.
Ook op geluidsvlak is er alleen maar positief nieuws te melden, hoewel de verbeteringen hier niet zo opvallend zijn. Dat hoefde ook niet, want de Legacy-box klonk al fantastisch. Toch kregen twee van de vier films (Alien en Resurrection) nog een DTS-soundtrack. Dat de twee andere het zonder moeten stellen, heeft te maken met het gebrek aan opslagcapaciteit vanwege de lengte van hun uitgebreide Special Editions. Maar niet getreurd, de voorziene Dolby Digital 5.1-sporen geven meer dan voldoende dynamiek en surroundeffect. Veel verschil tussen beide formaten is er niet, maar de DTS vertoont toch iets meer diepgang, een breder geluidsveld met preciezere ruimtelijke spreiding en klinkt net dat ietsje voller en subtieler. Een kleine vermelding toch bij Alien³ waar de dialogen van de toegevoegde scènes van een minder kwaliteit zijn. Fox beweert dat ze de geluidsband niet beter konden restaureren en op de koopversie zou dit ook vermeld worden. Dat de soundtracks zo goed klinken, heeft uiteraard ook veel te maken met de originele opnamemix tijdens de productie. Zelden hebben films zo’n angstaanjagende klankband gekregen. Vooral de subtiele en zeer beklijvende geluidsmontage van ‘Alien’ zal ons eeuwig bijblijven.
NB: Vanuit verschillende bronnen kregen we meldingen dat er een probleem zou zijn met de ondertiteling bij Alien en Alien³. Het enige wat wij op de testdisks merkten was dat er in beide films zeer sporadisch enkele korte zinnen niet ondertiteld zijn (dit was ook het geval in de Legacy-box) en dat sommige ondertitels iets te laat of te vroeg verschijnen. Dit is jammer, maar het werkt niet storend en er gaat geen belangrijke info verloren.
EXTRA’S
Wow, wat een gigantische hoeveelheid extra materiaal! De kwantiteit is onwaarschijnlijk groot, maar gelukkig is ook de kwaliteit van een zeer hoog niveau. Zelden werd het productieproces zo uitvoerig toegelicht. Een nieuwe referentie op vlak van extra’s! En als we dan toch een puntje moeten vermelden dat voor verbetering vatbaar is: de documentaires werden ‘maar’ gefilmd in 4:3-fullscreen. De beeldkwaliteit is weliswaar dik in orde, maar we hadden NOG liever (naar analogie met andere prestigieuze releases zoals de Extended Versions van Lord of the Rings) het gebruik van anamorfisch 1:85.1-breedbeeld gezien. Maar goed, we zijn de laatste tijd dan ook erg verwend. Ook een groot pluspunt: alle documentaires en commentaren zijn recent gemaakt en ze bevatten naast vele nieuwe gesprekken en getuigenissen ook stukken van oudere interviews. Het is interessant om te zien hoe sommige gesprekspartners een andere kijk hebben op de gebeurtenissen van toen. Gelukkig gaat het hier nooit om het gebruikelijke promotionele gezwets wat we op zoveel dvd-releases terugvinden, maar om kritische terugblikken waarin de problemen of conflicten niet verdoezeld worden.
De menu’s zijn zeer verzorgd en ademen dezelfde angstaanjagende sfeer als de films. Het is wel zo dat de titel van de betreffende prent niet op de menu’s verschijnt. Er wordt wel gewerkt met verschillende symbolen en verschillende kleuren, niet zo heel erg duidelijk, maar wel inventief. Bij elke film is er ook een uitgebreide THX-optimizer om de geluidsinstallatie zo goed mogelijk af te stellen.
Voor elke film is een opsplitsing gemaakt in de drie etappes van hetproductieproces:
de pre-productie waarin voornamelijk het script, de cast en de ontwerpen besproken worden; de productie: het filmen op zich, de sets, etc.; de post-productie: alles wat achteraf gebeurt zoals special effects, de muziek, etc… Per film maken we ook nog de onderverdeling tussen de documentaires en de extra’ s zonder bewegende beelden. Op de dvd’s staan die tussen elkaar, maar er is telkens de ‘play-all’-mogelijkheid om alle docu’s ineens na elkaar af te spelen of alle foto’s en het artwork te bekijken. Uiteraard werd alles netjes ondertiteld in o.a. het Nederlands.
