:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SLUMDOG MILLIONAIRE
SLUMDOG MILLIONAIRE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2009-07-15
FILM
Slumdog Millionaire is het verhaal over drie jonge kinderen (twee broertjes en een meisje) uit de sloppenwijken van Bombay in hun strijd om samen te overleven in een land dat tegen een gigantische snelheid moderniseert, maar dat voor de armsten der armen nauwelijks interesse heeft en ze bijgevolg aan hun lot overlaat. Tegelijk is de film een sprookjesachtige vertelling over een eeuwige liefde én - zoals de titel suggereert – een verhaal over één van die jongetjes die er vele jaren later in slaagt om door te dringen tot de Indiase versie van Who Wants to be a Millionaire?, een show die gemiddeld 90 miljoen kijkers trekt en die een bonus van 20 miljoen roepie belooft voor de kandidaat die alle vragen foutloos beantwoordt. Maar Slumdog Millionaire is veel meer dan de som van de onderdelen, want het eerder klassieke scenario wordt door regisseur Danny Boyle ondergedompeld in de broeierige en exotische sfeer van de Indiase samenleving, een bruisende maatschappij vol kleuren en geluiden die tot in de donkerste en smerigste sloppenwijken van Bombay en New Dehli gonst van de bedrijvigheid.
 

 
In het begin van de film maken we kennis met Jamal als achttienjarige op het politiebureau van Bombay. Hij heeft net 10 miljoen roepie gewonnen in Who Wants to be a Millionaire?, maar presentator Prem verdenkt hem van oplichting en vraagt de politie om een bekentenis af te dwingen. Z’n ondervrager stelt evenwel vast dat Jamal nauwelijks interesse heeft voor het vele geld en de oplichting formeel ontkent. Dus besluit men hem te folteren, maar zonder bruikbaar resultaat, want Jamal houdt de lippen stijf op elkaar. Hij kende de antwoorden gewoon, beweert hij, hij heeft ze op straat geleerd. Regisseur Danny Boyle zal in de loop van de film regelmatig terugkeren naar het politiekantoor waar Jamal aan de politie-inspecteur vertelt hoe hij als jongetje van zeven met z’n broertje Jamal op straat terechtkwam na de plotse dood van hun moeder tijdens een rel in de sloppenwijk, hoe ze zich de vindingrijkheid van kleine kruimeldieven eigen maakten en later goed geld verdienden door westerse toeristen aan de Taj Mahal te gidsen, maar ook te beroven van hun handtasjes en dure schoeisel dat nadien in de sloppenwijk te koop werd aangeboden, en hij gebruikt flashbacks om het verhaal te illustreren. Tegelijk toont hij hoe Jamal gedurende die tien jaar als een spons alle kennis opzoog die hem in Who Wants to be a Millionaire? zo goed van pas komt.

 
Centraal in Jamals leven staat de jonge Latika, een jong en eveneens ouderloos meisje dat hij en z’n broer Salim op sleeptouw namen kort na de dood van hun moeder en die ze hun derde musketier noemden, naar het boek van Alexander Dumas dat in de sloppenscholen gretig wordt gelezen. Door omstandigheden verliest hij Latika uit het oog, doch hij zweert dat hij haar kost wat kost uit de handen van de mensenhandelaars zal bevrijden. Alles wat Jamal daarna doet staat in functie van dat ene doel, ondanks de pogingen van zijn broer Salim om zijn plannen te dwarsbomen, want de bloedmooie Latika is ondertussen tot bijzit gepromoveerd van diens baas, een criminele projectontwikkelaar met veel macht en vooral veel geld die nergens voor terugdeinst. Het leidt tot heftige confrontaties die regisseur Danny Boyle op een meesterlijke manier in beeld brengt met soepele handheldcamerabewegingen in de nauwe stegen van de sloppenwijk, langs donkere en gevaarlijke treinemplacementen en tussen oogverblindende nieuwbouwwijken voor de aanstormende middenklasse waarvoor de blikken krotten van de armen moeten wijken. Het is een hele tour de force om in die barre omstandigheden en sfeer toch de juiste toon te vinden om een liefdesverhaal te vertellen, maar omdat ze tot een minimum zijn beperkt, zowel in aantal als in duurtijd, slaagt de regisseur erin om die scènes perfect te integreren zonder dat z’n film snelheid of vaart verliest.

