Regie: Vince Gilligan, Johan Renck, Scott Winant, Michelle MacLaren, Adam Bernstein, Colin Bucksey, Michael Slovis
Met: Bryan Cranston, Anna Gunn, Aaron Paul, Dean Norris, Betsy Brandt, RJ Mitte, Bob Odenkirk, Jonathan Banks
In het begin van seizoen 4 doet Jesse wat Walt dringend nodig acht: hij schiet Gale in z’n eigen huiskamer dood. Daardoor is hun directe concurrent uitgeschakeld en zijn ze zelf – tenminste tijdelijk – opnieuw onmisbaar voor Gus. Maar die kiest voor een psychologische aanvalsstrategie en probeert Jesse los te weken van Walt, wat niet zo moeilijk is, want Jesse is helemaal van de kaart sinds hij Gale vermoord heeft en hij gebruikt opnieuw meth. Gus koppelt hem aan z’n professionele killer Mike en arrangeert een aantal gevaarlijke situaties waaruit Jesse zich wonderwel uitstekend weet te redden. Het is een opsteker voor z’n zelfbeeld en steeds vaker gaat hij met Mike op pad terwijl Walt er in het ondergrondse methlab alleen voorstaat. Die beseft dat er een spelletje met Jesse gespeeld wordt en hij waarschuwt hem niet in Gus’ web verstrikt te geraken. Jesse doet Walt een belofte: hij zal Gus vermoorden als hij daartoe de kans krijgt. Maar op die manier worden onze sympathieke Crystal Meth-makers steeds dieper in de criminaliteit gezogen, terwijl ze dat zelf nauwelijks schijnen te beseffen.
Skyer, Walts echtgenote, heeft ondertussen de onderhandelingen over de aanschaf van een autowasstraat met succes afgerond. Die moet dienen om Walts drugsgeld wit te wassen, maar met Walts jaarinkomen van meer dan 7 miljoen dollar wordt dat een helse opdracht, want dat bedrag is even hoog als de opbrengst van de carwash over een periode van negen maanden. Ook Skyler raakt nu actief bij de criminele activiteiten van Walt en Jesse betrokken en dus moet ze een strategie uitstippelen om haar kinderen te beschermen én haar schoonbroer Hank – inspecteur van de DEA (de antidrugsafdeling van de politie) – op afstand te houden. Die is al een tijdje uitgeschakeld wegens verlammingsverschijnselen na een vuurgevecht met criminelen in seizoen 3. Maar een opmerking van een lichtjes bezopen Walt over Gale Boetticher zet Hank aan het denken en hij werpt zich met nieuwe energie op de zaak. Hij komt uit bij Los Pollos Hermanos en Gus Fring…
Ook in het vierde seizoen blijft Breaking Bad een bijzonder sterke serie. De verhaallijnen evolueren in de meest onverwachte richtingen waardoor het onmogelijk is om te voorspellen hoe de wereld van Walt en Jesse er twee afleveringen later uitziet. Op de creativiteit en vooral de durf van de makers staat schijnbaar geen rem, terwijl aan de karakters van de hoofdrolspelers niet fundamenteel wordt geraakt en de verhalen dus stuk voor stuk geloofwaardig blijven. Wél toegenomen is het criminele karakter van de serie, want met de moord op Gale Boetticher hebben Walt en Jesse nu een actieve daad gesteld die ze op gelijke hoogte van gevaarlijke criminelen als Gus Fring en de Mexicaanse kartels brengt. Wat Walt betreft gaat het inmiddels niet meer om overlevingsgeld voor z’n familie na z’n ev. dood wegens longkanker, want de tumor lijkt bedwongen te zijn, terwijl alles nu op alles wordt gezet om een eventuele kogel vanwege Gus en/of de Mexicanen te ontwijken. Walt beseft dat z’n leven in gevaar is, maar meer nog is hij begaan met het lot van Jesse, want sinds er sprake is van een zekere toenadering tussen beide mannen na de heftige uiteenzettingen in seizoen 3, voelt Walt zich verantwoordelijk voor z’n jonge collega en doet hij er alles aan om diens veiligheid te garanderen. En omdat het succes van Breaking Bad ondenkbaar is zonder Jesse, wordt de onvoorspelbare Gus Fring door de makers van de serie kort gehouden en overleeft Jesse een paar hachelijke situaties. Die aanpak maakt de serie overigens zo aantrekkelijk: de verhaallijnen scheren meer dan eens gevaarlijk dicht langs een diepe afgrond, maar Walt en Jesse weten altijd op tijd weg te komen. Het gevolg is een constante spanning, mede omdat er ook gevaar dreigt uit een heel andere hoek: Hank. Walts zwager is een ongelikte beer en een opschepper, maar tegelijk een intelligente en pientere politieman en tijdens z’n lange herstelperiode heeft hij zich op minerale gesteenten geconcentreerd en z’n geest aangescherpt met alle mogelijk details over hun samenstelling en kleur en precies dat komt hem goed van pas op het moment dat hij het Crystal Meth-dossier opnieuw onder ogen krijgt. In een mum van tijd scheidt hij het kaf van het koren en nodigt z’n neefje Walter jr, Walt en Skylers 16-jarige zoon, uit voor een hapje in… Los Pollos Hermanos.
