VALSEUSES, LES
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-01-16
FILM
Twee jonge Fransen, Jean-Claude (Gérard Depardieu) en Pierrot Patrick Dewaere), gezworen boezemvrienden die alles samen doen, zien we in een roadmovie van regisseur Bertrand Blier. Ze trekken door Frankrijk op zoek naar spanning, avontuur en seks. Daarbij gaan ze vaak heel stout te werk, maar meestal blijft het bij verbale uitvallen en scheldpartijen die voor komische en gevaarlijke situaties zorgen. Als kleine criminelen in hart en nieren schrikken ze voor weinig terug en winnen toch de sympathie van de kijker, want
Les Valseuses is een lichte, supersnelle en vlotte film met twee rasacteurs in de hoofdrol die op een plezierige manier gestalte geven aan hun personages. Hun tegenspelers, Marie-Ange (Miou-Miou) en Jeanne (Jeanne Moreau), even groots als ze verschillend zijn, voegen genoeg afwisseling toe om de film onderhoudend en interessant te houden tot op het einde.
Want hoe leuk
Les Valseuses ook is, het blijft een film uit de jaren zeventig over jongeren die menen totaal vrij te zijn en die zich niet houden aan de gangbare conventies en regels. De burgerij is hun grote doelwit, met de openbare orde en veiligheid als goede tweede. Ze laten hun haar groeien, scheren zich niet, lopen op sandalen of slippers en hebben een grote bek. Alles kan, behalve seks. Seks is nog volop bezig aan zijn publieke emancipatie en hoewel de naaktopnamen toentertijd misschien opzienbarend waren, zijn ze naar de smaak van vandaag eerder braaf en voorzichtig. Er wordt meer gesuggereerd dan getoond. Bertrand Bliers stijl heeft daarmee iets vertederend overgehouden, iets onschuldig ook, ondanks de shockerende fragmenten af en toe.
Hoogtepunt is de film in de film met Jeanne Moreau in de hoofdrol als net vrijgelaten gevangene. Jean-Claude en Pierrot zijn op zoek naar een vlugge wip – vooral Pierrot heeft dringend nood aan een erectie/ejaculatie want na een schot in z’n schaamstreek, opgelopen tijdens een confrontatie met een burger, heeft zijn lid het laten afweten. Ze pikken Jeanne op die zich door de beide jonge criminelen laat meetronen op een uitstapje annex dineetje en die met beiden uiteindelijk in bed belandt. Ook voor Jean-Claude en Pierrot is de afloop van dat rondje versieren schokkend. Jean-Moreau zet een stevig personage neer. De rol is haar op het lijf geschreven en bewijst nog maar eens waarom zij tot de Franse filmtop wordt gerekend. Miou-Miou kwijt zich voorbeeldig van haar taak als hoertje en frigide stoeipoes en zorgt voor het afgemeten bloot.
BEELD EN GELUID
Voor deze release is
Les Valseuses in zijn oorspronkelijke luister hersteld. Het blijft natuurlijk een filmkopie die 30 jaar oud is, maar dat neemt niet weg dat de kleuren opnieuw fel zijn en vuil en beschadigingen helemaal verwijderd. Daarmee oogt deze Franse film opnieuw fris en verleidelijk. Het geluid is gedigitaliseerd en heeft net zoals het beeld een flinke opknapbeurt gekregen. Overweldigend wordt het nooit, maar dat is de soundtrack ook nooit geweest. De achterste boxen van de home cinema kunnen rustig indommelen, want van grootse effecten en surround is geen sprake. Maar dat hadden we van deze rustig voortkabbelende film uit de jaren zeventig ook niet verwacht.
EXTRA’S
Van een dvd in een prestigieuze reeks als die van NRC Handelsblad heeft de koper/kijker uiteraard grote verwachtingen en die worden voor een stuk ingelost. Terwijl Homescreen, het huis van vertrouwen voor de betere film, toch nog dvds op de markt durft te gooien zonder bijkomende informatie, worden alle releases in deze nieuwe reeks voorzien van een
rijkelijk geïllustreerd boekje met allerlei wetenswaardigheden en een inleiding van de hand van Joyce Roodnat, Chef Kunstredactie van de krant. Eigenlijk zou deze afwerking gewoon standaard moeten zijn bij álle dvds van een kwaliteitsblad en/of een kwaliteitslabel. Voor de rest alleen de
bioscooptrailer en een
fotogalerij.
CONCLUSIE
Les Valseuses verschijnt in de reeks
Moderne Europese Klassiekers, een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse NRC Handelsblad en filmhuis Homescreen in Amsterdam. Deze avontuurlijke en bruisende film van Bernard Blier is veelzijdig, humoristisch, jongensachtig, shockerend en onderhoudend door de prima acteerprestaties van vier vooraanstaande topacteurs en de fijne sturing door een regisseur die ons op luchtige wijze meeneemt voor een tocht langs levensvragen over schuld en onschuld, verantwoordelijkheidszin, verdriet, leven en dood. Kleine cinema met een grote uitstraling.
Les Valseuses is de eerste release in de reeks Moderne Europese Klassiekers.