FLINTSTONES, THE - SEIZOEN 6
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-04-12
SERIE
Aan alle dingen komt een eind (en aan een worst zelfs twee, doch dit geheel terzijde). En in het geval van
The Flintstones kwam dat er geen minuut te vroeg. Omdat de auteurs na
seizoen vijf toch zowat elke plotlijn hadden opgebruikt, viel er in het begin van seizoen 6 een groen wezentje uit de ruimte uit de lucht dat naar de naam Gazoo (Harvey Korman) luistert. Gazoo die eigenlijk zijn neus ophaalt voor wat hij de
dum-dums noemt, de aardbewoners, kan alleen maar gezien worden door kinderen (die ervoor open staan) én door de twee snullen die hem uit het wrak van zijn vliegende schotel hebben gehaald. Die twee snullen zijn natuurlijk niemand anders dan Fred Flintstone (Alan Reed) en Barney Rubble (Mel Blanc). Om zijn plaats terug te verdienen op de planeet Zetox moet Gazoo op aarde enkele goede daden verrichten, en vermits hij er niet te veel mensen kent, zijn het vooral Flintstone en Rubble die van zijn diensten gebruik (moeten) maken, vooral wanneer ze weer eens met een harig
get-rich-quick-scheme voor de pinnen komen. Een bijkomende complicatie is dat Wilma (Jean Vander Pyl) noch Betty (Gerry Johnson) Gazoo kunnen zien.
Great Gazoo is eigenlijk een symptoom van wat er op het einde van de reeks met The Flintstones mis ging. De scenario's waren in seizoen vijf soms ook al behoorlijk bij de haren gesleurd, maar met het invoeren van een puur science-fiction element, Gazoo die als een deus ex machina alle mogelijke wensen van de twee blue collar workers kan vervullen, toverde in elk geval niet het gevraagde resultaat op tafel. Tijdreizen, klonen, spionage... plots werden zelfs in context van het moderne Stenen Tijdperk de mogelijkheden iets té onrealistisch, wat net de charme van de reeks ondergroef. Net als bij de vorige afleveringen is er voor elke aflevering wel wat voor en wat tegen te zeggen, maar seizoen 6 was toch onmisbaar het seizoen waarbij de meeste kijkers afhaakten en het wel voor bekeken hielden. Exit Gazoo dan maar op het einde van de serie? Wel, het kwam misschien niet als een complete verrassing, maar samen met Gazoo mochten de hele families Flintstone én Rubble hun koffers pakken. Dat het idee dat uiteindelijk de reeks nekte nog eens werd hernomen - met Alan Cumming als Gazoo - in de live action-videosequel The Flintstones In Viva Rock Vegas, bewijst duidelijk dat er in het productieteam een paar mensen niet aan het opletten waren.
Gazoo was echter niet de enige steen des aanstoots. De werkdruk - er werden bij Hanna-Barbera aan de lopende band nevenprojecten opgestart - zorgde ervoor dat er hoe langer hoe minder tijd werd besteed aan het tekenwerk. Het personage van Samantha in de gelijknamige aflevering waarin Bewitched werd geparodieerd, was niet om aan te zien, en wanneer je aan de afleveringen op disc 4 geraakt, zie je in afleveringen als Curtain Call At Bedrock en Boss For A Day dat het tekenwerk slabakt. Ook worden de grappen gerecycleerd: Fred die alsmaar kleiner wordt op de bestuursmeting in laatstgenoemde aflevering kwam ergens in seizoen 2 reeds voor, én de grap wordt in My Fair Freddy dan nóg eens gebruikt, wanneer Fred voor het aanschijn van al zijn kroegmaten en mede-logeleden betrapt wordt met een tutu op zijn enkels.
The Flintstones is misschien net één seizoen te lang uitgerokken opdat ze zouden zijn gestopt op hun hoogtepunt. Met de mix van intelligente, volwassen-gerichte humor met fysiek goedkope grappen opdat de kinderen er ook nog lol aan zouden kunnen beleven, werd in prime-time baanbrekend werk afgeleverd voor alle generaties cartoonisten die erop zouden volgen. Alhoewel zelfs de mindere afleveringen toch nog best bekijkbaar en amusant zijn, waren Gazoo's goocheltrucjes net iets te vaak een alibi om de vastgereden scenario's terug op de baan te zetten. Laten we hopen dat de planeet Zetox het pad van geen enkele televisiemaker meer mag kruisen.
AFLEVERINGEN
141. No Biz Like Show Biz
Pebbles en Bamm-Bamm hebben een muzikaal nummertje opgenomen, dat zo'n fenomenaal cultsucces wordt dat een grootse carrière en een tournee in Eurock binnen handbereik liggen, althans volgens manager Eppy Brianstone. Fred is er echter niet gelukkig mee dat hij zijn dochter zo weinig ziet, en samen met Barney gaat hij zijn eigen kinderen kidnappen. En er rest natuurlijk nog de vraag hoe het komt dat kleuters van twee jaar plots kunnen zingen...
142. The House That Fred Built
Een ramp! Freds schoonmoeder heeft laten weten dat ze haar huis heeft verkocht en haar intrek neemt bij haar favoriete schoonzoon! Fred koopt van een schimmige immobiliënmakelaar een gedelapideerd krot, en spendeert al zijn vrije tijd om het met Barney op te knappen - alles is beter dan zijn schoonmoeder die komt inwonen. Na de werken ziet het optrekje er redelijk deftig uit, maar uiteraard is er iets niet pluis met het huis wat niet in de kleine lettertjes stond, anders zou Fred het niet voor slechts honderd dollar hebben mogen kopen...
143. The Return Of Stoney Curtis
Filmster Stoney Curtis komt in Bedrock zijn nieuwe film opnemen. Als promotiestunt laat de filmmaatschappij één gelukkige winnaar Curtis een dag lang als slaaf (!) ter beschikking staan. Wilma wint eigenlijk de prijs, maar Fred neemt 'm maar al te graag in ontvangst. Stony Curtis krijgt de meest ondankbare klussen te verwerken, totdat hij Fred in zijn oor blaast dat hij een figurant nodig heeft voor zijn volgende film. (De echte Tony Curtis verleende maar wat graag zijn stem voor deze aflevering).
144. Disorder In The Court
Fred moet - dik tegen zijn zin - opdraven als voorzitter bij een rechtszaak. Als troost mag hij voorzitter van de jury zijn. De andere elf juryleden kunnen na héél lang aandringen Fred toch diets maken dat de beklaagde, een lief boefje dat luistert naar de naam The Mangler, zo schuldig is als wat. Na de veroordeling bedreigt The Mangler Fred met zijn leven. Op voorstel van Barney lijkt het raadzamer om een tijdje onder te duiken in het vakantiehuisje van de Rubbles. Spijtig genoeg is The Mangler ook in de buurt, alsook de politie, die vastbesloten is The Mangler te klissen. Fred kan spijtig genoeg de beide partijen weer niet uit elkaar houden.
145. Circus Business
Het is bijna niet te geloven, maar Fred trekt geld terug van de belastingen! Niet minder dan de royale som van 37 en een halve dollar! Omdat hij daar ook niet ver mee springt, stelt hij voor om zijn familie en de Rubbles een dagje mee uit te nemen naar het circus. De circusdirecteur is echter zéér gemotiveerd om het circus voor een habbekrats van de hand te doen, en Fred is zéér dom om daar onmiddellijk op in te gaan. Hij denkt dat hij een nieuwe bron van inkomsten heeft gevonden, tot de eerste avond het ganse personeel aan zijn woonwagen komt kloppen met de mededeling dat ze al weken niet betaald zijn. Ze nemen collectief ontslag, en dus moeten de Flintstones en de Rubbles zelf een act in elkaar steken.
