:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HOBBIT 1, THE - AN UNEXPECTED JOURNEY
HOBBIT 1, THE - AN UNEXPECTED JOURNEY (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-04-10
FILM
Eeuwen regeerden de dwergen over de welvarende stad Erebor. Onder het bewind van koning Thrór (Jeffrey Thomas), die meer in goud was geïnteresseerd dan in wat anders, stak de rijkdom op de duur de ogen uit van de noordelijke draak Smaug die Erebor verwoestte en de dwergen verjoeg. Thrórs kleinzoon Thorin Oakenshield (Richard Armitage), die zich liet opmerken in de oorlogen tegen de trollen, waarin hij de trol Azog the Defiler (Manu Bennett) een armpje kleiner maakte, heeft echter een boud plan bedacht: samen met 12 van zijn volgelingen wil hij naar de Eenzame Berg reizen om Smaug te verjagen. Hoe dat precies moet gebeuren weet hij niet, maar bijgelovig als de pest dat ze zijn, vinden ze het maar niks om met zijn dertienen af te reizen en zijn ze naarstig op zoek naar een veertiende reisgenoot. Ideaal voldoet de kandidaat voor de vacature aan alle kenmerken van een inbreker: hij moet lichtvoetig en onopvallend zijn. Hoe die de tonnen goud van de draak moet stelen, ook wat dat betreft is het plan nog in een redelijk sketchy fase.

 


En daar begint het verhaal van onze hobbit Bilbo Baggins (Martin Freeman) als tovenaar Gandalf (Ian McKellen) suggereert dat die wel eens de ideale metgezel voor de dwergen zou zijn. Op een avond kloppen de dwergen op Gandalfs aangeven één voor één aan bij Bilbo, om vervolgens zijn voorraadkast te plunderen. De anders niet op avonturen ingestelde hobbit heeft echter ook bloed van de Took-familie in zijn aderen, wat betekent dat hij toch en iets minder luie papzak is dan zijn soortgenoten. Na het beluisteren van de klaagzang van de dwergen besluit hij - why the hell not - mee op avontuur te gaan, alhoewel hij er zich allicht iets anders bij voorgesteld had. Tijdens de tocht maakt het gezelschap achtereenvolgens op niet al te zachtzinnige wijze kennis met een drietal hongerige - maar gelukkig niet al te slimme - trollen, een cohort aardmannen en de compleet geschifte tovenaar Radagast (Sylvester McCoy), een collega van Gandalf. Die meent dat er een veel groter gevaar dreigt dan de amateuristische poging van de dwergen om hun schat van Smaug te stelen en als het gezelschap uitrust in de elfenstad Rivendel, wordt Gandalf op een vergadering uitgenodigd met Saruman (Christopher Lee), Galadriel (Cate Blanchett) en Elrond (Hugo Weaving). Volgens Gandalf maken de dwergen de beste kans als ze zich zo snel mogelijk in Rivendel uit de voeten maken, en na onder meer nog een ontmoeting met stenen reuzen en een hoop trollengebroed verdwijnt Bilbo in een grot waarin hij een ontmoeting heeft met het meelijwekkende schepsel Gollum (Andy Serkis). Bilbo kan de uitgang niet vinden en Gollum heeft wel zin in een portie vers hobbitvlees; ze proberen elkaar de loef af te steken in een duel met raadseltjes dat misschien niet volgens de regels van de kunst gewonnen wordt door Bilbo, die Gollums ring heeft gestolen. De ring verleent zijn drager de kracht om onzichtbaar te worden en Bilbo weet uit de grot te ontsnappen. De dwergen zijn intussen van de regen in de drop beland en samen met Gandalf moeten ze uit de klauwen van de trollenkoning blijven. Maar ook Azog heeft nog een eitje te pellen met Thorin.

 


In een hol in Nieuw-Zeeland woonde eens een regisseur die Peter Jackson heette. Die regisseur had met zijn verfilming van Tolkiens onverfilmbaar geachte The Lord Of The Rings zowel de critici als de financiers weten te paaien. Omdat na de doortocht van de film de Nieuw-Zeelandse filmindustrie opnieuw op apegapen lag, ontstond het idee om Jackson ook Tolkiens eerste werk, The Hobbit, te laten verfilmen. Jackson zag er aanvankelijk geen brood in en wilde de fakkel graag doorgeven aan zijn collega Guillermo Del Toro (Hellboy), maar wegens diverse agendaconflicten belandde het project toch op Jacksons eigen monteertafel. Het heeft bovendien even geduurd om de rechten van de film te klaren, want in een duister ver verleden had filmmaatschappij MGM de rechten op een verfilming van The Hobbit gekocht, en na het eclatante succes van The Lord Of The Rings zouden ze wel gek zijn om die kip met gouden eieren te slachten. Jackson besloot echter om het relatief simpele kinderboek, dat qua complexiteit helemaal niet kan tippen aan de magnum opus-sequel, aan te dikken met wat er nog allemaal aan restmateriaal in Tolkiens uitvoerig gedocumenteerde archief te vinden is, en om de kassa op volle toeren te laten draaien is het relatief dunne boek ook nog in twee, later in drie delen gesplitst: An Unexpected Journey, The Desolation Of Smaug en There And Back Again.




Qua beleving is het fijn om te zien dat de art designers van Wingnut voor het creëren van een visueel feest de lat even hoog hebben gelegd als voor The Lord Of The Rings. De plot aandikken tot bijna drie uur is evenwel hier en daar wat te veel van het goede. Er wordt mooi naar de climax toegewerkt, zijnde de confrontatie tussen Bilbo en Gollum, maar de weg daarnaartoe is geplaveid met een hoop niet altijd even ter zake doende nevenplots en soms rommelige actiescènes. Ik vraag me af wat Tolkien bijvoorbeeld zou zeggen van de prominente rol die de ééndimensionale Azog the Defiler heeft toebedeeld gekregen, terwijl die in het boek welgeteld één keer wordt genoemd en dan nog als een randbemerking. Ook de toevoeging van Saruman en Galadriel is compleet overbodig en duidelijk alleen maar gedaan om een tie-in met Jacksons vorige kassucces te smeden. In de proloog van de film krijgen we zelfs Ian Holm als de oude Bilbo en Elijah Wood als Frodo te zien, wat nog enigszins te verantwoorden is om toch nog eens te onderstrepen dat Ian Holm en Martin Freeman wonderlijk genoeg als respectievelijk de oudere en de jongere incarnatie van eenzelfde personage kunnen doorgaan. De spirituele weg die Bilbo aflegt, van de outcast tot de zelfs door Thorin Oakenshield gerespecteerde metgezel, is een ondiep riviertje vergeleken met de kolkende maalstroom waarin Frodo in Jacksons andere trilogie wordt meegesleurd. Duidelijk probeerde Jackson The Hobbit een epische draagkracht toe te dichten die het verhaal zelf eigenlijk niet heeft. Zo is de gevreesde ring uit The Lord Of The Rings in The Hobbit niet meer dan een handige gimmick waarmee Bilbo zich op gezette tijden onzichtbaar kan maken. De dwergen passen meer in het concept van het kinderboek, maar zijn niet echt fantastisch uitgewerkt en feitelijk onderling verwisselbaar.

 


Tenmidden van de overdosis CGI-effecten zijn er toch enkele fijne lichtpuntjes te bemerken. Het acteerwerk van Richard Armitage is er zo eentje, alsook het gemak waarmee Ian McKellen in zijn glansrol van Gandalf kruipt. De andere dwergen blijven in de casting wat onderbelicht en Jackson brengt met onder meer Barry Humphries (Dame Edna Everage) als goblin-koning toch een ietwat rare keuze te berde. Wie zijn marktwaarde echter het meest zal zien stijgen door toedoen van deze film is zonder twijfel Martin Freeman, die als jonge Bilbo twijfelt of hij nu gefascineerd moet zijn door het onverwachte bezoek van de dwergen of toch beter een neus trekt en de bezoekers eerder aanziet voor iets wat hij beter van zijn schoenzolen had geschraapt. Deze subtiele vertolking blijft hij de hele film volhouden en als het tempo niet altijd even goed zit, dan wordt veel goedgemaakt doordat je weer naar elke scène met het personage reikhalzend wordt uitgekeken. De tweede kijkbeurt doet The Hobbit overigens goed, maar dat kan ook wel te maken hebben met het feit dat ik bij de theaterbeleving ietwat gestresst het verhaal heb gevolgd onder invloed van een niet optimaal rekbare blaas.




