:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> RUSSIAN ARK
RUSSIAN ARK
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-09-12
FILM
In Russian Ark voert de Russische regisseur Alexander Sukorov de toeschouwer door 33 zalen van de Hermitage in Sint-Pietersburg waar hij kleine en grote groepen acteurs taferelen uit 300 jaar Russische vaderlandse geschiedenis laat opvoeren en uitbeelden. Als gids introduceert hij een achttiende-eeuwse Franse Markies met Italiaanse roots die vergezeld wordt door een voor de kijker onzichtbare Russische compagnon. Samen slaan ze het doen en laten in de Hermitage gade en leveren commentaar, op de Russische geschiedenis, op de rol van Europa als naaste grote buurman, op de wederzijdse cultuur en uiteraard op elkaar, want de Fransman gedraagt zich kritisch en arrogant en voor het politieke systeem dat de tsaren hun onderdanen opleggen heeft hij hoegenaamd geen goed woord over. Terwijl ze samen door het Winterpaleis van de Hermitage wandelen raakt de markies in gesprek met toevallige passanten: kunstenaars, 21ste-eeuwse museumbezoekers, bejaarde Russische politici die elke dag hetzelfde werk komen bewonderen, gasten van Catharina de Grote en van tsaar Nicolaas II, een blinde liefhebster van het werk van Rubens, etc. De gesprekken gaan over alles en niets, ze dienen praktische doelen of louter psychologische en bij momenten dringt de markies zich weleens te veel op, althans, dat is de mening van z’n onzichtbare Russische vriend en begeleider (in de Russische versie de stem van Sukorov zelf). De historische figuren kunnen de markies niet zien. Zij zitten gevangen in hun eigen tijd, maar het personeel – de eb en vloed van mensen die louter hand- en spandiensten leveren ongeacht het tijdperk waarin ze zich bevinden – ziet de markies wel en het doet er alles aan opdat hij geen brokken zou maken: beeldhouwwerken omduwen of beschadigen, historische gasten lastigvallen, de borden van Catharina de Grote uit z’n handen laten vallen. Ze werken hem buiten, sturen hem weg, naar de volgende kamer, de volgende belevenis.

 

De Hermitage is het hart en de ziel van de Russische natie. Cultuur en geschiedenis komen er samen zoals dat nergens in wereld het geval is. Ooit was het de thuishaven van de Russische tsaren die vanaf Catharina de Grote (1729-1796) op grote schaal Europese kunst verzamelden die ze in de Hermitage onderbrachten. Catharina kocht in 20 jaar tijd meer dan 4000 schilderijen waaronder doeken van Rembrandt, Rubens, Jan Steen, Frans Hals en de Italiaanse en Spaanse meesters. Haar porseleinverzameling is de grootste in de wereld en vandaag bezit de Hermitage ruim 2.5 miljoen kunstwerken. Voor regisseur Sukorov lag het voor de hand dat een film over de Russische geschiedenis ook een film over de Hermitage zou zijn. Dat is teven het zwakke punt van de productie voor niet-Russen: heel veel scènes zijn voor buitenstaanders nauwelijks herkenbaar. Uiteraard herkent iedereen Catharina de Grote en de laatste Russische tsaar met z’n gezin aan de ontbijttafel op de ochtend dat de revolutie over het land spoelt, maar dat een scène met een onverzorgde man in een zijkamertje van de Hermitage symbool staat voor de ontberingen van de Russische bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog, dat is al een heel stuk moeilijker en jammer genoeg zijn er heel veel van dergelijke scènes in Russian Ark die op voorhand uitleg behoeven.

 

Het gevolg is dat de hele film het karakter krijgt van een weelderige en zwierige documentaire zonder bruikbaar scenario. Als kijker loop je achter de tetterende markies aan, luister je naar de nonsens die hij meestentijds uitkraamt, kijk je naar de prachtige doeken van Goya, El Greco, Rubens en de Vlaamse meesters, wandel je door unieke kamers die in hun oude luister zijn hersteld, langs beeldhouwwerken van Italiaanse meesters en kan je bijna het tafelservies van Catharina de Grote aanraken terwijl je samen met de camera in de grote balzaal langs de dansende paartjes zeilt in hun wufte outfit naar West-Europees mode. De Russische elite van de 19de en de 20ste eeuw was rijk en gecultiveerd, maar ze teerde op geïmporteerde ideeën, voornamelijk uit Parijs, maar ook uit Berlijn en Londen. De Hermitage is een schatkamer van West-Europese kunstwerken. Russische artiesten tref je er maar met mondjesmaat aan en zelfs de kleinste versieringen op de muren van de spiegelzaal zijn gekopieerd uit het werk van Rafaël. De markies maakt een opmerking over de tsaren die hun volk liever dom hielden, want dan was het ongevaarlijk en meegaand, wat op protest stoot van z’n onzichtbare compagnon, maar alles in de Hermitage bewijst dat hij het bij het rechte eind heeft. Het protest is eerder bescheiden.

