GIRL IN THE SPIDER'S WEB, THE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-12-16
FILM
Computerhacker Lisbeth Salander (Claire Foy) wordt ingehuurd door computerprogrammeur Frans Balder (Stephen Merchant), die een programma heeft ontworpen, Firefall, waarmee elke willekeurige kernraket op de wereld kan worden gelanceerd. Het programma bevindt zich in handen van de Amerikaanse NSA, maar Balder voelt zich daar niet wel bij, en hij wil zijn eigen creatie terug om deze vervolgens te vernietigen. Wanneer Lisbeth in haar opzet geslaagd is, wordt ze echter aangevallen door een bende huurlingen waarvan er één een ostentatieve spinnentatoeage heeft, en ze kan maar nauwernood aan de dood ontsnappen. Ze contacteert Gabrielle Grane (Synnøve Macody Lund) van de Zweedse geheime dienst om Balder en zijn jong zoontje August (Christopher Convery) te laten onderduiken. Maar ook de NSA zit haar op de hielen, in de gedaante van agent Edwin Needham (Lakeith Stanfield), die uiteraard het programma terug wil.
Lisbeth kan dus niets anders doen dan eens te meer beroep doen op onderzoeksjournalist Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) van het tijdschrift Millennium, die een expert is om achter een geest aan te gaan, maar eens te meer met zijn carrière in een dipje zit. Lisbeth komt te weten dat het brein achter de Spiders niemand minder is dan haar doodgewaande zus Camilla (Sylvia Hoeks), die eertijds samen met haar zus seksueel werd mishandeld door hun vader, maar die verkoos om bij hem te blijven. Om het allemaal nog wat erger te maken, blijkt August de codes van buiten te kennen om Firefall te activeren, en is het van belang dat de jongen niet in de handen van het misdaadsyndicaat valt.
Bij leven schreef Stieg Larsson drie boeken in zijn
Millennium-reeks, die in Zweden allemaal verfilmd zijn:
The Girl With The Dragon Tattoo,
The Girl Who Played With Fire en
The Girl Who Kicked The Hornets' Nest. Alleen het eerste boek kende een
Amerikaanse remake, maar de reeks geraakte in het slop door het voortijdig overlijden van Stieg Larsson en door het feit dat de Amerikaanse versie van delen 2 en 3 zo lang op zich lieten wachten dat ze in
production hell terechtkwamen, en uiteraard Rooney Mara en Daniel Craig andere verplichtingen hadden. De serie boeken werd echter vervolgd door auteur David Lagercranz, en
The Girl In The Spider's Web (in vertaling:
Wat Ons Niet Zal Doden), hetgeen voor de gelegenheid nogal vrij geïnterpreteerd werd in deze film. Na Noomi Rapace en Rooney Mara is het nu de beurt aan Claire Foy om in het bijzonder complexe hoofd van Lisbeth Salander te kruipen, en regisseur Fede Alvarez, de man die zich aan een remake van
Evil Dead waagde, heeft alvast kosten noch moeite gespaard om van
Millennium 4 een zeer donkere en rauwe thriller te maken.
The Girl In The Spider's Web mist een beetje de gravitas van de eerste drie delen, en als
soft reboot is te veel van de geschiedenis tussen Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander onuitgesproken, wat de film al met een zekere handicap doet vertrekken. Het stelen van computergeheimen wordt voor de rest in de film zo gemakkelijk voorgesteld dat het ongeloofwaardig wordt, en vooral te zeer leunt op het Handboek der Clichés voor Spionagefilms, inclusief het kleine ettertje dat om de één of andere reden de toegangssleutels kent. Daartegenover staat dat Alvarez zijn actiescènes strak regisseert, en vooral een achtervolging op het nog niet zo heel goed bevroren ijs op een meer maakt indruk. Alvarez heeft ook geluk dat Claire Foy een ernstige actrice is die het meent met haar rollen, en haar Lisbeth Salander lijkt zo uit de boeken gestapt.
BEELD EN GELUID
We krijgen een release van Sony, en dat betekent meestal dat alles technisch dik in orde is. Zo ook hier, met een stevig maar donker beeld dat de rustigheid van de Scandinavische sneeuwlandschappen mooi doet contrasteren met de harde actie in vervallen depots in de onderbuik van de maatschappij. De boventonen zijn zwart, grijs en blauw, en dan nog in een redelijk gedesatureerde versie, die het nog wat kouder doen lijken dan het op de Zweedse sneeuwlandschappen al is. Voor de rest krijgen we veel detail in onder meer wat er op computerschermen verschijnt, en zeer goede textuur in het gelaat van Claire Foy. Een Dolby Atmos-track maakt het geheel af met ronkende motoren, gierende banden, explosies, een overval op Lisbeths schuiloord om U tegen te zeggen en veel, veel actie. Ondanks dat krijgen we goed gerichte dialogen die aan verstaanbaarheid niets te wensen overlaten.
EXTRA'S
De éne extra die we zowel op de UHD als op de bijhorende Blu-ray terugvinden is een
audiocommentaartrack door regisseur Fede Alvarez en scenarist Jay Basu, die hun kijk op de bewerking van het werk van David Lagercranz geven.
7 verwijderde scènes (15:36) zijn voorzien van optioneel commentaar van hetzelfde duo, vooraleer we aanbelanden bij vier documentaires.
Claire Foy: Becoming Lisbeth (9:50) laat de actrice aan het woord over de uitdaging die het met zich meebrengt om een volgetatoeëerd wicht als Lisbeth Salander neer te zetten, en de cast en crew beamen vervolgens haar kwaliteiten.
All About the Stunts (6:40) toont in het (heel) kort de stunts die de film rijk is.
Creating the World: The Making-Of (15:59) wordt de vergelijking getrokken met de film van Fincher, waarbij Alvarez kiest voor een "lichte" reboot van de wereld vam Millennium, en
Secrets of the Salander Sisters (4:56) zet de twee tegenspeelsters over elkaar die de zussen Salander spelen.
CONCLUSIE
Met
The Girl In The Spider's Web is de creatie van Stieg Larsson nu al aan zijn derde incarnatie toe, en het is niet zo aardig dat daar eens niet wat meer rechte lijnen in worden getrokken. Toch is dit een boeiende film met een al even boeiende cast.