:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FRINGE - SEIZOEN 3
FRINGE - SEIZOEN 3 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-02-12
SERIE
In 1985 heeft biochemicus Walter Bishop (John Noble) een onherstelbaar kwaad aangericht: hij is in een parallel universum zijn zoon Peter (Joshua Jackson) gaan ontvoeren, overmand door verdriet omdat zijn eigen zoon net overleden was. Zijn daden hebben in het alternatieve universum een hoop narigheid veroorzaakt: het tijd-ruimtecontinuüm is er op diverse plekken gescheurd, en het lokale Fringe-departement heeft als voornaamste taak deze scheuren te dichten. Hierbij maken ze gebruik van een soort van amber waarin de scheuren gefixeerd worden, uitgevonden door de alternatieve Walter "Walternate" Bishop. Het amber dompelt evenwel alle omstaanders in een soort van suspended animation onder; de paar mensenlevens die daardoor worden opgeofferd staan niet in verhouding tot de ramp die zich zou kunnen voltrekken wanneer het continuüm finaal zou doorscheuren. Op het einde van seizoen 2 zagen we hoe agente Olivia Dunham (Anna Torv) van plaats wisselde met haar dubbelgangster uit het parallel universum, die we Fauxlivia zullen noemen. De valse Olivia heeft de opdracht gekregen om een verkenningsopdracht uit te voeren in ons universum, dat in het alternatieve universum wordt aanzien als de aggressor. De echte Olivia Dunham is intussen verzeild in de andere wereld, alwaar ze danig gehersenspoeld wordt en, zonder dat haar collega's hiervan op de hoogte zijn, haar taken in de alternatieve Fringe-divisie weer opneemt, waar ze onder meer de in onze wereld overleden agent Francis (Kirk Acevedo) als collega heeft. Het is voor de alternatieve Walter van primordiaal belang om Olivia onder controle te kunnen houden, want zij beschikt door de jarenlange blootstelling aan cortexiphan over de mogelijkheid om tussen de universa te reizen, een gave die wel eens een doorslaggevende factor zou kunnen worden in het op handen zijnde conflict. Peter heeft in het alternatieve universum een blik kunnen werpen op de Wave Sink Device, een superwapen waarmee de oorlog tussen de universa voor eens en voor altijd beslecht zou kunnen worden en dat hij alleen blijkbaar kan besturen. Fragmenten van het wapen zijn echter in ons universum verborgen, en de Fringe-divisie probeert de onderdelen terug bij elkaar te puzzelen. De zaak wordt echter ingewikkeld wanneer Fauxlivia zwanger blijkt te zijn van Peter, en hun kind mogelijk ook de machine zou kunnen activeren. En dan is er nog het mysterie van de First People: de Wave Sink Device is kennelijk geschapen door een beschaving die 250 miljoen jaar geleden de aarde bevolkte, en precies wisten wat de rol van Olivia en Peter in het drama zou worden. Maar wie waren ze? En hebben ze ook de mogelijkheid voorzien om de infernale machine te stoppen?

Het gegeven van dit derde seizoen opent alleszins mogelijkheden voor het scenario om uit te breiden naar de twee universa. Dit seizoen bestaat dan ook uit twee soorten afleveringen; afhankelijk van de kleur gebruikt in de openingscredits gaat het over blauwe afleveringen die zich afspelen in ons eigen universum, en rode die zich in de parallelle wereld afspelen. Net zoals vorig seizoen is er ook een flashbackaflevering die zich in 1985 afspeelt, waarvan de opening credits de sfeer van de jaren 80 uitademen. Opmerkelijk is dat de alternatieve versies van de hoofdpersonages niet als de slechteriken uit een andere dimensie worden afgeschilderd, maar ook in hun eigen logica als moreel rechtschapen wezens worden getoond die vanuit hun eigen logica juist handelen - per slot van rekening is het Walter die de scheuren in het tijd-ruimtecontinuüm heeft veroorzaakt, en is vanuit hun perspectief bekeken ons universum ervoor verantwoordelijk dat het hunne stukje bij beetje uit elkaar aan het vallen is.

