FILM
Zes bewakers van een waardetransport beslissen om tijdens een grote overdracht van cashgeld naar de banken een overval te veinzen, terwijl ze zelf met 42 miljoen dollar aan de haal gaan. De leider van de bende, Mike (Matt Dillon) kan de simpele Ty Hackett (Columbus Short) overhalen om mee te werken bij de overval; Ty zit tot over de oren in zijn schulden en heeft nog een appeltje te schillen met de bank die zijn huis in beslag wil laten nemen. Eerst staat hij wat meewarig tegenover het plan, maar wanneer de jeugddienst ermee dreigt om hem de voogdij over zijn broer Jimmy (Andre Jamal Kinney) te ontnemen, gaat hij mee over de rooie,
want bij dit soort slachtofferloze misdaden vallen er geen doden. Right? Toch niet: wanneer het zestal het waardetransport in een verlaten fabriek binnenloodst, is er een dakloze die het hele gebeuren heeft gadegeslagen, inclusief een goeie kijk op de gezichten van de betrokkenen. Baines (Laurence Fishburne) schiet de zwerver koelweg neer. En van dan loopt alles fout. Ty wil niet langer meedoen, en hij sluit zichzelf in één van de gepansterde voertuigen op. De andere vijf proberen de bus te kraken zo lang ze niet als vermist worden opgegeven: ze hebben dus krap een uur om de klus te klaren. Wanneer er echter ook nog eens een agent (Milo Ventimiglia) wordt neergeschoten die toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek was, is er geen weg meer terug. Quinn (Jean Reno) tracht Ty te dwingen de bus te openen door zijn broer te gijzelen, Palmer (Amaury Nolasco) draait door en begint om zich heen te schieten, en Dobbs (Skeet Ulrich) twijfelt welk kamp hij moet kiezen. Maar er zal bloed vloeien.
Waarom sommige films het niet tot de bioscoop halen, is niet altijd even duidelijk. Als het om een complete rukfilm gaat met een slechte cast, mottige fotografie of een door kleuters bij elkaar gepend scenario is het niet te verwonderen, maar
Armored, onder meer geproduceerd door de keizer van de horrorpulp, Sam Raimi, vertoont geen van voornoemde gebreken. Wie nogal wat uren voor de televisie doorbrengt met het bekijken van de betere Amerikaanse dramaserie herkent ongetwijfeld Skeet Ulrich uit
Jericho, Milo Ventimiglia uit
Heroes en Amaury Nolasco
Prison Break naast gevestigde blockbusterwaarden als Jean Reno uit
The Da Vinci Code, Laurence Fishburne uit
The Matrix en Matt Dillon uit
Wild Things.
Armored is met 88 minuten een erg concise film die nogal dadelijk
to the point komt: afgezien van een paar flauwe grapjes in de inleiding krijgen we nogal vrij vroeg en indringend zicht op de uitzichtloze situatie waarin hoofdacteur Columbus Short zich bevindt, en kan je als kijker alleen maar sympathie opbrengen voor de manier waarop hij probeert de eindjes aan elkaar te knopen, zelfs al moet hij zich daarbij tot de meer illegale manieren van geldverdienen wenden. Waarmee al duidelijk gesteld mag worden dat de scheidingslijn tussen de
good guys en de
bad guys niet altijd even duidelijk is. Veel dikker wordt het script niet, maar de jonge Hongaarse regisseur Nimrod Antal, die op dit ogenblik een nieuwe
Predator-sequel aan het inblikken is, weet de sequenties in dit van een hoog testosteron voorziene actiescript goed aan elkaar te rijgen en laat opvallend weinig dode momenten toe in zijn prent, die zich grotendeels in de verlaten fabriek afspeelt waardoor Antal een goeie claustrofobische sfeer creëert. Antal heeft voor zijn eerste Amerikaanse productie een redelijk goeie cast bij elkaar gebracht, waarin vooral Matt Dillon diepgang geeft aan zijn personage, dat tegenover Ty de vriendelijkheid en begrijpendheid zelve is, maar naarmate het plan in het honderd loopt in een oververhitte moordmachine verandert.
BEELD EN GELUID
Armored staat in een mooie 2.40:1-versie op de Blu-ray. Alhoewel het een beetje een duistere en modderige film is, met veel actie ofwel 's nachts of in het desolate interieur van een verlaten fabriek, staat niets een goeie scherpe transfer met veel detail in de shots binnen in de weg. D'r is veel expressie en detail te zien in de gelaatsuitdrukkingen zoals de huidvlekken van Laurence Fishburne, maar ook in de uitwerking van de uniformen, de stapels geld die het zestal achterover drukt en het interieur van de gepansterde wagen. De compressie is prima en d'r is nergens spoor van overdadige compressie, nog overdreven digitale filtering. De DTS-HD MA track is nogal stevig: de echo's van het metaal wanneer enkele van de overvallers proberen het buitenslot van de gepansterde wagen te forceren klinken helder en onvervormd, de schoten van vuurwapens klinken gericht, en d'r mag al bij momenten iets ontploffen. Kortom, op alle plekken waar de film meerwaarde kan hebben door een goeie surroundafwerking wordt het onderste uit de kan gehaald, en meer kunnen we niet wensen. De soundtrack van John Murphy, met nogal wat elektronische muziek, komt ook goed uit de verf.
EXTRA'S
Voor een film die maar een beperkte levensduur (lees: geen) in de cinema's heeft gekregen, zit er nog redelijk veel supplementair materiaal bij. De audiocommentaartrack met producent Dan Farah en acteurs Skeet Ulrich en Milo Ventimiglia is nogal droog, maar het is een leuk idee om de beide ondergewaardeerde acteurs aan het woord te laten.
Planning the heist: The making of (15 min.) is een goeie maar korte documentaire die een algemene indruk geeft over het idee achter de film, de casting en andere wetenswaardigheden.
Armed And Underground: Production Design (7 min.) behandelt onder meer de zoektocht naar geschikte lokaties en het bouwen van sets die de atmosfeer van de film consistent houden. In
Crash course stunts (12 min.) worden enkele van de ingewikkeldere stunts geschetst. De disk bevat nog een handvol
cross-promotionele trailers en een
BD Live-optie.
CONCLUSIE
Armored is een verrassend entertainend genrewerkje dat dreigt onder de radar door te vliegen wegens gebrek aan publiciteit. Ik denk nochtans dat regisseur Nimrod Antal een naam is die we in de gaten moeten houden. Sony levert technisch gezien zoals altijd Blu-raykwaliteit af.