DVDInfo.be >> Bespreking >> BEEKEEPER, THE
BEEKEEPER, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-06-04
Jason Statham als imker, dat we dat nog mogen meemaken! De spierbundel vertoeft wel gedurende een paar scènes tussen de bijen, maar de titel komt vooral uit het feit dat zijn personage, Adam Clay, deel uitmaakt van een groep geheime agenten die opereren onder de naam van The Beekeepers. Clay heeft zijn job als veiligheidsagent al lang aan de kapstok gehangen en vult zijn dagen met het verzorgen van bijen. Dat doet hij in een oud schuurtje dat eigendom is van een gepensioneerde dame (Phylicia Rashad). Goed voor tien minuten pure nonsens, en zoals de affiche doet vermoeden zien we Statham een potje honing maken.

Maar dan gebeurt het onverwachte. De computer van de gepensioneerde wordt gehackt en door allerlei oliedomme beslissingen ziet ze hoe haar gepeperde spaarrekening in een paar seconden op het nulsaldo uitkomt. De oude dame is er zo het hart van in dat ze een touw neemt en zich aan de eerste beste luster ophangt. Je zou voor minder. Clay is degene die het lijk ontdekt en nog wel net op het moment dat haar dochter Verona (Emmy Raver-Lampman) de woning binnenstapt. De FBI-agente die niet weet wie Clay is denkt onmiddellijk dat hij de dader is, maar het wordt vrij duidelijk dat de bejaarde uit het leven stapte omdat ze haar spaarcenten kwijt is. Clay laat zijn bijen voor wat ze zijn en besluit om de malafide organisatie bij het nekvel te pakken. Het begin van bijna twee uur actie-nonsense zoals je ze alleen in Jason Statham-films ziet.

Al decennia zorgt Statham voor ééndimensionale filmworst: een vriendelijke knorpot die als je hem kwaad krijgt de bokshandschoen bovenhaalt. Het zijn dan ook vaak films die in het verlengde liggen van de grote voorbeelden uit de jaren '90 zoals die van Steven Seagal of Jean-Claude Van Damme, maar omdat Statham nog niet in de vergeetmand is geraakt, kan hij wel nog rekenen op een iets groter budget dan zijn concurrenten, en dat merk je. Of de films er kwalitatief ook beter op zijn is een andere zaak.

Statham zelf is hier best te pruimen en eigenlijk nog best geestig dankzij allerlei toffe oneliners, alleen zoekt David Ayer, screenwriter van Suicide Squad en maker van het fel onderschatte End Of Watch het allemaal veel te ver. The Beekeeper is instantie niet meer dan een ordinaire knokfilm die doet wat hij moet doen, maar de theorie over de bijen zorgt voor een heleboel dwaas nepfilosofisch gezwets met als debiel hoogtepunt dat men de daden van de speciale agent probeert te achterhalen door zich te spiegelen aan het gedrag van de bij. Maar voor de goede verstaander, Statham doet wat hij altijd doet en dat zullen de fans maar al te graag hebben, ook al is de plot er één om diarree van te krijgen. Het grote mysterie blijft evenwel wat klasbak Jeremy Irons loopt te doen in deze actiefilm.

Collega Werner besprak reeds eerder de 4K en was vol lof over de beeldkwaliteit. Dat kunnen we ook over de Blu-ray zeggen. Vooral bij de gezichtsuitdrukkingen zie je duidelijk dat dit om een haarscherpe transfer gaat. De film speelt zich voornamelijk af in een realistisch decor wat zorgt voor mooie natuurlijke kleuren. Net zoals de 4K heeft de Blu-ray met DTS-HD MA 5.1-track, een Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track en een Auro-3D systeem drie geluidsbanden.

Net zoals op de 4K vind je ook op de Blu-ray geen extra’s.

The Beekeeper is een vlotte gemaakte actiefilm die louter dient om Jason Statham wat te laten meppen. Als toemaatje krijg je er nog een hele imkertheorie bovenop.

Regie: David Ayer