SERIE
Het tweede seizoen van
Fringe slaat een heel andere richting in dan het
eerste. Waar er in het eerste seizoen vooral gefocust werd op de zoektocht van Olivia Dunham (Anna Torv) en Peter Bishop (Joshua Jackson) naar door de wetenschap onverklaarbare fenomenen, ligt de focus in dit seizoen op de research die Peters vader Walter (John Noble) en William Bell (Leonard Nimoy) samen in de helft van de jaren 80 gedaan hebben naar het reizen naar een parallel universum. Op het einde van seizoen 1 heeft Olivia een reis gemaakt naar dat universum, dat zich onder meer onderscheidt van het onze doordat de aanslagen van 9/11 er niet hebben plaatsgevonden, en de Twin Towers er nog in volle glorie te bewonderen zijn, maar ook door het opvallend beeld van de skyline waarin de vliegtuigen zijn vervangen door zeppelins. Tussen hun gebruikelijke paranormaal geïnspireerde zaken door probeert de FBI-cel indringers vanuit het andere universum, die de gave bezitten om met hun slachtoffers van gedaante te verwisselen, tegen te houden, niet wetende dat ze voortdurend in het oog gehouden worden door Observers, geheime agenten die, al dan niet geïnfiltreerd in de maatschappij, één of ander plan hebben waar ons universum eerder bekaaid zal afkomen. Gaandeweg blijkt dat net Walter er in een periode waarin hij met veel familiale problemen kampte, als eerste in geslaagd is om een deur tussen de universa te openen, en hij ziet het dan ook als zijn taak om de invasie te stoppen.
Wordt
Fringe het volgende slachtoffer van het
Abramsisme, het verschijnsel dat de bedenker van de serie niet meer aan zijn eigen ingewikkelde verhaallijnen uit kan zodat hij de boel maar na een tijdje zijn beloop laat, met anticlimaxen zoals die van het slotseizoen van
Lost tot gevolg? Ik hoop van niet maar ik vrees een beetje van wel, alhoewel er naast een hoop nieuwe vragen dit tweede seizoen toch ook wel wat antwoorden komen. De makers laten het detective-aspect gaandeweg los en trekken voluit de kaart van de sciencefiction. Het oorspronkelijke idee van het parallelle universum en de Observers, wat oorspronkelijk was bedacht als een gimmick voor één aflevering, namelijk
The Arrival uit seizoen 1, is zwaar op dit seizoen gaan wegen, waardoor de plot een beetje een bizarre mengeling wordt van
The X-Files en
Sliders, alleszins een ongemakkelijk spagaat. Er gaat van de reeks een constante dreiging uit waarbij alles erop wijst dat er een kanjer van een conflict zit aan te komen. De acteurs leveren zonder uitzondering solide prestaties, met als uitschieter John Noble als biochemicus die quasi elke autopsie uitvoert met een scalpeermes in de ene hand en een vettige hamburger in de andere. Zijn Walter Bishop balanceert op de slappe koord tussen waanzin en genialiteit, maar weet vooral de kijker te charmeren met zijn onbeholpen stuntelige stijl waarop hij ons laat delen in de manier waarop hij in al zijn naïviteit interageert met een wereld vol interdimensionale terroristen, ectoplasmische gedrochten en potjes pindakaas die niet open willen. De gastrollen zijn goed gekozen, met als hoogtepunt de topaflevering
White Tulip waarin cultveteraan Peter Weller te zien is als een tijdreizende geschifte geleerde.
Fringe vraagt van de kijker een zekere inspanning, zeker om op de duur nog wijs te geraken uit de vele complottheorieën en verborgen agenda's die elkaar opvolgen, maar de kijker wordt er vet voor beloond. De afleveringen zijn vaak opgebouwd rond niet evidente thema's, zoals het Dokter Bibber-spel in
Brown Betty of motieven zoals de talloze verwijzingen naar Cluedo in
Olivia. In The Lab. With The Revolver, maar er passeert ook een moordend aantal
freeze frame-grappen de revue (iemand de affiche opgemerkt voor het elfde seizoen van
The West Wing?). Gelukkige bestaan er nog websites als
http://www.fringepedia.net Fringepedia waarop je na elke aflevering kan natrekken wat je tot je grote frustratie bij een eerste kijkbeurt allemaal gemist kan hebben. Stijl speelt een grote rol bij
Fringe, waarbij bijvoorbeeld de hele aflevering
Peter in het teken van de jaren 80 staat, inclusief een aangepaste openingscredit.
