KILLER INSIDE ME, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Stan - Geplaatst op: 2011-06-13
FILM
Love it or Hate it, dat is het overheersende gevoel bij de meesten na het bekijken van deze controversiële film noir. Bij zijn wereldpremière op het Sundance filmfestival werd
The Killer Inside Me door velen uitgespuwd en bestempeld als mysogeen en gestoord gewelddadig. Het geweld (jegens vrouwen) wordt door regisseur Winterbottom grafisch en realistisch (lees: choquerend) weergegeven, op een manier zodat het publiek zich ongemakkelijk begint te voelen. De kijkers die zich geen weg weten met deze gevoelens gaan danlgauw de beschuldigende vinger naar de filmmakers wijzen, schreeuwend dat zij enkel uit zijn op dit choquerende effect. Misschien moeten zij zich eerst de vraag stellen waarom ze het wel OK vinden als geweld op het scherm op een entertainende manier wordt gebracht, maar niet als het waarheidsgetrouw en
uncut op ze afkomt. Geweld
is rauw en bruut, laat ons dat niet vergeten; en als deze rauwheid ons expliciet wordt voorgeschoteld, dan
moet ons dat – hopelijk – ongemakkelijk doen voelen.
Oh ja, er was ook een verhaal. Lou Ford is Deputy Sheriff in een Texaans stadje in de jaren 50. In die tijd was het een erezaak om als man ook een gentleman te zijn en ook de goedgemanierde Ford hoort tot deze groep. Of zo lijkt het toch, want
dear old Lou heeft een donker kantje. Dat begint zich te uiten als hij de opdracht krijgt om het mooie hoertje Joyce Lakeland de stad uit te sturen. De reactie op Lou's verbannende boodschap vertaalt zich in enkele rake klappen in het deputygezicht. Een man van de wet laat zich echter niet kennen en spoedig bevindt Joyce zich op haar bed, met de billen bloot de striemende riem van Ford trotserend.
Spanking wordt stomende seks en een sadomasochistische relatie tussen prostituee en diener der wet is het resultaat. Met deze verhouding (Lou heeft reeds een respectabele verloofde) ontwaakt echter ook de sluimerende agressie bij de
deputy. In een poging om zijn leven weer onder controle te krijgen zonder zijn reputatie te schaden, bedenkt Ford een plan waarbij de lieve Joyce, die hem adoreert, moet sterven. Met een akelige kalmte trekt hij handschoenen aan en slaat zijn minnares tot pulp. Om zijn misdaad te verbergen en detectives die hem op de hielen zitten te ontwijken ziet hij zich echter genoodzaakt om moord na moord te plegen; bij het uitwissen van zijn sporen moet zelfs zijn verloofde eraan geloven. De reeks moorden eindigt met een stevige climax.
De zeer krachtige scène waarin Joyce dood wordt geslagen doet denken aan de brandblusapparaatscène uit
Irréversible (2003) De rust en precisie waarmee de moordenaar zijn slachtoffer afmaakt, samen met de woorden “I love you” die de geliefden uitwisselen tijdens de moord, maken duidelijk hoe labiel beide personages wel zijn (Ford in het bijzonder) en maken de brute doodslag extra aangrijpend. Ook zijn verloofde maakt hij ijzig kalm af, terwijl je wel het gevoel hebt dat hij haar (net zoals Joyce) echt lief heeft. Het toont vooral aan hoe gestoord Ford wel is, dat hij de drang voelt om mensen waarvan hij houdt te doden. Een echte verklaring voor zijn daden wordt niet gegeven - een traumatische gebeurtenis in de kindertijd wordt gesuggereerd, maar uiteindelijk rechtvaardigt geen enkele reden dergelijke moordpartijen.Een veelgehoord punt van kritiek is dat de film mysogeen is en aanzet tot geweld jegens vrouwen. Het klopt dat de twee vrouwelijke personages op gruwelijke manier worden afgemaakt en dat dit behoorlijk gedetailleerd in beeld wordt gebracht, terwijl de mannelijke personages met een kogel of
off screen uit de weg worden geruimd. Maar het is net het extreem gewelddadige van deze vrouwenmoorden dat het publiek choqueert en onderhuids bij de kijker laat aanvoelen dat dit soort geweld (jegens vrouwen/fysiek zwakkeren) verkeerd en niet tolereerbaar is. Het feit dat beide vrouwelijke slachtoffers bovendien zeer knappe verschijningen zijn versterkt dit gevoel alleen maar (Joyces mooie gezichtje dat gemassacreerd wordt laat je niet onberoerd). Wintterbottom zelf verantwoordde zichzelf door te stellen dat het gelijknamige boek van Jim Thompson waarop de verfilming gebaseerd is reeds het expliciete geweld bevat. Een boek waarvan grootmeester Kubrick zelve ooit zei dat het één van de hardste en meest geloofwaardige misdaadverhalen was die hij ooit las. En met de doden discussieert men niet!
Casey Affleck ruilt de outlawplunje waarmee hij Jesse James vermoordde als Robert Ford (
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford, 2008) voor de deputyhoed van naamgenoot Lou Ford en doet dit met verve. IJzingwekkend hoe hij in alle rust, met bezweet voorhoofd, dat andere voorhoofd bewerkt, slag na slag. Te allen tijde zit Affleck perfect in de rol van de seriemoordenaar, zijn hoge stem maakt het personage af, je krijgt het letterlijk koud als je elke gecontroleerde beweging die hij maakt gade slaat. We wisten het al langer, maar bevestigen mag altijd: zet Casey voor de camera en laat broer Ben in de regiestoel!
De bevallige Jessica Alba speelt het hoertje Joyce en Kate Hudson schrijft de rol van de verloofde op haar conto. Alba doet het meer dan prima en de Raspberry Award die ze onder meer voor deze film ontving is volkomen onterecht en doet de geloofwaardigheid van voornoemde awards – als die er al was – geen deugd. Hudson is evenzeer op niveau en toont zich andermaal een degelijke actrice die successen behaalt zonder hulp van mama Goldie Hawn.
BEELD EN GELUID
De beeldband laat ons enkele mooie close-ups zien (het zweet op Fords hoofd), maar bevat ook bij momenten wat korrel en soms zijn de zwarte tinten niet heel diep. Niet storend, maar kon beter!
Bijpassende westernswing uit de jaren 50 klinkt heerlijk door de boxen. Met een (ongewilde?) ironische toets bij het liedje "Shame On You" van Spade Cooley, een zanger die na een ruzie zijn vrouw doodsloeg. Een minpuntje is dat de zachte voiceoverstem van Affleck niet altijd perfect hoorbaar is.
EXTRA'S
Geen extra's.
CONCLUSIE
The Killer Inside Me is een misdaadthriller noir die onder de huid kruipt vanwege het expliciete geweld dat koelbloedig wordt uitgevoerd door een uitmuntende Casey Affleck die glanst in de rol van sadistische psychopaat.
Opgelet: niet voor gevoelige kijkers!