ARRIVAL (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-04-13
FILM
Een taal leer je maar door uiteindelijk te gaan dénken in die taal. Met dat uitgangspunt wordt Louise Banks (Amy Adams), één van 's werelds meest vooraanstaande taalkundigen, gerekruteerd nadat twaalf buitenaardse schepen verspreid over de wereld zijn geland. Ze blijken bestuurd te worden door heptapods, een soort van gigantische kwallen met zeven tentakels, die communiceren middels een soort van gekartelde rookkringen. Met zo goed als geen enkel aanknopingspunt krijgt Louise van kolonel Weber (Forest Whitaker) de opdracht om zo snel mogelijk uit te vinden wat de buitenaardsen willen. En er is haast bij, want andere mogendheden zoals China willen maar wat graag als voorzorgsmaatregel de schotels aan gort schieten, just to be safe. Samen met fysicus Ian Donnelly (Jeremy Renner), kan Louise na weken proberen een zeer rudimentaire vorm van communicatie op poten zetten. Door echter te beginnen te dénken in de taal van de aliens krijgt ze zelf een openbaring waar ze niet op voorbereid was.
Intelligente sf, het bestaat nog. Wie dol is op schietende ruimteschepen, gevechten met lichtzwaarden of achtervolgingen tegen
warpspeed, is bij
Arrival compleet aan het verkeerde adres. Denis Vileneuve gaat Steven Spielberg achterna, zij het met minder irrelevante show, en waar Spielie in
Close Encounters Of The Third Kind erop zinspeelde dat communicatie met
aliens eventueel zou kunnen verlopen via de universele taal van de muziek - het waren per slot van rekening de
seventies - zet Villeneuve in op een soort van visueel schrift dat niet op lineaire manier kan of mag worden geïnterpreteerd. De iets meer geoefende kijker ziet de clou van de film nochtans al van ver aankomen, want na de aankondiging waarmee ik hier mijn bespreking ben begonnen, wordt de film doordrenkt met beelden en thematiek die deze bewering kracht moeten bijzetten.
Alles aan de film is evenwel geen rozengeur en maneschijn. De ellenlange sequenties waarin de wetenschappers de ruimteschepen betreden, die dan ook nog eens over een eigen zwaartekrachtveld beschikken, zijn visueel kunstig in beeld gebracht, maar ook wel een beetje aan de langdradige kant. Soms dringt een ongemakkelijke vergelijking met het snurkfeest
2001, A Space Odyssey zich op, en de geloofwaardigheid van het wetenschappelijk fenomeen dat centraal staat in de thematiek van de film, vergt ook een beetje met surrealisme flirtend inlevingsvermogen, maar slaagt er wél in een coherent verhaal te vertellen dat zich eerder situeert in het privéleven van hoofdpersonage Louise. Het deel in mij dat niet overtuigd is, zet zich wellicht af tegen de overdreven sentimentaliteit en het er iets te dik opgesmeerde intellectualisme; het deel in mij dat wel begeesterd raakt, weet wellicht de consistentie waarmee de interessante concepten worden aangesneden, te appreciëren. Meer kan ik echt niet zeggen zonder in detail te treden. Een meesterwerk? Nee, daarvoor is
Arrival nog niet rijp. Een moedige poging, dat wel, maar daar blijft het bij.
BEELD EN GELUID
Arrival is ook qua visuele stijl een buitenbeentje. De kleuren zijn enorm donker en het lijkt alsof alle primaire kleuren zijn weggewassen in iets wat nog best kan vergeleken worden met het regenseizoen. De detaillering is fijn maar springt niet in het oog, en ook de glimp die we van de aliens krijgen, baadt in de mist, wat een makkelijke oplossing is om de onvolkomenheden in het design te verstoppen. Als je héél goed luistert, dan hoor je je speler allicht zijn tanden stukbijten op de compressie. Gepresenteerd in DTS-HD MA 7.1 is de geluidstrack meer dan behoorlijk; in het begin van de film vliegen er enkele jets naar de plek waar de UFO is geland, er vliegt al eens een helikopter voorbij en één keer ontploft er iets, maar ook in de geluidstrack staat de minimale aanpak voorop, alhoewel het minimalisme sfeer uitstraalt, ingegeven door soms diep basgeroffel of koel klinkende biepgeluiden. De soundtrack van de hand van Jóhann Jóhansson profiteert er feitelijk nog het meeste van.
EXTRA'S
Indien u kop nocht staart aan de film krijgt, zullen vijf
documentaires u misschien op weg helpen, alhoewel het een beetje moeilijk voor me is om er over uit te weiden zonder bepaalde elementen uit het script weg te geven.
Xenolinguistics: Understanding Arrival (30:02) behandelt in een algemeen overzicht de aparte thematiek van de film en het idee achter het opbouwen van een communicatie met een taal zonder noemenswaardig aanknopingspunt.
Acoustic Signatures: The Sound Design (13:59) behandelt de bijzondere plaats van het geluidsdesign in de film, en
Eternal Recurrence: The Score (11:24) de bijzondere muziekkeuze.
Nonlinear Thinking: The Editing Process (11:19) licht een tipje van de sluier op inzake het niet-lineaire karakter van het verhaal, en
Principles of Time, Memory and Language (15:24) toetst de in de film uitgewerkte theorieën aan de wetenschap.
CONCLUSIE
Arrival is een film voor meerwaardezoekers, die weliswaar meerdere kijkbeurten kan verdragen, maar alleen als u véééél tijd hebt. Om de film evenwel een meesterwerk te noemen, is een brug te ver. Met publiekslieveing
Prisoners was Villeneuve alleszins beter op dreef.
Studio:
Sony Pictures HE
Regie:
Denis Villeneuve
Met:
Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma
Beeldformaat:
2.39:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Frans DTS-HD MA 5.1
Italiaans DTS-HD MA 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Arabisch
Extra's:
• Documentaire "Xenolinguistics: Understanding Arrival"
• Documentaire "Acoustic Signatures: The Sound Design"
• Documentaire "Eternal Recurrence: The Score"
• Documentaire "Nonlinear Thinking: The Editing Process"
• Documentaire "Principles of Time, Memory and Language"