:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> JUSTICE LEAGUE
JUSTICE LEAGUE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2018-03-18
FILM
De wereld rouwt om het overlijden van Superman (waar we getuige van waren in Batman V. Superman: Dawn Of Justice). Batman (Ben Affleck) krijgt in Gotham te maken met parademons, een soort van metapsychische vampiers die zich voeden met menselijke angst, en hem is veel gelegen aan het samenbrengen van alle 'bijzondere' mensen ter wereld om gezamelijk een antwoord te bieden op de nieuwe dreiging die de mensen boven het hoofd hangt. Met Wonder Woman (Gal Gadot) houdt hij geregeld contact, maar hij probeert ook in IJsland gesprekken aan te knopen met Arthur Curry (Jason Momoa), de laatste prins van het verzonken rijk Atlantis. Curry staat echter niet te springen om de mensheid vooruit te helpen. Een meer gewillige bondgenoot is Barry Allen (Ezra Miller), die als The Flash beschikt over een fenomenale snelheid, en die per se rechten wil gaan studeren om zo het proces te laten heropenen tegen zijn vader (Billy Cudrup), die valselijk beschuldigd wordt van de moord op zijn moeder. Dan is er nog Victor Stone (Ray Fischer), die na een ongeluk door zijn vader Silas Stone (Joe Morton) werd opgekalefaterd tot een half-mens, half-androïde die luistert naar de naam Cyborg.

 


De dreiging openbaart zich wanneer een mytische vijand uit het verleden van de Amazones, Steppenwolf (Ciarán Hinds), de aanval inzet om zo de hand te leggen op drie artefacts, de Mother Boxes, kubussen waardoor hij, mocht hij erin slagen ze te verenigen, de wereld zou kunnen herschapen tot de hel op aarde. Eén van de kubussen was in het bezit van de Amazones, de andere twee worden respectievelijk door de Atlantiërs en de mensen bewaard. Om de vijand te kunnen verslaan, zal het team echter de hulp nodig hebben van Superman (Henry Cavill), ware het niet dat die in de vorige film overleden was. Misschien bestaat er wel een methode om de Man van Staal weer tot leven te wekken; maar wat is de prijs die men daarvoor bereid is te betalen? En opent de League daarmee geen doos van Pandora?

 


Wat ze bij Marvel kunnen, dat moeten wij ook kunnen, zullen ze bij DC Comics gedacht hebben: een ensemblefilm genre The Avengers maken waarin enkele lopende en enkele nog te lanceren franchises samenkomen. Justice League kleurt nergens buiten de geijkte paden, en het recept van dergelijke films is extreem voorspelbaar: de superhelden moeten samenwerken om de één of andere vijand die te groot is voor elk van hen afzonderlijk te verslaan, en liefst nog een CGI-karakter zoals Steppenwolf. De DC-films zijn iets meer duister van ondertoon dan het soms iets té geforceerd grappige Marvel, en buiten af en toe een klein streepje relativeringsvermogen van Ezra Miller's Flash is Justice League vooral een pompeus spektakel met veel door Zack Snyder haast gepatenteerde slow-motionshots genre 300. Het frisse, haast idyllische van Wonder Woman is ver te zoeken, en de nevencast is één langgerekte parade van bijrollen uit de diverse franchises die noodzakelijk acte de présence moeten komen geven, zoals Amy Adams en Diane Lane uit Man Of Steel, Connie Nielsen uit Wonder Woman, J.K. Simmons en Jeremy Irons uit een nog door te starten Batman die de films van Christopher Nolan moet doen vergeten, en Amber Heard en Billy Cudrup uit respectievelijk nog niet bestaande Aquaman- en The Flash-reeksen.

 


Justice League is de tweede poging van Warner om een ensemblefilm te maken rond het DC-universum. Een eerste poging in 2007 is geflopt door de intussen haast legendarische scenaristenstaking, in combinatie met mot met de Australische belastingdienst. De huidige film, met 300 miljoen dollar aan projectbudget één van de meest kostelijke blockbusters ooit, is zodanig groots opgezet dat de niet onterechte vrees bestond dat Warner niet uit de kosten gaat geraken; er moesten onder meer reshoots gebeuren waarin Henry Cavill's intussen gegroeide snor met computertrukerij moest worden verwijderd. De reshoots werden gedaan door Avengers-regisseur Joss Whedon, die is ingesprongen nadat Zack Snyder om familiale redenen moest afhaken - zijn dochter Autumn heeft in maart 2017 zelfmoord gepleegd. Whedon is er tijdens de productie overigens met de grove borstel doorgegaan, en heeft onder meer Junkie XL bedankt voor bewezen diensten en de soundtrack aan Danny Elfman toevertrouwd. Op een schip kan er echter maar één kapitein zijn, en het eindresultaat is dan ook een film waarin vooral op veilig wordt gespeeld en waarin niet veel sprake is van visie of durf. Het oorspronkelijke plan voor een film in twee delen werd dan ook snel geschrapt. Weliswaar is de film niet de grote ramp geworden zoals wel het geval was met The Mummy, waarin Razzie-elect Tom Cruise is geslaagd om de hele Dark Universe-franchise van Universal van de eerste keer door de plee te spoelen. Dat de film overeind wordt gehouden, is grotendeels de verdienste van acteurs als Ben Affleck, Henry Cavill en vooral Gal Gadot, die voldoende grote household names zijn geworden in het DC-universum opdat je zou meeleven met hun lotgevallen. Dit kan evenwel niet gezegd worden van de generische schurk Steppenwolf, die uitblinkt in fantasieloosheid.