 
In het jongetje Jamal herkent de toeschouwer zowel Oliver Twist als David Copperfield, want de leefomstandigheden van straatkinderen in India vandaag zijn net zo schrijnend als in Londen ruim 150 jaar geleden. Danny Boyle kiest er evenwel niet voor om in het spoor van Charles Dickens te treden en een sociaal-realistische film te maken waarin hij dergelijke wantoestanden aanklaagt. Hij geeft een aanzet, hij suggereert, maar de aanklacht is mild, want Slumdog Millionaire is vooral een feelgoodfilm voor een groot publiek, een sprookjesachtig drama dat gedragen wordt door een overweldigende cinematografie, een prachtige en sfeervolle muziekscore en een supersnelle voortgang met gedoseerd geweld in de stijl van City of God. Het is precies dat wat Danny Boyle voor ogen had toen hij het script van Simon Beaufoy (Yasmin, 2004 en The Full Monty, 1997) naar het witte doek vertaalde; het is ook precies dat wat hij op de montagetafel tot een goed einde bracht en wat Slumdog Millionaire uit het niets naar de top van de Oscar-nominatielijst stuwde. Het resultaat is bekend. Voeg daarbij twee van India’s populairste filmacteurs en dan ligt ook het succes van Slumdog Millionaire in ’s werelds tweede grootste land – en vandaar naar de rest van de Derde Wereld – binnen handbereik.

 
Wat de acteerprestaties betreft is het resultaat in elk geval uitstekend. Dev Patel die de rol van Jamal als adolescent voor zijn rekening neemt heeft de juiste hoeveelheid schuwheid en onschuld in petto om het personage met overtuiging neer te zetten. Hij is de enige acteur van Indiase afkomst die in Londen is gecast. De jongetjes die voor de rol van de zeven- en dertienjarige Jamal zijn geselecteerd, evenals de rest van de Indiase kinderen in de film, komen uit de sloppenwijken van Bombay, waarbij moet gezegd dat vooral de nog heel jonge Ayush Mahesh Khedekar voor een formidabele interpretatie zorgt (en niet alleen omdat hij spontaan in de beerput springt opdat hij een handtekeningsessie van zijn honkbalidool niet zou missen!). Hij is zó naturel en zó spontaan dat z’n prestatie respect afdwingt. De Indiase superster Anil Kapoor, een goeduitziende vijftiger met meer dan 100 films achter zijn naam sinds zijn debuut in 1979, is de spontane en geloofwaardige quizmaster met een eigen agenda en Freida Pinto, eveneens van Indiase origine en ongelofelijk populair in haar geboorteland, moet het met een kleine rol stellen (ze komt in nauwelijks drie scènes aan bod), maar ze is vooral Boyle’s troef uit de vertellingen van Duizend-en-één-nacht, ze belichaamt het oosters exotisme waarmee het mannelijke publiek moet worden overtuigd.

 
Vooral de eerste helft van Slumdog Millionaire is interessant wegens de snelle voortgang van het verhaal en de vaak verbluffende locaties die regisseur Danny Boyle in beeld brengt. Vanaf het moment dat de focus naar de love story verschuift, wordt het allemaal een beetje plakkerig en emotioneel, maar dan heeft Boyle nog altijd de tv-show om op terug te vallen en om de spanning weer op te bouwen. De combinatie van een zoet liefdesverhaal en een vrij harde wereld van armoede en uitbuiting is jammer genoeg niet de beste keuze wanneer je er als regisseur voor kiest om het sociale onrecht als dramatische stijfiguur te negeren. De minpunten bedekken we evenwel graag met de mantel der liefde, want het is uiteindelijk allemaal goed bedoeld, charmant van begin tot einde en een gemiddeld publiek zal deze film dan ook beslist een warm hart toedragen.