De reeks wordt met de minuut boeiender en meer gelaagd, en veel is daarbij te danken aan Anna Torv en John Noble, die respectievelijk als Olivia/Fauxlivia en Walter/Walternate twee nogal verschillende rollen invullen. Het is verbazingwekkend hoe ze hun beide personages gedurende de hele reeks perfect gescheiden weten te houden, waardoor Walternate bijvoorbeeld helemaal niet lijkt op zijn hallucinogene middelen innemende, drop vretende, sullige tegenpool uit het andere universum. Voor één keer heeft J.J. Abrams een wereld geschapen die, in tegenstelling tot het Lost-verse, wel antwoorden biedt. Verder is de visualisatie van het andere universum verbluffend: zeppelins nemen er de plaats in van lijnvliegtuigen, het vrijheidsstandbeeld heeft nog een koperkleur in plaats van kopergroene uitslag (en wordt als het hoofdkwartier van het ministerie van defensie gebruikt), en hallucinant genoeg hebben de aanslagen van 9/11 niet plaatsgevonden en bepalen de torens van het World Trade Center nog steeds de skyline van Manhattan. De manier waarop de beetjes informatie over de parallelle wereld doordruppelen werkt verslavend. Als kers op de taart krijgen we een paar gastrollen om van te snoepen: Christopher Lloyd (uit Back To The Future), Alan Ruck (uit Ferris Bueller's Day Off), Paula Malcolmson (uit Caprica) en Jorge Garcia (uit Lost); ook Leonard Nimoy kruipt nog één keer in de huid van William Bell, maar hij kon zich niet vrijmaken voor draaidagen; men heeft dat opgelost doordat hij zijn stem heeft geleend aan een tekenfilmversie van zichzelf in Lysergic Acid Diethylamide.




AFLEVERINGEN

Disk 1:
43. Olivia
(rode aflevering) Olivia zit vast in het parallelle universum, en wordt door Walter medisch behandeld zodat ze de herinneringen krijgt van haar dubbelgangster. Ze kan echter haar bewakers in elkaar rammen en zet het op een lopen. Ze gijzelt een taxichauffeur in een waanzinnige poging om uit het universum te ontsnappen. Het operagebouw staat echter onder quarantaine en Massive Dynamic bestaat in het alternatieve universum niet. Haar tocht leidt haar uiteindelijk tot bij haar moeder, Marylin (Amy Madigan), die in haar eigen universum al van haar veertiende dood is.

44. The Box

(blauwe aflevering) Twee niet al te snuggere ingehuurde gangsters hebben een familie gegijzeld en boren in de kelder naar een schat. Het blijkt een doos te zijn; wanneer ze hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en toch een kijkje nemen onder het lid, worden ze geparalyseerd en sterven ze een gruwelijke dood, net als hun gijzelaars. Alleen hun dove collega Joe (Russell Harvard) overleeft de slachting, en hij gaat er met de doos vandoor. Olivia krijgt van Thomas Newton (Sebastian Roché) te horen dat het duo ingehuurd was om een deel van het superwapen veilig te stellen, en zij moet proberen het ding te bemachtigen vóór het FBI. Walter en Nina Sharp (Blair Brown) wonen intussen het voorlezen van het testament van William Bell bij. Tot zijn grote verbazing erft Walter alle aandelen van Massive Dynamic.

45. The Plateau

(rode aflevering) De nu gebrainwashte Olivia, die meent dat ze in het alternatieve universum thuishoort, wordt op haar eerste nieuwe werkdag geconfronteerd met een man die door middel van een simpele balpen een keten van gebeurtenissen in werking kan stellen, die steevast eindigt met het overrijden van een mens. De man heet Milo Stanfield (Michael Eklund) en hij is het product van een medisch experiment waarbij drugs worden toegediend aan geestelijk minderbedeelden met de bedoeling hun vaardigheden te verbeteren. Nadat de test is afgelopen, moeten de patiënten echter gedwongen weer afkicken, en Milo ziet dat niet dadelijk zitten.

46. Do Shapeshifters Dream Of Electric Sheep?

(blauwe aflevering) Senator Van Horn (Gerard Plunkett) wordt het slachtoffer van een redelijk dom verkeersongeval. In het hospitaal blijkt echter dat de man kwik in plaats van bloed heeft, dus een shapeshifter is. Thomas Newton (Sebastian Roché) dringt het hospitaal binnen om de senator in veiligheid te stellen en schiet daarbij op alles wat beweegt. Wanner zijn plan verijdeld wordt, heeft hij geen andere keuze dan de senator met één welgemikt schot door zijn oog te doden. Walter onderzoekt het lijk, en meent dat het mogelijk moet zijn om de senator althans gedeeltelijk weer tot leven te wekken, hopelijk lang genoeg om te bepalen waar de centrale geheugenchip zit. Fauxlivia  moet uiteraard al haar talenten aanwenden om te voorkomen dat de senator de waarheid vertelt, in het bijzonder over haarzelf.

47. Amber 31422

(rode aflevering) Joshua Rose (Shawn Ashmore) probeert zijn in amber gevangen tweelingsbroer Matthew (Aaron Ashmore) te bevrijden en weer tot leven te wekken. Joshua is een notoire bankovervaller die om kluizen te kraken gebruik maakte van een toestel dat werkt op antimaterie, en gaten in het continuüm veroorzaakt. De autoriteiten zijn er echter al jaren van overtuigd dat het Joshua is die in het amber gevangen zit en dat Matthew, zijn broer, van niets wist. De tweeling heeft al die jaren de illusie in stand gehouden dat Matthew Joshua was en vice versa. Walternate heeft intussen een proefopstelling op poten gezet waarmee hij hoopt Olivia's vermogen om tussen de universa te reizen te institutionaliseren. De zaak met de tweeling en een korte glimp van het alternatieve universum doen Olivia twijfelen aan haar identiteit.

48. 6955 KHZ

(blauwe aflevering) Een dik dozijn radio-amateurs wordt het slachtoffer van collectief geheugenverlies wanneer ze naar een number station aan het luisteren zijn, een vanuit een onbekende plaats uitzendend station dat een hoop cijfers afdreunt. Eén van de radio-amateurs, Becky Woomer (Paula Lindberg) heeft de cijfers op een bandrecorder opgenomen. Walter zoekt naar een manier om de boodschap te kunnen beluisteren zonder zélf het slachtoffer te worden van geheugenverlies. Hij ontdekt dat er een tweede signaal onder het geluidssignaal zit, dat wellicht de oorzaak is van alle ellende. Wat betekent dat iemand er belang bij heeft om de geheugens te wissen van diegenen die de cijferreeks hebben aanhoord. Walter probeert intussen Peters ziekelijke obsessie met de reconstructie van de Wave Sink Device te ontzenuwen. Het meesterbrein achter de uitzendingen, Joseph Feller (Kevin Weisman), een shapeshifter, schakelt intussen een versnelling hoger en laat een vliegtuig neerstorten.

Disk 2:

49. The Abducted...
(rode aflevering) In de alternatieve wereld moet het Fringe-team uitrukken om de seriekidnapper bekend als de Candyman te arresteren. Om de twee jaar slaat de man toe, ontvoert dan een kind, dat hij twee dagen later terugbrengt met een leeggezogen hypofise. Terwijl hij de levensenergie van de kinderen gebruikt om zichzelf te doen verjongen, zijn de kinderen al hun natuurlijke weerstand kwijt en vallen ze ten prooi aan allerlei ernstige ziekten. Zo is de zoon van Broyles, Chris (Curtis Harris) een voormalig slachtoffer van de Candyman, en de ervaring heeft hem blind gemaakt. Olivia meent dat het wat zal opleveren als ze de jongen na al die jaren opnieuw kan ondervragen, maar Broyles is bang dat dan al zijn trauma's weer boven gaan komen. Olivia probeert tevens uit of ze de deprivation tank werkend krijgt, en ze kan in ons universum een boodschap achterlaten.

50. Entrada

(tweekleurige aflevering) Fauxlivia is haar dekmantel kwijt, en ze verzoekt de agenten van de alternatieve Fringe-divisie om haar extractie. Tijdens haar vlucht neemt ze echter per ongeluk de laptop van Peter mee, zodat die van haar in het bezit komt van onze Fringe-divisie. Met wat speurwerk vindt Peter de interdimensionale typmachine. In het andere universum wordt de echte Olivia intussen gearresteerd nadat ze heeft geprobeerd het universum te verlaten. Walternate meent dat het tijd is geworden om de Olivia's weer te verwisselen, maar hij staat het medisch team toe om de echte Olivia eerst te dissecteren. Olivia doet een beroep op Broyles om haar terug naar haar eigen wereld te laten keren, en ze weet te bepleiten dat enkel haar terugkeer een garantie kan zijn op een vreedzame coëxistentie tussen de twee werelden.

51. Marionette

(blauwe aflevering) Amanda Walsh (Anja Savcic) heeft zelfmoord gepleegd; haar organen zijn afgestaan voor transplantatie. Roland Barrett (Mark Ivanir), iemand met chirurgische kennis, gaat echter één voor één de patiënten af die een ruilorgaan van Amanda hebben gekregen, met de bedoeling om met de onderdelen Amanda terug in elkaar te kunnen puzzelen. Wanneer hij bij een patiënt een ruilhart terug steelt, blijkt die patiënt na de operatie nog een paar minuten te leven, en dit wekt de aandacht van de Fringe-divisie.

52. The Firefly
(blauwe aflevering) Voormalig rockster Roscoe Joyce (Christopher Lloyd) heeft op een avond een close encounter met zijn al jaren geleden overleden zoon Bobby. Op de beelden van de beveiligingscamera is de zoon effectief te zien, dus is het niet zijn verbeelding die hem parten speelt. Er staat echter nog een derde persoon op de beelden: niemand minder dan The Observer (Michael Cerveris), vandaar dat het Fringe-team in actie schiet. Walter was vroeger fan van de band waarin Roscoe speelde. Hij stelt voor om via hypnosetherapie te achterhalen wat Bobby allemaal aan hem heeft gezegd. Eén en ander is echter een perfect in scène gezette test waarmee de Observers willen uitvinden of Walter bereid zou zijn om zijn zoon op te offeren.

53. Reciprocity

(blauwe aflevering) Bij Massive Dynamic wordt er met man en macht gewerkt om de stukken van de Wave Sink Device weer te monteren, maar een essentieel onderdeel zoals een krachtbron ontbreekt, en men vermoedt dat dat het stuk is dat Fauxlivia mee naar haar wereld heeft genomen. De nabijheid van Peter doet de machine echter onverwacht activeren. In een vijver in de stad drijven intussen alle vissen boven door kwikvergiftiging; in het bassin ligt een dode shapeshifter. Het is maar de eerste in een rijtje shapeshifters in loondienst van Massive Dynamic die één voor één van kant worden gemaakt. Olivia en Astrid proberen de code te ontcijferen die in Fauxlivia's laptop te vinden was om de toekomstige slachtoffers te identificeren, maar er staan duizenden en duizenden namen in de file; wellicht zit er een systematiek in, maar welke? Walter probeert intussen zijn beschadigd DNA te repareren. Per ongeluk neemt hij echter het DNA van een chimpansee tot zich; dat kan eventueel zijn plotse trek in bananen verklaren.

