DVDInfo.be >> Bespreking >> RED STONE
RED STONE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-06-12
De doorsnee filmliefhebber zal het zonder twijfel horen donderen in het bekende Keulen als de filmtitel Red Stone valt. Het is een film waar geen mens ooit van gehoord heeft, maar ongevraagd via Boon wel zelfs een sequel kreeg, maar zoals verwacht zonder al te veel poeha op de streamers gedropt, zeg maar het equivalent van wat we vroeger in de volksmond een straight-to-dvd release zouden noemen. The Searchers, altijd moedig als het op homereleases aankomt, koos er voor om de twee films een Blu-ray te gunnen onder wellicht het juiste motto dat iedere film wel zijn aanhangers zal hebben.

We vertellen er allicht niks nieuws mee - en nog minder verrassend - dat het feit dat Red Stone rechtstreeks voer werd voor de video-on-demand stal, niet zonder reden is. Red Stone heeft een verhaal waarin de clichés zich bij elkaar opstapelen, ronduit bedroevende vertolkingen en is het soort film waarvan je je na anderhalf uur afvraagt waarom je überhaupt je kostbare tijd eraan hebt gespendeerd. Dat soort titel dus...

Het verhaal? Motley Adams (Dash Melrose) is een jonge tiener die moeilijk weet wat hij met zijn leven wil. Daar komt plotsklaps verandering in wanneer hij ongewild ziet hoe zijn broer wordt vermoord door gangsterbaas Jed (Michael Cudlitz). Dit alles gebeurt omdat Motley’s broer een robijn op zak heeft die afkomstig is van een overval. Motley steekt hier echter een stokje voor door zich op de achterbank te verstoppen. Jed beseft dat hij nu zowel de robijn als de getuige van de moord in zijn handen wil en beroept zich daarom op huurmoordenaar Boon (Neal McDonough). Boon heeft er wel geen probleem mee om de trekker over te halen, maar dat wordt anders als hij de opdracht krijgt om een tiener naar de hemelpoort te katapulteren.

Het scenario is dus een verhaal dat iedere scenarioschrijver zonder al te veel nadenken in een mum van tijd uit zijn mouw kan schudden. Toegegeven, de meeste actiefilms zijn gestoeld op dit soort eenvoudige verhaaltjes, maar bij Red Stone wordt de ergernis groter door het belabberde acteerwerk. Neal McDonough mag dan wel meer dan 130 IMDb-credits op zijn naam hebben staan, toch gaat het om rollen die louter dienen om de boel op te vullen. Hij is dan ook een acteur die noch het talent noch het charisma heeft om een hele film te dragen. Hetzelfde kan gezegd worden over Michael Cudlitz en Dash Melrose. Red Stone is gewoon een voorspelbaar actievehikel dat alle vakjes van het lijstje aankruist, maar helaas zonder één keer één centimeter buiten de lijntjes te kleuren.

BEELD EN KWALITEIT

Zoals gezegd is deze actiefilm beschikbaar op The Searchers en dit op dvd en Blu-ray. De Blu-ray (en dat is meteen het beste aan deze titel) geniet van een mooie beeldkwaliteit die soms iets te weinig scherp is, maar zeker een meerwaarde vormt, tenminste voor wie deze titel in zijn collectie wil. Het geluid is een Engelstalige DTS-HD MA 5.1-band waarbij er een behoorlijke balans heerst tussen de dialogen en de actie-effecten.

Er staan geen extra’s op dit schijfje.

Red Stone is een niemendalletje van Derek Presley (een naam die je niet hoeft te onthouden) waarin het ene cliché zich na het andere opstapelt en de kijker al gauw verveeld raakt.

Regie: Derek Presley