ALIEN
Op disk 1 is er de keuze tussen de originele versie uit 1979 of de Director’s Cut uit 2003. De verschillen zijn niet groot, behalve dat Ripley vlak voor de vernietiging van de Nostromo de nog in leven zijnde Dallas terugvindt – dit was trouwens één van de deleted scènes die op de Legacy-box stond. De prent heeft nog niets van zijn kracht verloren en de suggererende regie van Scott blijft voor angstzweet zorgen bij elk visie. Een absoluut meesterwerk! Er is een audiocommentaar van cast & crew (waaronder regisseur Ridley Scott) voorzien bij de originele versie uit 1979.
Op disk 2 staan alle andere supplementen, onder de overkoepelende titel ‘The Beast Within’:
A – Pre-Production
1) Documentaires: "Star Beast - Developing the Story" (18 min. 13): het ontstaan van het idee voor de film en het proces om de studio te overtuigen Alien te maken, met getuigenissen van o.a. Dan O’Bannon en producent David Giler.
"The Visualists - Direction and Design" (16 min. 45): interviews met onder andere O’Bannon en Scott over het creatieve ontwerpproces en met H.R. Giger, de ontwerper van het Alien-monster.
"Truckers in Space – Casting" (14 min. 58): over het samenstellen van de Nostromo-bemanning
"Sigourney Weaver’s Screen Test" (4 min. 29): de tests van de hoofdrolspeelster met optionele commentaar van regisseur Ridley Scott
2) Fotogalerijen en Stills:
"First Draft Original Screenplay – By Dan O’Bannon": het eerste script van Dan O’Bannon met eerst 39 pagina’s uitleg van de schrijver. (+/- 270 blz)
"Ridleygrams - Original Thumbnails and Notes": de oorspronkelijke tekeningen en losse ideëen die de studio het budget gevoelig deden verhogen (76 pagina’s)
"Storyboard Archives": het volledige storyboard, getekend door Ridley Scott zelf (+/- 370 schermen).
"The Art of Alien – Conceptual Art Portfolio": meer dan 100 voorontwerpen van artiesten die Alien vorm gaven zoals H.R. Giger en Ron Cobb
"Cast Portrait Gallery – Photo Archive": verscheidene foto’s van de acteurs.
B – Production
1) Documentaires: "Fear of the Unknown - Shepperton Studios 1978" (24’06 sec): getuigenissen over de druk van de studio, de oncomfortabele pakken, de claustrofobische sets en de spanningen onder de cast; "The Darkest Reaches - Nostromo and Alien Planet" (17’29 sec): een uitvoerige bespreking van de ontwerpen van Cobb en Giger en de technologische beperkingen van beide sets. Ook hier komt het conflict tussen het zakelijke (de studio) en het creatieve (regisseur) aan bod. "The Eighth Passenger - Creature Design" (31’38 sec): een blik in het hoofd van Giger die alle monsters ontwierp, het filmen van de chestbusterscène en de fabricatie van de Alien door Carlo Rombaldi (die ook E.T. maakte). "The Chestburster – Multi Angle Sequence" (5’14 sec): de kijker kan kiezen om vanuit twee verschillende hoeken naar de beruchte en bloederige geboorte van de Alien te kijken, met de mogelijkheid om de audiocommentaar van Ridley Scott tegelijk te beluisteren.
2) Fotogalerijen en Stills: "Production Gallery – Photo Archive": honderden foto’s over de ruimtetuigen, de monsters en enkele sleutelscènes. "Continuity Polaroids": een reeks foto’s gemaakt om de continuïteit van o.a. kleding, attributen en make-up in de scènes te behouden. "The Sets of Alien – Photo Archive": +/- 150 foto’s van het opbouwen van de decors. "H.R. Giger's Workshop – Photo Archive": stille beelden van Alien-ontwerper HR Giger.
