LARA CROFT - TOMB RAIDER 2 - THE CRADLE OF LIFE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-01-09
FILM
Wanneer een aardbeving op het Griekse eiland Santorini de verloren gewaande Lunatempel van Alexander de Grote blootlegt, is bij de meute archeologen die op de archeologische schat komt aangestoven uiteraard ook lady Lara Croft (Angelina Jolie) op het appel. In de tempel kan ze bijna de hand leggen op een kostbare gouden bol, maar die wordt voor haar neus weggekaapt door twee leden van de Chinese onderwereldorganisatie Shay Ling. Terug thuis op Croft Manor wordt Lara door MI-6 geïnformeerd dat de gestolen bol de sleutel is tot het openen van de Doos van Pandora, en dat de Shay Ling van plan zijn om de bol voor veel geld te verkopen aan Jonathan Reiss (Ciarán Hinds), een expert in het fabriceren van biologische wapens. Om te kunnen doordringen tot de Shay Ling vraagt Lara de hulp van haar ex-minnaar Terry Sheridan (Gerard Butler), die weg zit te rotten in een Kazachse gevangenis. Lara en Terry wagen zich in het hol van de leeuw door te pogen de bol in Reiss' geheime fabriek in Hong Kong voor zijn neus weg te gaan kapen. Reiss is intussen al geslaagd om de bol te coderen, en nu is het nog maar een kwestie van wie er eerst bij de Doos van Pandora zal geraken. Bovendien moet Lara trachten in te schatten of Terry, die beweert nog steeds verliefd op haar te zijn, eerlijk spel speelt, of op zijn beurt de Doos van Pandora voor eigen rekening zoekt in te pikken.
Jan De Bont nam, een beetje als een vergiftigd geschenk, de regisseursstoel over van Simon West voor deze tweede
Lara Croft-film: de eerste film kreeg maak povere kritieken, en moest het vooral hebben van de naambekendheid van het gelijknamige videospelkarakter. Angelina Jolie - wiens gelijkenis met Lara Croft treffend is, van zo gauw al haar tatoeages zijn weggeplamuurd - speelt de rol echter naar perfectie, en nam ook voor deze tweede film een groot deel van het stuntwerk voor eigen rekening, tot grote schrik van de verzekeringsmaatschappijen. De rol van Lara Croft zit haar, net als haar
wetsuit, strakker om het lijf, en ook fysiek tracht ze in deze film haar grenzen weer net dat beetje verder te verleggen. Naast het wilde, ontembare maar ongenuanceerde karakter uit de eerste film, kan ze in haar rol ditmaal toch net een beetje meer emotie leggen, alhoewel haar butler Hillary (Christopher Barrie) en voor kost en inwoon altijd handig om bij de hand te hebben
hacker Bryce (Noah Taylor) nog steeds dezelfde twee karikaturen zijn als in de eerste film. De film voelt overigens meer aan als het videospel dan zijn voorganger, maar daar zullen de locaties zoals de Lunatempel, de Chinese muur, de grot met de terracotta-krijgers en de meer dimensies dan op het eerste zicht lijkende Wieg des Levens wel wat mee te maken hebben...
Net zoals de eerste film kreeg deze tweede film ook een bak kritiek over zich heen, en presteerde beduidend minder aan de kassa van de bioscoop. Terecht? Volgens ons toch niet helemaal. In tegenstelling tot de eerste film is het scenario beduidend coherenter, alhoewel het in de eerste plaats de bedoeling is en blijft om Lara Croft te laten reizen van Griekenland over China naar Afrika, en het scenario ondergeschikt blijft aan de resem stunts die de makers nu weer door het publiek willen laten meebeleven. Toegegeven, het stuntwerk is classy, en het camerawerk al even zeer, met exotische locaties, mooie landschappen, fantastische decors en weergaloze special effects waarbij op geen euro gekeken is. Dat Lara in haar queeste kan rekenen op een selectie fantastische en meestal nog niet eens uitgevonden electronische gadgets waar James Bond zelve zeker zijn neus niet voor zou ophalen, en dat hare rondborstigheid naast stokvechten, waterscooteren, paardrijden, base-jumpen en een potje boksen met een haai ook nog eens te pas en te onpas haar uzi's trekt en steeds maar de loodrekening doet oplopen, is nu eenmaal eigen aan dit soort actiehelden-films. De held - in dit geval de heldin - moet nu eenmaal groots triomferen over het schorriemorrie dat zonder verpinken miljoenen mensen om zeep zou helpen als ze de kans daartoe kregen. Waarvan Ciarán Hinds overigens een klassevoorbeeld van neerzet.
