TWISTER (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-05-20
FILM
Twister vertelt het redelijk simpele verhaal over wetenschapster Jo Harding (Helen Hunt) die haar carrière heeft gewijd aan het onderzoek naar wervelstormen in het Amerikaanse midwesten, is getraumatiseerd nadat ze als kind haar vader in zo'n storm heeft zien omkomen. Met een handjevol onderzoekers die het best kunnen omschreven worden als nerds die met statistische zekerheid nooit van hun leven seks zullen hebben, heeft ze de machine Dorothy ontworpen die de interne luchtstromen van een tornado in kaart brengt om zo het gedrag van tornado's beter te voorspellen. Het delicate onderdeel van de operatie is dat de machine in de vortex van de storm moet worden geplaatst en dat zoiets fucking dangerous work of madmen is. Een niet onbelangrijk aandeel in het design kan op conto geschreven worden van Jo's ex Bill Harding (Bill Paxton), die net in het storm season opduikt om eindelijk zijn echtscheidingspapieren te laten ondertekenen zodat hij met zijn nieuw lief, Melissa Reeves (Jami Gertz) in het huwelijksbootje kan stappen. Bills hart ligt toch nog altijd bij de liefde voor zijn onderzoek en wanneer de concurrerende storm hunter Jonas Miller (Cary Elwes) met veel poeha een apparaat aan de pers voorstelt dat voor 99 % een plagiaat is van Dorothy (de sensoren zijn kubusvormig in plaats van bol, maar daar houden de verschillen op), kan hij moreel gezien niet veel anders doen dan in de wagen naast zijn ex te stappen, zijn gordel goed om te doen en hopen dat hij de rit overleeft.
Twee films is niet echt veel om de carrière van een regisseur te schetsen. Na Speed is deze Twister vooralsnog het enige waarmee de Nederlandse cameraman Jan De Bont als regisseur is opgevallen. De Bont, die het ijzer smeedde als het heet was en die zijn rampenfilm tussen soortgelijke blockbusters als Volcano en Armageddon kon schuiven, weet fijne actie op het scherm te brengen. De scène waarin de twee protagonisten discussiëren over het feit of het nu al dan niet tweemaal dezelfde koe is die voor hun ogen door de lucht vloog, is een zeldzaam welgemikte oneliner. Maar laten we vooral onderstrepen dat deze film moet dienen om CGI-tornado's op het witte doek te toveren en dat ie niet echt een showcase is om de acteurs hun meest bezielde karakterrol ooit neer te laten zetten. Helen Hunt kan met haar schattig snoetje misschien de kijkers nog wel voor haar zaak winnen, haar entourage is een opeenstapeling van alle mogelijke clichés over wetenschappers die ongetwijfeld zonder preselecties gekwalificeerd zijn voor Beauty And The Nerd, en het is een beetje overkill dat voor zulke rollen acteurs als Philip Seymour Hoffman hun tijd verspillen terwijl het casten van een aap met een hoed op waarschijnlijk tot hetzelfde eindresultaat zou leiden. Veel meer dan spectaculaire auto-achtervolgingen heeft de film echt niet te bieden, maar die zijn dan ook allemaal goed en tot in de puntjes uitgevoerd. De tornado's worden van de weeromstuit groter en groter in de film en het laatste restje realisme wordt er jammer genoeg ook door weggeblazen: wetenschappers die hun hachje wagen bij windsnelheden van meer dan 300 kilometer per uur, waarbij zelfs de kleinste splinter de vernietigingskracht van een kogel heeft, die zijn ongeveer even verstandig als wanneer ze in een grijs pak met een witte pluimstaart door een Ardeens bos gaan huppelen midden in het jachtseizoen.
