:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ALLES IS LIEFDE
ALLES IS LIEFDE
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2008-02-05
FILM
Stop me als dit bekend voorkomt. Een van de belangrijkste personen van het land valt halsoverkop voor een gewoon burgermeisje. Een man kan de dood van zijn vrouw niet verwerken en zoekt een band met zijn zoon. Een trouwe echtgenote verdenkt haar man van overspel. Twee mensen die dag in dag uit samenwerken op een set zien maar niet in dat ze op elkaar verliefd zijn. Een caleidoscoop van romantische verhaaltjes die er alle de boodschap inhameren dat liefde het enige is dat écht telt op deze wereld. Klinkt verrassend als Love, Actually, de succesfilm van romcomspecialist Richard Curtis, nietwaar? Goede poging, maar helaas pindakaas, ik heb het eigenlijk over een Nederlandse film: het door Kim van Kooten geschreven Alles Is Liefde, een gigantische bioscooptriomf bij onze noorderburen met meer dan een miljoen bezoekers. Maar origineel? Ik dacht het niet.

De vergelijking met Love, Actually ligt zo voor de hand dat men geneigd is het woord plagiaat van stal te halen. Het lijkt buiten kijf te staan dat van Kooten Richard Curtis' prent als blauwdruk gebruikte voor Alles Is Liefde. De personages zijn weliswaar anders, maar de situaties verschillen niet zo veel. Het gebruik van een mozaïek wordt schaamteloos gekopieerd, net als het overdadig gebruik van emotionerende muzikale bruggetjes. Alles Is Liefde lijdt zelfs aan dezelfde ziekte als Love, Actually: een teveel aan karakters om een narratief complex geheel economisch te vertellen waardoor bepaalde zijlijntjes in de plot – en zelfs een cruciale, centrale huwelijksceremonie – onderontwikkeld zijn. De romantische komedie mag dan van nature gestoeld zijn op genreconventies als 'meet-cutes' en onwetendheid over de affectie van een ander, het feit dat Kim van Kooten zo nadrukkelijk in dezelfde vijver vist als Richard Curtis werpt een onontkoombare schaduw over Alles Is Liefde.



Dit gezegd zijnde moet ik de Nederlandse schrijfster een pluim geven want binnen de gekopieerde blauwdruk spreidt ze zoveel originele vondsten, treffende situaties en komisch potentieel tentoon dat het onmogelijk is niet te worden meegesleept door haar ode aan liefde en romantiek. De prent opent weliswaar met een tenenkrommende monoloog die netjes de moraal van het verhaal uit de doeken doet, het is de enige grote misstap die van Kooten maakt. Het idee van een Sinterklaasacteur die op de ochtend van de stoombootintocht een fatale hartaanval krijgt is geïnspireerd, hem vervangen door een politiek incorrect zwerverstype briljant, zeker wanneer het personage met veel verve gespeeld wordt door Michiel Romeyn. Het koppelen van liefde aan het Sinterklaasfeest blijkt ook een schot in de roos, net als een serie bijzonder geslaagde meet-cutes die instantsympathie opwekken voor de personages. Om de plot vooruit te helpen moet de scenariste zich soms in ongeloofwaardige bochten wringen – Carice van Houten gaat met een als Zwarte Piet verklede jongen naar bed zonder zelfs zijn schmink af te vegen, de compleet onkapitalistische Michiel Romeyn is plots geïnteresseerd in snel cash verdienen – maar de pay-offs zijn steevast zo geslaagd in al hun aanstekelijke zeemzoetigheid dat je daar in de eindafrekening nauwelijks om maalt.

Samen met De Tweeling en Zwartboek is Alles Is Liefde overigens een prima voorbeeld van de gestage professionalisering van het Nederlandse filmberoep. De prent oogt prachtig dankzij een uitgekiend production design en een fotografie die kwistig is met kleurrijke plaatjes en vloeiende camerabewegingen. Regisseur Joram Lürsen die eerder al In Oranje maakte, weet bovendien perfect hoe hij een verhaal meeslepend moet vertellen. Bovendien moet hij uitstekend met acteurs overweg kunnen te oordelen naar de prestatie die de voltallige cast neerzet. Carice van Houten bewijst nogmaals haar internationale klasse, Wendy van Dijk toont dat ze meer kan dan Ushi spelen en Anneke Blok is zo’n beetje het emotionele hart van de film. Zelfs in te weinig ontwikkelde rollen geven Jeroen Spitzenberger, Thomas Acda en Peter Paul Muller het beste van zichzelf. Maar dé glansrol is voor Michiel Romeyn als 'Sint Jan'. Met zijn Droopyblik en eerlijke observaties omarmt de acteur de essentie van het personage en kneedt hij een filmkarakter dat een prominente plaats verdient in de eregalerij van de Nederlandse film.

