DIVERGENT (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-09-15
FILM
In een post-apocalyptisch Chicago is de bevolking verdeeld in vijf facties.
Erudite groepeert de intelligentsia van de bevolking en haar factieleden proberen door kennis en wetenschap de levensomstandigheden van de bewoners te verbeteren. De leden van
Amity bedrijven landbouw en zorgen voor de aanvoer van levensmiddelen.
Candor waardeert eerlijkheid en spreekt daarom recht.
Dauntless is de factie waarin de avontuurlijk aangelegden kunnen worden getraind tot soldaat. En ten slotte
Abnegation, dat dienstbaarheid aan de anderen als hoogste goed stelt, regelt de administratie van de stad. Zodra kinderen de volwassen leeftijd bereiken, wordt hen toegestaan om één keer van factie te veranderen. Om zich daarop voor te bereiden worden ze onderworpen aan een oriënterende, maar niet verplichte test, waarop pakweg 95 % toch de hoogste score haalt voor de factie waarin ze geboren is. Eens gekozen blijft echter gekozen; wie om welke reden dan ook zijn factie afvallig wordt, is gedoemd zijn leven te slijten te midden van de rechtenloze
factionless.
Natalie (Ashley Judd) en Andrew (Tony Goldwyn) Prior, twee hooggewaardeerde leden van Abnegation, moeten met lede ogen toezien hoe hun kinderen voor andere facties kiezen. Dat hun slimme zoon Caleb (Ansel Elgort) voor Erudite kiest, komt niet helemaal als een verrassing, maar de eerder seutige Beatrice (Shailene Woodley) kiest voor Dauntless. Beatrice's testresultaten waren echter op zijn zachtst gezegd merkwaardig te noemen. Zij kwalificeerde als een
Divergent, iemand die talenten van alle vijf de facties beschikt, iets wat de hogere overheden en in het bijzonder Erudite niet graag ziet. Terwijl ze de testresultaten geheim houdt doorloopt ze het loodzware militaire trainingsprogramma van Dauntless, waar ze zich afwisselend de blikken van haar instructeur Four (Theo James) en de pesterijen van factieleider Eric (Jai Courtney) moet laten welgevallen. Erudite-leidster Jeanine Reynolds (Kate Winslet) heeft echter plannen om Dauntless in te zetten tijdens een bloederige revolutie waarbij Erudite tracht het bewind over te nemen van Abnegation. Soldaten met een geweten zoals Tris (de naam die Beatrice heeft gekozen bij haar overstap naar Dauntless) kunnen ze daarbij missen als kiespijn. Vooraleer ze er zelf erg in heeft zit ze midden in een burgeroorlog verwikkeld waarin het niet even duidelijk is wie haar bondgenoten zijn en wie haar vijanden.
Wie wil zien hoe een stuk
young adult-literatuur
niet verfilmd moet worden, verwijs ik graag door naar mijn besprekingen van
Twilight.
Divergent, een film die het midden houdt tussen
The Hunger Games en
The Matrix is daarentegen een film die wél aanprijzenswaardig is. Young adult-films hebben als centrale thema de groeipijnen bij het volwassen worden, typisch in een door één of andere ramp verziekte (
Hunger Games) of bovennatuurlijk fenomeen opgeleukte (
Harry Potter) maatschappij, met als nevenplots thema's als eerste verliefdheid en de gespannen relatie met of het overlijden van de ouders.
Divergent vinkt op deze schaal alle kenmerken van het genre netjes af. Het op het eerste zicht banale gegeven maakt naarmate de film vordert plaats voor een gewetensstudie waaruit mag blijken hoe fantastisch weinig er feitelijk nodig is om avontuurlijk aangelegde jongeren te transformeren tot fascistische moordmachines. Een beetje zoals in
Starship Troopers maar dan met een stuk minder
gore.
Divergent is een donkere fabel over hoe macht corrumpeert en de donkerste trekjes van de menselijke psyche naar boven laat komen.
De keuze om de hoofdrol aan de relatief onbevangen, natuurlijk spelende TV-actrice Shailene Woodley te schenken was alleszins een goede zet. Woodley heeft zowel trekken van een naïef seutje als van een goed afgetrainde vechtmachine. Deze film zou wel eens haar definitieve doorbraak kunnen betekenen, nadat ze de rollen van Katniss Everdeen in
The Hunger Games en Mary-Jane Watson in
The Amazing Spiderman aan haar neus zag voorbijgaan. Met eveneens een hoofdrol in
The Fault In Our Stars heeft Woodley twee cultfavorieten ineens te pakken. De opzet van de verfilming van de trilogie is alleszins zeer gelijklopend met de manier waarop
Harry Potter,
The Hunger Games en
Twilight werden behandeld: het laatste deel wordt in twee gesplitst, volgens de officiële verklaring omdat het laatste deel te complex is om in één film af te ronden, de facto om de fans tweemaal langs de kassa te laten passeren. De wereld van
Divergent bevat trekjes van
1984 van Orwell - de totale controle over het individu - en
Brave New World van Huxley - het kastensysteem - maar is dank zij deze illustere voorbeelden meteen herkenbaar. Er wordt slim gebruik gemaakt van met symboliek beladen thema's; zo moet u maar eens letten op nagenoeg alle scènes waarin Tris in een spiegel kijkt. Alleen de origines van de apocalyps worden nog niet vrijgegeven, alleen dat het minstens honderd jaar geleden moet zijn, maar ik vermoed dat Veronica Roth hier in de komende boeken nog wel op zal terugkomen.