Nieuw ten opzichte van de eerste film is het karakter van Terry Sheridan, vertolkt door Gerard Butler, via wie we een nieuwe kijk krijgen op Lara's privéleven, en bij wie we tot de ontknoping moeten wachten om te zien tot welk kamp hij nu feitelijk hoort. De seksuele spanning tussen de twee hoofdpersonages werkt zelfs tot op zekere hoogte, en de confrontatie tussen de beide helpt om de karakters een beetje minder zwart-wit te maken, en vooral het einde, dat het gelukkig heeft gehaald van het alternatieve einde dat we bij de extra's kunnen zien, maakt een deel van de voorgaande plot gewoon zinniger. Hoe het ook zij,
Lara Croft And The Cradle Of Life blijft in de eerste plaats een pure spektakelfilm, en Jan De Bont kent wat dat betreft de kneepjes van het vak perfect. Hopend hiermee genoeg tegengif gegeven te hebben aan alle slechte commentaren die de film heeft moeten verduren, kunnen we toch echt wel stellen dat deze film op zijn zachtst gezegd niet slechter is dan de gemiddelde
hero-versus-baddies-film.
BEELD EN GELUID
We mogen zonder meer stellen dat de technische kwaliteit van deze disc meer dan bevredigend is. Het anamorfische beeld heeft een prachtig kleurenpalet, toont enorm veel details, en vertoont nauwelijks fouten. Het enige wat we er op kunnen aanmerken zijn een paar artefacts op metalen voorwerpen, zoals op de markt in Shangai, maar rekening houdend met het dynamische karakter van de film is dit een puike beeldtransfer. Het geluid is, ondanks het feit dat er slechts gekozen is voor een Dolby Digital 5.1-transfer, ongeveer van referentiekwaliteit. De film is één aaneenschakeling van actiescènes, en het doet ons deugd om te merken dat men een waardige poging heeft gedaan om dit op de disc ook als dusdanig te laten overkomen. Er zit enorm veel gevoel voor richting in, getuige daarvan de scène waarin Reiss probeert te landen in een helikopter op het marktplein in Shangai, en enorm veel dynamiek, zoals in de scènes waarin de Schaduwwachters op de Afrikaanse steppen aanvallen. Of de scène waarin Lara te paard op bewegende doelen schiet. Of de scène waarin de Lunatempel instort. Of... tja, U krijgt al een beetje het idee, niet?
EXTRA'S
Net als de eerste release wordt ook deze tweede release voorzien van een mooie collectie aan niet te versmaden extra's. Enkel bij de commentaartrack door Jan De Bont moeten we het stellen met een optionele Engelse ondertiteling, de rest van de extra's zijn allemaal van Nederlandse ondertiteling voorzien, wat voor ons altijd een streepje vóór betekent. Vooreerst zijn er zeven alternatieve scènes, die al dan niet met commentaar van Jan De Bont kunnen worden afgespeeld, gepresenteerd in het correcte aspect ratio van 2.35:1, maar niet anamorfisch. Vooral het alternatieve einde zou de film zeker geen goed gedaan hebben.
In een tweede sectie worden we vergast op vijf featurettes rond de productie. In "training" (9 min) volgen we Angelina Jolie ondermeer tijdens haar lessen kickboksen en paardrijden. "Vehicles And Weapons" (4 min) toont ons enkele attributen zoals het jachtgeweer en de legerjeep van dichterbij. "Stunts" (11 min) laat vooral zien hoe de scène is geschoten waarin Angelina Jolie en Gerard Butler (die niet voor zijn vrouwelijke tegenspeelster wilde onderdoen) zelf de stunt deden waarin ze ondersteboven aan een touw afdalen, en gaat ook dieper in op de base-jump stunt, één van de weinige waarbij La Jolie echt wel op een
njet van haar verzekeraar stuitte. In "Visual Effects" (11 min) krijgen we de spectaculaire landing op Chinees grondgebied te zien, en wordt uiteraard getoond hoe de Schaduwwachters digitaal op het scherm werden getoverd. Niet dat dit het eerste digitale monster is dat U ooit heeft gezien op het witte doek, maar kom. "Scoring" (5 min) toont ons tenslotte hoe componist Alan Silvestri zijn score heeft opgehangen aan de muzikale thema's uit het videospel.
In een aparte sectie vinden we vervolgens de screentest van Gerard Butler (4 min) terug, waarvan de beeldkwaliteit eerder matig is. In een volgende sectie vinden we twee videoclips terug, "Did My Time" van Korn en "Heart Go Faster" van The Davey Brothers. Niet dadelijk onze muzikale smaak, maar leuk voor de fans van het iets hardere genre. Tot slot zouden we in een DVD ROM-sectie ook nog al het materiaal van de originele website moeten terugvinden, maar afgezien van een afspeelprogramma voor de dvd zelf hebben we die niet teruggevonden. We zijn dan ook niet zo handig met of happig op de meeste DVD ROM-secties.
CONCLUSIE
Films zoals deze afbreken is echt niet moeilijk, maar wij vinden alvast dat Jan De Bont een meer dan verdienstelijke poging heeft gedaan om na Simon West Lara Croft een tweede adem te gunnen. Angelina Jolie speelt haar rol verrukkelijk, en voor wie niet zit te vitten op de details uit het script is deze film een aardig actiespektakel. Van technische zijde hebben we niets dan lof voor deze disc; alleen omdat de extra's iets magerder zijn dan bij de eerste film kunnen we spijtig genoeg het status van top-dvd niet toekennen. Desondanks kunnen we deze knap uitgevoerde dvd ten zeerste aanraden.