:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> KONG - SKULL ISLAND
KONG - SKULL ISLAND (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-07-12
FILM
1973. Na maandenlang straatprotest besluit president Nixon dat het Viëtnamavontuur wat de Verenigde Staten betreft afgelopen is. De militairen worden massaal naar huis verscheept. Crackpot theory-aanhanger Bill Randa (John Goodman) kan echter een minister overtuigen om een expeditie te ondernemen naar het door stormweer omgeven Skull Island, met als argument dat de Russen mogelijk hun oog hebben laten vallen op de natuurlijke rijkdommen, en dat het goed is dat de Verenigde Staten hen een stap voor blijven. Naast zijn assistent Houston Brooks (Corey Hawkins) sleept hij in zijn zog ook nog een ex-SAS-militair, James Conrad (Tom Hiddleston), mee, die belast wordt met de algemene veiligheid van de expeditie (en daar het vijfdubbele van zijn normale gage voor vraagt), alsook een oorlogsfotografe, Mason Weaver (Brie Larson), die de plotse activiteit rond Skull Island verdacht vindt, en hij krijgt als begeleiding een squadron troepen mee onder leiding van de ijzervretende kolonel Preston Packard (Samuel L. Jackson).

 

 
De verwelkoming op het eiland is op zijn zachtst gezegd memorabel: zodra de helikopters seismische bommen droppen, zogezegd om de structuur van het eiland in kaart te brengen, wekken ze daarmee de toorn van een gigantische aap, die de helikopters uit de lucht slaat alsof het vervelende muggen zijn. Terwijl de schaarse overlevenden onder leiding van de kolonel op zoek gaan naar het wrak van de helikopter die napalm aan boord had, om de aap voor eens en voor altijd uit te schakelen, maken Conrad en Weaver contact met de inheemse bevolking, die volgens Tweede Wereldoorlog-veteraan Hank Marlow (John C. Reilly), die al bijna dertig jaar noodgedwongen op het eiland woont, Kong aanbidt als de heiland tegen nóg grotere gevaren die uit de holle aarde komen gekropen. Bovendien blijkt Randa's verhaaltje over het in kaart brengen van het eiland larie en apenkool (excuseer voor deze flauwe woordspeling), want hij werkt voor Monarch, een organisatie die de manifestaties van ongeïdentificeerde grote oerwezens overal ter wereld in kaart tracht te brengen.

 

 
Twaalf jaar na de realisatie van het pet peeve-project van Peter Jackson blaast Warner nieuw leven in de franchise over de metershoge aap, en hangt deze in één moeite aan het wagonnetje van Gareth Edwards' eerder povere Godzilla-remake. (Ja hoor, de sequel Godzilla Vs. Kong staat al in de steigers!) Regisseur Jordan Vogt-Roberts maakt hierbij gelukkig niet dezelfde drie cruciale fouten als Edwards: ten eerste zijn zijn monsters wél duidelijk zichtbaar bij klaar daglicht en niet verstopt onder het deken van de nacht; ten tweede heeft hij een veel betere cast ter beschikking, waar Edwards de fout beging om de enige acteur van betekenis, Bryan Cranston, al in het begin van de film te elimineren; en ten derde toont de film een meer geloofwaardige struggle for survival, waarbij de overlevenden zich in twee kampen verdelen, namelijk zij die zo snel mogelijk van het eiland af willen en zij die de aap tot filet americain willen schieten.

 

 
Alle klassieke ingrediënten uit zowat elke King Kong-incarnatie zijn aanwezig, zoals de schone deerne (Brie Larson) die het vertrouwen van de aap kan winnen door te tonen dat ze wél begaan is met het welzijn van de fauna op het eiland, in tegenstelling tot de schietgrage kolonel, maar toch heeft de film een eigen smoel, die weliswaar overduidelijk verwantschap vertoont met elke film uit de Jurassic Park-franchise. Tom Hiddleston, vooral bekend als de slechterik uit de Thor-franchise, is daarbij opgewaardeerd tot actieheld die de jonge versie van Alan Grant mag spelen, zij het dat hij niet handelt uit idealisme maar voor het geld. Allicht mag de afwikkeling van de film dan niet voor verrassingen zorgen: vanaf het eerste ogenblik is het duidelijk dat de expeditie naar Skull Island het slechtste idee is in de geschiedenis van de slechte ideeën - wat had u verwacht - en wie zich niet aanpast aan de wetten van het territorium waar Kong heer en meester is, tja... we moeten er geen tekeningetje bij maken, maar we zullen in de plaats daarvan wat screenshots nemen.