C – Post-Production
1) Documentaires: "Future Tense – Editing and Music" (16 min. 32): componist Jerry Goldsmith geeft zijn visie en kaart de meningsverschillen tussen hem en regisseur Scott aan. Terry Rawlings editeerde beeld en geluid en vertelt over de moeilijke taak om Alien tot slechts 2 uur te bepreken. "Deleted Scenes" (5 min. 40): zeven verwijderde scènes in widescreen maar helaas zonder commentaar. Om een of andere bizarre reden zijn sommigen scènes wèl anamorfisch weergegeven en andere niet. "Outward Bound - Visual Effects" (18 min. 55): in de tijd voor CGI werd er voornamelijk met miniaturen gewerkt die men handmatig filmde. Gesprek met ontwerpers Martin Bower en Brian Johnson die de productie vroegtijdig verliet om aan
The Empire Strikes Back te werken. Ook hier waren er weer enkele conflicten. "A Nightmare Fulfilled - Reaction to the Film" (19 min. 24): de schrijvers en producers herinneren zich de dagen van de premières en hoe de mensen soms gillend de zaal verlieten. De eerste screenings verliepen niet positief door de gebrekkige apparatuur, maar uiteindelijk werd Alien een enorm sukses.
2) Fotogalerijen en Stills: "Visual Effects Gallery – Photo Archive": enkele tientallen foto’s gemaakt tijdens het werken aan de visuele effecten. "Poster Explorations": verschillende posterontwerpen van over heel de wereld. "Special Shoot – Promotional Photo Archive": foto’s van de cast met promotionele doeleinden. "Premiere – Photo Archive": foto’s van de première (in bioscoop The Egyptian te Los Angeles)
ALIENS
Op disk 1 vinden we zowel de originele release (voor het eerst op dvd) en de reeds bekende Special Edition van de Legacy-box. Die laatste versie is voorzien van een introductie door Cameron waarin hij uitlegt waarom deze versie zijn voorkeur geniet. Tevens schuift hij samen met de cast aan voor een zeer uitbundig audiocommentaar. In tegenstelling tot de eerste film ligt het zwaartepunt hier op nonstopactie, zonder evenwel de spanning te vergeten. Een ware rollercoaster-ride van begin tot einde met voor die tijd baanbrekende special effects. Aliens wordt nog steeds beschouwd als de beste sequel ooit.
De rest van het bonusmateriaal vinden we op disk 2 onder de noemer "Superior Firepower: the making of Aliens":
A - Pre-Production
1) Documentaires: "57 Years Later – Continuing the Story" (11 min. 04): producers en crew vertellen over de opstart en de contracten om aan Aliens te beginnen en Cameron geeft zijn opvatting. "Building Better Worlds – From Concept to Construction" (13 min. 31): Ron Cobb ontwierp de voertuigen en Syd Mead de Sulaco. Beiden praten over hun werk. "Previsualisations - Multi-angle Videomatics" (3 min. 16): geeft de mogelijkheid om de Videomatic (een gefilmd storyboard) te vergelijken met het afgewerkte shot. Deze videomatics zijn zeer ruw en primitief gefilmd maar ze geven een goed beeld van de timing van de shots. Optie: audiocommentaar. "Preparing for Battle - Casting and Characterisation" (17 min. 05): gesprek met producer Gale Ann Hurd die ook instond voor de casting in de USA en de UK, plus extra info over de militaire training van de acteurs.
2) Fotogalerijen en Stills: "Original Treatment – By James Cameron": het volledige oorspronkelijke script van Cameron. "The Art of Aliens – Conceptual Art Portfolio": artworkafbeeldingen van de voertuigen, de sets en de Aliens zelf. "Cast Portrait Gallery – Photo Archive": foto’s van de acteurs.
B - Production
1) Documentaires: "This Time It’s War - Pinewood Studios 1985"(19 min. 43): tijdens het filmen liep niet alles zoals de veeleisende Cameron het wilde. De culturele verschillen tussen de Engelse en Amerikaanse crew zorgden voor spanningen. Ook wordt er dieper ingegaan op het laattijdige aanwerven van Michael Biehn. "The Risk Always Lives – Weapons and Action" (15 min. 16): bekijkt het ontwerp van de verschillende wapens en de gevaarlijke situaties op de set tijdens de vuurscènes. "Bug Hunt - Creature Design" (16 min. 28): de aliens zijn zeer flexibel ontworpen om meer beweging en actie in de film toe te laten. We krijgen ook een diepgaande ontleding van de chestbuster- en facehuggerscènes. "Beauty and the Bitch - Power Loader vs. Queen Alien" (22 min. 30): de Alien Queen is niet door Giger maar door Cameron zelf ontworpen. We komen ook te weten hoe het fantastische duel tussen de power-loader en de Queen gefilmd is. "Two Orphans - Sigourney Weaver and Carrie Henn" (13 min. 51): Weaver en Henn werden zeer close omdat ze als laatsten op de set werkten.
