:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PHONE BOOTH
PHONE BOOTH (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-12-12
FILM
Gladde paling Stu Shepard (Colin Farrell), werkzaam in een pr-afdeling van de filmbusiness waar hij zijn tijd vult met het voortdurend beliegen en bedriegen van mensen, staat een onaangename verrassing te wachten. Elke dag belt hij naar zijn minnares Pam (Katie Holmes) vanuit een telefooncel opdat het nummer niet op zijn gsm-rekeningafschrift zou verschijnen en zijn vrouw Kelly (Rhada Mitchell) het niet onder ogen krijgt. Op een dag wordt hij tot zijn grote verbazing opgebeld door iemand die beweert hem onder schot te houden. Om hem te overtuigen schiet de scherpschutter (Kiefer Sutherland) een pooier neer voor de deur van de telefooncel. Prompt staat het hele politiekorps van New York bij de telefooncel, terwijl de mysterieuze beller Stu onder lichte dwang ertoe aanzet om eindelijk schoon schip te maken in zijn relaties. Nog onder dwang moet Stu toehoren hoe de beller doodleuk aan Pam verraadt dat Stu, in tegenstelling tot wat hij tegen haar beweert, wél getrouwd is, en dat zijn belofte om haar acteercarrière aan te zwengelen feitelijk een lam excuus is om haar in bed te krijgen. De politie denkt echter dat Stu de pooier heeft neergekogeld en is maar al te bereid om hem bij de minste verdachte beweging van een paar extra tochtgaten te voorzien. Als zowel Kelly als Pam op de plaats van de moord opduiken, heeft de schutter Stu helemaal in de tang. De enige die zijn hoofd koel houdt is politiechef Ramay (Forest Whitaker), die als enige schijnt door te hebben dat Stu niet voor zijn plezier aan de lijn blijft in een half tot schroot herschapen telefooncel. Slimme jongens bij de politie!

Phone Booth bewijst dat er zelfs in Hollywood af en toe nog plaats is voor een interessant filmexperiment, zoals een film met een scenario dat zich nagenoeg volledig in een telefooncel afspeelt en tóch blijft boeien. Het idee om een film volledig in een telefoonhokje te draaien was door scenarist Larry Cohen naar verluidt oorspronkelijk aan niemand minder dan Hitchcock aangeboden, maar die heeft nooit een passend scenario gevonden. Cohen heeft dan maar zelf in de late jaren 90 het scenario onder handen genomen met het bekende resultaat. De release van de film is enkele keren uitgesteld omwille van het feit dat Amerika in 2002 geteisterd werd door een golf van aanslagen door een échte sluipschutter - die achteraf beweerde god te zijn. Overigens speelt de film zich af in New York, maar afgezien van een paar panoramische shots is de film wel degelijk in Los Angeles gedraaid. Natuurlijk is een deel van de spanning ook te wijten aan het feit dat de film "slechts" 81 minuten duurt, naar hedendaagse maatstaven een peulschil, maar dat heeft jammer genoeg ook tot effect dat er niet echt veel tijd is om de personages fatsoenlijk in hun decor te zetten. Het moet Colin Farrell wel nagegeven worden dat hij de film zowat op zijn eentje draagt en dat op meer dan overtuigende manier doet. De manier waarop zijn personage geïntroduceerd wordt, is een beetje overhaast en afgezien van een paar afgezaagde clichés over zijn wanordelijk liefdesleven, wordt hij eigenlijk noch sympathiek, noch antipathiek voorgesteld, wat zijn personage een beetje moeilijk maakt. Waarom de sluipschutter het op hem gemunt heeft, isbovendien een zwak argument, zeker als die hem al lachend vertelt dat zijn vorige twee slachtoffers een pedofiel en een corrupte zakenman waren én dat een pain-in-the-ass-gedrag vooralsnog niet wettelijk strafbaar is.

Desondanks groeit Farrell (Hart's War, Daredevil) nog steeds als acteur en na het bekijken van deze Phone Booth denken we niet dat hij al aan de top van zijn kunnen zit. Voor Phone Booth heeft Joel Schumacher - zijn draak Bad Company - is plots vergeven en vergeten - redelijk wat mosterd bij de succesvolle TV-reeks 24 gehaald en dan hebben we het niet alleen over Kiefer Sutherland - die in de film nauwelijks te zien is, maar des te meer te horen - maar ook over het gebruik van splitscreens én het feit dat de film zich eveneens in quasi real-time afspeelt. Daarnaast gebruikt Schumacher af en toe gedurfde camerastandpunten, het kunstmatig versnellen en vertragen van het beeld en vooral een briljante openingsscène waarin een potje gefilosofeerd wordt over de rol die de telefoon in ons dagelijks leven speelt. Er dient ook nog gezegd dat de film op tien dagen is gefilmd met een redelijk "bescheiden" budget van "amper" 10 miljoen dollar (nota: wie een dergelijk bedrag er zonder verantwoording af te leggen door mag draaien, mag mij altijd even bellen). Erg veel boodschap bevat Phone Booth niet, maar het is wel verdomd leuke cinema om naar te kijken.

BEELD EN GELUID
De Blu-ray biedt ten opzicht van de dvd toch een beetje meerwaarde. De aflijning is wat scherper en de kleuren lijken minder te fluctueren. Natuurlijk heeft de film nog altijd een air van imperfectie over zich, getuige de manier waarop de prent tot leven komt alsof ze met een handycam geschoten is. De detaillering is veel beter; zo zien we onder meer een welbepaalde schotwond, waarover we niet in detail treden omwille van spoilergevaar, veel explicieter in beeld komen. Vooral de geluidstrack heeft een stap voorwaarts gemaakt: in de DTS-HD MA 5.1-track wordt er volop met geluidseffecten gespeeld. Al wat er zich rondom de telefooncel afspeelt wordt naar in juiste richting gedraaid, alleen Kiefer Sutherlands stem klinkt gewoon "onnatuurlijk" met een diepe stilte op de achtergrond uit de voorste kanalen, zonder de minste vervorming, wat zijn alomtegenwoordigheid moet benadrukken. Dit is uiteraard geen fout van het audiodepartement, dit is duidelijk een artistieke keuze. Het is ook niet altijd duidelijk of Sutherland nu de alwetende verteller is of een betrokken partij; dat onderscheid wordt in deze film bewust vaag gehouden.

EXTRA'S
In tegenstelling tot de dvd zijn er geen extra's te bespeuren: de audiocommentaartrack van Joel Schumacher en de making-of-documentaire zijn op het veld van eer gesneuveld. Jammer! Enkel wat reclametrailers blijven over.

CONCLUSIE
Phone Booth is een intrigerende film die vooral aantoont dat Kiefer Sutherland niet meer dan zijn stem nodig heeft om de kijker kipppenvel te laten krijgen. De Blu-ray is een film met moment en zeer goed gebracht, maar het gebrek aan bonusmateriaal zou tot algemeen gemor moeten leiden.



cover



Studio: Fox

Regie: Joel Schumacher
Met: Colin Farrell, Kiefer Sutherland, Forest Withaker, Katie Holmes, Radha Mitchell

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2002

Leeftijd:
12

Speelduur:
81 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD 5.1
Duits DTS-HD 5.1


Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Cross-promotionele trailers


Andere recente releases van deze maatschappij