:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MAISON CLOSE - SEIZOEN 2
MAISON CLOSE - SEIZOEN 2
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-12-10
TV-SERIE
In Parijs is er heel wat gebeurd sinds Maison Close seizoen 1. De handeling situeert zich in seizoen 2 in 1793 op het moment dat de Franse hoofdstad in de ban is van de grote revolutie. De nieuwe machtshebbers hebben korte metten gemaakt met het ancien régime van de Bourbons, ze hebben de macht van de katholieke kerk zo goed als compleet geneutraliseerd en het land teruggegeven aan het volk. In het chicste bordeelhuis van Parijs, Le Paradis, hebben de prostituees de trend gevolgd en hun madame, Hortense Gaillac, aan de kant geschoven. Ze beredderen nu hun eigen zaakjes en stoppen het zuur verdiende geld in eigen zak. Gaillac mag blijven, Le Paradis is uiteindelijk haar eigendom, maar ze moet het stellen met de maandelijkse huur die de meisjes betalen. Ze legt er zich bij neer, de tijden zijn nl. drastisch veranderd, doch ze doet het met tegenzin. De algemene onveiligheid in de Franse hoofdstad laat zich evenwel voelen tot in de salons en de wipkamers van Le Paradis en dus zien de prostituees zich verplicht om een beroep te doen op Louis Mosca en z’n kornuiten om ongure individuen te weren en de goede gang van zaken te garanderen. Maar Mosca heeft z’n eigen agenda, want Le Paradis is een goede cover voor z’n criminele praktijken: beroven van banken, stelen van vuurwapens, oplichten van de welgestelde klanten van Hortense Gaillac en haar meisjes.

 

De prostituees komen m.a.w. van de regen in de drop, want Mosca neemt binnen de kortste keren Le Paradis over, schuift Hortense Gaillac aan de kant en eist van de prostituees een percentage van hun winst. Bij gebrek aan een alternatief moeten de meisjes zich schikken in hun lot, want dronken heren van stand kunnen agressief en gevaarlijk zijn en moeten worden ingetoomd en dus is een beveiligingsploeg onontbeerlijk. Als de blonde Rose op een keer een tiental tippelaarsters in de kelder van Le Paradis onderbrengt omdat ze op straat voortdurend lastiggevallen en beroofd worden, krijgt Mosca problemen. Hun pooier, Janvier Corontin, wil z’n prostituees terug, maar als blijkt dat Louis Mosca niet geneigd is om op die eis in te gaan, ontstaat er een open conflict en lijkt een confrontatie niet te vermijden. Dat trekt dan weer de aandacht van hoofdcommissaris Torcy, die in opdracht van de prefect van Parijs een poging doet om de straten van de hoofdstad schoon te vegen en het geweld tussen de bendes terug te dringen. Hij doet er alles aan om Mosca te ontmaskeren, maar als de Slager, de belangrijkste pooier van de Place Pigalle, door Louis Mosca wordt vermoord na een schietpartij in Le Paradis, lijkt die laatste de enige te zijn die de hoofdstedelijke prostitutie in goede banen kan leiden: Torcy moet zwichten voor de druk van hogerhand.

 

Véra, volgens ingewijden de meest professionele hoer van Parijs, blijft ook in Seizoen 2 het uithangbord van Le Paradis. Jeanne, haar 18-jarige dochter, weet nog niet dat zij haar moeder is, want het meisje is op een veilige afstand van het bordeel opgevoed door Vera’s oudere zus, die wegens psychische problemen recentelijk in een instelling terecht is gekomen. Het is nog maar een kwestie van tijd vooraleer de waarheid aan het licht komt en Véra is bang voor de reactie van haar dochter, want met een prostituee als moeder maak je niet meteen de beste indruk op de buitenwereld. Als Jeanne op een keer verliefd wordt op Bak, de jonge handlanger van Mosca, is het hek van de dam. Véra’s collegaatje Rose is ondertussen een liefdesrelatie begonnen met Louis Mosca, die de jonge prostituee medeplichtig maakt aan de moord op een vooraanstaand politicus. Hun lot lijkt nu voor eeuwig verbonden, maar als Rose toevallig verneemt dat haar minnaar het plan koestert om het ingezamelde geld voor de bouw van de Sacré Coeur op gewelddadige manier in handen te krijgen, beseft ze dat iedereen in Le Paradis in gevaar is en dus besluit ze om daar een stokje voor te steken. De tippelaars hebben ondertussen van Mosca’s zakelijke partner Kertel een nieuwe stek gekregen op de Place Pigalle, want dat gebied staat onder zijn controle sinds madame Hortense Gaillac een goed woordje voor hem heeft gedaan bij politiecommissaris Torcy. In Le Paradis zien de meisjes de bui hangen: als Gaillac en Kertel erin slagen om de baas te worden op straat, dan ligt het voor de hand dat Hortense ook een gooi zal doen naar de controle over het bordeel en dan ziet het er niet goed uit voor hun eigen positie.