146. Samantha
De Flintstones krijgen nieuwe buren: Samantha and Darrin Stephens (gevoicet Elizabeth Montgomery en Dick York uit de tv-serie Bewitched) Barney en Fred zijn van plan een weekeindje te gaan kamperen, zonder de vrouwen. Kamperen is namelijk volgens hen niets voor het zwakke geslacht, met al die wilde dieren en het zelf voorzien in eten. Dat is voor de dames natuurlijk eerder een uitdaging dan wat anders: het drietal slaat hun kamp vlak bij dat van Fred op. Fred staat erop dat de vrouwen geen hulp moeten verwachten van de mannen. Maar als er iemand hulp nodig heeft dan is hij het wel zelf.
147. The Great Gazoo
In deze aflevering krijgen we voor het eerst The Great Gazoo te zien, de zichzelf bijzonder hoog achtende geflipte uitvinder van de planeet Zatox, die verbannen is omdat hij iets te gretig aan een uitvinding aan het knutselen was om het universum weg te vagen. Fred en Barney - buiten kinderen de enige twee die hem kunnen zien - bevrijden hem uit zijn vliegende schotel; Gazoo is hen daarvoor dienstbaarheid verschuldigd, ook al omdat dat voor hem de enige manier is om boete te doen voor zijn geknoei. En dat komt net goed uit, want de dames hebben hun zinnen gezet op een bezoek aan een restaurant dat qua prijsklasse het budget van Fred en Barney vele malen overstijgd.
148. Rip Van Flintstone
Met lichte tegenzin offert Fred zijn vrije dag op om met familie en buren naar de jaarlijkse bedrijfspicknick te gaan. Hij kruipt ergens stil weg in een hoekje om niet mee te hoeven doen aan de spelletjes, maar hij droomt dat hij pas na twintig jaar wakker wordt. In zijn toekomst zijn Bamm-Bamm en Pebbles (uiteraard) getrouwd, maar vooral: Barney is multi-miljonair geworden.
149. The Gravelberry Pie King
Fred wordt door zijn werkmakkers naar voor geschoven om aan Mr. Slate opslag te gaan vragen. Die wil dat wel toekennen, maar het geld moet ergens vandaan komen. Bijvoorbeeld uit het bedrag dat hij uitspaart om Fred in dienst te houden. Fred durft thuis niet te vertellen dat hij zonder werk zit, maar maakt een nieuwe carrière met het doorverkopen van Wilma's geroemde taarten aan het hoofd van een supermarktketen.
150. The Stonefinger Caper
Na het zien van een spionnenfilm over geheim agent 711, beginnen Fred en Barney te dromen van zo'n blitse auto zoals in de film te zien is. Gazoo vervult hun wens, maar met de auto leven ze boven hun stand. Ze worden bovendien in een écht spionagecomplot meegezogen wanneer Barney door de internationale misdaadbende van crimineel Stonefinger verkeerdelijk wordt aanzien voor dr. Rockenheimer, de man die gewone rots in uranium kan veranderen...
151. The Masquerade Party
De Water Buffalo's organiseren een groot gekostumeerd bal, waarbij de winnaar aan op maat gemaakte bowlingbal kan winnen. Wanneer echter blijkt dat zowel Barney als Fred voor een zelfde duivelkostuum gekozen hebben, moeten ze beide hun plannen wijzigen; Fred probeert de zijne geheim te houden tot het laatste moment, en wanneer de anderen al naar het bal vertrokken zin, komt Fred de garage uit, verkleed als Marsmannetje. Spijtig genoeg heeft die avond een platenfirma ook die avond uitverkoren om via een <A HREF="http://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=2518">War Of The Worlds</A>-achtige campagne hun nieuwe band, de Way-Outs, de nodige naambekendheid te geven. Fred wordt in de paniek overal aanzien als een écht marsmannetje.