 

 
De nevencast, inwisselbare karakters met een beperkte houdbaarheidsdatum, dient vooral als voedsel voor zowel de aap als de skullcrawlers, alsook voor de andere gemene beestjes die Skull Island bevolken, zoals gigantische spinnen, en wordt op een redelijk propere en bloedarme manier verslonden, zodat de kleintjes (als u één van die idioten bent die uw kinderen naar een film als deze laat kijken) toch niet dadelijk in therapie moeten. Tussen twee maaltijden in weet de regisseur in zijn film nog een gelukkig niet al té moraliserende levensles te stoppen over hoe dom het is om te morrelen aan het ecologisch evenwicht; dat de baddies dit aan den lijve zullen ondervinden, in het bijzonder de militairen die met een post-Viëtnamtrauma zeulen en schieten op alles wat beweegt, ziet u al uren op voorhand aankomen. En over uren gesproken: met een speelduur van net onder de twee uur is de film alleszins beter verteerbaar dan de behemoth van Jackson. Geef toe, voor intellectuele bevrediging gaat u allicht niet naar een film over een aap van tien meter hoog, en Kong: Skull Island katapulteert ons op weinig subtiele wijze terug naar de tijd waarin films nog gewoon fun mochten zijn.

 

 
BEELD EN GELUID
Warner pakt uit met een stevige HD-transfer die de speciale effecten behoorlijk tot hun recht doet komen. De details in de spookachtige jungle, de rijen tanden van de bijtende beestjes en de dertig jaar niet bijgeknipte baard van John C. Reilly zien er fris (nu ja...) en rijkgedetaillerd uit. De kleuren zijn mooi gesatureerd en de transfer is zeer zuiver, met af en toe een kleine hint van ruis. Enige puntje van kritiek is dat er enkele keren, waaronder in de scène waarin Randa bij de senator om steun gaat bedelen, behoorlijk wat interlacing te zien is in de Nederlandse ondertiteling, die voortdurend van intensiteit schommelt. Warner heeft in het verleden enkele releases verprutst door de Franse dubbing wél en de originele audiotrack niét met de nodige égards te behandelen, zoals bij Batman Vs. Superman. Deze keer is echter alles dik in orde: het geluid wordt afgeleverd in zowel een Dolby TrueHD 7.1.4-track als in een DTS-HD MA 5.1-variant. In een film waarin een aap helikopters uit de lucht knikkert, wordt bestookt met napalm en een potje worstelt met iets wat het midden houdt tussen een oversided krokodil en het geraamte van een oversized krokodil, betekent dit vuurwerk: de surrounds doen overuren en veel ruimte voor rust en contemplatie is er niet. Ook de helikopters die zich met de moed der wanhoop door de onweersstorm rond Skull Island boren, leveren een prachtig geluidsplaatje af. Alle andere dubbingen zijn uitgevoerd in Dolby Digital 5.1, inclusief die in talen waarvan ik vermoed dat ze ter plekke verzonnen zijn.

 

 
EXTRA'S
De audiocommentaartrack door de regisseur mist Nederlandse ondertiteling, maar bij de documentaires is die wel voorzien. De tweedelige documentaire "Creating a king" bestaat uit Realizing an icon (11:39), een promostukje waarin eer wordt betoond aan de King Kong-franchise en de menselijke aspecten van de aap in de verf worden gezet; en Summoning a god (12:47) over de digitale creatie van de 30 meter hoge aap. In On location: Vietnam (5:38) gaan we met de cast op locatie, Tom Hiddleston: The intrepid traveller (6:53) toont ons hoe de acteur gedijdt nu hij een main billing als protagonist in een blockbuster te pakken heeft, en in Through the lens: Brie Larson's photography (2:19) vernemen we dat de actrice een echte camera in handen werd geduwd om geloofwaardig oorlogsfotografe te spelen. De Monarch Files 2.0 (Companion archive) (7:58) is een faux document over de debriefing van de overlevenden van Skull Island, en afgesloten wordt met vier verwijderde scènes (3:45), waarin onder meer John Goodman vol verbazing over de wonderen der technologie opmerkt dat er tegenwoordig computers zijn die zó klein zijn, dat ze met een helikopter vervoerd kunnen worden. Go figure!

 

 
 
CONCLUSIE
Tien kleine negertjes. Maar dan met een aap. Kong is nog altijd King, en deze amusante avonturenfilm, gebracht op een uitstekende Blu-ray, onderstreept dat nog eens. 



cover



Studio: Warner

Regie: Jordan Vogt-Roberts
Met: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson, Jing Tian, Toby Kebbell, John Ortiz, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Terry Notary, John C. Reilly

Film:
8/10

Extra's:
4/10

Geluid:
10/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Avontuur

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2017

Leeftijd:
12

Speelduur:
118 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888227831


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD Atmos 7.1.4
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Russisch Dolby Digital 5.1
Hindoestaans Dolby Digital 5.1
Tamil Dolby Digital 5.1
Telugu Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Ests, Lets, Litouws, Grieks, Russisch, Engels CC
Extra's:
• Audiocommentaartrack
• Documentaire "Creating a king":
- Realizing an icon
- Summoning a god
• Documentaire "On location: Vietnam"
• Documentaire "Tom Hiddleston: The intrepid traveller"
• Documentaire "Through the lens: Brie Larson's photography"
• Monarch Files 2.0 (Companion archive)
• 4 verwijderde scènes

Andere recente releases van deze maatschappij