AFLEVERINGEN
Disk 1:
21. A New Day In The Old Town
Iemand heeft geprobeerd om Olivia van de weg te rijden. De dader is een
shapeshifter die constant op zoek is naar een nieuw lichaam om zijn werk af te maken. De overheid wil intussen het Fringe-project opdoeken en Broyles (Lance Reddick) moet voor een commissie verschijnen om het exuberante kostenplaatje van de geheime dienst te verantwoorden. Agente Amy Jessup (Meghan Markle), die het onderzoek leidt naar Olivia's auto-ongeval, is zeer geïnteresseerd in het doen en laten van de Fringe-divisie.
22. Night Of Desirable Objects
Een wegenwerker wordt door een monsterachtig wezen in een hol onder de grond getrokken. Blijkbaar is hij niet de eerste die op deze manier verdwijnt; alleen maakt de lokale sheriff Golightly (Charles Martin Smith) een potje van het onderzoek. Walter vindt op de plaats van de misdaad een fluoriscerende, verlammende stof. Hierdoor komen de onderzoekers op het spoor van een zekere Andre Hughes (John Savage), die 17 jaar geleden heeft geprobeerd zijn zwangere vrouw en pasgeboren baby te redden. De baby is echter verschrikkelijk gemuteerd, en heeft zich uit zijn grafkist een weg naar de onderaardse tunnels gegraven, alwaar het op menselijke prooien wacht. Olivia heeft intussen een aandoening waardoor ze zeer stille geluiden kan onderscheiden.
23. Fracture
Een politieagent explodeert in een treinstation in Philadelphia. Vreemd genoeg is er geen spoor van explosieven op de plaats van het delict. Walter denkt na onderzoek dat de agent tijdens zijn militaire dienst in Irak proefkonijn is geworden voor het testen van een middel tegen de gifgasaanvallen van Saddam Hoessein. Het tegengif zorgt echter voor bovenstaande ongewenste nevenreactie. Het is een kwestie van tijd om de andere soldaten uit Irak te vinden, want de sinistere kolonel Gordon (Stephen McHattie) ziet in de soldaten de ultieme zelfmoordterroristen.
24. Momentum Deferred
Een
shapeshifter (Roger R. Cross) overvalt verschillende centra voor cryonische studies, op zoek naar één welbepaald ingevroren hoofd. Bij de overval wordt er één andere
shifter gewond, die kwik blijkt te bloeden. De politie hoopt om met zijn toestelletje het apparaatje te kunnen herstellen van de aanvaller van Olivia. Walter haalt een oude vlam, Rebecca Kibner (Theresa Russell), binnen, die eertijds onder invloed van een behoorlijke portie LSD, de gave had om
shapeshifters te kunnen herkennen van de rest. Olivia herinnert zich intussen haar conversatie met William Bell.
25. Dream Logic
Carl Langdon (Drew Nelson) meent dat zijn medewerkers allemaal demonen zijn, en hij slaat zijn baas in elkaar met zijn laptop. Vlak daarna sterft hij aan uitputting. Wanneer er ook een tweede gelijkaardig geval wordt gemeld, staat het Fringe-team op scherp. Beide daders blijken een microchip te hebben ingeplant door de omstreden dokter Nayak (Ravi Kapoor), die onderzoek doet naar slaapdeprivatie. De chips dienen als een soort van zender-ontvanger, en Olivia meent dat iemand deze met kwade bedoelingen gebruikt om de daden van zijn slachtoffers te manipuleren. Walter neemt de proef op de som, maar de chips blijken net omgekeerd te werken.
26. Earthling
Agent Broyles heropent na vier jaar de jacht op een Russische staatsgevaarlijke die koste wat het kost zijn broer, een ex-kosmonaut, in bescherming wil nemen. De kosmonaut is tijdens een ruimtewandeling in aanraking gekomen met een buitenaardse entiteit, en heeft nu een astraal lichaam dat enkel bestaat uit een spookschaduw. De schaduw slorpt alle natuurlijke radioactiviteit op, waardoor mensen in zijn aanwezigheid in stof en as uiteenvallen.
