MASTERS OF HORROR - VOLUME 1
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2006-06-17
FILM
Masters Of Horror is een serie TV-films die in het leven geroepen werd door regisseur Mick Garris. Hij verwierf bekendheid bij menig griezelfan met zijn bewerkingen van onder meer de Stephen King-verhalen Sleepwalkers, The Shining en The Stand. Hij sprak enkele van zijn bekende collega's aan en samen besloten ze een tiendelige reeks TV-films te maken, met telkens een andere beroemde/beruchte horrorregisseur aan het roer.
De eerste DVD uit de reeks omvat twee verhalen, die we even kort voor jou zullen schetsen.
CIGARETTE BURNS
In dit verhaal mag veteraan John Carpenter zijn ding doen. Hem kennen we van klassiekers als
Halloween, The Thing en van genreklassiekers als
Escape From New York, The Fog en
Assault On Precinct 13. Het vreemde scenario en bizarre sfeertje zet meteen de toon voor de rest van de reeks.
Een zeker Kirby (Norman Reedus uit
Blade II) wordt ingehuurd door een lugubere filmverzamelaar (Udo Kier) om de enige resterende kopie te vinden van 'La Fin Absolue Du Monde'. Deze legendarische film met een onschatbare verzamelwaarde werd slechts éénmaal vertoond en verdween nadien spoorloos. Het toen aanwezige publiek werd tot moorddadige waanzin gedreven en de bioscoopzaal werd herleid tot één grote bloederige puinhoop.
Carpenter kiest voor enkele relatief bekende acteurs als hoofdvertolkers en wint hierdoor meteen enkele inhoudelijke punten. Jammer genoeg was er niet veel budget meer over voor de bijrollen, want het acteerwerk daar is adembenemend slecht. Geen nood echter, de groezelige sfeer, het vreemde verhaal dat iets wegheeft van een mengeling van een epsode van
The Twilight Zone en
The X-Files en het aanwezige gore-gehalte redden de prent op voldoende wijze. Carpenter trekt na de eerste helft werkelijk alle gore-registers open zodat bloed en ingewanden weelderig over het scherm spatten. Hier geen funny splat-stick à la
Braindead maar donkere splatter-horror in de stijl van het eerste deel uit de
Hellraiser-serie.
INCIDENT ON AND OFF A MOUNTAIN ROAD
Deze creatie is afkomstig van de hand van Don Coscarelli, die in de kijker kwam met zijn buitengewoon originele fantasy-horror-drama
Bubba-Ho-Tep met Bruce Campbell (uit de
Evil Dead-reeks) in de hoofdrol. In de
Masters Of Horror-reeks vertelt hij het verhaal over Moonface. Dit gedrocht van een kerel is een verknipte moordenaar die zijn slachtoffers naar zijn afgelegen boshut lokt en ze op afschuwelijke wijze vermoordt (denk hierbij aan het uitboren van oogbollen, het amputeren van ledematen en het kruisigen met prikkeldraad). Ellen is Moonface's volgende slachtoffer. Maar is ze wel even gewillig als al die vorige voor-hun-leven-gillende-schoolmeisjes? Haar geweldadige man heeft haar tegen wil en dank allerlei survivaltechnieken bijgebracht en uiteindelijk moeten we ons afvragen wie nu eigenlijk in levensgevaar verkeert: Ellen of Moonface zelf...
Deze onvervalste slasher-flick haalde zijn inspiratie uit het werk van Lucio Fulci (vooral de oogbolscènes lijken wel ode aan het werk van deze Italiaanse cineast). Verder ontdekten we een vleugje
Texas Chainsaw Massacre (seventies exploitation-style) en zelfs een flardje
Rambo: First Blood. Door al deze odes komt de film een beetje in hetzelfde vaarwater van
House Of A 1000 Corpses van Rob Zombie terecht. Jammer genoeg ontbreekt het
Incident On And Off A Mountain Road aan een weldoorgedreven visuele stijl en een uniek, freaky kantje waardoor de prent gigantisch verbleekt naast
House Of 1000 Corpses. Het acteerwerk varieert hier van aanvaardbaar naar rotslecht, de opbouw van het verhaal en het in beeld brengen ervan (met tal van spanningsondermijnende flashbacks) valt maar half geslaagd te noemen. Ook de ontwikkelingen van het hoofdpersonage en het einde van de prent zijn totaal bij de haren getrokken. Een slappe afsluiter voor een mooi begonnen eerste
Masters Of Horror-DVD dus met andere woorden.
BEELD EN GELUID
Het anamorfische 1.78:1 breedbeeld is vlijmscherp. De prints ogen doelbewust erg donker om de groezelige sfeer van de reeks te benadrukken. Het contract bevat diepe zwartwaarden en op wat lichte edge-enhancement na bevat het beeld geen mankementen. Het Dolby Digital 5.1 geluid vertaalt op uitstekende wijze de dialogen via het centerkanaal en trekt op regelmatige basis de surroundregisters open. Enkel de subwoofer blijft een beetje achter bij de rest van deze heldere geluidstrack.
EXTRA'S
Op disc 1 vinden we enkele bioscooptrailers terug van andere
Masters Of Horror-films. De extra's werden op de koopversie van de film op een tweede disc ondergebracht. De schijf staat boordevol leuke toemaatjes die het herbekijken waard zijn.
Bij
Cigarette Burns onthouden we vooral de
Working With A Master-documentaire. We krijgen hier gedurende achttien minuten een schitterend overzicht over de filmische carrière van John Carpenter, waarbij zo goed als al zijn bekende werken (
Halloween, Escape From New York, The Thing, The Fog...) aan bod komen. Filmfragmenten worden afgewisseld met korte interviewstukken van acteurs die aan de verschillende films hebben meegewerkt. Enkel en alleen hiervoor kunnen we deze release van Three Line Pictures aanraden voor de John Carpenter-fans. In
Celluloid Apocalypse komt de regisseur aan het woord waarbij hij gedurende een dikke vijftien minuten praat over de tot standkoming van
Cigarette Burns. In
On Set With Norman Reedus vertelt de hoofdrolspeler van de prent wie zijn personage zoal is en waardoor hij zich tot de rol aangetrokken voelde. De vier minuten durende
Behind The Scenes is een muzikale montage zonder narratief waarbij ons een blik achter de schermen gegund wordt van de productie. In
From Script To Screen worden we gedurende een klein half uurtje ingeleid in het concept van de film, het verhaal en de uitwerking ervan. Bij
Visual Effects tenslotte komt grootmeester Lee Wilson even vertellen hoe enkele van de make-up en CGI-effecten tot stand werden gebracht.
Incident On And Off A Mountain Road volgt op het gebied van extra's een vergelijkbare structuur.
Working With A Master belicht de carrière van Don Coscarelli door de ogen van acteurs die met hem hebben samengewerkt en wisselt deze momenten af met fragmenten uit zijn voorgaande films (
Beastmaster, Phantasm, Bubba-Ho Tep...).
On Set With... bestaat bij deze film uit drie delen, waarin we respectievelijk acteurs John De Santis, Ethan Embry en Tom Rowe aan het woord zien over hun rollen en hoe ze zich in de film ontvouwen.
Behind The Scenes is ook hier een onthullende blik achter de schermen, gemonteerd op een streepje muziek. In
From Script To Screen komt uitvoerig (meer dan 25 minuten) het script in beeld en wordt die getoetst aan de dialogen in de film. Best leuk voor filmstudenten.
Roadside Cafe laat de schrijver van het kortverhaal aan het woord. Bij
Visual Effects worden enkele scènes verduidelijkt waarvoor een green-screen gebruikt werd. In
Predators And Prey tenslotte komt de regisseur gedurende meer dan twintig minuten aan bod en doet hij uit de doeken wat zijn intenties met de film waren toen hij deze inblikte.
De kwaliteit van de extra's is schitterend, wat gezien het feit dat ze bijna allemaal afgeleid werden van Anchor Bay, geen grote verrassing hoeft te zijn. Enkel het ontbreken van de op de Amerikaanse release aanwezige audiocommentaren kan als een klein minpuntje worden aanzien.
CONCLUSIE
Deze disc met twee TV-films is vooral de moeite waard voor de bijdrage van John Carpenter. Zijn bizarre creatie
Cigarette Burns blijft nog enkele dagen later door je hoofd spoken. Technisch werd deze release mooi verzorgd waardoor we het eerste deel uit de
Masters Of Horror-collectie ten volle kunnen aanbevelen.