2) Fotogalerijen en Stills: "Production Gallery – Photo Archive": honderden foto’s van allerlei ontwerpen voor de film. "Continuity Polaroids": een reeks foto’s, gemaakt om de continuïteit van o.a. kleding, attributen en make-up in de scènes te behouden. "Weapons and Vehicles – Photo Archive": deze galerij bestaat uit nog meer afbeeldingen van de gebruikte objecten. "Stan Winstons Workshop – Photo Archive": foto’s die het werk van de geniale Stan Winston weergeven.
C – Post-Production
1) Documentaires: "The Final Countdown – Music, Editing and Sound" (15 min. 34): wegens het uitlopen van de opnames, kreeg James Horner een pak minder tijd om de muziekscore te componeren. Ook hier waren er de nodige conflicten. "The Power of Real Tech - Visual Effects" (27 min. 53): een fascinerende kijk op het werk van de gebroeders Skotak met extra aandacht voor de schitterende miniaturen en de vaak gebruikte projectietechniek voor de visuele effecten. "Aliens Unleashed - Reaction to the Film" (11 min. 41): reacties van cast en crew op de film.
2) Fotogalerijen en Stills: "Visual Effects Gallery – Photo Archive": afbeeldingen van de Speciale Effecten. "Film Finish & Release – Photo Archive": tientallen foto’s van de bedrijvigheden na het initiële filmwerk.
ALIEN ³
Ook hier vinden we naast de reeds bekende bioscoopversie een Special Edition terug. Die is wel zonder intro of commentaar van regisseur David Fincher. Hij gaf de studio wel zijn goedkeuring om deze versie uit te brengen. In tegenstelling tot de andere aangepaste versies onderging Alien³ wèl grote en substantiële veranderingen. Bijna elke scène heeft meer dialoog, waardoor bepaalde plotwendingen veel duidelijker zijn. Enkele opvallende wijzigingen: de openingsscène toont nu de redding van Ripley, de alien komt niet meer uit een hond maar uit een os (gebruikt tijdens de reddingsscène), de volwassen alien wordt eerst opgesloten in een opslagtank en nadien vrijgelaten door de krankzinnige Golic (Paul Mccann), de gevangenen bedenken zelf het plan om het beest te doden, op het einde blijkt de afgezant van de Company toch een androïd te zijn en komt de alien NIET uit Ripley vlak voor ze in het kokende lood valt. Deze toevoegingen maken de Special Edition zonder twijfel nog sterker dan het origineel. Veel van de toegevoegde beelden geven de personages meer diepgang en beklemtonen het spirituele en emotionele aspect. Helaas is het shot van Ripley die in het lood valt nog steeds niet overtuigend. Deze cut komt meer in de buurt van de film die Fincher wilde maken, maar stuitte op een veto van de studio. Het was de eerste kennismaking met Hollywood voor Fincher en helaas verliep die niet al te best. Hij had hoegenaamd geen inspraak in het script en moest beginnen filmen zonder te weten hoe het verhaal evolueerde. Nochtans vinden we hier al alle kenmerken terug van zijn succesvolle latere werk zoals Se7en en Fight Club.
De afwezigheid van David Fincher in de extra’s is opvallend, maar na het bekijken van de documentaires zal dit niet verbazen. De jonge regisseur komt wel voor in de beelden die gemaakt zijn tijdens het werken op de sets en daarin maakt hij niet bepaald een opgewekte indruk. Er is een audiocommentaar van cast & crew voorzien bij de Theatrical Cut.
Wegens het problematische en chaotische verloop van deze productie en de geheimzinnigheid die er jarenlang omhing, zullen de Alien-fans deze ‘Making-of’-verzameling zonder twijfel het meest interessant vinden. Niet zo uitgebreid als ‘Aliens’, maar we komen nu wel te weten hoe Alien³ er had kunnen (of moeten?) uitzien.