152. Shinrock-a-gogo
Fred wordt aangetrokken als dé nieuwe dansrelevatie van een televisieprogramma, Shinrock, met zijn nieuwste dans, de Frantic Flintstone, feitelijk een kreun van pijn nadat hij een bowlingbal van de zwaarste soort op zijn voet heeft gekregen. Wanneer hem honderd dollar wordt aangeboden om zijn strapatsen nog eens live in een club te herhalen, heeft hij natuurlijk niet het hart om daar nee tegen te zeggen, maar naarmate de show dichterbij komt, krijgt Fred plankenkoorts.
153. Royal Rubble
Barney wordt verkeerdelijk aanzien voor de lang verloren gewaande erfgenaam van Rockabia. Aanvankelijk lijkt het dat hij de hoofdprijs heeft gewonnen: een prinselijke bediening in een luxe-hotel en een uitgebreide harem zijn zijn deel. Wanneer hij het echter niet meer zo ziet zitten om als prins naar Rockabia te vertrekken, komt hij te weten dat de straf voor abdicatie van de troon de doodstraf is.
154. Seeing Doubles
Barney en Fred willen liever een avondje gaan bowlen, en zoeken een excuus om onder het diner-afspraakje met hun echtgenotes uit te komen. Gazoo creëert voor elk van hen een dubbelganger; helaas kan de éne alleen "ja" zeggen en de andere alleen "nee", en voor ze er iets tegen kunnen ondernemen, zitten de vrouwen samen met hun klonen in het duurste restaurant van Bedrock... op hun kosten, uiteraard. Tot overmaat van ramp zit Mr. Slate samen met zijn echtgenote in hetzelfde etablissement, en vraagt hij zich openlijk af of, als Fred zich zo'n luxueuze restaurants kan permitteren, eigenlijk nog wel een beloofde loonsverhoging nodig heeft.
155. How To Pick A Fight With Your Wife Without Really Trying
Gazoo's goed bedoelde maar slecht uitpakkende huwelijksadvies zorgt ervoor dat Fred er bij Wilma uittrekt, en bij Barney gaat inwonen. Barney ondervindt aan den lijve waarom het moeilijk is om met Fred onder één dak te leven.
156. Fred Goes Ape
Fred heeft de één of andere allergische reactie, waardoor hij niesbuien krijgt. In de apotheek krijgt hij echter per ongeluk een doos pillen in de handen waardoor hij, telkens bij het slikken van één, verandert in een aap. Wanneer de gezinnende dierentuinen bezoeken, en Fred weer eens een aanval vasn allergie krijgt, denkt de zoo-directie dat er een aap op de loop is én dat hij met een kinderwagen met één van de kinderen der bezoekers (Pebbles) aan de haal is.
157. The Long, Long, Long Weekend
Met vrijdag en maandag verlof hebben Fred en Barney een extra lang weekeinde voor de boeg. Fred zit echter wat in geldnood, en vraagt aan Mr. Slate een voorschot van 4 dollar op zijn wedde. Mr. Slate staat die toe, mits betalen van 6 % interest. Wanneer de Flintstones en de Rubbles een ritje maken, en ze een discussie hebben over het science-fictionmagazine dat Barney leest, stelt Gazoo voor om de familie een uitstapje te maken naa de 21ste eeuw. De tijdreizigers staan in beate bewondering voor al dat moois wat het tijdperk hen te bieden heeft - totdat blijkt dat Fred de vier dollar nog altijd niet aan Slate heeft terugbetaald, en de schuld door de interest intussen is opgelopen tot een slordige 23 miljoen!
158. Two Men On A Dinosaur
Gazoo krijgt van zijn thuisplaneet naar zijn voeten dat hij nog onvoeldoende goede daden heeft verricht. Hij wil er eens werk van maken, en hij helpt Fred en Barney, die gebeten zijn door de paarden- pardon, dinosaurus-races, door hen voor de volgende race de drie winnaars op voorhand aan te duiden. Ze verdienen er een paar honderd dollar aan, maar wanneer blijkt dat ze niet gaan bowlen zijn, moeten ze de dough afstaan aan hun vrouwen. Terwijl die met de centen het shoppingcenter onveilig maken, krijgen Fred en Barney onverwacht bezoek van twee gangsters: ze hebben Fred en Barney geobserveerd op de race-track, en zijn ook wel geïnteresseerd in een goksysteem dat blijkbaar waterdicht is...