Disk 2:
27. Of Human Action
Twee autoverkopers gijzelen de jongen Tyler Carson (Cameron Monaghan), en vier ter hulp gesnelde agenten worden onder wilsdwang gedwongen om zelfmoord te plegen. Eén van de gijzelnemers kan de politie erop wijzen dat ze feitelijk de gijzelaars zijn, en moeten dansen naar de pijpen van de jongen of hun hoofd ontploft van de hoofdpijn. De jongen blijkt de zoon te zijn van een dokter (Andrew Airlie) bij Massive Dynamic, die medicijnen ontwikkelt om piloten door geestcontole vliegtuigen te besturen. De medicijnen, die Tyler gestolen heeft, samen met de hormonen van zijn puberteit, zorgen voor een explosieve cocktail, waarbij Tyler op zoek is gegaan naar zijn - in zijn denkbeeld geidealiseerde - drugsverslaafde moeder Renee Davies (Jacqueline Steuart). Met de autoverkopers uit de weg heeft hij echter Peter Bishop gegijzeld.
28. August
Eén van de Observers ontvoert op klaarlichte dag Christine Hollis (Jennifer Missoni). Door die daad heeft hij wellicht haar leven gered, want de vlucht waar ze werd geacht op te stappen richting Italië stort voor de kust van Rome neer. Niet alle Observers zijn echter van mening dat dit de juiste beslissing was.
29. Snakehead
Een schip met Chinese illegalen bevat een gruwelijk geheim: enkele van de illegale passagiers spoelen aan de kust aan, en aan hun lijk te oordelen heeft een soort van reuzenparasiet zich een weg uit hun borstkas geboord. De illegale Chinese geneesheer Ming Che werkt voor een triade, en verdient zo op kap van zijn slachtoffers tweemaal: hij smokkelt illegalen en verdient een fortuin aan de tot poeder vermalen parasiet. Het poeder wordt onder meer gebruikt als geneesmiddel tegen immuunziekten: de zoon van Elizabeth Jarvice (Ingrid Torrance) heeft zo'n ziekte; getuigen tegen de triade betekent onherroepelijk dat ze geen toegang meer heeft voor het medicijn voor haar zoon.
30. Grey Matters
Drie geestesgestoorden worden 's nachts bezocht door twee onbekende mannen, die telkens een openhersenoperatie uitvoeren, waarna de mentaal zieken plots weer helder kunnen denken. Blijkbaar hebben ze tijdelijk een stuk van Walters geheugen ingeplant gekregen, en zijn de shapeshifters onder leiding van Thomas Jerome Newton (Sebastian Roché) van plan om de stukjes geheugen, waarin informatie ligt opgeslagen over de poort naar een andere dimensie, terug te verzamelen.
31. Johari Window
Een agent plukt 's avonds een jongen van straat die thuis is weggelopen. Onderweg verandert de jongen in een mismaakt monster. Op het politiebureau geloven ze eerst hun ogen niet, maar vooraleer ze de nodige constataties kunnen doen, wordt de jongen met veel geweld door een paar andere misvormden teruggehaald. Olivia en de Bishops doen onderzoek in het dorpje Edina, en merken dat het dorp ooit een militair testterrein was. Een doordringende fluittoon is nog altijd latent aanwezig in de straten.
32. What Lies Below
Een Nederlander (Nicholas W. von Zill) biedt zich aan bij de balie van een olieverwerkend bedrijf, maar vooraleer hij kan zeggen wat het doel van zijn bezoek is, valt hij bloed overgevend neer. Nadat Peter en Olivia ter plaatse zijn gekomen, valt er een tweede dode op exact dezelfde wijze. De CDC heeft geen andere keuze dan het gebouw in quarantaine te plaatsen. Walter is nog buiten en wordt aangezocht om, als hij dan toch geen antivirus kant ontwikkelen, toch tenminste een test te maken waarmee men kan zien wie besmet is of niet. Want het virus heeft de neiging om zijn gastheer te "dwingen" zich in de openbaarheid te begeven.
Disk 3:
33. The Bishop Revival
Een joods huwelijk eindigt in een bloedbad wanneer verschillende gasten overlijden door verstikking. De slachtoffers waren allemaal afstammelingen van een vrouw die de holocaust heeft overleefd. Walter meent dat een neo-nazistische beweging een toxine heeft ontworpen dat alleen mensen met welbepaalde genetische kenmerken doodt. Hij vreest dat ze opnieuw zullen toeslaan, en hij krijgt gelijk wanneer een zelfde ongenode gast van het huwelijk, Alfred Hoffman (Craig Robert Young), in een cafetaria alle aanwezigen met bruine ogen doodt. Dit brengt bij Walter onaangename herinneringen boven, want de man heeft eertijds nog samengewerkt met zijn vader, Robert Bishop, die aanvankelijk Bischoff heette vooraleer hij uit nazi-Duitsland is geëmigreerd. Een conferentie over gelijkheid en tolerantie is het volgende doelwit van Hoffman, die iedereen die in zijn ogen niet arisch genoeg is over de kling wil jagen.