BEELD EN GELUID
Belga Home Video levert een mooie versie van deze film, in een stijlvolle steelbook. De beeldkwaliteit is goed op een paar uitzonderingen na, waar enorm veel banding te bespeuren valt. Dit is onder meer het geval in de scène waarin Tris tegen een nachtelijke hemel via een kabelbaan naar beneden stormt als een soort van ontgroeningsritueel. Het beeld is niet haarscherp maar er zijn zeker genoeg details in de close-ups op te merken, zeker in de scènes waarin Tris' gelaat verkeerdelijk werd aanzien voor een boksbal. De trucages die onder meer te zien zijn tijdens Tris' test, waarin ze wordt geconfronteerd met een oneindig lange reeks spiegelbeelden van zichzelf, alsook alle andere scènes waarin ze onderworpen wordt aan geestverruimende middelen om haar capaciteiten te testen, zijn een klein beetje soft maar verhullen gelukkig ook wel het CGI-karakter ervan. De kleuren zijn zeer geprononceerd en neigen naar het geel en bruin; zelfs het feit dat Tris kiest voor een factie waarin grijs en zwart de hoofdtonen van het uniform uitmaken, doet niets af aan de keuze voor het palet. Naast een erg smaakvol
art design met een vrij realistisch beeld hoe een door de apocalyps gespaard Chicago eruit zou kunnen zien, krijgen we een soundtrack van de hand van de Nederlandse Amerikaan Junkie XL, doorspekt met een viertal songs van popdiva Ellie Goulding. De DTS-HD MA 7.1-track is één van de betere die ik de laatste maanden heb mogen beluisteren: geluidseffecten in scènes waarbij van de deelnemers verwacht wordt dat ze van een rijdende trein springen, opgejaagd worden door al dan niet virtuele honden of deelnemen aan een oorlogsspel in een verlaten industriecomplex, maken stuk voor stuk indruk.
EXTRA'S
Op het vlak van bonusmateriaal is Belga stilaan mijn favoriete maatschappij aan het worden. Belga schraapt alle extra's van internationale versies die exclusief voor winkels als Target en Best Buy worden gemaakt, en presenteert die dan op een
all in one-schijfje. De film is voorzien van
twee audiocommentaartracks. De eerste werd ingesproken door regisseur Neil Burger die de klus in zijn eentje moet zien te klaren. Zijn track is eerder oppervlakkig en veel verder dan lintjes uitdelen of uitleggen wat er precies op het scherm te zien is komt de man niet. De track met producenten Lucy Fisher en Douglas Wick is veel informatiever: ze hebben het over het filmproces zelf en de casting. De vierdelige
documentaire Bringing Divergent to life bestaat uit
A bold beginning (6:54),
Becoming Divergent (6:26),
The epic experience (25:20) en
A fearless finish (8:36) - de titels lijken te zijn verzonnen door het team dat ook instaat voor de strips van Suske en Wiske. De vier featurettes vormen een mooie
making of-arc die begint bij het aanpassen van het boek naar een filmscript, dan over de casting en het filmen gaat en ten slotte landt bij de postproductie. De featurettes zijn rijkelijk gelardeerd met interviews die toch wat diepgang vertonen en
behind the scenes-materiaal waar voorwaar een concept achter zit.
Vier verwijderde scènes (4:21) worden
as is gepresenteerd, en diepen onder meer de omstandigheden uit waarin één van Tris'
compagnons de route haar uiteindelijk naar het leven staat.
Dan volgen een zevental korte
documentaires, waarvan de zes laatste zoals gezegd uit diverse internationale exclusieve versies werden gelicht.
Faction before blood (14:51) legt ons nog eens de
do's and don'ts uit voor het lidmaatschap van de vijf facties; veel hiervan weten we echter al uit de film zelf. In
Choice (2:12) vertellen auteur Veronica Roth en enkele leden van de cast waarom er in de film zoveel aandacht wordt besteed aan het gegeven dat keuzes zo levensbepalend zijn. Theo James vertelt wat over zijn mysterieus personage in
Meet Four (1:36). In het redelijk uitgebreide
Beyond the initiation (19:45) wordt een overzicht gegeven van de jonge personages uit de film, met de nadruk op het feit uit welke factie ze komen en naar welke ze overstappen; uiteindelijk is het gewoon een castoverzicht. In
Setting the score (7:08) vertellen Junkie XL en Ellie Goulding over hun substantiële bijdrage aan de soundtrack. De vijf facties dragen in de film duidelijk onderscheidbare kleding;
costume designer Carlo Pogiolli vertelt in
Faction fashions (18:47) hoe hij dit essentieel puzzelstukje van de film heeft aangepakt. In
The look of Divergent (2:35), de laatste exclusieve featurette, zien we het design van het futuristische Chicago, waarbij opvalt dat er bijzonder weinig CGI is gebruikt en veel decors van het echte Chicago. Van het nummer
Beating Heart van popprinses Ellie Goulding, het enige van haar vier nummers dat speciaal voor deze soundtrack geschreven is, krijgt u nog de
videoclip (3:47). Een
Marketing gallery bevat nog een reeks posters en artwork van de diverse factie-tatoeages, en de promotionele sectie eindigt met
twee trailers (4:47). De disk start op met twee
cross-promotionele trailers, voor Luc Bessons
Lucy en een teaser voor de derde
Hunger Games-film, waarin President Snow (Donald Sutherland) ons de les komt spellen.
CONCLUSIE
Alleen de beeldkwaliteit die het in twee of drie scène wat laat afweten weerhoudt deze release van een topstatus. Inhoudelijk was
Divergent voor mij één van de verrassendste prenten van het afgelopen jaar, die mij terug hoop gaf voor het
young adult-genre na de
Twilight-prut.
Insurgent en
Allegiant kunnen voor mij niet snel genoeg komen.