159. The Treasure Of Sierra Madrock
De Flintstones en de Rubbles komen terug uit Rock Vegas, en ze hebben eindelijk eens een overschotje op hun casinowinsten: een bescheiden paar honderden dollars. Terwijl ze de scenic route terug naar huis nemen, passeren ze een stadje waar jaren geleden de goudkoorts heeft gewoed. Twee slinkse bedriegers proberen Fred en Barney te pakken met het oudste truucje uit het boekje: één van de twee doet alsof hij net in de nabij gelegen rivier goud heeft gevonden (dat hij er uiteraard zelf heeft geplant), en verkoopt vervolgens de waardeloze claim aan Fred en Barney. Wanneer Wilma en Betty te weten komen dat de mannen zich weer eens in de doeken hebben laten doen, bedenken ze een plannetje om de twee bedriegers de waardeloze goudclaim terug te laten kopen.
160. Curtain Call At Bedrock
Wilma heeft zich als hoofd van het oudercomité geëngageerd om het jaarlijkse toneelstuk, dit jaar Romeorock And Julietstone te regisseren. Fred zou de geknipte persoon zijn voor de rol van Romeorock, maar hij wil niet spelen omdat hij plankenkoorts heeft. Barney vult dan maar zijn rol in, maar die kent zijn tekst niet echt goed. Om Fred op het laatste nippertje dan toch op het podium te krijgen, veinst Barney dat Bamm-Bamm de bof heeft, en dat hij besmet is. Er gebeuren echter nog wel meer onverwachte ongelukjes op het podium...
161. Boss For A Day
Fred heeft een baaldag: hij wordt uitgefoeterd door Mr. Slate, loon ingehouden omdat hij 30 seconden te laat is, 45 seconden te vroeg vertrekt én al elf weken te veel werd betaald, en Mr. Slate betrapt hem wanneer hij op het werk een dutje doet. Fred grijpt dan ook met beide handen het voorstel van Gazoo vast om zijn baas voor één dag te vervangen. Eerst lijkt dit redelijk leuk, vooral wanneer hij Slate eens kan kleineren, maar Fred komt tot de constatatie dat er boven zijn baas nóg een baas staat: het hoofd van de raad van bestuur, en daar is het kwaad kersen mee eten.
162. Fred's Island
Mr. Slate nodigt Fred uit voor een dagje op zijn jacht, terwijl hij naar een nieuw pretpark gaat. Natuurlijk zit er een niet te altruïstische bijbedoeling aan zijn genereuziteit: Fred mag (moet) de boot van Slate verven, en een pleziertochtje zit er niet in. Terwijl Fred en Barney op het dek liggen te slapen, breekt echter het meertouw, en drijft de boot af naar een onbewoond eiland. Het is te zeggen: onbewoond?
163. Jealousy
Fred had eigenlijk een avondje bowlen gepland - alweer - wanneer Wilma volledig opgetut thuis komt. De Flinktstones waren al eigenlijk de hele tijd van plan om naar een vioolrecital te gaan. Fred veinst dat hij migraine heeft, en blijft thuis. Hij zit er niets mee in dat Wilma dan maar in zijn plaats Wilbur Terwilligerock heet uitgevraagd. Wilbur is een boom van een vent, danst als een casanova, is meermaals onderscheiden op sportief gebied, reuzesterk... en single. Fred is bang dat Wilma hem gaat laten zitten; daarop gaan hij en Barney naar dezekfde afterparty na het concert... en Gazoo is zo vriendelijk geweest om Barney in een vrouw om te toveren...
164. Dripper
De Flintstones en de Rubbles gaan samen haar de zoo, en ze zijn daar getuige van de spectaculaire act van zeehond Dripper. Na de voorstelling gaan Pebbles en Bamm-Bamm handtekeningen (poottekeningen?) bemachtigen. Spijtig genoeg zijn er ook enkele die Dripper voor minder altruïstischie doeleinde de zeehond achterna ziten. En laat die nu juist de show bij herhaling verstoren...
