:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> LEGEND OF 1900, THE
LEGEND OF 1900, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-04-02

FILM
The Legend Of 1900 is, ondanks de Amerikaanse hoofdrolspelers, een erg Europees getinte film die het vooral moet hebben van de memorabele muziek van Ennio Morricone en veel minder van het concise verhaal. De trompettist Max Tooney (Pruitt Taylor Vince) verpandt zijn trompet en tot zijn grote verbazing treft hij in het pandjeshuis een oude fonoplaat aan. De plaat blijkt een uniek stuk te zijn en via een klassieke flashbackstructuur vertelt Tooney aan de eigenaar van het pandjeshuis het verhaal over de pianist die op de plaat te horen is.

De legende begint, zoals je al kan raden, in 1900 als stoker Danny (Bill Nunn) aan boord van de Virginian, een oceaanstomer die heen en weer vaart tussen Europa en Amerika, een vondelingetje aantreft. Hij geeft het jongetje de onmogelijke naam Danny Boodman (naar zichzelf) T.D. Lemon (naar de citroenkist waarin het jongetje is gevonden) 1900 (naar het jaartal). Hij verzuimt echter om het jongetje aan te geven op de burgerlijke stand en besluit het zelf op te voeden, waardoor het kereltje voor de buitenwereld niet bestaat. Als 1900 acht jaar is, komt zijn peetvader ongelukkigerwijs om het leven, en moet hij zichzelf zien te redden. De jongen heeft een gouden talent om piano te spelen en terwijl hij uitgroeit tot een ietwat schuchtere, wereldvreemde jongeman (Tim Roth), ontpopt hij zich als een geniaal pianist; maar je kan hem uitsluitend aan het werk zien en horen als je als passagier de oversteek maakt, want hij heeft het schip nooit verlaten.

Enkele jaren later probeert Tooney een baantje te vinden als trompettist en hij belandt op de Virginian. Hij is niet behept met een stevig paar zeebenen, in tegenstelling tot 1900, die het deinen van het schip als de normaalste zaak ter wereld beschouwt. Max beseft dat 1900 een uniek begenadigd musicus is, die echter geen maat kan houden en elk concert aan boord van de oceaanstomer onveranderlijk tot een onemanshow ombouwt door zijn virtuoos pianospel, waarin hij voornamelijk uitblinkt door zijn jazzy improvisatiestijl. Zo gaan er jaren voorbij en 1900 vaart tientallen keren heen en weer tussen de VS en Europa, zonder ook maar één keer van boord te gaan. Naast briljant is hij namelijk ook wereldschuw en verdraag niet meer dan tweeduizend mensen tegelijk (de capaciteit van het schip). Als de bekende jazz-pianist Jelly Roll Morton (Clarence Williams III) hem uitdaagt tot een muzikaal duel, moet de grootmeester de duimen leggen tegen het jonge, onblusbare talent van 1900. Door zijn aldus opgebouwde faam raken platenfirma's in hem geïnteresseerd en wordt hem voorgesteld een plaat te maken; de opnameapparatuur moet wel aan boord worden gebracht, want 1900 blijft categoriek weigeren het schip te verlaten.

Tijdens de opnames wordt 1900 voor het eerst in zijn leven verliefd op een mysterieus meisje (Mélanie Thierry) dat zich ook als passagier aan boord bevindt. Enkele jaren voordien heeft 1900 haar vader op het schip ontmoet, een boer die zijn geluk in de Nieuwe Wereld wilde beproeven nadat vijf van zijn zes kinderen overleden aan een geheimzinnige ziekte en zijn vrouw er met de plaatselijke dominee vandoor was gegaan. De opname wordt een fiasco omdat 1900 zijn muziek met niemand wil delen, behalve met haar. Zijn wereldvreemdheid weerhoudt hem echter om naar haar toe te stappen, totdat ze bijna van boord moet. In extremis nodigt ze hem uit om haar te bezoeken, maar dat betekent voor 1900 de onoverbrugbare drempel tussen wal en schip. De wereld is groter dan 1900 kan bevatten en de confrontatie met de hectische drukte van de stad kan hij niet aan. Als Max jaren later via de grammofoonplaat weer op het spoor van het bewuste schip komt, blijkt de Virginian rijp te zijn voor de sloop. Hij kan de havenautoriteiten met moeite overtuigen om te wachten met de definitieve vernietiging, immers, als 1900 destijds het schip nooit heeft verlaten, moet hij nog steeds aan boord zijn.

The Legend of 1900 blinkt vooral uit door de beheerste, sobere stijl die de toon zet. In tegenstelling tot vele andere muzikale films zoals Amadeus of Farinelli, is de film eerder intimistisch van toon en nergens uitbundig of frivool - volgens mijn bescheiden mening zelfs net iets te weinig van dat alles, wat het verhaal soms erg tedieus en doorwrocht maakt. Ook niet zo evident zijn de dooreenlopende beelden telkens als 1900 aan de piano zit, waardoor de film trouwens een aparte fotografie krijgt, maar wat de eerste keer toch vreemd overkomt.

De voornaamste bestaansreden van de film is dan ook de muziek, enerzijds de sprankelende jazz uit de Belle Epoque, en anderzijds de begeesterde score van levende legende Ennio Morricone. Er is bijzonder veel aandacht besteed aan de decors en de stijl; het schip waarop de actie zich afspeelt is een monument, waaraan liefhebbers van Art Déco zich likkebaardend te goed kunnen doen. Het is bovendien eens wat anders om Tim Roth voor één keer niet in de rol van de onverbeterlijke schurk te ontmoeten en het moet gezegd dat hij de mensenschuwe en wereldvreemde 1900 op een geloofwaardige manier neerzet. Vooral de eindscène is ontroerend en heeft mijn achting voor Roth alleen maar doen toenemen.

BEELD EN GELUID
De Dolby Digital 5.1-track klinkt overtuigend, waarin de muziek uiteraard centraal staat. Piano en trompet klinken zeer goed en nergens te fel of te hard. De muziek drukt de dialogen nooit weg waardoor ze  altijd verstaanbaar zijn.
Het beeld dan: soms soms donker en grauw, maar dat kan ook de stijl van de film zijn (ik heb 'm nooit op het witte doek gezien). Scherp zijn de beelden alleszins wel, maar hier en daar heb ik toch kleine compressiefoutjes opgemerkt.

EXTRA'S
Op RCV-disks worden meestal niet veel extra's aangekondigd, maar in de praktijk valt dat vaak mee - zie bijv. The Talented Mr. Ripley of Lost In Space. Deze keer is het echter een slag in het water, want afgezien van een zeer beperkte sectie met informatie over de voornaamste acteurs en één theatrical trailer is deze disk zo kaal als een gepluimde kip. Eén en ander heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de film ondanks de lengte (121 minuten) tóch op een single layer disc staat en men niet de moeite heeft genomen om een tweede laag te voorzien; alles moest en zou op die ene laag gaan. Was een dvd-9 nu écht te veel gevraagd, RCV?

CONCLUSIE
Een zeer mooie film die een bevredigende behandeling krijgt op dvd. Jammer van de extra's.




cover




Studio: RCV

Regie: Giuseppe Tornatore
Met: Tim Roth, Pruitt Taylor Vince, Mélanie Thierry, Bill Nunn, Clarence Williams III, Peter Vaughn, Niall O'Brien, Gabriele Lavia, Vernon Nurse, Alberto Vazquez

Film:
7,5/10

Extra's:
1,5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Romantiek

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
12

Speelduur:
121 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045200602


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cast- en crewinformatie
• Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij