:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HITCHCOCK COLLECTION: HITCHCOCK ORIGINALS, THE
HITCHCOCK COLLECTION: HITCHCOCK ORIGINALS, THE
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2007-11-22
FILMS
Alfred Hitchcock kreeg zijn filmopleiding als kaartenmaker voor de stille film in het begin van de jaren twintig in Londen. Na een korte tussenstop in de Duitse UFA-studio’s rond 1925, keerde hij terug naar de Britse hoofdstad met heel wat technische bagage, die hij o.a. tentoonspreidde in The Lodger, zijn doorbraakfilm uit 1926. De jaren die daarop volgden zou de cineast gemiddeld twee films per jaar draaien. Acht daarvan zijn nu op dvd verzameld. Het is een bonte selectie van melodrama’s, thrillers en komedies, die aantonen dat de regisseur nog geen eigen stem gevonden had en slechts met vallen en opstaan het meesterschap over de zevende kunst verkreeg. Een rode draad doorheen deze vroege Hitchcocks is wel zijn technische bravoure en zijn oog voor het subversieve, zodat je in de meeste prenten een aantal typische touches vindt van de Master of Suspense. Aan deze acht vroege films werd ook nog buitenbeentje Foreign Correspondent toegevoegd, een bescheiden meesterwerkje uit 1940 dat Hitchcock als hoogst entertainende propaganda draaide in hetzelfde jaar dat zijn Rebecca de Oscar voor beste film won.



The Ring
The Ring valt niet bij te schrijven in het rijtje klassiekers van de Master of Suspense en zelfs niet te klasseren als een interessante mislukking. Wat de notoir voor de tribunes spelende regisseur bezielde om van zijn pas ontdekte succesformule af te stappen en zich op een verhaal te gooien waarvan er dertien in een dozijn zijn, mag een raadsel heten. Het falen dient bovendien volledig op conto van Hitchcock zelve geschreven te worden, aangezien hij ook instond voor het scenario, waarin een kermisbokser in een ménage-à-trois belandt met de ticketverkoopster – nog maar net zijn echtgenote geworden – en de Australische wereldkampioen bij de zwaargewichten. Het komt hierbij uiteindelijk tot een gevecht in de ring om de kampioenstitel, waarvan de winnaar zich voorgoed in de armen van ‘the girl’ – zoals ze in de titels wordt genoemd – mag gooien.

Champagne
Betty, een miljonairsdochter met een rebels karakter, vliegt de Atlantische Oceaan over, alleen om haar geliefde te ontmoeten op een oceaanstomer. Haar vader keurt Betty’s gedrag af: niet enkel haar roekeloze gedrag steekt hem tegen, ook het feit dat ze wil trouwen met een man waarvan hij vermoedt dat hij uit is op het familiefortuin. Vader vliegt dan ook stante pede over naar Parijs, waar hij zijn verkwistzieke dochter de les wil spellen. Maar hij heeft nog een andere mededeling: door een bruuske beursdaling is hij al zijn geld verspeeld. Betty is geschokt als ze dit hoort. Haar extravagante levensstijl moet ze abrupt laten varen en de relatie met haar verloofde dreigt op de klippen te lopen. Om de eindjes aaneen te knopen, gaat Betty zelfs werken als 'bloemenmeisje' in een louche nachtclub.



The Farmer's Wife
Alfred Hitchcock vervolgt de frivole weg die hij met Champagne was ingeslagen in The Farmer’s Wife, een relationele komedie over een rijke landbouwer die na de dood van zijn echtgenote weer op vrijersvoeten gaat. Het liefdespad gaat echter niet over rozen want de ene na de andere potentiële eega valt weg door misverstanden, ongelukjes en onduidelijke bedoelingen. De onderhoudsman van het domein steekt zijn dédain voor de romantische escapades van zijn meester bovendien niet onder stoelen of banken. Maar het is vooral de huishoudster die hoopt dat de landbouwer geen geschikte kandidate vindt. Ze is zelf immers heimelijk verliefd op hem.

The Manxman
Na een resem luchtige romantische komedies keert Alfred Hitchcock bevredigend terug naar duistere territoria in The Manxman, een melodrama over een driehoeksrelatie op het eiland Man. Visser Pete Quilliam en advocaat Philip Christian komen uit verschillende milieus, maar groeiden op als de beste vrienden en beschouwen elkaar zo’n beetje als broers. Wanneer Pete zijn liefde aan herbergiersdochter Kate verklaart, wijst haar vader zijn aanzoek af: hij wil geen arme visser als schoonzoon. Pete besluit zijn geluk te beproeven aan het andere eind van de wereld en pas weer te keren als een rijk man. In de tussentijd vraagt hij Philip een oogje te houden op Kate. Maar de advocaat wordt zelf hopeloos verliefd op Pete’s verloofde en wanneer de visser – trouw aan zijn belofte – beladen met geld terugkeert van zijn verre reis moeten de drie betrokkenen op eieren lopen om de kwetsende waarheid niet op te rakelen.