54. Concentrate And Ask Again
 (blauwe aflevering) Drie veteranen zijn blootgesteld aan een biologisch wapen waardoor de botten tot stof in elkaar vallen. Ze hebben de aandoening niet gekregen, maar geven die wel door aan hun ongeboren kinderen. Het drietal heeft drie containers met het poeder gestolen, en besluit om het de uitvinders, de financiers en de generaal die het wapen heeft laten uittesten, betaald te zetten. Eén van de daders, Aaron Downey (Todd Scott) geraakt daarbij gewond en hij ligt als een plant in het ziekenhuis te vegeteren. Olivia roept de hulp in van Simon Phillips (Omid Abtahi), één van de Cortexiphan-kinderen, die gedachten kan lezen. Phillips moet naar Boston om te proberen de geest van Downey te lezen, hopend dat hij de identiteit van de twee andere daders verraadt. Phillips is echter niet zo gelukkig in plaatsen waar veel volk komt, omdat al die geesten als een kakofonie van radio's weerklinken in zijn gedachten. Nina bestudeert intussen het boek The First People, en komt tot de conclusie dat Sam Weiss (Kevin Corrigan) er meer over moet weten.




Disk 3:

55. Immortality
(rode aflevering) In het alternatieve universum zijn in 2001 de schapen uitgestorven, en met hen de in symbiose levende renkevers. Doctor Armand Silva (Alon Aboutboul) meent dat de kevers een enzym afscheiden dat de vogelgriep kan genezen. Maar blijkbaar heeft hij menselijke proefkonijnen nodig. Lincoln Lee (Seth Gabel) leidt als opvolger van Broyles het onderzoek naar twee slachtoffers die plots kevers zijn beginnen uitbraken. Fauxlivia verwelkomt haar vriendje Frank Stanton (Philip Winchester) terug thuis, die als vermaard viroloog een epidemie in Texas is gaan bestrijden. Frank heeft het plan opgevat haar ten huwelijk te vragen, maar het onderzoek naar de kevers en de mogelijkheid of Fauxlivia al dan niet besmet is werpen op onverwachte manier een zware hypotheek op hun relatie.

56. 6B

(blauwe aflevering) In een appartement in Brooklyn zakken enkele gasten op een feestje door de vloer van het balkon. De bewoners hebben een zéér wetenschappelijke uitleg voor het fenomeen: het spookt namelijk in het gebouw. Wie daar zeker van overtuigd is, is de oude Alice Merchant (Phyllis Somerville). Die krijgt namelijk regelmatig verschijningen van haar overleden man Derek (Ken Pogue). Walter meent echter dat, net zoals in het andere universum, de realiteit op die plaats zo dun is geworden dat het tijd-ruimtecontinuüm aan het scheuren is en dat de Derek die Alice ziet de man is die in het alternatieve universum in het appartement woont. Walter heeft een radicale oplossing: de scheuren moeten net zoals in de andere wereld opgevuld worden met amber.

57. Subject 13

(flashback-aflevering) Vlak na Peters overtocht naar ons universum in 1985 is de jongen er stellig van overtuigd dat Walter en zijn vrouw niet zijn echte ouders zijn. De jongen probeert zelfs met gevaar voor eigen leven terug te keren naar zijn wereld. Walter experimenteert met de kinderen van de school in Jacksonville om te zien of ze genoeg getriggerd kunnen worden om naar de andere dimensie te kunnen reizen. Hij heeft alvast één veelbelovende leerling: Olivia Dunham (Karley Collins). Haar gave wordt geactiveerd wanneer ze voldoende angstig is. Walter hoopt dat zij eventueel Peter terug naar zijn wereld kan brengen. De echte vader van Peter, Walternate, is intussen flink aan de drank aan het geraken.

58. OS

(blauwe aflevering) Wanneer één van de overvallers van het metaaldepositorium van Massachusetts spontaan begint te zweven nadat hij wordt neergeschoten, stelt Walter vast dat de overvaller een overdreven hoeveelheid osmium in het bloed heeft, wat raar is want dat is normaal één van de zwaarste metalen. Doctor Krick (Alan Ruck) heeft een legering gevonden die lichter is dan lucht; hij beweert tegenover rolstoelpatiënten dat hij een manier heeft gevonden om hun ziekte te genezen, maar ze mogen in ruil wel vuile werkjes voor hem opknappen.

