DVDInfo.be >> Bespreking >> BOON
BOON (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-06-17
Een paar dagen geleden bespraken we op onze site Red Stone. Veel woorden werden toen gebruikt om die tot één fatale zin te herleiden: te vermijden troep! Geheel ongevraagd vond regisseur Derek Presley het nodig om hierop een sequel te maken, wat dus deze Boon is. De film verscheen in 2022, maar om één of andere - ons totaal onduidelijke - reden besloot men bij The Searchers om deze twee films op Blu-ray aan te bieden.

Het woord sequel is een groot woord. Het enige wat de twee films met elkaar verbindt is dat het om hetzelfde personage gaat: Boon (vertolkt door Neal McDonough), een huurmoordenaar op de vlucht die als barmhartige Samaritaan degenen helpt die ooit voor hem in de bres sprongen. De regisseur houdt geen seconde rekening met de plotwendingen die Boon’s leven hebben beïnvloed in Red Stone, een vreemde keuze waardoor je als kijker een nog meer afstandelijker gevoel krijgt bij deze film die louter en alleen gemaakt is om ermee het veel te lange (en saaie) rijtje van straight-to-video on demand hoopje te vullen. Presley koos deze keer om het accent wat meer op het thrillerelement te leggen in plaats van de actie. Niet dat het ook maar iets oplevert.

McDonough schreef deze keer zelf mee aan het verhaal en het is duidelijk dat zijn onkunde niet alleen te zien is in zijn acteerwerk. Boon wordt nog steeds gezocht en bevindt zich aan de grens tussen de staat Washington en Canada en wordt op de hielen gezeten door FBI-agent Redd (Demetrius Grosse). Het is niet alleen het FBI dat hem wil klissen, er zijn ook andere duistere figuren die nog een eitje te pellen hebben met deze huurmoordenaar. Bij één van zo’n confrontaties raakt Boon gewond waardoor hij het bos moet invluchten. Daar wordt hij gevonden door de predikante (Christiane Seidel die je misschien wel kent van de Netflix-hit The Queen's Gambit) en haar tienerzoon (Jake Melrose). De kogel in zijn arm wordt er Rambo-gewijs zelf uitgepeuterd en Boon ontdekt al gauw dat Catherine zelf zo haar problemen heeft wat aanleiding is tot een hoop dwaze intriges en het nodige schietwerk.

Eigenlijk zouden we het onszelf heel wat gemakkelijker kunnen maken door wat copy-paste werk te gebruiken, want alles wat van Red Stone zo’n draak maakte, wordt hier klakkeloos herhaald. Het is een verhaal waar je door de onkunde van de schrijvers vaak noch kop noch staart aan krijgt (ook al is de essentie ervan niet meer dan een lusteloos wraakverhaal), oersaaie vertolkingen en een vibe die te vergelijken valt met een televisiefilm, en dan nog wel in de slechtste zin van het woord. Het is voor ons dan ook een raadsel dat iemand hier tijd aan wil spenderen, laat staan zijn geld.

Kunnen we dan over niets tevreden zijn? Toch wel. Het gaat om een mooie transfer vol scherpte en piekfijne detaillering met heldere kleuren. Hetzelfde kan gezegd worden over de DTS-HD MA 5.1-geluidsband die doet wat hij moet doen en dat is de actiescènes in de verf zetten.

Boon is een futloze actiethriller die stoelt op een nodeloos ingewikkeld, maar flinterdun verhaaltje waar de clichés nonstop elkaar opvolgen.

Regie: Derek Presley
Met: Neal McDonough, Tommy Flanagan, Christina Ochoa