BEELD EN GELUID
Twister is één van die films waarvan je je afvraagt of ie de overgang naar high definition overleeft. De print is voor de gelegenheid netjes opgepoetst; printbeschadigingen in het bronmateriaal zijn niet aan de orde en gelukkig is er met effecten als digitale ruisonderdrukking spaarzaam omgesprongen, wat ertoe leidt dat de film wel een beetje natuurlijk grain bevat, maar anderzijds de detaillering behouden blijft in onder meer de panshots waarin de wagens van de onderzoekers in konvooi achter elkaar rijden. De textuur van onder meer de huid en het haar van de personages is realistisch, maar de kleuren, eerder aan de koelere kant van het spectrum te situeren, verschuiven naar mijn smaak soms iets te hard van bleek naar getaand. Soms gaat er ook wel een beetje detail verloren in de schaduwen en ontbreekt het bij momenten aan diepte. Al bij al is het resultaat zeker niet slechter te noemen dan de transfer op dvd, zeker voor een oudere catalogustitel, maar voor een spektakelfilm met razende tornado's had ik iets hogere verwachtingen. Waar we zeker niet bekocht mee zijn is met de geluidstrack: waar de Amerikaanse release het moet stellen met een Dolby TrueHD 5.1-track, krijgen we hier een DTS-HD MA-track met alle toeters en bellen. Onheilspellend gerommel, gierende winden, een in elkaar stortende drive in-cinema en gebouwen die als kaartenhuisjes in elkaar stuiken, plus nog wat knallende muziek van Van Halen erover, Twister heeft het allemaal. Het klinkt bij momenten wat bombastisch, maar onder meer wanneer een briesje subtiel de windmolentjes aan het huis van Aunt Meg beroert, krijg je als kijker een enorm goed subtiel gevoel van richting. De upgrade van de geluidstrack zal voor de meesten dé reden zijn om deze disk te upgraden.
EXTRA'S
Alle extra's van de Amerikaanse Collector's Edition zijn overgenomen, wat een goede zaak is, want de eerder uitgebrachte Benelux-versie was zeker niet zo compleet. De disk opent met een redelijk technische commentaartrack door regisseur Jan De Bont en visual effects-supervisor Stefan Fangmeier, die het vooral over het uitgebreid scala speciale effectenshots hebben, die hier en daar de personages aanhalen, maar dat laatste is een dun laagje vernis. The Making of Twister (14 min.) vertelt nog eens in het kort de plot van de film, gecombineerd met stukjes interview met cast en crew en overgoten met filmfragmenten, dus in totaal een hoog elektronisch perspakketgehalte. Anatomy of a Twister (9 min.) is mogelijk nog wat lichter gebakken cake en lijkt op een verlengde trailer. Iets beter vaart het Chasing the Storm: Twister Revisited (29 min.), een leuke en gevarieerde, maar een beetje droge retrospectieve documentaire waarin Jan De Bont onder meer over de casting en de speciale effecten vertelt. Alhoewel De Bont niet dadelijk terughoudend is en zichzelf vaak complimenteert, zullen de fans van de film de handen ongetwijfeld op elkaar krijgen. Het klapstuk dat niet op de vorige versies te vinden was, behalve op de Amerikaanse collector's edition, is Nature Tech: Tornadoes (45 min.), een documentaire uit 2003 over wervelstormen, geproduceerd door The History Channel, die niets met de film an sich te maken heeft, maar die toch weet aan te tonen dat de link tussen wetenschappelijk onderzoek en de verwoestende orkanen die in de film wordt gemaakt, niet zomaar uit de lucht gegrepen is. Om af te ronden krijgen we nog de videoclip van het nummer Humans Being van Van Halen (4 min.) en een trailer (2 min.).
CONCLUSIE
Niet dadelijk de meest realistische rampenfilm aller tijden, weet Twister toch te amuseren, alhoewel het script door een vijfjarige zou kunnen zijn geschreven. De geluidstrack van deze Blu-ray behoort tot de fijnere helft van wat u op de markt vindt.
Studio:
Universal
Regie:
Jan De Bont
Met:
Helen Hunt, Bill Paxton, James Gertz, Cary Elwes
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1
Chinees DTS 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Duits, Italiaans, Noors, Portugees, Fins, Zweeds, Grieks, Chinees, Koreaans, Japans, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Commentaartrack door regisseur Jan de Bont en special effects coördinator Stefan Fangmeier
• Documentaire "The Making Of Twister"
• Documentaire "Anatomy Of a Twister"
• Documentaire "Chasing the storm: Twister revisited"
• Documentaire "Natuurverschijnselen: Tornado's"
• Videoclip "Humans being" (Van Halen)
• Trailer