De reden waarom romantische komedies zo moeilijk te maken zijn, is dat waarachtigheid vaak onherkenbaar vermangeld wordt onder de stapels genreregels waar je nu eenmaal niet onderuit kan. Je kan veel over Alles is Liefde zeggen – dat de prent derivatief is, voorspelbaar, zeemzoet en veel te optimistisch – maar waarachtig is hij zeker. Dat is een niet te onderschatten prestatie van de makers in een met de dag cynischere wereld en dat maakt de film tot ideaal escapisme. Je hart moet bovendien van steen zijn als je geen traantje wegpinkt tijdens het laatste kwartier. Zeemzoet, ja. Voorspelbaar. Maar o zo doeltreffend. Dat Alles Is Liefde de mosterd haalde bij Love, Actually neem ik niet terug. Maar daar moeten de makers zich niet aan storen. Want hun prent is gewoonweg een betere film waarop Richard Curtis jaloers mag zijn. Internationale klasse noemt men dat.



BEELD EN GELUID
Er valt weinig af te dingen op de beeld- en geluidskwaliteit van Alles is Liefde op dvd. Het kleurige palet komt prima tot zijn recht, scherpte en contrast zijn zeer geslaagd te noemen. Af en toe oogt het beeld een beetje korrelig, maar dat zijn slechts sporadische minpuntjes in een over het algemeen uitstekende transfer. De audiotrack geeft zowel de dialogen als de overvloedige muzikale montages optimaal weer en creëert een audio-universum waaraan moeilijk te weerstaan valt.

EXTRA'S
Items genoeg in de bonussectie, maar kwalitatief presteren de extra's ondermaats. Neem nu de Making of Alles Is Liefde (30 min.): professioneel in elkaar geknutseld maar weinig onthullend op het saaie af. Een setbezoek van DWDD-segment De Jakhalzen (9 min.) levert wel leuke televisie op en het samenraapsel van een stel Bloopers (7 min.) wekt ook een glimlach op. Vreemd genoeg doen de ongeïnspireerde Sinterklaasimprovisaties (4 min.) van Michiel Romeyn dat niet. Een handvol Verwijderde Scènes (5 min.) bevat geen wereldschokkende verloren sequenties, terwijl completici ook de integrale versies kunnen bekijken van de Grote Sinterklaasshow (4 min.) en andere Tv-Shows (5 min.) zoals die in de film voorkomen. Een blik achter de schermen bij de Componisten (4 min.) bevat louter veredeld B-rollmateriaal. Afrondend bevat de schijf nog een Trailer, Teaser en Biosbon Promospot van Alles Is Liefde, evenals een stel Cross-promotionele Trailers.

CONCLUSIE
Alles Is Liefde is de ideale film om samen met je liefje op de bank te bekijken tijdens een romantische Valentijnsavond: niet verrassend, nogal moraliserend en behoorlijk voorspelbaar, maar niettemin vol originele vondsten en met het hart op de juiste plaats. Beeld en geluid zijn bovendien van een prima niveau. De bonussectie is goed gevuld, helaas wel met ongeïnspireerde bijdragen.


cover




Studio: A-Film

Regie: Joram Lürsen
Met: Carice van Houten, Michiel Romeyn, Wendy Van Dijk, Jeroen Spitzenberger, Paul De Leeuw, Daan Schuurmans, Thomas Acda, Anneke Blok, Chantal Janzen, Valerio Zeno, Peter Paul Muller

Film:
7,5/10

Extra's:
5,5/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Actie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2007

Leeftijd:
AL

Speelduur:
116 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Nederlands Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels
Extra's:
• Trailers
• Making Of
Alles is Liefde bij de Jakhalzen
• Bloopers
• Sinterklaasimprovisaties
• Verwijderde Scènes
• Componistenfeaturette
• De integrale tv-shows in de film
• Biosbon tv-spot

Andere recente releases van deze maatschappij