CROODS 2, THE - A NEW AGE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2021-11-21
FILM
Sinds de
eerste film is de familie Crood uitgebreid met Guy (Ryan Reynolds), die een wel heel gezonde interesse koestert voor dochter des huizes Eep (Emma Stone). De twee doen de hele dag niets anders dan verliefde onzinpraat tegen elkaar verkopen, en vader Grug (Nicolas Cage) vindt het idee maar niks dat de dag nakende is dat Guy en Eep de clan gaan verlaten en een eigen clan zullen stichten; tot het zo ver is, dwaalt de familie Crood nog van de éne plek naar de andere, gewoonlijk 's morgens een heroïsche strijd leverend om aan een ontbijt te geraken.
Dat verandert wanneer de Croods per ongeluk op de luxueuze vallei stoten waar de iets meer ontwikkelde oermensen Phil (Peter Dinklage) en Hope (Leslie Mann) Betterman wonen, samen met hun overbeschermde dochter Dawn (Kelly Marie Tran). De Bettermans waren in een lang verleden de buren van de ouders van Guy, vooraleer een natuurramp hun woonplaats aan stukken heeft gescheurd, en ze waanden Guy dan ook dood. Nu de Croods hem hebben teruggebracht, doen de Bettermans er alles aan om Guy opnieuw te koppelen aan hun dochter, dit uiteraard tot ongenoegen van Eep. De familie Crood krijgt de gastvrijheid van de Bettermans aangeboden, maar ze gedragen zich als een
olifant mammoet in een porseleinwinkel, en het duurt dan ook niet lang eer de luxueuze woning van de Bettermans is herschapen in een varkensstal. Phil Betterman blijft intussen de perfecte gastheer spelen, op één belangrijk detail na: om de één of andere reden mag Grug niet van de voorraad bananen eten, of er staat groot onheil te wachten. Drie keer raden wat er gebeurt...
De tweede film uit de franchise heeft zeven jaar op zich laten wachten, tijd die duidelijk nodig was om een
one trick pony zoals de eerste film te laten rijpen, en tapt uit een heel ander vaatje dan de eerste, wat maakt dat vooral de tweede act van deze sequel, waarin de Croods en de Bettermans krampachtig trachten te verdoezelen dat ze elkaar in feite niet lusten, een spervuur van geniale grappen oplevert. Spijtig genoeg verzandt de goed opgebouwde plot in de derde act, eens de aapjes (voor als u het nog niet mocht geraden hebben: de feitelijke eigenaars van de bananen in kwestie) in beeld komen, wordt het scenario een bananenmoesje. Dat de film aan de kassa geen succes werd, heeft er natuurlijk alles mee te maken dat de film in volle coronaperiode in de zalen kwam, en dat de bioscopen die de film überhaupt in de programmatie opnamen, op de vingers van één hand te tellen zijn, en deze dat dan nog deden toen de film al lang als home theatre-release in het buitenland veschenen was.
De film is echter net dat ietsje meer genietbaar dan de eerste prent, vooral omdat men er meer grappen voor volwassenen heeft ingestopt en minder slapstick. De diverse uitvindingen die van de villa van de Bettermans een half aards paradijs maken, lijken zo gestolen uit
The Flintstones, inclusief het houden van prehistorische monsters als huisdieren. De manier waarop de dynamiek binnen de familie is veranderd nu dochterlief met een vrijer naar huis is gekomen, wordt goed aangepakt, en dat de Bettermans er alles aan doen om een wig te drijven tussen het koppeltje, al was het alleen maar om de jongeman te kunnen koppelen aan hun eigen dochter, biedt alvast een hilarische dramatische insteek. Dit alles wordt dan nog eens zeer mooi geanimeerd, naar goede gewoonte van Dreamworks, en voorzien van een leuke cast, waarin vooral Peter Dinklage als de eeuwige gluiperd Phil Betterman bovenuit steekt (laat de flauwe grappen over 's mans gestalte nú maar komen...)
BEELD EN GELUID
De UHD biedt een nagenoeg perfect beeld, met kleurrijke animatie die zowel in de lichtere als in de meer donkere scènes rechtop blijft staan als een huis. Het beeld is zeer scherp, helder en de texturen van onder meer de woestijnvlakte, de rotsen en de natuur zijn bij momenten adembenemend, zoals in een scène waarin Eep en Dawn door een veld met bloemen rijden op de rug van Grugs sabeltandtijger, waarbij de bloemen transformeren tot gigantische vlinders. In Dolby Vision worden de kleuren dan ook nog eens flink verbreed zodat sommige stukken natuur wel fotorealistisch lijken, en het feit dat je naar een animatiefilm aan het kijken bent, alleen nog wordt verraden door de cartooneske personages. Voor minder dan een perfect score doen we het hier niet. In tegenstelling tot de eerste film is het geluid niet afgewerkt in DTS:X maar in Dolby Atmos, waarbij de voornaamste sterke actie dient te komen van de op hol geslagen apen die
not amused zijn dat Grug met hun voorraad bananen aan de haal is. Er is ruimte voor wat subtieler werk, zoals enkele mooie staaltjes natuurpracht die nog eens worden benadrukt door de score van Mark Mothersbaugh. De track is zeer evenwichtig met een mooie balans tussen
goofy actie en meer ingehouden situatiehumor die het van snedige dialogen moet hebben. Voor wie het mocht aanbelangen, de 4K+Blu-ray set bevat ook nog de 3D-schijf.
EXTRA'S
De nieuwe trend bij releases van Dreamworks is dat al het bonusmateriaal zowel op de 4K-schijf als op de bijgevoegde Blu-ray is gezet. Nadeel is dan wel weer dat ruwweg de helft van de extra's echt wel op de allerkleinsten is gericht, en weinig meerwaarde bieden voor volwassenen. Eerst en vooral is er een
audiocommentaar door regisseur Joel Crawford, producent Mark Swift, hoofd scenario Januel Mercado en editor Jim Ryan, die het midden trachten te vinden tussen inhoudelijke elementen zoals plot en personages, en meer technische aspecten. De track neigt af en toe iets te zwaar naar het tweede door. Er zijn drie nieuwe
kortfilms te zien. In
Dear Diary: World's First Pranks (2:54) zien we hoe Eep en Dawn enkele
practical jokes trachten uit te halen met hun familie. In
Family Movie Night: Little Red Bronana Bread (3:39) stelt Dawn haar eigen film voor, en
To: Gerard (7:32) is een charmant filmpje over een postbediende. Dan volgt een
gag reel (1:51), vers uit de geluidsstudio. Dan volgen een flink pak
verwijderde scènes (23:07) met inleiding door regisseur Joel Crawford.
The Croods Family Album (8:24) biedt een kijk op de voice cast en hoe de diverse acteurs en actrices met hun personage matchen.
The Evolution of the Croods (10:17) is een algemeen overzichtje van de film, met enkele technische details en wat meer over de thema's die de film doorspekken. De kindjes die graag holemensen tekenen, krijgen instructies in
How to Draw (29:05), en
Famileaf Album (2:58) is een bijdrage voor de knutselaars.
Stone Age Snack Attack (5:52) richt zich dan weer op de jonge Bocuses in spe met enkele prehistorische kooktips.
CONCLUSIE
De makers van
The Croods schakelen in deze sequel een versnelling hoger en creëren conflict tussen de familie oermensen en een andere familie die al één sport hoger op de evolutionaire ladder staat.
Mayhem ensues. De UHD is van topkwaliteit, de extra's zullen we delibereren met een voldoende.