59. Stowaway
(blauwe aflevering) William Bell is door een zielenvanger in het bewustzijn van Olivia getreden. Broyles wil binnen de 48 uur zijn agent terug: Bell moet maar zien op te schuiven naar een ander bewustzijn. Intussen moet hij mee werken aan een zaak: een vrouw die bij de zelfmoordlijn werkt, Dana Gray (Paula Malcomson) kan blijkbaar niet sterven, en ze probeert samen met enkele mensen die het leven beu zijn samen uit het leven te stappen, echter zonder succes. Wanneer een terrorist, Brian (Jason Poulsen) een bom op een trein heeft gezet, hoopt ze om in de slachting mee om te komen. Het Fringe-team krijgt de versterking van agent Lincoln Lee (Seth Gabel), die zich vergaapt aan de wondere wereld van Walters laboratorium

Disk 4:

60. Bloodline
(rode aflevering) Fauxlivia laat zich testen tijdens haar zwangerschap en ze blijkt een erfelijke ziekte te hebben, die ze wellicht zal overdragen op haar ongeboren kind. Een medisch team ontvoert haar en dient haar drugs toe waardoor het zwangerschapsproces wordt versneld. Blijkbaar zijn er echter nog geïnteresseerden in haar kind.

61. Lysergic Acid Diethylamide

(blauwe aflevering) De tijd voor William Bell om uit het lichaam van Olivia te verdwijnen begint te dringen. Een lichaam van een hersendode gebruiken schijnt niet te werken; vandaar dat Walter voorstelt om een grote dosis LSD in te nemen en in het onderbewustzijn van Olivia op zoek te gaan naar haar persoonlijkheid. De wereld van Olivia's gedachten is een bizarre (en deels computergeanimeerde) plek om te vertoeven. Bovendien ligt haar abusieve stiefvader (Chris Bradford) op de loer om bij haar weer pijn te veroorzaken.

62. 6:02 AM EST

(blauwe aflevering maar met een flinke dosis rood) Walternate heeft de Wave Sink Device geactiveerd door het bloed van Henry. Ongeveer tegelijkertijd wordt ook het onderdeel in ons universum actief, en het is een raadsel waarom dat plots mogelijk is zonder dat Peter in de buurt is. Er duiken plots vortices in ons universum op, waardoor onder meer een schapenboer met heel zijn kudde in een zwart gat gezogen wordt. Nina Sharp bereidt zich voor op een rampscenario, en probeert met een thermosensor en een antenne voor magnetische straling te voorspellen waar er scheuren in het universum zullen komen; zelfs de voorraad amber staat al klaar, alhoewel die hopeloos ontoereikend is. Nina onthult aan Olivia dat Sam Weiss de auteur van de First People-boeken is, en dat hij wellicht weet hoe de machine kan worden uitgeschakeld. Fauxlivia is het ondertussen niet eens met Walternate's poging om de Wave Sink Device te activeren, en ze zoekt wanhopig naar een middel om naar ons universum te reizen om ons te waarschuwen.

63. The Last Sam Weiss

(blauwe aflevering) In ons universum richt de Wave Sink Device massale schade aan: het toestel veroorzaakt ongezien krachtige blikseminslagen. Terwijl het Fringe-team er zich de kop over breekt hoe het mogelijk is dat de machine is geactiveerd zonder Peter, vindt Olivia op aanwijzen van Sam Weiss een manuscript van één van zijn voorvaderen, waaruit blijkt dat zij in staat is om de machine tijdelijk af te zetten, zodat Peter in het mechanisme kan. De vorige poging is namelijk falikant afgelopen: Peter is tegen de grond gekatapulteerd en hij lijdt aan geheugenverlies. Tot overmaat van ramp gaat hij uit het ziekenhuis lopen, en verkeert hij in de veronderstelling dat hij in het rode universum zit.

