:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MAÎTRE DE MUSIQUE, LE
MAÎTRE DE MUSIQUE, LE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-02-13
FILM
De wereldberoemde bas-bariton Joachim Dallayrac besluit op het hoogtepunt van z’n carrière om er een punt achter te zetten. Z’n rivaal prins Scotti juicht z’n besluit toe, want hij ziet het als de ultieme wraakneming: 20 jaar eerder moest ie z’n eigen carrière vaarwel zeggen na een stembreuk tijdens een zangcompetitie met Dallayrac. De bas-bariton trekt zich terug op z’n riante kasteel in de provincie en wijdt zich aan de zangcarrière van z’n jonge en aantrekkelijke leerlinge Sophie die hij wil laten profiteren van z’n eigen ervaring. Niet veel later neemt hij ook de jonge Jean Nilson onder z’n vleugels, een jongeman die hij op de markt heeft horen zingen voor een stuiver. Een romance tussen Sophie en Jean ligt voor de hand, maar de onervaren Sophie valt voor haar leermeester die zich vereert voelt door zoveel interesse en toewijding, maar die ook beseft dat het leeftijdsverschil te groot is en z’n hart te zwak om een nieuwe relatie aan te knopen.

 

Prins Scotti, mecenas en muziekliefhebber, is evenwel niet zinnens om z’n voormalige rivaal een rustige oude dag te gunnen. Hij organiseert een zangwedstrijd op z’n kasteel en stuurt Dallayrac en z’n beide leerlingen een uitnodiging. Die beseft dat een nieuwe competitie in de maak is tussen zijn pupil Jean Nilson en Scottis oogappel en zangtalent Arcas die zorgvuldig op het evenement is voorbereid. Dallayrac besluit om op de invitatie niet in te gaan, maar hij beseft tegelijk dat hij Sophie en Jean niet langer in z’n kasteel kan verstoppen: zij moeten de uitdaging aangaan.

 

Le Mâitre De Musique is Gérard Corbiaus eerste muziekfilm en was meteen een schot in de roos, want de productie was de Belgische Oscar-inzending in 1988 en werd genomineerd voor beste buitenlandse film. De eer ging uiteindelijk naar Pelle the Conqueror van Bille August, waarvoor zelfs Mujeres Al Borde De Un Ataque De Nervios van Pedro Almodóvar de duimen moest leggen. Dat Corbiau z’n nominatie niet kon verzilveren ligt grotendeels aan de rigide stijl die hij hanteert en z’n keuze om de nadruk op de muziek te leggen en veel minder op de acteurs, een fout die hij in Farinelli (1994) en Le Roi Danse (2000) grotendeels corrigeerde door de introductie van hoofdpersonages met wie de toeschouwer zich beter kon identificeren.

 

Met Anne Roussel (Sophie) en Philippe Volter (Jean) beschikt Corbiau over twee aantrekkelijke figuren die minimaal maar efficiënt gekarakteriseerd worden. Omdat de dialogen tot een minimum beperkt zijn ten voordele van de muziek, moet de toeschouwer z’n informatie over de innerlijke gemoedstoestand van de personages vooral uit de close-ups halen. Hoofdpersonage Joachim Dallayrac daarentegen blijft een hele film lang een geheimzinnige en afstandelijke figuur wiens beweegredenen niet verklaard worden. Op José Van Dams acteerwerk valt niets aan te merken, maar z’n personage - een koele muziekpedagoog die beseft dat hij niet lang meer te leven heeft – heeft zich schijnbaar met het onvermijdelijke verzoend en onderneemt geen enkele poging meer om de gang van zaken te beïnvloeden. Z’n menselijke gevoelens lijken grotendeels afgestorven en voor emotie is er geen ruimte meer, zelfs niet op het ultieme moment als de toeschouwer begrepen heeft dat Dallayracs inzet belangloos en geheel ten dienste van de kunst is; maar regisseur Gérard Corbiau heeft duidelijk geen interesse voor de menselijke kant van het personage en houdt de kijker op afstand. Het contrast met de intense en bloedmooie muziek kon niet groter zijn, alsof de regisseur de emotie in die scènes heeft willen opsluiten, een spijtige keuze want op die manier hypothekeert hij de mogelijkheden van de acteurs om van hun rol een grote prestatie te maken.

 

Het production design is indrukwekkend en veelzijdig. Het zuigt de toeschouwer probleemloos naar het begin van de negentiende eeuw toen een kleine kaste van bevoorrechten zich in een haast onvoorstelbare weelde kon wentelen terwijl in de industriecentra de mensen bij bosjes stierven als gevolg van hongersnood en slechte hygiënische omstandigheden. Heel mooi is de scène met de maskers die overduidelijk naar Milos Formans Amadeus (1984) verwijst en waarin de hoofdpersonages een gelijksoortig einde beschoren is.

 
BEELD EN GELUID
Le Maître De Musique is grondig gerestaureerd voor de dvd-release en dat betekent dat de beeldkwaliteit – op af en toe een lichte korrel na – zo goed als perfect is. Streepjes, witte punten en beschadigingen zijn helemaal weggewerkt en de pastelachtige kleuren zien er weer net zo fris en levendig uit als 25 jaar geleden. De muziek is uiteraard zeer belangrijk in deze film en dus heeft ook de geluidstrack een upgrade gekregen van stereo naar 5.1 waarmee vooral de omgevingsgeluiden hun voordeel doen. Voor de rest is Le Maître De Musique een eerder stille film met rustige dialogen en muziekfragmenten waarin stem en piano het voortouw nemen. Alleen in de finale wordt er stevig uitgepakt met surroundeffecten als Prins Scottis orkest in actie treedt.

 
EXTRA’S
Noch het Interview met Gérard Corbiau (11’), noch het Portret van José van Dam (59’) zijn Nederlands ondertiteld en dus maken we er zo weinig mogelijk woorden aan vuil. Voorts zijn er Andere Trailers (Farinelli & Le Roi Danse), de Filmografie van Gérard Corbiau (tekst) en Muziekrepertoire, een functie waarbij je tijdens het bekijken van de film de titel van de verschillende muziekstukken onderaan ziet verschijnen (op voorwaarde dat je géén Nederlandse of Engelse ondertitels gebruikt).
 
CONCLUSIE
Regisseur Gérard Corbiau maakt van Le Maître De Musique een mooie, maar een beetje een verstilde film waarin de muziek centraler staat dan de hoofdpersonages. Bijgevolg richt hij zich eerder tot de muziekliefhebber dan tot de bioscoopbezoeker die veeleer een kostuumdrama met wervelende decors en onstuimige romances voor ogen heeft. De Oscar-jury was duidelijk dezelfde mening toegedaan toen ze deze kleine meesterproef links liet liggen voor een avonturenfilm met een elfjarige hoofdrolspeler. Dat is vooral jammer omdat Le Maître De Musique wel degelijk een mooie film is met prachtige decors en innemende acteerprestaties. Ook de bonussectie is aardig gevuld, maar het ontbreken van Nederlandse ondertitels is onvergeeflijk.





cover




Studio: RTBf

Regie: Gérard Corbiau
Met: José van Dam, Anne Roussel, Philippe Volter, Sylvie Fennec, Patrick Bauchau, Johan Leysen, Marc Schreiber

Film:
7,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1988

Leeftijd:
AL

Speelduur:
97 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5412402004787


Beeldformaat:
1.77:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels
Extra's:
• Interview met Gérard Corbiau (11’)
• Portret van José van Dam (59’)
• Andere Trailers
• Filmografie van Gérard Corbiau
• Muziekrepertoire

Andere recente releases van deze maatschappij