:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> WINTER SLEEP
WINTER SLEEP
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-05-04
FILM
De Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan heeft z’n Palme d’Or dan toch uiteindelijk te pakken. Z’n vier vorige films werden keer op keer genomineerd, maar ze grepen telkens naast het goud, z’n vertelling Winter Sleep heeft de Cannes-jury over de streep getrokken. Zo’n prijs is belangrijk voor een filmregisseur, want z’n marktwaarde neemt niet alleen aanzienlijk toe, een dergelijke bekroning lokt ook meer filmliefhebbers naar de bioscoop, en in het geval van Nuri Bilge Ceylan is dat wellicht nog het belangrijkste argument, want geen van zijn films werd ooit een kaskraker, en die heb je af en toe nodig om de financiers blijvend aan je te binden. Het probleem is dat deze Turkse regisseur films maakt waarin weinig gebeurt. Het zijn meestal dialoogfilms waarin het prachtige landschap voor compensatie moet zorgen, en die het wegens hun inhoud en vorm uitstekend doen bij cinefielen, uitgerekend het soort mensen dat op filmfestivals zeer talrijk aanwezig is en er de prijzen uitdeelt.

 

188 minuten is lang voor een film met weinig echte actie, en dat is het grootte bezwaar tegen deze film, zelfs indien de discussies tussen de hoofdpersonages razend interessant zouden zijn, zoals de meeste recensenten beweren. Als kunst niet alleen mooi en duur mag zijn, maar ook onderhoudend, emotionerend en beklijvend, dan scoort Nuri Bilge Ceylan niet bepaald hoog, want van wat hij te bieden heeft, word je niet heel erg warm van binnen, en jammer genoeg blijft het achteraf ook niet heel lang hangen, al wordt beweerd dat dat wel het geval zou zijn. Nee, films van deze Turkse regisseur horen eerder in een museum thuis, en dat is precies wat de meeste filmliefhebbers erover denken, want ze blijven uit de buurt van de bioscoop als Ceylan op de affiche staat.

 

Het verhaal speelt zich af in een hotel in Turkije. Het seizoen is ten einde, de toeristen zijn vertrokken en de eerste sneeuw is aangekondigd. Aydin, z’n net gescheiden zus Necla, en z’n veel jongere vrouw Nihal maken zich klaar voor een lange en eenzame winter. Necla’s biotoop is eigenlijk het bruisende Istanbul en je kan je voorstellen dat ze het moeilijk krijgt in het desolate toeristische dorpje nu het leven er zo goed als helemaal stilvalt. Ze mijmert over haar voorbije leven en ze denkt er zelfs aan om haar ex te vergeven, want misschien wordt hij dan een beter mens. Daar is Aydin het niet mee eens, nee, hij vindt het standpunt van z’n zus zelfs belachelijk, want zij heeft het script van haar scheiding niet geschreven en het is maar de vraag in hoeverre haar ex er ook maar één ogenblik aan denkt om z’n keuze te berouwen. Echtgenote Nihal verveelt zich ook. De relatie met Aydin, met wie ze twee jaar eerder is getrouwd, heeft z’n beste tijd gehad. Ze leven naast elkaar, elk in een andere vleugel van het hotel en ze komen elkaar ook zelden tegen, want Aydin zit meestal in z’n kantoortje, op loopafstand van het hotel, en zij probeert zich nuttig te maken op sociaal vlak, al zal blijken dat haar projecten niet altijd het gewenste succes hebben en dat ze zelf onvoorziene juridische consequenties kunnen krijgen. Aydin doekt haar goed menend clubje wereldverbeteraars dan maar op en neemt de boekhouding in beslag. Trouwens, die jonge leraar die het zo goed kan vinden met z’n vrouw, die is hem een doorn in het oog.

 

Met de gang van zaken in het hotel houdt Aydin zich overigens nauwelijks bezig. Daarvoor heeft hij Hidayet, een medewerker op wie hij helemaal betrouwt, ook voor wat betreft de omgang met de huurders van het huis dat hij in het dorp nog heeft. Met klachten en verzoeken moeten ze bij Hidayet zijn, want hij houdt zich veel liever onledig met bijdragen voor een plaatselijk krantje, die hij ’s avonds, maar in de winter vaak ook overdag schrijft. De onderwerpen hebben betrekking op sociale en maatschappelijke problemen in het dorp, al is het gauw duidelijk dat Aydin vooral ex cathedra schrijft en denkt, want zelf houdt hij zich ver van alles wat er aan de hand is. Je zou hem een snob kunnen noemen, een intellectueel die zich opsluit in z’n hoge toren, van waaruit hij het volk op een beminnelijke, maar corrigerende manier toespreekt. Hij ziet de hypocrisie niet waarin hij zich wentelt, hij beseft niet hoe moeilijk minder begoede medeburgers het hebben om elke maand de huur te betalen, want dat is Hidayets probleem.

 

Messcherpe karakterstudie, schreef de VPRO Gids ter gelegenheid van de release van de film, maar dat geldt jammer genoeg alleen voor het hoofdpersonage Aydin, want wat de beide vrouwen bezielt om te blijven, dat kom je nauwelijks te weten. Ze lijken allebei sterk genoeg om op eigen benen te staan. Een visueel verbluffende en rijke ervaring, schreef De Standaard, en volgens het Nederlandse dagblad Trouw is dit een film die de poorten opent van een majestueus sprookjesland. Daarmee kunnen we het volmondig eens zijn, want qua production design is Winter Sleep een ongelooflijk mooie film, althans het landschap dat Ceylan ons toont, want de dialoogscènes tussen de hoofdpersonages vormen niet meer dan een klassieke montage van beeld en tegenbeeld. Niets aparts dus, en zeker niet verrassend, zoals De Morgen schreef, tenzij de redacteur daarmee de prachtige natuur bedoelde. Goed en wel beschouwd had de regisseur z’n hele verhaal ook in de helft van de tijd kunnen stoppen, en dan was Winter Sleep beslist een betere en samenhangendere film geweest.

 
BEELD EN GELUID
Nuri Bilge Ceylan maakt vooral mooie films en in Turkije zijn er genoeg adembenemende locaties om een heel oeuvre bijeen te filmen. De kleuren zijn donker (het is winter in Turkije), maar de geelbruine tinten van het landschap en de bizarre architectuur maken het verschil. Technisch is deze release van Cinéart helemaal in orde.

Heel veel muziek valt er in deze film niet te bespeuren en men heeft het zelfs niet nodig gevonden om een ev. componist op IMDb te vernoemen.

 
EXTRA’S
De Originele Bioscooptrailer.
 
CONCLUSIE
Als je van praatfilms zonder actie houdt, dan is Winter Sleep beslist een film die u kan bekijken. Wij wachten ondertussen op de eerste film van Nuri Bilge Ceylan die niet alleen het hoofd, maar ook het hart in het vizier neemt.



cover



Studio: Cinéart

Regie: Nuri Bilge Ceylan
Met: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbaq, Ayberk Pekcan, Serhat Mustafa Kiliç, Nejat Isler

Film:
6/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2014

Leeftijd:
12

Speelduur:
188 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5414939861512


Beeldformaat:
2.35:1 PAL

Geluid:
Turks Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
Originele Bioscooptrailer

Andere recente releases van deze maatschappij