 

Het belang van Russian Ark ligt veel meer op het terrein van de technische realisatie van het project en wat dat betreft is er sprake van een indrukwekkende onderneming die uniek is in z’n genre. Alexander Sukorov heeft Russian Ark nl. in één lange take opgenomen, zonder onderbreking, zonder hapering en zonder montage. Een traject van bijna 2 km werd in een tijdspanne van 96 minuten afgelegd binnen de muren van de Hermitage terwijl meer dan duizend figuranten tegelijk klaarstonden om hun nummertje op te voeren, honderden mannen en vrouwen bezig waren decors op te bouwen of weer af te breken, anderen licht opstelden of weghaalden en de cameraman zich met de 35 kilo zware en speciaal voor dit project gebouwde steadycam behoedzaam een weg baande, een traject dat hij thuis in Berlijn weken- en maandenlang had ingestudeerd aan de hand van amateuropnamen van Sukorovs stappenplan door de Hermitage. Het gigantische project moest overigens z’n beslag krijgen binnen een periode van 36 uur, want dat was de tijd die de Hermitage-directie bereid was om ter beschikking te stellen van Sukorov en z’n ploeg. Dat betekende dat het opbouwen en afbreken van decorstukken – een werkje dat normaal weken en maanden duurt – in diezelfde periode z’n beslag behoorde te krijgen en waarvoor een nooit eerder gezien scenario werd uitgedokterd. Bovendien mocht er na de start van de opnamen niets meer misgaan - geen licht bron mocht uitvallen, acteurs en figuranten mochten geen fouten maken – of het project kon van vooraf aan hervat worden.

Aan het project ging vier jaar voorbereiding vooraf, maar niemand kon voorzien dat de accu’s van de steadycam het al na 10 minuten zouden begeven. Hetzelfde scenario deed zich voor na 20 minuten in de tweede take, en tijdens de derde viel het licht uit in één van de zalen van de Hermitage in een cruciale opname. Het hele project werd nog een vierde keer opgestart in het besef dat men onverbiddelijk op uitstel afstevende indien de techniek faalde of de acteurs zich niet aan het afgesproken scenario hielden. De Duitse cameraman Tillman Büttler vertelt in de Extra’s hoe hij in de 85ste minuut spierkramp kreeg in de rug en zich realiseerde dat hij het einde van de opname wellicht niet zou halen, maar de goden waren Sukorov en z’n ploeg gunstig gezind en die kregen na afloop een daverend applaus van de ruim 1200 medewerkers.

 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is uitstekend ondanks het feit dat er weinig tijd was om in alle 33 zalen licht op te stellen. Sukorov had samen met cameraman Tillman Brüttner (steadycam in Lola Rennt en Der Untergang) een plan uitgewerkt op basis van de amateuropnamen en dat bleek in de praktijk uitstekende resultaten op te leveren. De soundtrack van componist Sergei Yevtushenko (The Last Station, 2009) is welluidend en veelzijdig met heel veel Russische accenten.
 
EXTRA’S
U kan de film bekijken met Engels Audiocommentaar (ondertitels in het Duits, Engels, Frans en Nederlands), wat wellicht in tweede instantie een goed idee is, want de historische taferelen die u te zien krijgt zijn voor Russen beslist heel duidelijk en herkenbaar, maar niet voor een westers publiek. Er is een Originele Trailer en u kan de Filmografieën van de regisseur en de belangrijkste (Russische) acteurs raadplegen (tekst). Interessanter dan de film zelf is de Making of ‘In One Breath’ (43 min.) waarin u uitleg krijgt over de voorbereiding van het project, de moeilijkheden tijdens de uitvoering en waarin u een blik gegund wordt op de gigantische organisatorische uitdagingen (aankleden en schminken van meer dan 1000 extra’s, opstellen van decorstukken en licht, etc.). In de Documentaire ‘Mon Paradis’ (47 min.) maakt u kennis met een aantal personeelsleden van de Hermitage die over hun werk en hun privéleven vertellen en krijgt u een indruk van hoe Sint-Petersburg eruitziet. Ter afsluiting zijn er de Shooting Sketches van Alexander Sukorov waarin u kan, zien hoe hij de camera door de 33 zalen van de Hermitage liet bewegen. De Extra’s kan u bekijken met een Duitse of Russische commentaartrack en Duitse, Engels, Franse of Nederlandse ondertitels, behalve de documentaire ‘Mon Paradis’ die geen Nederlandse ondertitels heeft.

 
CONCLUSIE
Russian Ark is een buitenbeentje dat u eerder bekijkt wegens de technische tour de force, want inhoudelijk gaat het om een film met een zeer Russische onderwerp dat niet zonder meer toegankelijk is voor West-Europeanen. U doet er goed aan om vooraf de Making-of ‘In One Breath’ te bekijken, want dan bent u veel beter gewapend en krijgen heel wat scènes toch nog zin. Maar dan nog blijft Russian Ark een wat bizarre film zonder verhaallijn, een arthouseproductie voor de incrowd en voor russofielen.



cover




Studio: Filmfreaks

Regie: Alexander Sokurov
Met: Sergei Dontsov, Mariya Kuznetsova, Leonid Mozgovoy, Mikhail Piotrovsky, David Giorgobiani, Aleksandr Chaban

Film:
7,5/10

Extra's:
8/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Historisch

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2002

Leeftijd:
AL

Speelduur:
96 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
9789058490285


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Russisch Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Frans
Extra's:
Making of ‘In One Breath’
• Documentaire ‘Mon Paradis’
• Originele Trailer
• Filmografieën
• Audiocommentaar

Andere recente releases van deze maatschappij