:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ALBERT NOBBS
ALBERT NOBBS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-03-06
FILM
Albert Nobbs is butler in het chique Morrison’s Hotel in Dublin, maar zij is geen man zoals haar naam laat vermoeden, maar een vrouw, wat zij sinds haar veertiende voor de buitenwereld probeert te verstoppen. Als bastaard van een Ierse vrouw van stand is zij tegen betaling door ene mevrouw Nobbs opgevoed en na haar dood – en een brutale groepsverkrachting die sporen heeft nagelaten – besloot het jonge meisje om zich als jongen voor te doen en haar diensten als kelner aan te bieden, want die waren op dat moment zeldzaam en dus veel gevraagd in Dublin, maar niemand zou het in de 19de eeuw in z’n hoofd gehaald hebben om een vrouw als ober in dienst te nemen. Wonder boven wonder werd de jonge Nobbs wél aangenomen en sindsdien noemt zij zich Albert. Albert Nobbs.

 

In Morrison’s Hotel is Albert Nobbs een onopvallende en perfecte medewerker. Jongere collega’s – meestal vrouwen – vinden hem maar een rare snuiter, maar bij de oudere medewerkers staat hij bekend als een betrouwbare butler en een perfectionist. Albert betrekt een kamertje op de bovenste verdieping en houdt zich na het werk met niemand bezig. Zij leest nog wat, bekijkt voor het slapengaan die ene foto van haar echte en onbekende moeder en knipt daarna het licht uit. ’s Ochtends is zij als eerste weer op de been om de lampen aan te steken en de haard aan te maken. Albert Nobbs is een stille kracht en haar discretie wordt door de gasten van mevrouw Baker, de eigenares van het hotel, op prijs gesteld. Die gooit Alberts leven evenwel grondig dooreen als op een keer de schilder Hubert Page (Janet McTeer) verschijnt om de eetkamer van het hotel op te knappen en Mrs. Baker besluit dat Page voor een nachtje in Nobbs kamer – en dus in zijn bed – kan overnachten. Albert probeert nog een uitvlucht, maar Mrs. Baker laat zich niet vermurwen: Hubert Page slaapt in zijn bed en desnoods slaapt hijzelf op de grond. Die nacht doet Albert geen oog dicht en als zij geplaagd wordt door felle jeuk en zich voorzichtig uitkleedt, wordt ze door Page betrapt: je bent een vrouw, zegt de schilder schijnbaar zonder veel verbazing, waarop Albert Nobbs ineenstort en meent dat haar laatste uur is geslagen.

 
 

Glenn Close kruipt in de huid van Albert Nobbs en ze doet dat zó perfect dat je als kijker geen enkel moment twijfelt aan de sekse van de onfortuinlijke butler: zij is een man en zal dat tot op het einde van de film blijven, ook al vermomt ze zich een keer op een vrij krakkemikkige wijze als vrouw om met een seksegenote over het strand te flaneren, want Albert Nobbs gaat al een halve eeuw als man gekleed en mannenkleren zijn voor haar geen vermomming, maar de spulletjes waarin zij zich het best voelt. Albert is trouwens niet de enige vrouw in mannenkleren en als zij tot die ontdekking komt, gaat er een nieuwe wereld open. Het heeft er overigens alle schijn van dat dit soort praktijken vaker voorkwam in die tijd en niet alleen in Ierland of Engeland, maar ook op het Europese vasteland en auteur George Moore (1852-1933) zou z’n toneeltekst gebaseerd hebben op iemand die hij in Dublin ook echt heeft gekend. Glenn Close speelde de hoofdrol in de toneelversie van Albert Nobbs al een keer in de jaren tachtig en zij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze het personage ook naar het witte doek wilde brengen. In Rodrigo García vond ze de perfecte regisseur voor die opdracht, want wat de van oorsprong Colombiaanse regisseur eerder met de vrouwelijke personages in Mother and Child (2009) deed, beviel Close heel erg.

