OPENBARING, DE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-08-25
FILM
Het idee rond deze thriller (een man die zich afsluit van de wereld en langzaam aan helemaal gek wordt) lag al jaren in de schuif van acteur Victor Löw en producent Jan Doense (de sidekick van Jan Verheyen voor
De Nacht Van De Wansmaak en oprichter van het Nederlandse horrortijdschrift
Schokkend Nieuws). Helaas was er geen enkele studio geïnteresseerd in dit project, tot op het moment dat het coronavirus aan zijn opmars begon. De situatie die Löw en Doense hadden bedacht, bleek plotseling akelig echt te zijn. De twee beseften dat het een kwestie was van nu of nooit, en vonden in regisseur Chris W. Mitchell een derde bondgenoot om dit project eindelijk af te kunnen maken.
De titel verwijst naar
De Openbaring van Johannes, het laatste boek van het Nieuwe Testament, waar ook het getal van het Beest, 666, in terug te vinden is, en eindigt met de de Apocalyps. Zelfs de grootste atheïst kan niet anders dan toegeven dat het fameuze boek meer en meer waarheid wordt, en dat vindt ook Jacob (Victor Löw die in het begin van de film een tikkeltje op André Hazes lijkt).
Jacob is een computerdeskundige die er als de kippen bij is als de eerste nieuwsberichten over het nieuwe virus uit China worden gelost. De virologen (lang geleden dat we dat woord nog gehoord hebben!) schatten de kansen klein in dat het virus tot in Europa zal komen, maar Jacob vertrouwt het boeltje niet en zegt zijn baan op om bij zijn moeder (Leny Breederveld) te gaan wonen, zodat hij naar eigen zeggen kan zorgen voor "haar eigen bioveiligheid". Nog voor mondkapjes een vast onderdeel worden van het straatdecor, torst de man zich in een volledig beschermend pak en weigert hij naar buiten te komen. Nou ja, op die ene fles slagroom in de supermarkt na, want appeltaart zonder slagroom is als een kerstboom zonder ballen, dixit Jacob. Zijn moeder mag echter geen stap in de buitenwereld zetten, en ook zijn zus (Monic Hendrickx) mag haar moeder niet meer bezoeken, behalve in de tuin achter het raam via het mobieltje. Ondertussen gaat Jacob alsmaar meer radicaliseren en gelooft hij de meest waanzinnige complottheoriën.
De Openbaring voelt ontzettend vreemd aan om naar te kijken. De malaise is nog maar een jaar achter de rug, maar toch lijkt het alsof de wereld gevangen zat in een absurde zwarte komedie. Als je Jacob als een waanzinnige gek de kleurklinken of de levensmiddelen die hij kocht ziet ontsmetten, heb je zin om te schaterlachen, maar al gauw besef je dat dit twee jaar lang de onthutsende realiteit was. Opzij springen voor iemand die hoest of een babbel via de brievenbus, het zit allemaal in
De Openbaring.
Het is moeilijk om de film in een hokje te duwen. Horror is het zeker niet, wel kan je het zien als een hybride van een thriller, en zoals gezegd een ongewilde zwarte komedie van een man die het gevoel met de realiteit en de rede volledig kwijt is, en perfect wordt vertolkt door Victor Löw, die er iedere seconde gekker begint uit te zien. Misschien is het allemaal net iets te vroeg om een film over het coronavirus te willen zien, al was het maar dat we er allemaal eventjes genoeg van hadden, maar als film is dit een uiterst geslaagde zet.
BEELD EN GELUID
Source1Media ontfermt zich de laatste dagen over goedkope horrorproducties door ze een fysieke release te geven. Dat zagen we al met
Duyster, en dus nu ook met deze Nederlandse film. Je ziet dat deze thriller met zeer bescheiden middelen is gemaakt. We zijn niet zeker of het aan de transfer of de filmopnames ligt, maar af en toe heeft het beeld wat last van flikkerende witte lichtjes. Dat duurt niet langer dan een paar seconden en ervaar je nooit als storend. De geluidsband is een sobere Dolby Digital 5.1 die in het Nederlands wordt gesproken.
EXTRA'S
Er zijn
twee korte Behind The Scenes te vinden, maar het leukste zijn de
vier kortfilms. Twee van Chris W. Mitchell en twee van Jan Doense, waaronder
Oss die in feite een proefopname uit 2009 was voor wat later
De Openbaring zou worden.
CONCLUSIE
De Openbaring is een onderhoudende thriller die vaak aanvoelt als een zwarte komedie over een man die denkt dat de wereld zal vergaan door het opkomende coronavirus en zich samen met zijn arme moeder opsluit en met de seconde alsmaar meer gaat radicaliseren.