Regie: Ian Barber, Steve Hughes
Met: Romola Garai, Chris O’Dowd, Amanda Hale, Shirley Henderson, Katie Lyons, Eleanor Yates, Elizabeth Berrington, Richard E. Grant
Wat indruk maakt op William Rackman tijdens hun eerste ontmoeting, is het feit dat de aantrekkelijke prostitué alles schijnt af te weten van literatuur en poëzie. Volgens Sugar, die al langer een manier zoekt om aan haar milieu te ontsnappen, is het boeiend om een gelijkgestemde ziel te ontmoeten, wat de zakenmanzoon graag beaamt, want hij is nog nooit een vrouw met dergelijke kwaliteiten tegen het lijf gelopen. Als hij haar vertelt dat hij geen interesse heeft voor het familiebedrijf, houdt ze hem voor dat je ook van zakendoen een soort poëzie kan maken, waardoor hij zich met succes opnieuw op z’n werk stort. En als het hem weer financieel voor de wind gaat, onderhandelt hij met Mrs. Castaway een exclusiviteitscontract zodat hij haar dochters enige klant wordt, al zal hij er na verloop van tijd voor zorgen dat Sugar haar groezelig kamertje in het bordeel kan inruilen voor een riante woning in een Londense buitenwijk, waar ze ongestoord van elkaar kunnen genieten. De relatie neemt evenwel een onverwachte bocht als William besluit om z’n jonge vriendin in huis te nemen als gouvernante voor zijn 8-jarig dochtertje Sophie...
Een roman van bijna 1000 pagina’s samenballen in 180 minuten is uiteraard geen sinecure, maar het gevolg is wel dat de regisseurs Ian Barber en Steve Hughes een vrij hoog tempo hanteren waardoor deze miniserie op geen enkel moment gaat vervelen. De verhaallijn wordt trouwens voortdurend onderbroken voor droomscènes of nachtmerrieachtige fragmenten, want Agnes Rackman ziet vaak engelen en droomt over een gezondheidsklooster, terwijl Sugar, die ondanks alles toch op wraak zint jegens de mannen die haar hebben misbruikt, gewelddadige dromen heeft waarin ze een aan het bed vastgebonden William foltert met een mes. Als liefhebber van het werk van Charles Dickens en George Eliot, blijft auteur Michel Faber op bekend terrein, tegelijkertijd vertelt hij verhalen die een flink stuk donkerder zijn dan die van zijn grote voorbeelden. De roman die Dickens misschien zou hebben geschreven, indien hij vrij had kunnen spreken, schreef The Guardian over The Crimson Petal And The White destijds, maar Dickens (1812-1870) kon zich wellicht niet dezelfde vrijheden permitteren als Michel Faber vandaag.
De acteerprestaties zijn uitstekend, zelfs in de kleinere rollen, met voorop uiteraard hoofdrolspeelster Romola Garai (The Hour, 2011-2012; Emma, 2009; Suffragette, 2015) die voor subtiliteit en nuance kiest eerder dan voor breedsprakigheid of een gezwollen gebarenspel. Een korte trilling van haar lippen, een veelzeggende blik of een nauwelijks merkbare aarzeling volstaan om het personage Sugar te karakteriseren en geloofwaardigheid te geven. Romola Garai is een actrice die kracht en zelfvertrouwen uitstraalt, maar die tegelijk ook een kwetsbaar personage ten tonele kan voeren. Vandaar dar je ze ook aan het werk kon zien in zeer van elkaar verschillende producties zoals Daniel Deronda (2002), Vanity Fair (2004) en Atonement (2007).
De Ierse acteur Chris O’Dowd (The IT Crowd, 2006-2013) komt aanvankelijk aan de startlijn met een aarzelend personage, maar William Rackman groeit na zeer korte tijd uit tot een perfecte tegenspeler voor Sugar Castaway. In de rol van huisarts Curlew ziet u een nooit teleurstellende Richard E. Grant (Portrait Of A Lady, 1996; Jekyll & Hyde S1, 2015), terwijl Amanda Hale (The Invisible Woman, 2013) de niet zo evidente rol van de zenuwzieke Agnes Rackman voor haar rekening neemt.
BEELD EN GELUID
Een eerder donkere serie (geen elektrisch licht, wel kaarsen), maar de kleurige toiletten van de vrouwelijke personages zorgen voor voldoende afwisseling. Naar goede BBC-gewoonte is het materiaal technisch perfect zonder beschadigingen of ongerechtigheden. Debuterend componist Cristobal Tapia de Veer levert de efficiënte maar weinig opvallende soundtrack.