 

Van een getormenteerd personage zoals Albert Nobbs verwacht je als kijker dat hij/zij in pure Dickensstijl ontmaskerd wordt en vervolgens op straat terechtkomt, maar tegenspeler Hubert Page gaat om zeer duidelijke redenen niet zo ver en dus blijft het hoofdpersonage van de gangbare clichés uit het genre gespaard. De schilder brengt Albert Nobbs evenwel op andere gedachten: een eigen winkeltje van het vele geld dat hij al die jaren gespaard heeft en waarom geen eigen vrouw om de klanten te bedienen? Het is een ongevaarlijke en zelfs een beetje een onwaarschijnlijke verhaallijn waarin uiteraard alleen plaats zou zijn voor een lesbische vrouw, maar daar schijnt Albert Nobbs niet bij stil te staan, want liefde of seksuele aantrekking blijken geen van beide in het spel te zijn. Het jonge dienstertje uit het Morrison’s Hotel dat zijn voorkeur geniet, zal z’n aanbod dan ook afdoen als te gek voor woorden, want zij is ondertussen verliefd op een jonge kerel die als klusjesman in dienst is genomen en die haar een ticket naar Amerika belooft. De film Albert Nobbs dobbert als gevolg van een aantal té voorzichtige keuzes – die beslist goed werken in een theater, maar die tekortschieten in een filmscenario – op een rustige manier naar de aftiteling om een beetje in mineur te eindigen zonder dat de verwachtingen van de kijker helemaal ingelost worden en dat is jammer, want de figuur van Albert Nobbs biedt beslist een aantal mogelijkheden die de makers nalaten in deze film te benutten.

 

Naast een perfecte Glen Close (misschien zelfs té perfect waardoor de ambiguïteit van het hoofdpersonage niet aan de oppervlakte kan treden) trekken ook een aantal nevenfiguren de aandacht. Pauline Collins speelt de perfecte hoteleigenares. Margaret ‘Marge’ Baker is een vrouw die als geen ander de schijn op weet te houden en die ondertussen haar personeel zo veel mogelijk uitbuit. Met een carrière van een halve eeuw behoort Pauline Collins tot het kruim van het Engelse acteursgilde. U kon haar o.a. aan het werk zien in You Will Meet A Tall Dark Stranger (2010) en Merlin (2010). Janet McTeer kruipt in de rol van schilder Hubert Page, een goedgemutste en stevige manspersoon die voor een verrassende plottwist zorgt en die een grote invloed zal hebben op de keuzes die Albert Nobbs na hun ontmoeting maakt. U zag de actrice aan het werk in o.a. Tideland (2005) en Wuthering Heights (1992). Mia Wasikowska ten slotte is het dienstmeisje Helen dat de aandacht van Albert Nobbs trekt op het moment dat hij z’n leven een andere richting wil geven. Wasikowska (The Kids Are All Right, 2010; Jane Eyre, 2011) heeft een kleine(re) rol in deze film, maar als speelbal tussen Albert Nobbs en een jongere man die uit is op z’n spaarcenten, neemt haar personage een belangrijke positie in.

 
BEELD EN GELUID
Op de beeldkwaliteit valt niets aan te merken. Het materiaal is scherp en zonder ongerechtigheden, met een acceptabel zwartniveau en veel detaillering. De soundtrack van de Ierse componist Brian Byrne speelt niet zo’n grote rol in de film en doet vooral wat van een dergelijke track verwacht wordt: de sfeer bepalen.
 
EXTRA’S
Een aantal Andere Trailers.

 
CONCLUSIE
Albert Nobbs lost de verwachtingen niet helemaal in. De dramatische voortgang blijft te veel aan de oppervlakte opdat de film zou uitgroeien tot een naar de keel grijpende kroniek van een mislukt leven. Glen Close, Janet McTeer, Pauline Collins en Mia Wasikowska staan garant voor uitstekende acteerprestaties, maar die hebben uiteraard geen of nauwelijks invloed op het niet zo spannende scenario.



cover




Studio: A-Film

Regie: Rodrigo García
Met: Glenn Close, Antonia Campbell-Hughes, Pauline Collins, Mia Wasikowska, Janet McTeer, Maria Doyle Kennedy, Mark Williams, James Greene, Serena Brabazon, Michael McElhatton, Dolores Mullally, Bonnie McCormack, Phyllida Law, Brendan Gleeson, Kenneth Collard,

Film:
7,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2011

Leeftijd:
9

Speelduur:
109 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777938577


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij