:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GIRL ON THE TRAIN, THE
GIRL ON THE TRAIN, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-07-07

FILM
Elke dag neemt Rachel (Emily Blunt) dezelfde forenzentrein en houdt ze één welbepaald huis waarmee ze een speciale band heeft, extra in het oog. Ooit woonde ze er zelf, maar haar ex Tom (Justin Theroux) heeft haar aan de deur gezet nadat het koppel met een onvervulde kinderwens worstelde, én Tom vreemd bleek te gaan met vastgoedmakelaar Anna (Rebecca Ferguson), tegenwoordig zijn echtgenote. Met haar is het wél gelukt om een kind te krijgen, en ze hebben zelfs een kindermeisje, Megan (Haley Bennett), in de arm genomen. Rachel kan het echter niet laten het koppel te stalken, zeker nadat ze meent gezien te hebben dat Anna een andere man staat te kussen, en dus ook geen heilig boontje is.
 
 



Even later gaan echter de poppen aan het dansen wanneer het kindermeisje spoorloos van de aardbol verdwijnt. Het wordt al snel duidelijk dat Rachel op de avond van de verdwijning in de buurt was, en wellicht heeft ze Megan hard aangepakt, in de veronderstelling dat het Anna was. Er is echter één detail dat deze these tegenspreekt: Rachel heeft een zwaar alcoholprobleem en is normaal niet eens in staat om op haar benen te staan. Haar geheugen is door de frequente alcoholconsumptie bovendien zo lek als een zeef, en al wat ze zich nog van de bewuste avond herinnert, is dat ze inderdaad Megan heeft gezien, maar daar houdt het dan ook op. Megan had overigens net haar ontslag als kindermeisje aangekondigd om te kunnen starten in een kunstgalerij. Haar vriend Scott (Luke Evans) wilde wanhopig graag een kind met haar, maar door een traumatische gebeurtenis in haar verleden lijkt het alsof het moederschap niet voor Megan is weggelegd. Ook ging Megan vreemd met haar psychiater dokter Abdic (Edgar Ramírez). Wanneer een tijd later haar half vergaan stoffelijk overschot wordt teruggevonden, worden achtereenvolgens Rachel, Scott én Abdic verdacht. Maar als de mist in Rachels geheugen nu maar eens wilde opklaren...

 



Als u de laatste twee jaar een boekhandel bent binnengestapt, dan kan het niet anders dan dat u grote stapels van de thriller van Paula Hawkins heeft zien liggen. The Girl On The Train was het eerste boek dat Hawkins onder haar eigen naam schreef, en de verkoopcijfers katapulteerden haar onmiddellijk naar het literaire sterrendom. Dat het boek verfilmd zou worden, was geen kwestie van óf, maar van wannéér, en de verfilming heeft niet zo bijster lang op zich laten wachten. Of het geen beter idee was geweest om het scenario wat te laten rijpen, is een terechte vraag. The Girl On The Train bevat enkele rake observaties die allemaal rond huwelijkstrouw, kinderwens en alcoholmisbruik flaneren, en alle ingrediënten om er een broeierige thriller van te maken, zijn aanwezig. In de uitvoering schiet regisseur Tate Taylor echter te kort. De karakters zijn simpelweg niet rijp genoeg, alhoewel Emily Blunt uitermate haar best doet om op een geloofwaardige manier een alcoholiste neer te zetten. Elementen zoals onder meer een vrij expliciete masturbatiescène worden onvoldoende opgebouwd, en de vrij moeilijke niet-lineaire vertelstructuur botst een beetje met het feit dat de éne scène beter wat intenser zou gebracht worden dan de andere, terwijl ze nu allemaal een beetje tegen hetzelfde tempo voortkabbelen. De voyeuristische stalkerstrekjes van Rachel hadden bijvoorbeeld een flink pak intenser kunnen zijn. Taylor vond het blijkbaar niet nodig om zijn film visueel uitdagend te maken, en wat men van dit bronmateriaal had kunnen maken met pakweg Fincher of De Palma aan het roer, zullen we wellicht nooit weten.

 



Wat de film evenwel overeind houdt, is dat het bronmateriaal van Hawkins niet ter discussie staat. De noir-elementen zorgen ervoor dat The Girl On The Train op hetzelfde schap mag staan als Gone Baby GoneMystic River, Gone Girl of Prisoners, alhoewel in elk van die films het acteerspel intenser was. Ook verdoet Taylor geen tijd aan een overbodige vertelstructuur en wordt de uitgangssituatie beschreven aan de hand van enkele zeer praktische, korte flashbacks, zoals het moment waarop Rachel het e-mailverkeer van Tom checkt en zo te weten komt dat hij een buitenechtelijke relatie met Anna heeft. Om van The Girl On The Train een nagelbijter te maken zoals Hitchcock dat zelfs met een mop op een scheurkalender kon, speelt Tate Taylor te veel op provinciaal niveau, zonder de nodige suspenseopbouw, intensiteit of visuele flair. Boeiend is The Girl On The Train wel, maar een gemiddelde aflevering van Inspector Morse heeft méér schwung. Maar er bestaat beslist dommere cinema.

BEELD EN GELUID

Waar E1 Entertainment soms de onhebbelijke gewoonte heeft om zijn films omwille van de goedkope productiekost op een singlelayer-schijf te kwakken, heeft het bedrijf blijkbaar voor deze Girl On The Train zijn huiswerk beter gemaakt. De film is niet digitaal opgenomen, maar op pellicule, met de kleuren een beetje naar beneden bijgesteld zoals het een goeie film noir betaamt. Het resultaat is zeer consistent, de transfer laat de details zeer scherp en natuurlijk overkomen, met vooral enkele buitenopnamen die er positief uitspringen. De textuur van huid, kleding en het gebladerte voelt zeer kil maar natuurlijk aan, en de redelijk grainy transfer past bij de film. De DTS-HD MA 5.1-audiotrack volstaat ruimschoots voor deze vooral op dialoog gedreven whodunit, en de trein uit de titel raast maar een paar keer voorbij - en heeft eigenlijk met het verhaal sowieso weinig te maken. Er wordt hier en daar wat met de surroundkanalen gespeeld om de indruk te versterken dat Rachel straalbezopen is; over het algemeen is de atmosfeer die geschapen wordt, aangenaam en innemend. De soundtrack van Danny Elfman helpt om het spookachtige sfeertje te onderstrepen.

 



EXTRA'S

Ook lijkt de sectie bonusmateriaal identiek aan die in de ons omringende landen. Via het audiomenu kan je een vrij gestandardiseerde audiocommentaar met regisseur Tate Taylor activeren, en in het bonusmenu heb je toegang tot 14 verwijderde scènes (18:16), een korte documentaire The woman behind the girl (5:03) waarin auteur Paula Hawkins toelichting geeft bij de confrontatie tussen drie verschillende vrouwen waar de plot om draait, en On board the train (11:24) is een kort, redelijk promotioneel overzicht van de personages het filmwerk en dies meer. Uiteraard bevinden zich ook cross-promotionele trailers op de schijf. Eén klein puntje van kritiek - in de hoop dat iemand van E1 dit leest: voorzie de volgende keer het bonusmateriaal alsjeblieft óók van ondertitels.

CONCLUSIE

The Girl On The Train was wellicht de literaire sensatie van 2016, maar hetzelfde kan niet worden gezegd van de film. E1 Entertainment brengt ons een aardige thriller, die evenwel niet uitsteekt boven de toppers in zijn genre, maar de goede technische presentatie maakt de film toch bekijkwaardig én herbekijkwaardig (indien u de plot de eerste keer niet begrepen zou hebben).




cover



Studio: E1 Entertainment Benelux

Regie: Tate Taylor
Met: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans, Allison Janney, Edgar Ramirez, Lisa Kudrow

Film:
7,5/10

Extra's:
2,5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2016

Leeftijd:
16

Speelduur:
112 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045247942


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Engels DTS-HD MA 2.0
Engels audio-descriptief Dolby Surround 2.0
Frans DTS-HD MA 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaar met regisseur Tate Taylor
• 14 verwijderde scènes
• Documentaire "The woman behind the girl"
• Documentaire "On board the train"
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij