SPIDERMAN 3
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-11-20
FILM
Sinds Mary-Jane Watson (Kirsten Dunst) op het einde van
het tweede deel uit de Spiderman-saga Peter Parkers Grote Geheim heeft ontdekt, gaat het Peter terug allemaal voor de wind. Het publiek draagt hem op handen, zijn studies lopen weer vlot en ook financieel kan hij het best rooien. Alleen weet Harry Osborn (James Franco), die het masker en het Goblinkostuum van zijn vader (Willem Dafoe) heeft overgenomen, nu zijn geheime identiteit, en probeert hij Peter van kant te maken. Gelukkig voor Peter krijgt Harry tijdens een spectaculair luchtgevecht een klap tegen zijn kop, en het daaraan verbonden geheugenverlies.
Maar dan begint het allemaal verkeerd te lopen: MJ's carrière op Broadway is na één avond al zo goed als voorbij na een vernietigende kritiek, wanneer Spidey Gwen Stacy (Bryce Dallas Howard) de domme blonde dochter van politiecommissaris Stacy (James Cromwell) redt wordt MJ zo jaloers op haar dat Peters huwelijksaanzoek in het water (of in de champagne) valt, en tot overmaat krijgt Spidey niet af te rekenen met één, niet twee maar drie nieuwe, formidabele vijanden. De eerste is Flint Marko (Thomas Haden Church), een crimineel die, na het heropenen van het dossier over de moord op Ben Parker de echte moordenaar van Peters oom blijkt te zijn. Marko is het slachtoffer geworden van een wetenschappelijke proefneming waardoor hij in een
morphende hoop zand is veranderd, waardoor hij fysiek nagenoeg onkwetsbaar is. Ook Harry is intussen terug bij zijn zinnen gekomen, en heeft zich voorgenomen om nog iets ergers te doen dan Peter te vermoorden, namelijk zijn liefje afpakken. De derde vijand is mogelijk nog minder tastbaar. Een in de buurt neergeslagen meteoriet bevat een symbiont die bezit neemt van de (rode) Spiderman, en zijn persoonlijkheid zodanig aantast dat de nieuwe, van een flashy nieuw zwart kostuum voorziene Spiderman door de straten van New York slingert, maar dan één die een veel grotere eigendunk heeft, veel aggressiever is en duidelijk minachting heeft voor alle lagere levensvormen.
Parker kan echter de strijd met zijn eigen duistere kant overwinnen, maar de donkere symbiont, Venom, neemt bezit van Peters nieuwste concurrent-fotograaf op de Daily Bugle, Eddie Brock (Topher Grace). Venom en Sandman sluiten een - excuseer de woordspeling - monsterverbond waarmee ze samen Spiderman mores willen leren. Peter heeft geen andere keuze dan bij zijn voormalige vijand, Harry, aan te kloppen, omdat ze met zijn tweeën misschien de nieuwe dreiging aan kunnen. Misschien.
Spider-Man 3 was één van de grote blockbusters in de toch al rijk gevulde zomer van 2007, en is het eerste in een rijtje grote dvd-releases die ons dit najaar te wachten staan. Sam Raimi kroop voor de derde keer in de regisseursstoel, en weet met zijn ervaring als horror-regisseur weer een bijzonder realistisch aandoende film afgeladen vol speciale effecten af te leveren, alhoewel er links en rechts wel de kritiek te horen is dat vooral de digitale Sandman er bij momenten té kunstmatig uitziet. Wie een hond wil slaan zal allicht wel een stok vinden, want de scènes met Sandman zien er wat mij betreft zeker erg geslaagd uit. Thomas Haden Church zet met zijn personage van Flint Marko net als Alfred Molina in het tweede deel een redelijk genuanceerde slechterik neer, die eigenlijk om de compleet verkeerde reden in de criminaliteit verzeild is geraakt: zijn dochter heeft een niet nader genoemde, geld verslindende ziekte, en Marko's voornaamste betrachting is om op zo korte tijd zo veel mogelijk geld binnen te rijven om de behandeling te betalen. Het feit dat Peter het ondanks zijn besmetting met de buitenaardse symbiont toch op zoek moet naar iets in zijn binnenste waardoor hij Marko moet leren vergeven voor de moord op zijn oom loopt bovendien mooi parallel met het louteringsproces dat Harry moet doormaken om in het reine te komen met het feit dat Peter (volgens hem toch) zijn vader heeft vermoord. Op zich is dit een zeer mooie uitgangspositie, maar ik ben persoonlijk minder te spreken over het feit dat men daardoor de
Spiderman-genesis met een zeer vieze kunstgreep heeft moeten aanpassen: de moordenaar van Uncle Ben uit
deel 1 is plots een onschuldig lammetje (nu ja... toch geen moordenaar), en vanuit het niets kruist plots en wel héél toevallig het pad van Marko/Sandman dat van Peter/Spiderman.
Maar
Spiderman 3 is en blijft topentertainment van de bovenste plank. De verhouding tussen PP en MJ die omslaat in een vierhoeksverhouding met de personages van Franco en Howard ertussen geprakt, Spideys heroïsche gevecht met Venom en Sandman, of alleen al de slapstick-intermezzo's van Bruce Campbell: de film werkt op zoveel niveau's tegelijkertijd dat er écht heel weinig tegen in te brengen is. De speciale effecten staan als een huis, en vooral de altijd zichzelf weer regenererende Sandman gooit hoge ogen. Tobey Maguire loopt wel het zware risico om voor de rest van zijn carrière gecast te gaan worden als sullige boekenworm, en Kirsten Dunsts inbreng is net zoals in de vorige twee films het produceren van zo veel mogelijk decibels op zo kort mogelijk tijdsbestek, en J.K. Simmons komt na zijn derde opeenvolgende incarnatie als J. Jonah Jameson gegarandeerd nooit meer aan de bak in een serieuze rol, maar frankly:
who cares?
BEELD EN GELUID
Spiderman 3 staat als een huis. Zoals de meeste van zijn collega's spinnenmensen, trouwens. Een anekdote: toen ik een minuut of tien in de film zal miste ik toch iets. Even de boxjes nachecken, en ja hoor achteraan rechts wilde niet meer mee. Even herbekabeld en dan maar herbegonnen. Er zitten en hoop scènes is waarin je de limieten van je HT mee kan testen, op het gevaar van verstoorde buurrelaties natuurlijk.maar de dialogen zijn soms wat onderdukt, Maar het is een release die er mag wezen. Een blockbuster zoals deze die feitelijk één langgerekte aaneenschakeling van elkaar opvolgende actiescènes is heeft niet echt inherent zwakke momenten, en vanaf de eerste echte actiescène, het eerste gevecht tussen Spiderman en Goblin Jr., is het prijs. Een exhaustieve opsomming van alle hoogtepunten op audiovlak zou de bandwijdte van onze server te zeer belasten. De beeldkwaliteit is ook voortreffelijk; waar er in de eerste twee installaties van
Spider-Man al eens een verdwaald artefact te bespeuren was. Niet dat het de beste beeldtransfer aller tijden is, Sony wil blijkbaar af en toe nog eens een Blu-Ray disc verkopen ook nog, maar het stelt toch enorm tevreden dat de bezitters van een nederige dvd-speler niet in de kou gezet worden. Sony-transfers hebben nogal eens de neiging naar te veel edge enhancement, maar daar was niet veel van te merken. Wat zeker opviel was het zeer aangename en rijke kleurenpalet; het vibrante rood en het diepe zwart van de twee Spidey-varianten steken goed tegen elkaar af.
EXTRA'S
Naast geanimeerde menu's krijgen we op de eerste disc twee audiocommentaartracks voorgeschoteld. In het eerste nemen de regissuer Sam Raimi, acteurs Tobey Maguire, James Franco, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, Thomas Haden Church and Kirsten Dunst de hoofrollen voor hun rekening, alhoewel de bijdrage van Kisten Dunst duidelijk pas van latere datum stamt. We leren hiervoor ook weer dat de rol van the Sandman eerst bedoeld was voor Ben Kingsley, die zich tegenwoordig meer in Uwe Boll-achtige producties laat zien. De track bevat echter nog wat dode momenten, Maar als weer wat wordt verteld, is het meestal zeker interessant, alhoewel de wederzijdse liefde-betuigingen me soms (lees: altijd) wel wat de keel uithangen. De tweede audiocommentaar bevat wat meer bijdragen van de immere onmisbare mensen achter de schermen: de inmiddels in superhelden scripts schrijven gespecialiseerde Avi Arad, Grant Curtis, en Laura Ziskin, editor Bob Murawski; en Scott Stokdyk. Hun commentaar is misschien iets meer gericht naar de echte
movie buffs en verzandt al wel eens in techniciteiten over de speciale effecten, maar het geheel blijft leuk beluisterbaar. Als afsluiter een reeksje cross-promotionele trailers.
Disc 2 bevat om te beginnen 7 minuten aan bloopers en 5 galerijen met foto's en conceptuele schetsen, waarvan vooral de ontwerpschilderijen vrij mooi zijn, maar helaas niet helemaal tot hun recht komen omdat niet het hele scherm ervoor gebruikt wordt. De directory special features wordt verder aangevuld met een videoclip van Snow Patrol, een reeks van 8 tv-spots en 4 bioscooptrailers.
Al het documentairemateriaal op disc 2 is terug te vinden in een andere directory. In de eerste,
Grains Of Sand: Building Sandman (14 min.), werpen we een blik op de digitale creatie van Sandman.
Re-Imagining The Goblin (11 min.) toont ons de verschillen in kostuumontwerp tussen de Green Goblin uit de eerste film en zijn zoon in de derde. De derde schurk die zijn opwachting maakt in de film is Venom, en die krijgt in
Covered In Black: Creating Venom ongeveer evenveel tijd toebedeeld (16 min.) als Spideys twee andere tegenstanders.
Hanging On... Stacy And The Collapsing Floor (10 min.) neemt ons mee achter de schermen van een sleutelscène, een clevere mix van bluescreen en schaalmodellen, waarin Bryce Dallas Howard uit een gebouw dreigt te vallen.
Fighting, Flying and Diving: The Stunts (19 min.) geeft ons nog eens een round-up van de talrijke duelscènes, en wie een film als
Spiderman 3 meer kan smaken als gevoelsmens kunnen we denkelijk plezieren met de documentaire
Tangled Web: The Love Triangles of Spider-Man 3 (9 min.), waarin dieper wordt ingegaan op de vierhoeksverhouding tussen Peter, Mary-Jane, Harry en Gwen.
Wall Of Water (7 min.) toont ons hoe in de studio de riolen van New York werden nagemaakt, en in
Inside The Editing Room (4 min.) wordt editor Bob Murawski geïnterviewd, die uitlegt hoe hij de achtergronden bij de film heeft gevisualiseerd. De featurette
The Science Of Sound (16 min.) laat afwisselend componist Christopher Young en de foley-artiesten aan het woord, en het is de enige featurette op de disc die is afgewerkt in 5.1-geluid. De laatste twee featurettes
On Location: New York - From Rooftops To Backstreets (13 min.) en
On Location: Cleveland - The Chase And Euclid Avenue (7 min.) tonen ons tot slot wat shots op lokatie.
CONCLUSIE
Spider-Man 3 is een waardige opvolger van zijn twee voorgangers, zowel op inhoudelijk gebied als op technisch gebied. De extra's vormen net als bij de twee vorige delen een mooie aanvulling.