Blackmail
De bevallige Alice White is nagenoeg verloofd met Scotland Yardinspecteur Frank Webber, maar kan het niet laten te flirten met een charmante kunstenaar die bij haar om de hoek woont. Wanneer de schilder haar op een nacht uitnodigt op zijn atelier, profiteert hij echter van de situatie om zich aan Alice op te dringen. Alice kan een brutale verkrachting slechts voorkomen door de artiest met veelvuldige messteken te vermoorden. Wanneer de volgende dag het lijk gevonden wordt, staat het meisje duizend angsten uit, bevreesd als ze is om gevat te worden. Frank lijkt de redder in nood te zullen worden, aangezien hij een vitaal bewijsstuk uit het atelier achterhield voor zijn collega's. Maar dan komt de plaatselijke kruimeldief Tracey op de proppen met de bekentenis dat hij Alice op de noodlottige avond het atelier heeft zien binnengaan. Hij begint haar en Frank af te persen.

Murder!
De film verliest geen tijd om zijn titel te gelde te maken. Een ganse buurt wordt immers in het holst van de nacht opgeschrikt door het gebonk van een dronken echtgenoot op de deur van het huis waar zijn echtgenote op bezoek is. De vrouw kan echter niet meer antwoorden, want ze ligt in een plas van haar eigen bloed. De enige verdachte, een toneelrivale, blijft ondanks overweldigende – zij het geen rechtstreekse – bewijslast haar schuld ontkennen. Een jury van twaalf gelooft haar woorden niet en veroordeelt haar ter dood. Slechts één man, acteur Sir John Menier, wil haar schuld niet zonder slag of stoot aanvaarden. Hij verzamelt een stel collega’s rond zich en gaat op zoek naar nieuwe invalshoeken die een geheel ander licht op de zaak moeten werpen. De tijd dringt bovendien, want de executie van de veroordeelde nadert gestaag.



The Skin Game
De familie Hillcrist, een adellijk Brits geslacht, wordt geconfronteerd met de gevolgen van de economische progressie van het land. 'Nouveau riche' Hornblower, een ambitieus man die overal in de buurt fabrieken doet verrijzen, wil namelijk het stuk land naast het Hillcristlandgoed opkopen, zodat de aristocraten langs vier kanten ingesloten zullen zitten tussen hoge fabrieksschoorstenen en arbeiderswoningen. De pater familias laat het daar niet bij en wil zijn vel duur verkopen tijdens de veiling. Zijn geldbuidels blijken uiteindelijk niet diep genoeg om de ondernemer af te houden, maar onder impuls van zijn vrouw dreigt Hillcrist Hornblower af. Als die zijn pas gekochte grond niet aan hem doorverkoopt, zal een goed bewaard schandaal over Hornblowers schoondochter het daglicht zien. Dochter Hillcrist zit tussen hamer en aambeeld in dit chantagespelletje ('skin game' in het Engels). Zij is immers verliefd op de jongste zoon van Hornblower.

Rich And Strange
De film opent op het moment dat het huwelijk van Fred en Emily Hill op een dood punt is beland. Hij maalt iedere dag zijn uren op kantoor, zij staat in voor het huishouden en alle spanning en verrassing is uit hun leven verdwenen. Tot Fred een brief krijgt van een familielid dat hem zijn erfenis nu al schenkt, nog voor hij gestorven is. Het koppel vertrekt zonder dralen op wereldreis: via het Kanaal en Frankrijk nemen ze de boot naar India. Aan boord maken beide echter kennis met een charmante persoon van het andere geslacht. Emily valt halsoverkop voor een legerofficier, terwijl Fred maar al te graag in de verleidelijke ogen van een prinses kijkt. Naarmate de geplande ontsnapping aan de sleur vordert, is het dan ook minder evident of Fred en Emily nog als koppel naar Engeland zullen terugkeren.



Foreign Correspondent
Het jaar is 1939. De Amerikaanse misdaadjournalist Johnny Jones (Joel McCrea) wordt door zijn redacteur naar Londen gestuurd om er verslag uit te brengen van een wel bijzondere "misdaad": het uitbreken van de tweede wereldoorlog. Zonder voorbereiding komt Jones in een echt wespennest terecht: een spionagering die zich voordoet als een vredesorganisatie...

BEELD EN GELUID
Voor een analyse van de audiovisuele presentatie op de disks, verwijs ik naar de afzonderlijke besprekingen.

EXTRA'S
Voor een overzicht van de bonussecties, verwijs ik naar de afzonderlijke besprekingen.

CONCLUSIE
The Hitchcock Collection: Hitchcock Originals bundelt acht films die de befaamde cineast draaide tussen 1927 en 1931, in de periode tussen zijn doorbraakfilm The Lodger en zijn eerste, bona fide Hitchcockiaans thriller The Man Who Knew Too Much. Daaraan wordt bovendien Foreign Correspondent toegevoegd, een vergeten pareltje dat de regisseur in 1940 op film vereeuwigde. De kwaliteit van de negen prenten fluctueert, maar iedere rechtgeaarde fan van de Master of Suspense is het aan zichzelf verplicht deze collectie in huis te halen.


cover




Studio: Universal

Regie: Alfred Hitchcock
Met: Betty Balfour, Gordon Harker, Lilian Hall-Davies, Carl Brisson, Anny Ondra, Herbert Marshall, Edmund Gwenn, Joan Barry, Joel McCrea, e.v.a.

Film:
-/10

Extra's:
-/10

Geluid:
-/10

Beeld:
-/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1927-40

Leeftijd:
12

Speelduur:
800 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Fotogalerijen

Andere recente releases van deze maatschappij