:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> RED EYE
RED EYE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-03-29
FILM
Voor receptioniste Lisa Reisert (Rachel McAdams) verandert de terugvlucht na de begrafenis van haar oma in een nachtmerrie. Op de luchthaven wordt ze aangesproken door de op het eerste gezicht charmante, sympathieke Jackson Rippner (Cillian Murphy); als die op het vliegtuig naast haar blijkt te zitten, is de lol al snel over. Hij was namelijk niet aan het dollen toen hij stelde dat hij huurmoordenaar van beroep is. Om preciezer te zijn: zijn volgende doelwit is de terreurbestrijder Charles Keefe (Jack Scalia), een vaste gast van het hotel in Miami waar Lisa werkt, en dat hij uitgerekend haar tegen het lijf is gelopen, maakt deel uit van een groots opgezet plan. Lisa wordt door Rippner verplicht om vanuit het vliegtuig naar de receptie van haar werk te bellen om ervoor te zorgen dat Keefe een andere kamer in het hotel krijgt. Zoniet zal haar vader (Brian Cox) door een mannetje van Keefe vakkundig in reepjes worden gesneden nog voor het vliegtuig weer op de begane grond staat. Elke poging van Lisa om de luchthavenautoriteiten of de politie te waarschuwen, leidt tot hetzelfde resultaat. Er zit voor haar niets anders op dan de eisen van de maniak in te willigen... voorlopig toch.



Horroricoon Wes Craven heeft zich nog niet vaak ingelaten met andere genres dan splatter en gore, een uitzondering zoals het halfzacht drama Music Of The Heart niet te na gesproken. Thrillers zoals deze zijn duidelijk meer zijn ding als hij hoopt een groter publiek te bereiken. Voor dit scenario van Carl Ellsworth, die daarmee bewijst dat de simpelste thrillers vaak de meest effectieve zijn, stelde hij zelfs zijn geplande sabbatical year een jaartje uit omdat hij terecht de kwaliteiten van het script (h)erkende. Hij had gelijk. Afklokkend op net geen 82 minuten is deze prent net als Phone Booth van Joel Schumacher een claustrofobische ervaring waarvan de sterkte vooral ligt in het feit dat één derde van de film zich in een besloten ruimte afspeelt. Op een paar kleine, vergeefbare onlogische plotwendigen na en een iets te snel afgewikkeld einde is het vooral dit middelste derde dat naar de keel grijpt, vooral door de uitstekende vertolkingen van Rachel McAdams en Cillian Murphy, die zijn door Batman Begins opgekrikte marktwaarde verzilvert. Vooral de radicale ommezwaai in zijn karakter - eerst nog een behulpzame gentleman op de luchthaven, totdat blijkt dat hij méér dan één steekje los heeft zitten, komt als een klap aan voor de nietsvermoedende kijker. De zeemzoeterige, familiaire sfeer die Craven heeft opgebouwd tijdens het eerste deel van de film, waarin we de passagiers van de nachtvlucht op hun aansluiting zien wachten, de tijd verkeuvelend over koetjes en kalfjes, zet het publiek aanvankelijk met erg veel succes op het verkeerde been. McAdams is een waardige tegenspeelster en door bewust voor twee minder bekende acteurs te kiezen, werkt Craven het medeleven van de toeschouwer in de hand. De regisseur heeft de kneepjes van het genre door zijn horrorervaringen alvast goed onder controle: magere belichting, aparte camerastandpunten, veelzeggende blikken... en natuurlijk een messenzwaaiende maniak. Craven heeft ook oog voor detail, getuige de manier waarop dochter (McAdams) en vader (Brian Cox) een gelijksoortige extraverte persoonlijkheid hebben die feilloos in elkaar wordt gevlochten in de montage, ondanks het feit dat de scènes, getuige de bijgaande documentaire, apart zijn opgenomen. Red Eye is een verdienstelijke, eenvoudige, maar effectieve thriller.



BEELD EN GELUID
Zeker voor een korte film als Red Eye mag er qua compressie principieel niets fout gaan bij de beeldtransfer en al zeker niet als desondanks toch voor een doublelayerdisk is geopteerd. Het anamorf beeld is scherp en gedetailleerd, zelfs in de donkere scènes waarin alleen het vliegtuig eenzaam door het luchtruim kruist. De bleke, fletse sfeer waarin de scènes in het vliegtuig baden, onderstreept het besloten karakter van de fotografie; Rachel McAdams ziet er levensecht en lijkbleek uit als ze zich in een onbewaakt ogenblik op het toilet kan verschansen en haar spijsverteringsstelsel in achteruit zet. De scènes buiten, zoals die rondom het zonnige hotel in Miami, bevatten soms iets te veel edge enhancement. De enige aanwezige audiotrack is een Engelse Dolby Digital 5.1-track op een bitrate van 448 Kbps; laten we hopen dat Universal bij de goede gewoonte blijft  om een aparte release uit te brengen voor het Franssprekende landsgedeelte, ondanks de nakende bezuinigingsplannen. De track is zeer immersief, tijdens het opstijgen van Lisa's vlucht word je, indien je aan vliegangst lijdt, bijna werkelijk luchtziek, en de subwoofer reflecteert niet alleen het gebrom van de motoren, maar ook de occasionele luchtzak.



EXTRA'S
Goede wijn behoeft geen krans, maar qua bonusmateriaal zat er hier duidelijk méér in. Akkoord, er is een substantiële audiocommentaartrack aanwezig, ingesproken door regisseur Wes Craven, producente Marianne Maddalena en film editor Patrick Lussier, die voor een redelijk informatief invulling zorgen, maar de twee making-of-documentaires, "The Making Of Red Eye" (11 min.) en "Wes Craven: A New Kind Of Thriller" (10 min.) zijn te kort en te zelfbewierokend om ons te overtuigen. Naast een zes minuten durend blooper reel, dat op de film staat als een tang op een varken, vinden we tot slot nog één cross-promotionele trailer.

CONCLUSIE
Red Eye is een bijzonder onderhoudende thriller waar de verrassing na de eerste keer wat vanaf is, maar die zich toch nog tot meerdere kijkbeurten leent door het uitstekende cinematografische talent van Wes Craven. Audio- en videokwaliteit zijn meer dan aanvaardbaar, maar op gebied van extra's schiet deze release wat te kort.


cover




Studio: Universal

Regie: Wes Craven
Met: Rachel McAdams, Cllian Murphy, Brian Cox, Jack Scalia

Film:
8/10

Extra's:
3/10

Geluid:
9/10

Beeld:
7,5/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2005

Leeftijd:
12

Speelduur:
82 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.40:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaartrack
• Documentaire "The Making-of Red Eye"
• Documentaire "Wes Craven: A New Kind Of Thriller"
• Bloopers
• Cross-promotionele trailer

Andere recente releases van deze maatschappij