 

In dit tweede seizoen verschuift de spanning van het interne conflict tussen Hortense Gaillac en haar prostituees naar de confrontatie tussen Hortense, de jonge prostituees en de man die zich opwerpt als hun nieuwe beschermer, de aan cocaïne verslaafde Louis Mosca, een crimineel die geen pooier wil worden, maar die Le Paradis als dekmantel hoopt te kunnen gebruiken voor activiteiten die het daglicht schuwen. Doch de sporen van een bankoverval leiden binnen de kortste keren naar het luxebordeel in de buurt van de Opéra en Hortense Gaillac krijgt van politiecommissaris Torcy te horen dat ze maar beter mee kan werken aan het onderzoek om te vermijden dat haar bordeel definitief gesloten wordt. Dat z’n ondergeschikte, commissaris Angelus (Jean-Marie Frin), tegen betaling van een fikse vergoeding Louis Mosca op de hoogte houdt van de criminele feiten die Torcy hem ten laste wil leggen, is niet meer dan een detail in een maatschappij waar corruptie hoogtij viert bij gebrek aan een sterk regime, want ondertussen zijn het vooral de revolutionairen van het eerste uur die zich verrijken door de verkoop van onteigende kerken, kloosters, kastelen en de in de bezette gebieden geplunderde goederen. De bewoners van Le Paradis zien Mosca maar al te graag vertrekken, voor hun part richting gevangenis, maar zonder sterke beschermer is niet alleen het voortbestaan van hun bordeel in gevaar, maar wordt ook hun eigen leven bedreigd en dus zitten ze tussen hamer een aambeeld als Torcy in een volgende stadium ook Véra benadert en haar onder druk zet om bewijsmateriaal tegen Louis Mosca en z’n kornuiten te verzamelen. In het andere geval is hij bereid om dochter Jeanne in te lichten over de ongewone levenswandel van haar moeder.

 

Gezien de actie zich ook in dit seizoen hoofdzakelijk in het bordeel afspeelt, mag u zich opnieuw verwachten aan heel veel lichtgeklede (en zelfs ontklede) jonge dames en nogal wat suggestieve seksscènes die niets aan de verbeelding overlaten. Maar een bordeel zonder bloot is uiteraard een beetje zoals een café zonder bier (om Wannes Van de Velde te parafraseren) en dus noemen we al die blote borsten en billen graag een essentieel onderdeel van het production design dat met de vele tinten van rood en bruin een perfecte achtergrond vormt voor de bleke huidtinten van de vaak bloedmooie dames van plezier die hun waar zonder veel schroom voor u en voor hun klanten tentoonspreiden. Anne Charnier blijft als Véra uiteraard de sterkste troef van Le Paradis, maar ook Jemima West in de rol van Rose, het liefje van Louis Mosca, mag er best wezen en uiteraard de diepzwarte Fatou N’Diaye, die in dit seizoen als Pauline aan het gezelschap wordt toegevoegd. Van de vrouwelijke acteurs is Valérie Karsenti (Hortense Gaillac) de enige die bij ons al eerder te zien was, met name in het eerste seizoen van Engrenages (2005). Michaël Cohen (La Petite Jérusalem, 2005) zet in Maison Close seizoen 2 een geloofwaardige en sterke rol neer als Louis Mosca en diens kompaan Kretel (Michaël Abiteboul) zag u eerder aan het werk in Let My People Go! (2011) en in Manderlay (2005) van Lars von Trier.

 
BEELD EN GELUID
Gezien het milieu en de tijdsperiode waarin de actie zich afspeelt, mag je je als kijker aan donkere tinten verwachten. De vertrekken van de prostituees zijn eerder kaal en grijsachtig van kleur, de keuken is weinig comfortabel, maar ze baadt af en toe in een streepje zonlicht, de ontvangstruimte en de wipkamers van Le Paradis zijn daarentegen mondaine en chique qua aankleding en inrichting, want de gasten zijn bijna uitsluitend heren van stand, politici en mannen met geld. Tinten van donkerrood, bruin en het groen van exotische planten overheersen in de meeste decors, de buitenopnamen zijn eerder grauw of heel erg donker met hier en daar een lantaarn met geelachtig licht. Een vreemde keuze is de modern aandoende muziek in de scènes in de ontvangsthal van het bordeel, maar lounge en easy listening bestonden uiteraard nog niet in 1793 om het gezelschap van een rustgevende soundtrack te voorzien tijdens z’n fysieke bezigheden.

 
EXTRA’S
Geen
 
CONCLUSIE
Met een Parijs bordeel anno 1793 als middelpunt van de actie, vormt Maison Close uiteraard een aparte categorie in het steeds ruimer wordende aanbod van tv- en miniseries. Maar de combinatie van criminaliteit, seksuele losbandigheid en heel veel vrouwelijk naakt werkt perfect en bezorgt liefhebbers van het genre beslist een aantal aangename videoavondjes.




cover




Studio: JustBridge

Regie: Mabrouk El Mechri, Jérôme Cornuau
Met: Anne Charrier, Valérie Karsenti, Jemima West, Catherine Hosmalin, Clémence Bretécher, Deborah Grall, Blandine Bellavoir, Elsa Catarina

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2013

Leeftijd:
16

Speelduur:
400 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717344752312


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Frans
Extra's:
-

Andere recente releases van deze maatschappij