64. The Day We Died

(grijze aflevering) Peter krijgt een dystopische aanblik te zien van ons universum anno 2026. De Wave Sink Device heeft het andere universum vernietigd en Walternate is als politiek vluchteling in onze wereld opgenomen. De scheuren in het universum teisteren echter nu onze wereld, en Walter zit in de gevangenis als aanstichter van het onheil. De Fringe-eenheid jaagt op een terrorist, Moreau (Brad Dourif), die het universum verder laat doorscheuren met behulp van bommen. Hij plant een mega-aanslag op één van de grootste scheuren, een wormgat boven Central Park. Peter leert dat de enige uitweg waarmee hij dit onheil kan voorkomen is dat de twee universa samenwerken en een bestand sluiten. Daar hangt echter een prijskaartje aan vast...

BEELD EN GELUID

De 22 afleveringen van seizoen drie staan verspreid over vier disks, ééntje minder dan seizoen 2. De afleveringen krijgen desondanks genoeg ademruimte om in HD deftig geëtaleerd te worden, en kan zelfs tot de betere transfers gerekend worden. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende kleurfilters in de diverse universa, waardoor de kleuren een grotere nauwkeurigheid moeten vertonen dan als gewoon kan aanzien worden, en daar is men met deze transfer aardig in gelukt. Wanneer de verschillende beeldinstellingen dan ook nog eens een dragende rol in het verhaal hebben, is het dubbel oppassen geblazen. Ook ziet de aflevering die zich in 1985 afspeelt er opmerkelijk waziger uit en bevat meer artefacts dan de andere afleveringen. Als men deze aflevering in zijn context bekijkt, kan het niet anders of dit is een intentionele keuze van de makers geweest. Details zoals de rimpels op Walters gezicht, de verschillende haarkleuren van Olivia en Fauxlivia, de textuur van de Wave Sink Device en de impressionante shots van Massive Dynamic zijn een lust voor het oog. De grootste verrassing is echter dat men eindelijk van de lossy Dolby Digital 5.1-tracks is afgestapt. Dit derde seizoen is voor het eerst afgewerkt in DTS-HD MA 5.1. Hoor je het verschil? Ja, en nog geen klein beetje. Impressionante soundscapes zoals het gekraak van de Wave Sink Device wisselen elkaar af met intiemere geluiden; de autopsieën van Walter hebben nog nooit zo smakelijk geklonken. De overgang tussen de twee universa gaat voortdurend gepaard met elektromagnetische ruis; en in The Last Sam Weiss, waarin ons universum wordt vernietigd door blikseminslagen, zijn het geknetter en de donderslagen vreselijk realistisch.




EXTRA'S

We krijgen opnieuw een klein maar zeer mooi pakketje aan extra's. Twee afleveringen zijn voorzien van een audiocommentaartrack. Op The Plateau treden producent Jeff Pinkner, auteur/producente Monica Owusu-Breen en editor Timothy Good aan, en omwille van het speciale karakter van de aflevering is ook een track voor Lysergic Acid Diethylamide met producente Tanya Swerling, editor Luyen Vu en speciale effecten-supervisor Jay Worth onontbeerlijk. Jammer genoeg bevatten de commentaartracks geen bijdrage van leden van de cast, dat zou pas een feest geweest zijn. Twee commentaren op 22 afleveringen is overigens wat aan de magere kant. Net als Warner bij sommige films een Maximum Movie Mode gebruikt, is dit procédé ook toegepast, herdoopt als Maximum Episode Mode "Glimmer To The Other Side" op één aflevering hier, namelijk OS. In deze picture-in-picture mode krijgen we productiefeaturettes, uitleg bij de speciale effecten, interviews en beelden achter de schermen, afgewisseld met de aflevering zelf. Deze werkwijze toepassen op alle afleveringen zal praktisch niet haalbaar geweest zijn, maar het is alleszins beter dan niets. Vier productiefeaturettes vlezen de wetten en regels van het alternatieve universum uit. In "The Other You" (9:04) wordt aan de acteurs gevraagd hoe ze het spelen van twee alternatieve versies van hun rol benaderen, en hoe de verschillen nog eens onderstreept worden door een verschillende garderobe. Visualizing an Alternate World" (8:23) gaat meer over wat er bij het productiedesign van het alternatieve New York allemaal te kijken komt; verbluffend is de hoeveelheid details waarmee de wereld als verschillend van de onze wordt afgeschilderd, gaande van twintigdollarbiljetten met Martin Luther King op tot de karakteristieke zeppelins. "A Machine of Destiny" (4:16) gaat over de creatie van de Wave Sink Device, niet zozeer materieel (want het is een computeranimatie), maar als motief in het scenario, het toestel waar Peter zijn lot aan verbindt. Er worden enkele interessante zaken gesteld hoe sciencefiction toelaat om de psyche van de mens te verkennen. In "The Psychology of Duality" (8:31) wordt op een intelligente manier geanalyseerd hoe de personages een compleet andere levensloop zouden krijgen onder invloed van de omstandigheden; er wordt nuance gelegd dat bij een oorlog tussen de twee werelden elke partij de vijand zal demoniseren, maar dat het werkelijke verhaal minder zwart-wit is en meer tinten van grijs bevat.

