:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BRAQUO - SEIZOEN 1
BRAQUO - SEIZOEN 1
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-05-06
TV-SERIE
Als een voormalig politieman besluit om het scenario voor een tv–serie te schrijven, dan is het normaal dat het eindproduct met meer dan normale aandacht onder de loep wordt genomen. Maar die test doorstaat deze Franse politieserie met glans en bij onze zuiderburen wordt Braquo niet zonder reden in één adem genoemd met een prestigieuze serie zoals
The Wire, waarvan wordt beweerd dat ze tot het beste behoort wat ooit in dit genre voor televisie is gemaakt. Dat is uiteraard een grote eer voor bedenker/regisseur Olivier Marchal die alle afleveringen van dit eerste seizoen zelf heeft geschreven met de minimale inbreng van twee collega-scenaristen, doch die eer is terecht, want Braquo is origineel en spannend en bevat nauwelijks of geen scènes die de actie ophouden of die de aandacht afleiden van het hoofdthema. Bovendien kunnen de regisseursOlivier Marchal en Frédéric Schoendoerffer rekenen op de medewerking van een cast van geroutineerde acteurs (en één actrice) die in alle opzichten de illusie wekt dat minstens een deel van de verhaalstof uit de werkelijkheid is gekopieerd.

 

Het viertal Eddy Caplan, Théo Vachewski, Walter Morlighem en Roxane Delgado vormt samen een team. Ze werken voor de SDPJ (Sous-Direction de la Police Judiciaire), een afdeling van de gerechtelijke politie die zich bezighoudt met zware criminaliteit in het departement Hauts-de-Seine (Parijs en ruime omgeving). Eigenlijk zijn ze met z’n vijven, maar hun collega Max, die over een tijdje met pensioen zou gaan, pleegt halfweg aflevering 1 zelfmoord na een uit de hand gelopen incident met een Noord-Afrikaanse tiener dat ervan verdacht wordt betrokken te zijn bij de verkrachting van én de moord op een hoogzwangere vrouw in Nanterre. Tijdens de ondervraging is Max heel even z’n koelbloedigheid kwijt geraakt en dat kost de jonge Noord-Afrikaan een oog. Later blijkt dat hij ook bedreigd is met een metalen staaf en dat in z’n anus kwetsuren zijn geconstateerd. Max ontkent dat hij de jongen heeft gepenetreerd met de staaf en z’n collega’s getuigen dat hij niet dát soort man is, maar de verdenking weegt zwaar en als blijkt dat men van hogerhand niet zinnens is om de klacht te seponeren, ziet Max maar een oplossing: een kogel door z’n eigen kop.

Ondertussen zijn de mannelijke leden van het zgn. Caplan-team (Eddy Caplan is als oudste de hoogste in rang) ook te ver gegaan. Om de eer van hun collega Max te redden hebben ze de jonge Noord-Afrikaan uit z’n cel ontvoerd met de bedoeling hem onder druk te zetten opdat hij z’n bezwarende verklaring (over fysieke penetratie in dit geval) zou intrekken en bij die actie heeft Théo Vachewski (lichtjes onder invloed van cocaïne) de knaap doodgeschoten. Roland Vogel, inspecteur bij de politiedienst die de politie controleert, gelooft aanvankelijk in een bevrijding door medestanders, maar als het lijk van de Noord-Afrikaan (of wat ervan overblijft) wordt teruggevonden in een uitgebrande bestelwagen, verschijnen de politiemannen van het Caplan-team op zijn radar, want dat ze zeer efficiënte zijn en van aanpakken weten is algemeen bekend bij de Franse gerechtelijke politie, maar dat ze daarvoor vaak methodes gebruiken die vergelijkbaar zijn met die van echte criminelen is al vaker geopperd en Roland Vogel heeft als zeer speciale opdracht om het Caplan-team te betrappen om het vervolgens op te doeken, de leden voor de rechter te brengen en zo mogelijk achter de tralies te laten verdwijnen.

 

De nieuwsgierigheid van Roland Vogel en z’n medewerkers komt Eddy, Théo, Walter en Roxane heel slecht uit, want in hun poging om Max vrij te pleiten gaan ze over de zgn. gele lijn. De dood van de Noord-Afrikaanse verkrachter is het begin, maar als ze bijna op hetzelfde moment een zware crimineel arresteren, hem tijdens de ondervraging aftuigen en hem 25.000 euro lichter maken (geld dat ze nodig hebben om de echtgenote en drie kinderen van Max te laten overleven in moeilijke omstandigheden), trekken ze een spiraal van geweld op gang met nauwelijks te beheersen consequenties en maken ze het Roland Vogel gemakkelijk om bewijzen te verzamelen over hun niet zo legale praktijken, want waar wapens kletteren en bloed vloeit, blijft er uiteraard altijd wel wat DNA-bewijsmateriaal achter. Als Eddy Caplan van de weduwe van Max een envelop krijgt met foto’s van een radicale moslim die eerder ook al tijdens een ondervraging om het leven kwam (hij kreeg een hartinfarct), wordt het bovendien duidelijk dat Vogel niet meer is dan een stroman voor iemand uit de hogere politiehiërarchie die wraak wil nemen op Eddy Caplan en z’n maten. En uitgerekend op dat moment valt een voor het Caplan-team zeer compromitterende crimineel in handen van een andere unit van de gerechtelijke politie van Hauts-de-Seine. Hun lot lijkt bezegeld.