Op disk 2 vinden we ‘The Making of Alien³’:
A – Pre-Production
1) Documentaires: "Development – Concluding the Story" (17 min. 04): hieruit blijkt dat uitvoerend producent Giler niet dolenthousiast was om een nieuwe Alien-film te maken. Het was zeer moeilijk om een passend verhaal en een passende regisseur te vinden. Lenny Harlin weigerde en scenarist Vincent Ward kreeg z'n ontslag als regisseur wegens ‘creatieve meningsverschillen’. Dat de studio enorme druk uitoefende op alle niveaus wordt hier duidelijk. "Tales of the Wooden Planet – Vincent Ward’s Vision" (13 min. 13): de oorspronkelijke visie van Ward wordt hier uitvoerig besproken. Het gegeven van een houten, technologie-vrije planeet was interessant, maar niet realiseerbaar en niet geloofwaardig genoeg voor de producers. Die bewerkten dan zelf het script zodat er van Wards ideeën weinig meer overbleef. "Preproduction: Part III" (11 min. 43): hierin wordt nagegaan waarom men koos voor David Fincher (ex-ILM!) als regisseur en wat de problemen waren waarmee hij werd geconfronteerd. Het is duidelijk dat hij van Fox een vergiftigd geschenk kreeg: geen voorbereidingstijd, een script dat constant wijzigingen onderging waardoor de productie 3 maanden stil lag en verscheidene personeelswijzigingen doorgevoerd werden. "Xeno-Erotic – H.R. Giger’s Re-Design" (10 min. 21): ook hier komen de nodige spanningen boven. Giger werd gevraagd een nieuw, dierlijker en erotischer Alien-design te maken. Door tijdsdruk werd er geen overleg meer gepleegd met de ontwerper, waardoor deze zeer ontevreden terugdenkt aan deze film.
2) Fotogalerijen en Stills: "The Art of Arceon – Conceptual Art Portfolio": allerlei afbeeldingen van de creatieve ontwerpen voor de oorspronkelijke visie van Vincent Ward. "Storyboard Archives": het volledige storyboard. "The Art of Fiorina – Conceptual Art Portfolio": een reeks ontwerpen, maar nu voor de uiteindelijke versie van de film.
B - Production
1) Documentaires: "Production: Part I" (18 min. 03): een kijk op de moeilijke werkomstandigheden in de Pinewood Studio’s in Londen en hoe Fincher te werk ging. "Furnace Construction – Time Lapse Sequence" (4 min. 37): in super-fast forward zien we de opbouw van de indrukwekkende set met de centrale oven. "Adaptive Organism – Creature Design" (20 min. 35): een overzicht van de ideeën om andere effecten te creëren. Sommigen werkten, anderen (zoals een hond in een alienpak!) niet. "EEV Bioscan - Multi-angle Vignette" (2 min.): zeer knappe manier om de multi-layer uitwerking voor de Bioscan-scène van Ripley te bekijken. De kijker kan de verschillende lagen kiezen met de afstandbediening. Jammer dat deze effecten niet volledig benut zijn in de afgewerkte film. "Production: Part II" (14 min. 40): niemand kende de timing van de opnamen en plots was het geld op. De productie verhuisde naar LA, waar er een voormontage van het beschikbare beeldmateriaal werd gemaakt. Op basis daarvan is beslist welke shots er nog nodig waren. Uiteraard kwamen Fincher en de studio hierover in conflict. De Special Edition die in deze box opgenomen is, neigt veel meer naar de montage die Fincher voor ogen had. "Production: Part III" (8 min. 57): een beeld van hoe de acteurs met de regisseur met elkaar omgingen en het respect dat ze voor hem hadden. Een studiolid praat over de moeilijke relatie met Fincher.
2) Fotogalerijen en Stills: "Production Gallery – Photo Archive": honderden foto’s, genomen op de sets. "A.D.I.’s Workshop – Photo Archive": een reeks beelden in de workshop van A.D.I (= Amalgamated Dynamics Incorperated), het bedrijf dat de effecten maakte).
C – Post-Production
1) Documentaires: "Optical Fury - Visual Effects" (23 min. 22): vanwege de creatieve veranderingen aan de alienfiguur moesten er ook nieuwe technologieën ontwikkeld worden. Voor de totaalbeelden is gewerkt met een rubberen alienpop voor een blue screen. Degenen die dus dachten dat de alien in Alien³ al een CGI-creatie is, zijn fout. De firma ADI (opgestart door ex-werknemers van Stan Winston) werkte ook met veel miniaturen en matte-schilderijen. "Music, Editing and Sound" (14 min. 54): Elliot Goldenthal schreef de muziek en ook hij spreekt over de tijdsnood vanwege de constante veranderingen aan de film. De personen die de andere geluiden mixten, hadden de neiging om de muziek minder prominent te monteren, wat tot discussies met de componist leidde. "Post Mortem - Reaction to the Film" (5 min. 51): de getuignissen geven weer dat gezien de chaotische omstandigheden, Fincher een waardige opvolger voor Aliens maakte. Ook aan de kassa deed dit derde deel het zo goed als zijn voorgangers. Dat de film in Europa een veel groter succes was dan in de USA, komt volgens de producent door de donkere en aparte toon van de prent.
2) Fotogalerijen en Stills: "Special Shoot – Promotional Photo Archive": een reeks promotionele foto’s. "Visual Effects Gallery – Photo Archive": foto’s van de effecten.
ALIEN RESURRECTION
Het (voorlopig?) laatste deel van de saga kreeg een audiocommentaar van J.P. Jeunet voor de Theatrical Cut en een inleiding voor de Special Edition. Die laatste verschilt nauwelijks van het origineel en voegt zelfs niets toe. Het is ons een raadsel waarom de openingssequentie veranderd is of waarom we de Ripley-kloon op Aarde zien. ‘Resurrection’ is de minst sterke film uit de reeks. Mocht dit een losstaande prent zijn, dan kreeg ze vast de nodige waardering: knap gemaakt en spannend SF-spektakel. Maar als Alien-film mankeert ze bezieling en haalt daardoor niet hetzelfde niveau als de eerdere films. Veel heeft te maken met de figuur van Ripley die als kloon in dit 4de deel alle gevoelens verliest, want ondanks alle effecten en monsters, zijn de sterke emoties van de personages het ingrediënt dat de films sterk maakt. In de documentaires blijkt dat Fox met Jeunet een meer manipuleerbare regisseur aanstelde dan Scott, Cameron of Fincher. De Fransman lijkt al dolgelukkig dat ie de opdracht kreeg. Hij vindt alles dan ook fantastisch en is geweldig trots op alles wat gerealiseerd wordt.
Op de tweede disk staat ook een hele verzameling extra materiaal: ‘One step Beyond: the Making of Alien Resurrection’:
A – Pre-Production
1) Documentaires: "From the Ashes – Reviving the Story" (10 min. 07): ondanks de zware tegenkantingen van uitvoerend producent Giler, is het script goedgekeurd en verrees Ripley. "French Twist – Direction and Design" (26 min. 11): regisseur Jeunet engageerde een aantal landgenoten voor deze productie. Er wordt uitleg gegeven waarom Fox met de Frenchise in zee ging en waarin de aanpak verschilt met de vorige films. We komen ook te weten dat Danny Boyle in de running was voor de regie. "Under the Skin – Casting and Characterisation" (12 min. 48): naast Sigourney Weaver en Winona Ryder kon Jeunet zijn eigen cast samenstellen met een ontspannen sfeer op de set als gevolg. "Test Footage – Creatures and Costumes" (14 min. 35): de tests voor enkele effecten en voor de nieuwe look van Ripley. "Previsualisations – Multi-Angle Rehearsels" (2 min. 52): biedt de mogelijkheid tot het bekijken van enkele scènes in verschillende stadia: storyboard, repetitie en afgewerkte film.
2) Fotogalerijen en Stills: "First Draft Screenplay – by Joss Wedon": het complete filmscript. "The Mark Caro Portfolio – Character Designs": stills van het werk van ontwerper Mark Caro. "The Art of Resurrection – Conceptual Art Portfolio": een reeks van honderden ontwerptekeningen. "Storyboards – Archive": meer dan duizend tekeningen uit het storyboard.
B - Production
1) Documentaires: "Death form Below – Fox Studios Los Angeles 1996" (31 min. 39): in een gigantische tank in de Fox-studio’s zijn alle onderwaterscènes gefilmd. We zien waarom dit voor de acteurs een hele beproeving was. "In the Zone – The Basketball Scene" (6 min. 45): in de film werpt Ripley een basketbal achterwaarts door de ring. De cast en crew herinneren zich dat het tijdens de repetities geen enkele keer lukte, maar dat Sigourney niet wilde weten van een computereffect. Op de dag van de opnames slaagde ze er tijdens de allereerste take echter wél in en dat tot verbijstering van alle aanwezigen. "Unnatural Mutation – Creature Design" (26 min. 25): net zoals bij Alien³ verzorgt ADI de effecten. Er zijn nieuwe monsters gecreëerd zoals de boreling-Alien op het einde. Leuk detail: de genitaliën van het beest zijn achteraf digitaal verwijderd.
2) Fotogalerijen en Stills: "Production Gallery – Photo Archive" : honderden foto’s van op de set. "A.D.I.’s Workshop – Photo Archive": meer beelden van het effectenwerk.
C – Post-Production
1) Documentaires: "Genetic Composition – Music" (13 min. 12): componist John Frizzell maakte de muziek sensueler en romantischer. "Virtual Aliens – Computer Generated Imagery" (9 min. 55): voor het eerst zijn de aliens digitaal gecreëerd, want Jeunet wilde meer van aliens tonen. Dat gebeurt door Blue Sky Studio’s uit New York. Pitof en Henry coördineerden de effecten die door maar liefst 4 verschillende studio’s (o.a. uit Taiwan en Frankrijk) gemaakt zijn. "A Matter of Scale – Miniature Photography" (22 min. 49): een kijk op miniaturen (alle ruimtetuigen) die er ondanks de budgettaire beperkingen en de tijdsdruk opnieuw prachtig uitzien. Zoals zo vaak komen de miniaturen veel geloofwaardiger over dan de CGI-beelden. "Critical Juncture - Reaction to the Film" (14 min. 30): bijna de hele cast en crew blijkt tevreden over de film, de mening van de uitvoerende producent(en) wordt niet gevraagd. Er is ook nagedacht over een eventueel 5de deel.
2) Fotogalerijen en Stills: "Visual Effects – Photo Archive": foto’s van het maken van de effecten. "Special Shoot – Promotional Photo Archive": een reeks promotionele foto’s.
ALIEN QUADRILOGY BOX – disk 9
En net als je denkt dat je de hele massa extra’s achter de rug hebt, blijkt dat er nog een 9de disk met bonusmateriaal in de box zit! Het gaat hier voornamelijk om puur promotioneel beeldmateriaal per film: trailers, tv-spots en materiaal dat op de Laserdisks stond. Toch zijn er ook hier enkele niet te missen onderdelen: "Alien Evolution" (64 min. 35): dit is een ‘Making-of’ van Alien die eigenlijk alles samenvat wat op de tweede disk staat. De documentaire uit 2001 is wél anamorfisch 1.78:1 weergegeven. Vreemd dus dat het niet kon voor het veel omvangrijkere beeldmateriaal bij de films. "Ridley Scott – Q & A" (15 min. 42): een vraaggesprek met Ridley Scott, opgenomen in 2001 bij een screening van Alien in The Egyptian, waar de film vertoond werd in 1979. "Bob Burns Alien Collection" (16 min. 55): het onwaarschijnlijke verhaal van een man die via via aan de originelen is geraakt van de films. Niet alleen attributen, maar ook de volledige miniaturen en Alienpakken. Hij moest van Fox wel een document ondertekenen waarin hem verboden wordt de stukken te verkopen of weg te geven. Een typerende anekdote: toen de makers van Alien Resurrection een full-size Alien Queen nodig hadden voor hun film, hebben ze het exemplaar geleend uit de collectie van Bob Burns.
CONCLUSIE
The bitch is back! Na deze ware Alienmarathon kunnen we concluderen dat dit een schitterende release is: een mooie verpakking, een nooit geziene hoeveelheid kwalitatieve extra’s (alvast tot ene Peter Jackson zijn gehele Middle Earth-epos in één super-deluxe-box vrijgeeft), gecombineerd met vier (eigenlijk zelfs 8) geweldig fascinerende en angstaanjagende films die voorzien zijn van steengoede audiovisuele transfers. Moeten de eigenaars van de Legacy-box hun exemplaar nu onmiddellijk vervangen? Zeker en vast. Op alle vlakken is deze Quadrilogy-box immers van een superieure kwaliteit t.o.zijn voorganger en is de (extra) investering meer dan waard. Essentieel!