34. Jacksonville
Een gebouw uit de parallelle realiteit is in aanvaring gekomen met onze realiteit: het resultaat is een onoverzichtelijk wrak waarin menselijke lichamen uit beide universa elkaar doorboord hebben. De knal werd voorafgegaan door een soort van quantumaardschokken. Walter meent dat als het evenwicht tussen de universa bewaard moet blijven, er ook een gebouw uit ons eigen universum van ongeveer dezelfde grootte binnen de 36 uur zal verdwijnen. Omdat Olivia vroeger als kind dit soort dingen kon zien aankomen als ze onder invloed van bepaalde chemicaliën was, gaat ze akkoord dat Walter opnieuw op haar experimenteert.
35. Peter
1985. Walter Bishop heeft een venster ontdekt waarmee hij in het alternatief universum kan kijken. Wanneer zijn zoon Peter overlijdt, en hij vaststelt dat zijn alternatieve persoon, die hij Walternate noemt, net het geneesmiddel voor zijn ziekte niet vindt, besluit hij om naar de parallelle wereld te reizen met het geneesmiddel voor de alternatieve Peter. Het medicijn overleeft de overtocht echter niet, en de enige manier om de alternatieve Peter te genezen is om hem naar onze wereld te brengen. En zo geschiedt; de apparatuur om naar de alternatieve wereld te reizen is daardoor wel beschadigd. Conclusie: de Peter in ons universum is eigenlijk die uit het andere.
36. Olivia. In The Lab. With The Revolver
Advocate Miranda Greene (Diane Kruger) specialiseert zich in het indienen van schadeclaims tegen bedrijven op medische gronden. Een kankerpatiënt die zich Neil Wilson (Omar Metwally) noemt, geeft haar na afloop van de consultatie een hand; Miranda ontwikkelt quasi onmiddellijk een aggressieve vorm van kanker en binnen de twee uur is ze dood. Niet alleen heeft Neil Wilson een valse naam opgegeven, uit de omstandigheden blijkt dat hij ooit één van de kinderen was die aan de klinische test naar de gevolgen van cortexiphan heeft meegedaan. Neil kan zijn eigen dood uitstellen door de ziekte door te geven aan iemand anders; alleen is dat effect tijdelijk, en kijkt de politie tegen een potentiële berg slachtoffers aan.
37. White Tulip
Wanneer een jonge bedelaar (Richard Harmon) op een trein stapt, blijken alle passagiers dood: alle levensenergie is uit hun lijf gezogen, alsook alle energie uit GSM's en walkmans. Hij heeft vlak daarvoor nog een man zien afstappen; op beelden van de bewakingscamera is de astrofysicus Alistair Peck (Peter Weller) te herkennen. Peck heeft kennelijk de sleutel tot het tijdreizen gevonden, maar telkens hij ergens aankomt wordt alle in de buurt zijnde energie geabsorbeerd. En dat was dan nog een simpele tijdreis: zijn uiteindelijke bedoeling is om enkele maanden terug in de tijd te reizen, om te verhinderen dat een dodelijk auto-ongeval van zijn vriendin zal plaatshebben. Walter adviseert om Peck met de nodige omzichtigheid te ondervragen, want hij kan bij het minste geringste onraad terug achteruit in de tijd springen.
38. The Man From The Other Side
Drie shapeshifter proberen om onze wereld binnen te dringen; slechts twee van hen maken echter de overtocht tussen de universa goed en wel mee, de derde blijft steken in een soort embryonaal stadium. Walter probeert het foetale wezen te wekken door elektroschokken, terwijl de politie naarstig op zoek gaat naar de shapeshifters, die intussen al minimum twee mensen hebben vermoord en hun gedaante hebben overgenomen. Walter knobbelt uit dat de twee \samen met Thomas Newton van plan zijn om een massief object door de poort in ons universum te halen. Olivia en Peter proberen dit te verhinderen; Peter komt hierbij de waarheid over zijn afkomst te weten.