Skyler, Marie, Hank, Mike, advocaat Saul Goodman en Gus Fring geven elk op hun manier kleur aan Breaking Bad en hun karakters zijn prachtig uitgewerkt, maar het is vooral de chemie tussen Walt en Jesse die van deze serie een nauwelijks te evenaren hit maakt. Ze bekvechten, ze kunnen elkaar nauwelijks luchten, maar ze vormen een uniek stel waarin de vader-zoonrelatie steeds duidelijker doorschijnt en de genegenheid weliswaar niet meteen zichtbaar, maar wel degelijk aanwezig is. Qua karakter en achtergrond konden Walt en Jesse niet meer verschillen en het is Crystal Meth dat ze heeft samengebracht en ook samenhoudt, want voor de rest is er geen enkel band tussen hun privélevens. Skyler heeft Jesse trouwens nog nooit ontmoet, ze kent hem van horen zeggen en Hank heeft in seizoen 3 een zware aanvaring gehad met Jesse, maar hij weet niet dat Walt en Jesse nauwe betrekkingen met elkaar onderhouden; dat zou trouwens tot dramatische toestanden leiden, want Hank weet wél dat Jesse iets met drugs te maken heeft en zelfs met Crystal Meth. Mike, manusje-van-alles van Gus Fring én de perfecte moordmachine, krijgt in seizoen vier een iets grotere rol. Hij blijft de bevelen van Gus trouw uitvoeren, maar als kijker voel je dat ook hij evolueert en als hij op een keer met Jesse een gesprek heeft over loyauteit, verwoordt hij z’n twijfel op een gevatte manier: de vraag is bij wie die moet liggen…
Zoals in de vorige seizoenen is het tempo ook nu weer eerder traag. Maar dat is een kenmerk dat Breaking Bad ondertussen met andere tv-series deelt en waarmee dit soort producties zich meer en meer onderscheidt van andere series en vooral van bioscoopfilms waarin het schijnbaar altijd sneller moet gaan. Zo wordt bijv. een confrontatie tussen Walt, Jesse en Gus in het drugslab naar aanleiding van de dood van Gus’ protegé Gale Boetticher uitgesponnen tot een fragment van 20 minuten: Walt en Jesse zijn vastgebonden op een stoel en de enige die beweegt en handelt is Gus. In het halfduister met alleen het blauwe licht van de methmachines draait hij kringetjes om z’n beide medewerkers met in z’n rechterhand een stanleymes. Praten doet hij niet en dus neemt Walt het woord in een poging het onvermijdelijke te vermijden. De spanning is om te snijden en ondanks de lengte van het fragment neemt die alleen maar toe om vervolgens in tien seconden te exploderen. Als kijker zit je op het puntje van je stoel, nagelbijtend, tot het scherm zwart wordt. Zucht.
In de extra Inside Breaking Bad praat Bryan Cranston (Walt) over de laatste aflevering van seizoen 4 waarin bedenker Vince Gilligan z’n hoofdpersonages helemaal in het nauw heeft gedreven. Ik heb de oplossing niet zien aankomen, zegt hij over de onwaarschijnlijk ingenieuze slotscène die wellicht de spannendste is uit vier seizoenen, maar ze is ongelooflijk goed gevonden. In die eindscène neemt Walt het initiatief om zelf met Gus Fring af te rekenen, sinds Jesse daar niet in geslaagd is en ondertussen andere problemen aan z’n hoofd heeft. Doch het wordt een gevaarlijke en uiterst moeilijke klus, want Gus is z’n rivalen én z’n beide methcooks tot nog toe altijd te slim af geweest en bovendien heeft hij nooit enig risico genomen inzake z’n goede naam of z’n eigen veiligheid. Het komt er dus voor Walt op aan om de rollen om te keren en na z’n meesterproef van methmaker ook z’n kunde als puppeteer te tonen.
Disk 3 begint met een Gag Reel (5 min.) waarin een paar mislukte en soms grappige opnamen uit seizoen 4 getoond worden en vervolgens kan u kijken naar een aantal Verwijderde Scènes en Extended & Alternative Scenes uit de afleveringen 5 tot en met 8. In de documentaire Inside Breaking Bad (23 min.) krijgt u uitleg bij een aantal sleutelscènes uit de afleveringen 5 tot en met 8 en uitleg over de onderdelen van het superlab. Disk 4 ten slotte bevat de Better Call Saul Commercials, de grappige filmpjes waarmee Walt en Jesses advocaat Saul Goodman reclame maakt voor z’n kantoor op de plaatselijke tv-zender en opnieuw een aantal Verwijderde Scènes (uit de afleveringen 9 tot en met 12). Ter afsluiting een derde documentaire Inside Breaking Bad (25 min.) waarin scènes uit de laatste vier afleveringen van uitleg zijn voorzien.