SERIE
De Franse schrijver Guy De Maupassant was één van de voornaamste exponenten van het Franse naturalisme, een stroming die we in de Vlaamse literatuur onder meer terugvinden bij schrijvers als Stijn Streuvels en consoorten. Zijn visie op de wereld is een heel pessimistische, waarbij de bekrompen keteurboertjes en de kneuterige ambtenaren elkaar verdringen, en om ter hardst trachten hun medemens een
kloot af te trekken. Zelf een ambtenaar die sterk beïnvloed werd door de gruwelen van de Frans-Duitse oorlog kende hij vrij vroeg in zijn leven succes, maar hierdoor ging hij een tamelijk decadente levensstijl leiden en werd hij op de koop toe ook nog eens knettergek. Hij eindigde op 41-jarige leeftijd in een instelling. De Maupassants verhalen zijn één doffe ellende en opeenhoping van
Daens-toestanden
De Franse zender France 2 heeft in 2007 een behoorlijk prestigieus project op poten gezet om zijn werk te verfilmen, en ze hebben enkele grote namen uit de Franse acteurs-en regisseurswereld aangetrokken. Helaas zijn de verhalen uit
Chez Maupassant maar matig interessant, en dan nog alleen voor de liefhebbers van drama's in de stijl van
Boerenpsalm, waarvan het scenario erg lijkt op
Le Père Amable. Veel driftige Fransen verdringen elkaar voor de camera, waar er in feite niets interessanters te beleven valt dan bij een gemiddeld amateurtoneelgezelschap. De karakters zijn van bordkarton, schitteren in nietszeggendheid en alleen
La Parure heeft een klein beetje een scenario dat me enigszins kon boeien. Bij de overige drie films is het sleutelwoord "langdradig". Toegegeven, ik zal nooit echt een vurige aanhanger van de Franse cinema worden, en deze drama's, die zonder uitzondering draaien om één persoon die enorm de duivel wordt aangedaan door zijn naasten, zullen me niet dadelijk bekeren.
AFLEVERINGEN
Le Père Amable (60 min.)
De hardvochtige boer Amable (Fred Ulysse) moet met lede ogen aanzien hoe zijn zoon Césaire (Manuel Lelièvre) de aantrekkelijke Céleste (Céline Sallette) het hof wil maken. Céleste is in zijn ogen een hoer omdat ze een kind heeft uit een avontuurtje met de ietwat simpele boerenzoon Victor (Hervé Laudière). Vader Amable wil zeker niet betalen voor de opvoeding van het bastaardjong, en is tegen een huwelijk, maar de pastoor (Aristide Demonico) kan hem ompraten. Césaire stort zich zodanig hard op het werk dat hij erin blijft. Voor hem moet die slet
van zijn erf. Omdat ze het werk niet meer gebolwerkt krijgt, vraagt en krijgt Céleste de hulp van Victor. Vader kan het allemaal niet meer aanzien en hangt zichzelf ladderzat op.
Good riddance.
La Parure (29 min.)
Mathilde Loisel (Cécile De France) is getrouwd met een nederig boekhoudertje op een ministerie (Thomas Chabrol). Om indruk te maken op een prestigieus bal leent ze van een rijke vriendin, Jeanne Forestier (Charley Fouquet) een peperduur halssnoer. Wanneer ze echter na het avondje stappen terug thuiskomt, is het sieraad van haar nek gegleden. De enige manier om de schande te voorkomen is om bij een juwelier een exacte replica van het verloren stuk te laten maken. Daarvoor moet het echtpaar Loisel zich echter zodanig diep in de schulden steken dat ze ervan aan de bedelstaf geraken. En er wacht hen op het einde van de rit nog een onprettige verrassing.
L'Héritage (60 min.)
De onambitieuze ambtenaar Cachelin (Eddy Mitchell) wil zijn dochter Coralie (Chloé Lambert) koppelen aan een zo weinig mogelijk ambitieuze bediende op het ministerie, om te voorkomen dat die zich gaat bemoeien met de potentieel grote erfenis die zijn zus Charlotte (Josiane Stoléru), steenrijk én hartpatiënte, voor haar nichtje in petto heeft, en hij koppelt haar aan Léopold Lesable (Sébastien Thiery). Omdat het pasgetrouwde koppel echter zo onbeschaamd is om een voorschot op de erfenis te gaan vragen, last Charlotte een extra voorwaarde in haar testament in: binnen de twee jaar moet Coralie moeder worden, of de erfenis gaat naar
de paterkes en de nonnekes. Probleem is dat Léopold onvruchtbaar is. Vader Cachelin moet dus op zoek naar iemand die voor dekhengst wil spelen.
Hautot Père Et Fils
Weduwnaar Baptiste Hautot (Jean Rochefort) krijgt tijdens de jacht een lading hagel in zijn pens. Op zijn sterfbed bekent hij tegen zijn zoon César (Julien Rochefort) dat hij al jaren een minnares (Marie Denarnaud) heeft. Hij verzoekt hem om haar op te zoeken en haar financieel verder te helpen.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van deze dvd's is op zijn best pover te noemen. Er hangt een donkere waas voor het beeld, waardoor het contrast over het algemeen maar minimaal is, en de kleuren zien er voor een recente productie eigenlijk maar bleekjes uit. Er is veel edge enhancement te zien, waardoor de details in de productie niet goed tot hun recht komen. De Franstalige Dolby Digital 5.1-track is nog maar eens een unwrapped-variant, en afgezien van het feit dat taterfeest is voor mensen die zich graag plat laten praten door Frans spervuurgeratel, is ofwel er iets mis gegaan bij het filteren van het geluid, ofwel kunnen alle acteurs uit deze reeks dictielessen gebruiken. De dialoog komt bij deze track uit alle kanalen tegelijk, en dat geeft een verwarde en desoriënterende indruk.
EXTRA'S
Geen. Bij een dergelijk zwaarmoedig drama hadden we minstens een doosje cyanidepillen verwachten.