Disk 4:
39. Brown Betty
Walter staat weer eens stijf van de drugs. Wanneer hij op een dag op Olivia's nichtje Ella (Lily Pilblad) moet passen en hij niets bakt van Dokter Bibber, vertelt hij haar maar een verhaaltje, waarin hijzelf, Olivia en Peter een belangrijke rol spelen. Olivia is in dit verhaal een detective die de opdracht krijgt om Peter terug te vinden. Peter heeft een soort van glazen kunsthart, en zijn overste Walter wil het ding graag stelen. En er zijn nog meer kapers op de kust, die een dergelijk kleinood graag zouden bezitten.
40. Northwest Passage
Peter is op de dool na de onthulling over zijn afkomst. In een verlaten plattelandsstadje vermoorden de shapeshifters een serveerster met wie Peter had afgesproken. Blijkbaar zitten ze achter hem aan; hij onthult aan de lokale agente, Ann Mathis (Martha Plimpton) dat hij voor het FBI werkt, maar hij vraagt haar om geen contact op te nemen met het hoofdbureau omdat ze daar anders zouden weten waar hij is. Wanneer Mathis' partner Ferguson (Patrick Gilmore) verdwijnt, belooft Peter zijn uiterste best te doen om de daders te klissen. Walter geraakt intussen van de regen in de drop, want zonder Peter die voor hem kan zorgen vreest hij dat hij terug naar het gekkenhuis moet.
41. & 42. Over There
Peter is door zijn biologische vader, de Walter Bishop uit het andere universum, meegenomen. In de parallelle wereld heeft de Walter uit onze wereld een hoop scheuren in het tijd-ruimtecontinuüm geslagen die door het lokale Fringe-team in quarantaine worden geplaatst. Peter denkt dat hij de anomalieën kan dichten, maar de Walter uit het andere universum is daar minister van defensie, en hij heeft Peters vermogens nodig bij het bouwen van een superwapen. Olivia, Walter en drie proefpersonen die als kind zijn blootgesteld aan cortexiphan, wagen de trip naar het parallelle universum en proberen Peter terug te halen. Hun enige kans is contact te leggen met William Bell. Iemand blijkt echter de zaak verraden te hebben, en Walter wordt neergeschoten. Wanneer ze hem tracht te bevrijden komt Olivia in contact met haar dubbelgangster uit de andere wereld. Wanneer het team terugreist is het niet helemaal duidelijk of ze de juiste Olivia hebben meegenomen.
BEELD EN GELUID
De 23 afleveringen (waar de 23ste staat leest u hieronder in de extra's-sectie) zijn over vier disks verdeeld, waardoor er vijf tot zes afleveringen per schijf te vinden zijn. De beeldkwaliteit is daardoor niet altijd even consistent, en hier en daar duiken er kleine probleempjes met de compressie op. Andere schijnbare dompers op de kwaliteit, zoals het gedempte kleurenpalet, de erg ruisrijke beelden en het niet altijd even scherp zijn van het beeld, zijn echter in dit geval duidelijk intentioneel. Er is ook nogal eens een zweem van edge enhancement te zien. De kleinigheidjes wegen echter niet op tegenover de voordelen: als geheel komt de beeldtransfer van
Fringe consistent over, en de inconsistenties dienen ook wel handig om de vele CGI-effecten wat te camoufleren, wat er onder meer voor zorgt dat deze allemaal vrij realistisch overkomen. Spijtiger is dat men voor het geluid niet voor een ongecomprimeerd formaat heeft gekozen, en we het moeten stellen met een eerder iele Dolby Digital 5.1-track. De dialogen zijn echter netjes verstaanbaar, met geluidseffecten wordt er eerder spaarzaam omgesprongen, de muziek van Abrams' vaste huiscomponist Michael Giacchino komt nergens in de verdrukking en ook hier lijkt het geheel evenwicht uit te stralen. Toch klinkt bijvoorbeeld de subwoofer redelijk ongenuanceerd en is kortom het ontbreken van een ongecomprimeerde track - zij het dat dat wellicht een disk méér had gekost - niet onoverkomelijk, maar wel een gemiste kans.
EXTRA'S
Vier afleveringen op deze disks zijn voorzien van een
audiocommentaartrack.
Momentum Deferred bevat een eerder technische maar toch informatieve bijdrage van enkele mindere goden in de crew, zoals showrunner-assistente Jill Risk, assistent-scenaristen Matthew Pitts en Danielle Dispaltro, scriptcoördinator Justin Doble en muzieksupervisor Charles Scott). Een bijdrage van laten we het - zonder te willen denigreren - het "voetvolk" noemen is eens wat anders, en als we er één ding uit leren is dat de kleinere garnalen toch ook zeer toegewijd zijn aan een project zoals
Fringe. Wel zijn de deelnemers niet zo gewoon om commentaartracks in te spreken, getuige daarvan de soms ongemakkelijke stiltes. In de tweede commentaartrack bij de aflevering
Peter houdt Damian Holbrook van TV Guide een debat met als deelnemers Blair Brown en John Noble. Deze aanpak maakt het concept van een audiocommentaar fris. De visueel interessante aflevering
Brown Betty verenigt coproducente Tanya Swerling, co-music supervisor Billy Gottlieb, componist Chris Tilton en special effects-supervisor Jay Worth in een eerder technische commentaar over deze bijzondere musical-achtige aflevering. Tot slot leveren showrunners Jeff Pinkner, J.H. Wyman en Akiva Goldsman eerder een rommelige indruk bij het tweede deel van de dubbele slotaflevering
Over There.
De voornaamste extra op disk 4 is echter de aflevering
Unearthed (43:57). Deze aflevering hoort inhoudelijk thuis in het eerste seizoen, maar is om de één of andere makke reden niet uitgezonden geweest. Men heeft de aflevering dan maar in het tweede seizoen gepropt, wat normaal gezien niet op zou mogen vallen, ware het niet dat
Unearthed inhoudelijk compleet flink vloekt met de continuïteit van het tweede seizoen; er speelt namelijk een personage in mee dat aan het begin van seizoen 2 wordt verondersteld overleden te zijn. Om die reden is de aflevering er uit de chronologische uitzendvolgorde uitgelicht. Het Grote Mysterie rond de 23ste aflevering is daarmee hoop ik opgelost, en hier is de korte samenvatting:
Unearthed
Lisa Donovan (Alice Kremelberg) heeft tijdens de turnles een aneurysma gekregen, en haar moeder (Amy Carlson) heeft het life support-systeem laten afzetten. Het meisje is kandidaat donor om haar organen te laten afstaan, maar wordt tijdens de operatie terug wakker en brabbelt een code, die een deel van een lanceringscode van het Amerikaanse nucleaire arsenaal blijkt te zijn. Op het pad tussen leven en dood heeft haar pad dat van de vermoorde Andrew Rusk (Chazz Menendez) gekruist, een soldaat die tijdens een ongeluk op een nucleaire onderzeeër een dosis straling heeft opgelopen. Rusk is echter niet daaraan gestorven, maar met een kogel in zijn hersens. In het lichaam van Lisa probeert hij vanuit gene zijde nog te doen wat hij tijdens zijn leven had moeten doen: zijn moordenaar ter verantwoording roepen.
De korte documentaires
Analyzing The Scene (21:10) bevat korte making of-bijdragen bij specifieke afleveringen, in dit geval - de keuze ligt voor de hand -
A New Day In The Old Town, Momentum Deferred, Of Human Action, What Lies Below, Brown Betty en
Over There, Part 2. Onder
Dissected files (8:25) verstaan we verwijderde scènes uit
Night Of Desirable Objects, Grey Matters, Olivia, In The Lab, With The Revolver, Northwest Passage en
Over There, Part 2.
Beyond the pattern: The mythology of Fringe (26:49) is een lijvige en diepgravende documentaire over de rode draden die doorheen het tweede seizoen lopen, en deze is veel beter dan de kortere afleveringen-featurettes.
Unusual side effects (3:22) is niet meer dan een flauwe
gag reel; in
In the lab with John Noble and prop master John Smith (6:36) tenslotte toont John Noble samen met de verantwoordelijke voor de rekwisieten, Rob Smith, uitgebreid zijn laboratorium en enkele rare uitvindingen.
De extra's zijn misschien niet zo uitgebreid, maar door de band genomen wel relevant; vooral het toevoegen van
Unearthed in zijn ongewijzigde vorm levert punten op.
CONCLUSIE
Het tweede seizoen van
Fringe is een keerpunt in de verhaallijn. Het siert de makers dat ze ditmaal wel duidelijkheid scheppen waar ze met de reeks naartoe willen; we wachten het volgende seizoen af om te oordelen of hun keuze de juiste was.