 


Can Superman outrun The Flash? Het was één van de levensvragen die gesteld werd in de aflevering Marge Vs. The Monorail uit het vierde seizoen van The Simpsons. Dankzij Justice League weet u het antwoord. Misschien.

BEELD EN GELUID

Oorspronkelijk zou Justice League gefilmd worden door Zack Snyder's protégé Larry Fong, maar die werd ter elfder ure vervangen door Fabian Wagner, die in het bijzonder gewone 35 mm-film gebruikte om het donkere en sombere universum van DC weer wat kleur te geven. Ook werd voor het beeldformaat 1.78:1 gekozen, in tegenstelling tot Zack Snyders twee vorige films in de franchise. De beelden zijn mooi gedetailleerd en naar DC-normen vrij kleurig, maar soms ook een beetje grainy en vaag, wellicht om de overdaad aan CGI wat te verdoezelen. Dit was me ook al opgevallen in de bioscoop, dus aan de transfer op Blu-ray zal het niet liggen. Er worden nogal veel verschillende settings gebruikt waartegen de origin story van elk van de leden van de League wordt verteld, en de gebruikte beeldvoering valt daarbij niet door de mand. Warner is echter niet goed als het aankomt op het houden van beloftes: voor de zoveelste keer zien ze de Benelux als een soort van ontwikkelingsland dat ergens aan de grenzen van Frankrijk bengelt. Naast een DTS-HD MA 5.1-track in het Engels en één in het Frans zijn er ook twee Dolby Atmos-tracks voorzien, maar de originele Engelse track is daarbij uitgevoerd in (inferieur) gecomprimeerd Dolby Digital Plus, terwijl de Franse track, waar niemand op te wachten zit, een uitvoering in lossless Dolby TrueHD krijgt. Dit is niet de eerste uitschuiver van Warner op dit gebied, en ik ben dan ook verplicht om de score van de twee tracks apart te behandelen, waarbij de tweede een flinke sneer verdient. De 8,5 voor de DTS-HD MA-track mag dus met gemak verlaagd worden tot een 6 voor de TrueHD-track. Voor een kleinere arthousefilm zou zulks misschien volstaan, maar voor een actieblockbuster als deze is deze track een inferieur product dat, mocht Warner een greintje zelfrespect hebben, zou moeten worden teruggeroepen. Het kan natuurlijk ook een truc zijn om uw hand om te wringen en u te verplichten de 4K-versie te kopen...

 


EXTRA'S
De schijf bevat één uitgebreide scène "The Return of Superman" (2:04) met een alternatieve take voor het herrijzen van de Man van Staal, die eerder al in de trailer voor de film te zien was, maar de uiteindelijke cut niet gehaald heeft. De documentaire Road to Justice (14:10) geeft ons een overzicht van de diverse incarnaties van DC-superhelden tijdens de afgelopen halve eeuw. Heart of Justice (11:52) focust op de drie belangrijkste leden van de League, Batman, Superman en Wonder Woman, en de featurette zou zo bij de film Batman V. Superman gepast hebben. Technology of the Justice League (8:14) staat samen met productiondesigner Patrick Tatopoulos en hoofd rekwisieten Dominic Capon stil bij de vele coole gadgets waar de leden van League zich van bedienen, en in Justice League: The New Heroes (12:24) geeft Ray Fisher oftewel Cyborg ons een inleiding op de nieuwe leden van het genootschap. Steppenwolf the New Conqueror (3:03) toont ons de bad guy van dienst die gevoicet wordt door Ciarán Hinds, en in Suit Up: The Look of the League (10:21) neemt kostuumontwerper Michael Wilkinson ons mee in de spreekwoordelijke kleerkast. Dan volgen er nog 4 documentaires "Scene Studies" met enkele setbeschouwingen bij Revisiting the Amazons (3:32), Wonder Woman's Rescue (3:14), Heroes Park (4:48) en The Tunnel Battle (3:32).

CONCLUSIE

Dat Justice League nog een meer dan aanvaardbare film is geworden ondanks het uitvallen van Zack Snyder mag op zich al een klein wonder genoemd worden. Het verpatsen van de Engelse ongecomprimeerde Atmos-track ten voordele van een Franse is echter een verregaand staaltje van ofwel onkunde, ofwel moedwil.



cover



Studio: Warner

Regie: Zack Snyder & Joss Whedon
Met: Ben Affleck, Gal Gadot, Henry Cavill, Amy Adams, Ezra Miller, Jason Momoa, Ray Fischer, Jeremy Irons, Diane Lane, Connie Nielsen, J.K. Simmons, Ciarán Hinds

Film:
8/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Superhelden

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2017

Leeftijd:
12

Speelduur:
120 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051889621683


Beeldformaat:
1.78:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Engels Dolby Digital Plus Atmos
Frans DTS-HD MA 5.1
Frans Dolby TrueHD Atmos

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels CC
Extra's:
• Uitgebreide scène "The Return of Superman"
• Documentaire "Road to Justice"
• Documentaire "Heart of Justice"
• Documentaire "Technology of the Justice League"
• Documentaire "Justice League: The New Heroes"
• Documentaire "Steppenwolf the New Conqueror"
• Documentaire "Suit Up: The Look of the League"
• 4 documentaires "Scene Studies":
- Revisiting the Amazons
- Wonder Woman's Rescue
- Heroes Park
- The Tunnel Battle

Andere recente releases van deze maatschappij