 

Scenarist/regisseur Olivier Marchal heeft voor dit eerste seizoen van Braquo een boeiende verzameling verhalen uit z’n pen laten vloeien over een politieteam dat het niet zo nauw neemt met de regeltjes, maar dat zelf het slachtoffer wordt van de niet propere aanpak door een figuur uit het politiemilieu met heel veel macht en invloed. De pot verwijt m.a.w. de ketel en bij ons zou een dergelijke situatie betekenen dat het zgn. Comité P (Vast Comité van Toezicht op de Politiediensten) de wanpraktijken van politiemannen en politieteams onderzoekt en daarbij dezelfde illegale methoden hanteert als die politiemannen en politieteams. Het verschil met Frankrijk zit ‘m in het feit dat het Comité P bij ons niet uit politiemannen bestaat, maar uit ambtenaren met politionele bevoegdheid, waardoor er meer garanties zijn voor onpartijdigheid en tegen belangenvermenging. Situaties zoals in Braquo zouden zich dus bij ons op een dergelijke manier niet voor mogen doen, hoewel men zich kan voorstellen dat er dan weer andere opportuniteiten en situaties ontstaan. Maar interne controle is overal een heikel onderwerp, want in geval van negatieve conclusies worden er uiteraard zondebokken gezocht en die zitten altijd hogerop en gezien men hogerop meestal ook meer invloed en macht heeft, bestaat het gevaar dat er druk uitgeoefend wordt. Bij de gerechtelijke politie van Hauts-de-Seine is dat het geval, want minstens één hogere officier acht het Caplan-team verantwoordelijke voor de dood van een verdachte met wie hij ooit heel nauwe banden had. Gezien het team reeds een niet al te goede naam heeft, is het maar een kwestie van tijd vooraleer het ontmaskerd wordt met behulp van vals of geprepareerd bewijsmateriaal. Maar dat is zonder Eddy Caplan gerekend die er alles aan doet om z’n collega’s uit de vuurlijn te houden.

 

Jean-Hugues Anglade (Villa Amalia, 2009; Taking Lives, 2004) kruipt in de huid van Commandant Eddy Caplan, teamleider en degene die het denkwerk doet voor z’n twee mannelijke en één vrouwelijke collega. Z’n directe baas Louis Bordier heeft hem altijd de hand boven het hoofd gehouden, maar nu die overgeplaatst is naar Montpellier, komt het team in moeilijkheden, want z’n opvolger eist van z’n medewerkers schone handen en precies dat is altijd al een moeilijk punt geweest in de relatie tussen het Caplan-team en het criminele milieu. De gangsters zijn veranderd, dus veranderen onze methodes ook, is Eddy Caplans lijfspreuk en precies dat zorgt voor een aanvaring met z’n nieuwe hiërarchische overste. Nicolas Duvauchelle (La Fille Du RER, 2009; White Material, 2009) neemt de rol van Théo Vachewski voor z’n rekening, een jonge politieman die regelmatig cocaïne gebruikt en die voor Eddy Camplan door een zou gaan. Duvauchelle maakt van het personage een professionele, maar een beetje een nerveuze politieman die zich in stresssituaties niet helemaal aan de regels houdt en die het team via de moord op de jonge Noord-Afrikaan in grote moeilijkheden brengt. Joseph Malerba (Die Unerzogenen, 2007; 13 Tzameti, 2005) speelt de rol van de kaalhoofdige Walter Morlighem, een flik die het denkwerk aan z’n maat Eddy Caplan overlaat, maar die er niet voor terugschrikt om zich in zeer gevaarlijke situaties te wagen indien nodig. Hij heeft een depressieve vrouw, twee kinderen en speelschulden, want om z’n gezin overeind te houden heeft hij meer geld nodig dan wat de Franse staat elke maand op z’n rekening overschrijft. Hij brengt Eddy Caplan in extra moeilijkheden als hij op een keer z’n schulden niet kan betalen, door Oost-Europese criminelen wordt ontvoerd, gefolterd en alleen levend terugbezorgd wordt tegen een losgeld van 300.000 euro. Karole Rocher (Les Neiges Du Kilimanjaro, 2011) ten slotte neemt de rol van het enige vrouwelijke teamlid Roxane Delgado voor haar rekening, een jonge goeduitziende vrouw met depressieve neigingen (als gevolg van de dood van haar vader) die in de serie niet echt veel om handen heeft. Zij wordt door haar collega’s niet betrokken bij hun illegale ondernemingen en zit meestal op kantoor om de identiteit van criminelen na te trekken of gewoon om de telefoon te bemannen.

 

Dat Braquo in één adem genoemd wordt met The Wire hoeft niet te verbazen, want Olivier Marchal heeft z’n serie helemaal volgens Amerikaans concept geschreven en geregisseerd: één dominerende verhaallijn, stoere en onverschrokken politiemannen, weinig dialogen en heel veel actie. En de regisseur probeert het zelfs beter te doen dan The Wire, want z’n hoofdpersonages zijn nog koeler en gewelddadiger, ze lachen zelden, eigenlijk nooit, ze bekijken elkaar altijd met een veelbetekenende en donkere blik, ze roken als Turken (waarmee Marchal refereert aan de noirfilms uit de jaren 50) en Roxane Delgado die voor het vrouwelijk schoon moet zorgen, komt daar nauwelijks aan toe, want ze loopt in weinig tot de verbeelding sprekende kleren, gebruikt geen make-up en is al sinds lang niet meer naar de kapper geweest. Stoere mannen en vrouwen met andere woorden. Misschien een beetje té stoer en het production design is op dezelfde manier opvallend: het kantoor van het Caplan-team lijkt eerder op een grauwe hangar waarin meubels zijn neergezet, met als belangrijkste onderdeel een bar met sterke drank, waarvan rijkelijk gebruik wordt gemaakt. De personages zelf wonen in een heel andere omgeving: Eddy Caplan op een gigantische rivierboot, Théo Vachewski in een hightechflat, Roxane in de luxueuze villa van haar oudere vriend en Walter Morlighem in een riant en typisch Frans huis in een rustige straat in Nanterre. Soms lijkt het allemaal een beetje geforceerd. Dat het qua voortgang alleen maar van slecht naar nog veel erger evolueert en het Caplan-team schijnbaar alleen in staat is om de foute keuzes te maken, het gaat een beetje op de kijker wegen, maar spannend is het allemaal wel en het soms wat bizarre scenario van Braquo houdt u beslist op het puntje van uw stoel tot in de laatste seconde van aflevering 8 die trouwens eindigt met een cliffhanger die aankomt als een mokerslag.

 
BEELD EN GELUID
Olivier Marchal houdt het bij een donker en sober kleurenpalet en dat is precies wat Braquo nodig heeft om de grimmige en duistere toon van het scenario tot leven te wekken. Van ongerechtigheden of storingen is er geen sprake en het beeld is gedetailleerd en altijd scherp. De muziek van componist Erwann Kermorvant (36 Quai Des Orfèvres, 2004) is efficiënt en legt accenten waar nodig. Aan het Frans moet u als verwend anglofiel wellicht heel even wennen, maar dat geldt net zo goed voor Zweeds of Deens, niet?
 
EXTRA’S
Geen
 
CONCLUSIE
Braquo seizoen 1 van de Franse regisseur Olivier Marchal verdient zonder twijfel een plaatsje tussen de grote politieseries die ons uit Amerika en Scandinavië bereiken (The Wire, The Killing, Wallander), want het is een uitstekend gemaakte productie met een wat bizarre, maar geloofwaardige plot, met uitstekende, zij het wat ingehouden acteerprestaties, veel actie en heel veel spanning. Liefhebbers van dit genre tv-series zullen de capriolen van Caplan, Vachewski, Morlighem en Delgado beslist kunnen appreciëren. Gezien de verrassende cliffhanger op het einde van aflevering 8 mag u zich aan een vervolg verwachten en dat is ondertussen in Frankrijk ook al op televisie uitgezonden. Hopelijk gooit JustBridge Braquo seizoen 2 dan ook heel binnenkort op de markt, want we willen uiteraard weten hoe deze spannende policier van Franse makelij afloopt!



cover




Studio: JustBridge

Regie: Olivier Marchal, Frédéric Schoendoerffer
Met: Jean-Hugues Anglade, Nicolas Duvauchelle, Joseph Malerba, Karole Rocher, Geoffroy Thiebaut, Alain Figlarz, Samuel Le Bihan, Pascal Elso, Joël Lefrançois

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8.,5/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2009

Leeftijd:
16

Speelduur:
416 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8711983959545


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
geen

Andere recente releases van deze maatschappij