165. My Fair Freddy
Fred heeft zijn kandidatuur gesteld voor lidmaatschap van een heel mondaine country club. Nadat ze per ongeluk een gesprek hebben afgeluisterd dat Wilma en Betty hebben gevoerd over de stamboom van Dino, denken ze dat Fred van adel is, en willen ze heb wel op proef toelaten. Gazoo stelt voor om Fred wat fijne manieren bij te brengen, maar Fred wil er geen magie bij betrekken, omdat dat toch altijd falikant afloopt. Hij gaat er evenwel wél mee akkoord om balletlessen te volgen.
166. The Story Of Rocky's Raiders
Fred vindt in de familiearchieven de kronieken terug van zijn grootvader, vliegenier Rockford "Rocky voor de vrienden" Flintstone, die samen met zijn adjudant Reggie Vanderrock (die verdacht veel op Barney lijkt) de spionne Mata Harrock (Wilma) van achter de vijandelijke linies uit de klauwen van Baron Von Rickenrock is gaan halen.
BEELD EN GELUID
Het beeld en het geluid zijn netjes opgekuist, wat niet betekent dat de laatste printbeschadiging verdwenen is. Oneffenheden in de kleurvlakken, ruis en occasioneel een barst in de pellicule zijn nog steeds te zien, maar dragen toch bij aan de authenticiteit van de reeks. Er is moeite gedaan om de tekenfilms te restaureren, maar in sommige gevallen mocht de beste hulp niet meer baten. Toch vond ik persoonlijk seizoen 5 meer onder dergelijke fouten lijden. De mono-geluidstrack is vlak, maar bevat duidelijk klinkende dialogen, wat al meer dan voldoende is.
EXTRA'S
Disc 4 bevat een 12 minuten durende featurette "The Flintstones Meet Pop Culture", waarin Stephen Baldwin, de acteur die Barney Rubble vertolkte in de abysmale direct-to-video sequel
The Flintstones In Viva Rock Vegas toelicht hoe The Flintstones gretig inspeelde op de hypes van het ogenblik, met dansjes, muziekrages en gaststemmen uit bekende televisiesoaps, en hoe omgekeerd de massamedia (en dan vooral de reclamewereld) inspeelde op het succes van
The Flintstones, en men zelfs trachtte het commerciële succes uit te melken door onder meer het Pebbles en Bamm Bamm-plaatje uit
No Biz Like Show Biz uit te brengen. Misschien waren
The Flintstones wel
The Simpsons van hun generatie - zelfs mijn moeder, die anders niet echt meesurft op de hypes van het ogenblik, herinnerde zich bij het toevallig passeren nog bepaalde scènes uit de reeks, en wist me te zeggen dat
The Flintstones hét programma was waar men in de jaren '60 voor thuisbleef - maar de manier waarop Baldwin de featurette presenteert, is voldoende om, vooral dan wanneer hij Barney Rubble impersoneert, alle interesse in wat hij vertelt te doen verliezen. In "The Great Gazoo: From A To Zetox" vertelt animator Earl Kress over het concept van Gazoo, die oorspronkelijk, naast een dozijn andere weggestemde namen,
The Wizard Of Ogg zou gaan heten. Gazoo was een bedenksel van scenariste Joanna Lee, ook bekend van bijrollen in onder meer
Plan 9 For Outer Space en
Leave It To Beaver, en de 4 minuten durende featurette draait handig rond de hete brij, dat Gazoo door de verenigde critici toen en nu meedogenloos werd neergesabeld. Tenslotte krijgen we een reclamespot te zien voor de regio 1-release van deze set, die vreemd genoeg 4 discs telt.
CONCLUSIE
Seizoen 6 van The Flintstones haalt niet het niveau van sommige van de vorige reeksen, maar bevat best wat aardige afleveringen. Als je de snul van de planeet Zetox even wegdenkt.