BEELD EN GELUID
Slumdog Millionaire is in High Definition gedraaid en dat betekent dat we een iets vlakkere, maar ongeschonden, meestal haarscherpe en haast foutloze film te zien krijgen. De kleuren spatten van het scherm in bijna elke scène en in de donkere scènes (o.a. met het bedelend jongetje in de tunnel) blijven de details nauwkeurig overeind. De ruime panoramische opnamen van het Indiase landschap (wasplaats langs de rivier, shot op de daken van de slopenwijk van Bombay) zijn zonder meer adembenemend, soms scherp zover het oog reikt, andere keren gebruikt Boyle speciale lenzen waardoor datgene wat zich op de nabije achtergrond afspeelt wazig wordt zodat de toeschouwer niet wordt afgeleid en z'n aandacht bij de actie op de voorgrond houdt. De soundtrack met overvloedige Indiase muziek, hip-hop en elektronica doet het perfect als auditieve achtergrond en versterkt de exotische sfeer van de film. Het 5.1-spoor is indrukwekkend, maar vooral de DTS-versie zorgt voor wervelende geluidstapijten in de woonkamer en een stuwende subwoofer. In het begin van de film wordt er veel Hindi gesproken, later kantelt dat ten voordele van het Engels, maar ondertitels blijven noodzakelijk om het vreemde accent van de Indiase acteurs te verstaan.


EXTRA'S
Als extra krijgt u op disk 1 een Audiocommentaar van regisseur Danny Boyle en hoofdrolspeler Dev Patel en vervolgens een Audiocommentaar van scenarioschrijver Simon Beaufoy en producer Ch. Colson, aangevuld met de Originele Bioscooptrailer en een aantal Andere Trailers (o.a. Woody Allens Vicky Cristina Barcelona).
 
Disk 2 opent met een ruime selectie Verwijderde Scènes (35 min.) met tenminste een drietal fragmenten die essentiële informatie bevatten over verhaallijnen die in de film net iets tekort zijn gehouden. Vooral de vrij lange laatste verwijderde scène is essentieel voor een ruimer begrip van de finale afloop van de film. Making of Slumdog Millionaire (23 min.) is een interessante en goed gemaakte documentaire waarin de draaiproblemen in het bureaucratische India onder de aandacht worden gebracht, waarin de Indiase steracteurs over hun ervaringen vertellen en Dev Patel over zijn ongeloof over de selectie als hoofdrolspeler. Regisseur Danny Boyle en scenarist Simon Beaufoy geven uitleg over de vertaling van boek (debuutroman Q & A van de Indiase schrijver en diplomaat Vikas Swarup) over script naar film en producer Ch. Colson heeft het over de samenwerking met de regisseur. Op een remixversie van het hoofdthema Jai Ho passeren ter afsluiting nog eens kort alle belangrijke scènes uit de film.

CONCLUSIE
Slumdog Millionaire van regisseur Danny Boyle is een wervelende feelgoodfilm voor een ruim publiek. Het verhaal is eerder klassiek en het is uitstekend in beeld gebracht met aantrekkelijk muziek voor sfeer en toon en een uitgelezen cast van (hoofdzakelijk) Indiase acteurs en actrices. Toch is Slumdog Millionaire geen zeemzoete Bollywood-film, alhoewel Danny Boyle soms gevaarlijk dicht in de buurt komt. Het is vooral een kleurrijk en amusant avontuur met een acceptabel evenwicht tussen geweld en emotie, tussen humor en spanning waardoor deze 2-dvd het beslist goed zal doen bij liefhebbers van films met een niet te moeilijke boodschap en mét een emotionele insteek. Een pluim overigens voor Cinéart wegens het aantrekkelijke en veelkleurige artwork en de leuke presentatie.

 
 
Noot: als u deze dvd koopt – wat wij u uit humanitaire overwegingen warm aanbevelen – dan steunt u het ontwikkelingswerk van de organisatie Plan voor kinderen in de ontwikkelingslanden (zie ook www.planbelgie.be of www.plannederland.nl). Waarvoor dank!



cover




Studio: Cinéart

Regie: Danny Boyle
Met: Dev Patel, Saurabh Shukla, Anil Kapoor, Freida Pinto, Irrfan Khan, Avush Mahesh Khedekar

Film:
7,5/10

Extra's:
7/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2008

Leeftijd:
12

Speelduur:
116 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5414939003387


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Hindi / Engels DTS 5,1
Hindi / Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
Disk 1:
• Originele Bioscooptrailer
• Andere Trailers
Disk 2:
• Audiocommentaar  van D. Boyle & D. Patel
• Audiocommentaar van S. Beaufoy & Ch. Colson
• Verwijderde Scènes (35 min.)
• Making of Slumdog Millionaire (23 min.)
• Jai Ho Remix

Andere recente releases van deze maatschappij