Verder krijgen we nog een documentaire "Constructing an Extra-Sensory Soundscape" (7:08) over het gebruik van de geluidseffecten, en "Secrets of Fringe: The First People" (2:04) exploreert de mogelijkheid dat er voor de onze nóg een beschaving was; wellicht loopt de vergelijking tussen het oude Egypte en een maatschappij 250 miljoen jaar geleden zoals in de reeks wordt gesuggereerd, wat mank. Er is nog een gag reel "Unusual Side Effects" (3:13), en uiteraard een bijdrage "Animating the Lysergic Acid Diethylamide Episode" (7:33) over de tekenfilm die in de genoemde aflevering werd gemaakt; elke reeks bevat een dergelijke "speciale" aflevering (in seizoen 2 was het de film noir Brown Betty). De stijl van animatie was overigens geïnspireerd door de film Waltz With Bashir. Tot slot krijgen we nog 3 Network Promos: The Journey Home (1:27), een teaser vóór aanvang van het seizoen, gevolgd door trailers voor Entrada (2:02) en The Day We Died (2:02).

CONCLUSIE

Fringe heeft succesvol de swing gemaakt van detectivereeks naar pure sciencefiction. Met de komst van een DTS-HD MA 5.1-track is nu ook de geluidskwaliteit sterk opgeschroefd. Als u echter de eerste twee seizoenen niet hebt gezien, is de kans dat u kan inpikken eerder klein.


cover



Studio: Warner

Regie: Joe Chappelle, Jeffrey G. Hunt, Brad Anderson, Kenneth Fink, David Straiton, Chuck Russell, Charles Beeson, Jeannot Szwarc, Dennis Smith, Tom Yatsko, Fred Toye
Met: Anna Torv, Joshua Jackson, Lance Reddick, Kirk Acavedo, Blair Brown, Jasika Nicole, John Noble

Film:
9/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2010-2011

Leeftijd:
12

Speelduur:
963 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888084335


Beeldformaat:
1.78:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA  5.1
Frans Dolby Surround 2.0
Spaans Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Engels CC
Extra's:
• 2 audiocommentaartracks
• Maximum Episode Mode
• Documentaire "The Other You"
• Documentaire "Visualizing an Alternate World"
• Documentaire "A Machine of Destiny"
• Documentaire "The Psychology of Duality"
• Documentaire "Constructing an Extra-Sensory Soundscape"
• Documentaire "Secrets of Fringe: The First People"
• Gag reel "Unusual Side Effects"
• Documentaire "Animating the Lysergic Acid Diethylamide Episode"
• 3 Network Promos:
- The Journey Home
- Entrada
- The Day We Died

Andere recente releases van deze maatschappij