BEELD EN GELUID

Via de technische aspecten behoort deze disk alvast tot de toppers van dit jaar. De fotografie is beeldig en stelt nergens teleur, niet in de idyllische Shire, noch in het fabelachtige Rivendel, tijdens de nachtelijke ontmoeting met de drie hongerige trollen of in de donkere krochten van de aardmannen. De kleurfilters doen een beetje denken aan die van de herwerkte versie van The Fellowship Of The Ring op de 15-diskversie. Er wordt nogal eens gegoocheld met niet evidente kleuren zoals okergeel en veel turqoise. De huidtinten doen wat gestileerd aan en scènes zoals die waarin je een klein stukje Smaug zich in zijn rijkdom ziet wentelen, neigen té overduidelijk naar CGI. Maar er is voor de rest veel goeds te zeggen over deze release: de zwarttinten zijn in zowat elke situatie voorbeeldig, de randen zijn scherp en de kleuren vloeien nergens in elkaar over. De rijke details van het artdirectiondepartement waar blijkbaar niet op een Nieuw-Zeelandse dollar meer of minder gekeken is, komen zonder uitzondering goed in beeld. Ik zou zelfs durven stellen dat er nergens problemen met macroblocking of artefacts te zien zijn. De DTS-HD MA 7.1-geluidstrack is ook al een solide verkoopsargument: de ruimtelijke mogelijkheden worden optimaal benut, de dialogen zijn scherp en - wat in dit soort bombastische producties al eens voor problemen durft te zorgen - dialogen en geluidseffecten zijn perfect in evenwicht, zodat je bij het begin van de film het volume netjes kan instellen en voor de rest van de kijkbeurt niet meer aan de volumeknop moet komen. Hoogtepunt van de voorstelling is ongetwijfeld de scène waarin de dwergen en Gandalf in de ondergrondse stad uit de klauwen van de goblin-koning trachten te ontsnappen.



 
EXTRA'S
Zoals al lang op voorhand aangekondigd zal het leeuwendeel van de extra's pas verschijnen op een nog uit te komen extended edition van de film die verwacht wordt rond de theatrical-editie van de tweede film uit de reeks. Toch krijgen we alvast een paar niet te versmaden smaakmakertjes geserveerd op een aparte disk, zodat de kwaliteit van de film op de eerste disk niet gecorrumpeerd wordt.

De korte documentaire "New Zealand: Home of Middle-Earth" (6:35) opent de schijf en is blijkbaar vooral gericht op het lokken van toeristen naar de natuurpracht van Jacksons heimat. Daarna volgen er 10 videoblogs (2:07:08) over de diverse aspecten van de productie, vanaf het zoeken naar locaties tot de première in Wellington, waarin zowel acteurs van de oude als de nieuwe trilogie acte de présence geven, zij het dat Ian McKellen slechts virtueel aanwezig is. De stukjes documentaire waren tijdens het productieproces tussen april 2011 en december 2012 al op internet te vinden en bevatten naast tonnen beelden van achter de schermen (zowel binnen- als van buitenopnamen), ook interviewfragementen met cast en crew en meer technische aspectenn zoals het verloop van het schieten van de film in 3D. Met zijn meer dan twee uur krijg je op het einde wel een gevoel van oververzadiging. De featurettes heten Start of Production (10:32), Location Scouting (10:20), Shooting Block One (13:19), Filming in 3D (10:46), Locations Part I (12:04), Locations Part II (12:28), Stone St. Studios Tour (13:59), Wrap of Principal Photography (14:42), Post-Production Overview (14:08) en Wellington World Premiere (14:42). Hierna volgen nog 6 trailers (16:16) en 2 trailers voor spelletjes (2:14), waaronder een zeer domme applicatie waarbij de Lord Of The Rings-figuurtjes in de potsierlijke vorm van Lego-mannetjes zijn gegoten.

CONCLUSIE
The Hobbit zal de legendarische status van The Lord Of The Rings niet kunnen evenaren, maar de film is een visueel huzarenstukje dat evenwel geen even strak tempo als zijn illustere voorganger op zijn conto mag schrijven. Technisch is deze disk nog onmogelijk voor verbetering vatbaar.



cover



Studio: Warner

Regie: Peter Jackson
Met: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Andy Serkis, Sylvester McCoy, Barry Humphries

Film:
8,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
10/10

Beeld:
10/10


Regio:
B

Genre:
Fantasy

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2012

Leeftijd:
12

Speelduur:
170 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888148747


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Engels audio-descriptief Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1
Chinees (Mandarijn) Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Chinees, Engels CC, Italiaans CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Documentaire "New Zealand: Home of Middle-Earth (6:35)
• 10 videoblogs:
- Start of Production
- Location Scouting
- Shooting Block One
- Filming in 3D
- Locations Part I
- Locations Part II
- Stone St. Studios Tour
- Wrap of Principal Photography
- Post-Production Overview
- Wellington World Premiere
• 6 trailers
• 2 game trailers

Andere recente releases van deze maatschappij