Regie: Ruben Fleischer
Met: Jesse Eisenberg, Danny McBride, Aziz Ansari, Nick Swardson
FILM
Soms zit de gedachtengang van een acteur vreemd in elkaar. Neem nu Jesse Eisenberg die na The Social Network (inderdaad, de film over Facebook) zowat door alle filmcritici werd aangekondigd als één van de te volgen acteurs. Terecht, maar in plaats van op zoek te gaan naar de één of andere Oscarfavoriet, besloot de jonge acteur om opnieuw met regisseur Ruben Fleischer in zee te gaan. Eerder maakte hij met deze cineast Zombieland, één van de leukste zombiekomedies sinds jaren. 30: Minutes Or Less is een actiekomedie die haar inspiratie haalt uit eighties-klassiekers als Beverly Hills Cop en Lethal Weapon. Fantastisch, jawel, maar toch vraagt het zeer veel moed van een acteur die is voorbestemd om in de voetsporen te treden van iconen als Robert De Niro of Al Pacino.
Nick (Jesse Eisenberg) is de eeuwige loser die een rotbaantje heeft in Vito's Pizza, een pizzeria die erom bekend staat dat de pizza's binnen de dertig minuten worden geleverd en als de pizzakoerier er niet in slaagt om de klus te klaren, dan krijgt de klant zijn favoriete eetwaar gratis. Op een dag loopt het echter mis als de brave Nick een pizza moet leveren bij de twee mafkezen Dwayne (Danny McBride) en Travis (Nick Swardson). De twee stomkoppen hebben dringend 100.000 dollar nodig om een huurmoordenaar te vinden die hun rijke vader (Fred Ward) wil vermoorden zodat zij de grote erfenis kunnen opstrijken. Nick krijgt een tijdbom omgebonden en heeft tien uur de tijd om met het geld op de proppen te komen. De enige manier om aan zo'n grote som geld te geraken is een lokale bank overvallen, maar helaas heeft de jongen van dergelijke wandaden geen kaas gegeten en daarom gaat hij te rade bij zijn beste vriend Chet (Aziz Ansari).
Toegegeven, het verhaal van deze film stelt bitter weinig voor, maar toch is 30 Minutes Or Less (net als z'n voorganger Zombieland) één van de pittigste Hollywoodkomedies die we sinds jaren hebben gezien. Dat is niet alleen de verdienste van Eisenberg, maar ook van regisseur Ruben Fleischer die zeer goed weet wat de magische ingrediënten van een aanstekelijke komedie zijn, ook al haalt hij duidelijk de mosterd bij de klassiekers uit de jaren 80. Maar geef toe, in dagen waarin Hollywood gedomineerd wordt door CGI-effecten en 3D-films, kan de filmstad best een nieuwe Beverly Hills Cop gebruiken, niet? Ook Aziz Ansari die in de VS een gevierde stand-upcomedian is, speelt zijn rol uiterst grappig, net als Danny McBride en Nick Swardson die in ons landje wel niks voorstellen, maar over de Atlantische Oceaan steeds garant staan voor overdonderend succes. Wees gerust, beste lezer, menig critici zal deze komedie met plezier de grond in boren, maar de oorspronkelijke bedoeling van cinema was toch het publiek entertainen, niet? Deze factor is in Fleischers nieuwste prent in overvloed aanwezig, die bovendien bevolkt wordt door acteurs die hun stiel meer dan goed kennen.
BEELD EN GELUID
Zoals vaak zijn de Blu-rays die door Sony worden uitgebracht zowel op beeld- als geluidsvlak van een hoogstaande kwaliteit en dat is bij 30:Minutes Or Less eveneens het geval. Prachtige kleuren, vlijmscherpe beelden (zelfs de donkere scènes) en naast een voortreffelijk geluid, krijgt u er nog een schitterende soundtrack bovenop, ten minste als u van klassiekers zoals The Heat Is On van Glenn Frey houdt.
EXTRA'S
De extra's zijn wel leuk om te bekijken, doch overbodig. Het beste gedeelte is ongetwijfeld de zes minuten durende verzameling outtakes waarin heel wat hilarische improvisaties voor het nodige plezier zorgen. The Perfect Crime is wel een mooie titel, maar is niet meer dan wat interviews waarin zowel de regisseur als de producenten je er proberen van te overtuigen dat 30 Minutes Or Less de beste actiekomedie sinds jaren is (en ze hebben zelfs niet geheel ongelijk, tenzij u de Jackie Chan-vehikels verkiest). Blowing Up is dan weer een verheerlijking van Eisenberg en ook al hebben zijn collega's het bij het rechte eind, moet je deze extra niet uitkijken om te beseffen dat deze acteur een groot talent is. Ten slotte is er nog de commentaar waarin je simultaan de film kan bekijken met beelden van de spelers en de regisseur die leuke (maar overtollige) toelichtingen bij de film geven.
CONCLUSIE
Geen zinnig mens die dit soort films als meesterwerken zal beschouwen, maar toch is de laatste film van Ruben Fleischer gedoemd om vele rondjes te draaien in onze Blu-rayspeler en dat kunnen we niet van iedere prent zeggen!