SLEEPING WITH THE ENEMY
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-10-29
FILM
Dat Julia Roberts de mooiste glimlach heeft willen we best geloven, waarom zou je anders een film maken met haar die de titel
Mona Lisa Smile heeft. Dat ze een schitterende actrice is, trekken we ook niet in twijfel.
Erin Brockovich zegt genoeg. Helaas heeft de actrice uit Atlanta een filmparcours uitgestippeld dat vol met blutsen en builen zit. Films waarvan je je afvraagt: “waarom doe je dit nu?”. Ze zijn niet allen even slecht.
Closer en
The Pelican Brief werken prima,
Pretty Woman is in zijn stijl een weergaloze klassieker en zelfs haar rol als Tinkerbell in Spielbergs
Hook is wat je noemt charmant.
Sleeping With The Enemy is de ergste in zijn soort, een film die niet meer om handen heeft dan “we hebben Julia Roberts kunnen strikken”.
Een draak van een film die werd neergesabeld door iedere criticus met wat zelfrespect (zelfs door Roger Ebert), maar die het aan de kassa’s ontzettend goed deed. In eigen land versloeg deze flauwe thriller
Alien aan de box-office, en in Indië werd de film zelfs vijftien (!) keer aan een remake onderworpen. Vanonder de torenhoge stapel dvd’s pikten we er deze film uit 1991 nog eens uit om te zien of de film met de jaren iets beter is geworden.
No way Jose!
Kort door de bocht genomen (soms doen we dat wel eens) kun je de film in drie zinnen samenvatten zonder dat je er iets van mist. Vrouw krijgt slaag. Vrouw loopt weg. Echtgenoot gaat haar achterna. Het leuke aan dit vondstje is dat je jezelf anderhalf uur extra tijd hebt geschonken, maar laten we eens kijken wat
Sleeping With The Enemy zo slecht maakt. Veel positief valt er overigens niet over te zeggen behalve dat la Roberts er charmant uitziet, maar we zien vooral een actrice wiens acteercapaciteiten volledig onbenut zijn gebleven. Zonder twijfel is dat de schuld van regisseur Joseph Ruben die ons ook al
The Stepfather aansmeerde, een film die in hetzelfde vaarwater zit van
Sleeping With The Enemy. Roberts acteert trouwens zeer weird in deze film. Voor een tijdje dachten we dat Roberts een blinde vrouw vertolkte omdat ze nooit echt in de camera kijkt, maar hoe verder de film vordert hoe meer je begrijpt dat Ruben die na
Money Train helemaal kopje onderging gewoonweg geen goed regisseur is.
Het camerawerk is ronduit lelijk en in het begin van de film lijkt het allemaal wat van een Hallmark-niveau te zijn. Op Roberts na zijn het stuk voor stuk slechte acteurs, zo overtuigt Patrick Bergin (die eigenlijk veel op Kevin Kline lijkt) voor geen seconde als de echtgenoot met losse handjes. De rest van de wereld moet dat blijkbaar ook gezien hebben, want nadien ging het voor de man bergaf en eindigde hij in de BBC-soap
Eastenders.
De thriller is ook een samenraapsel van belachelijke vondsten, zo kan je Julia Roberts niet als man vermommen door haar een snor op te plakken. Scenariovondsten die ook te gek zijn voor woorden, wie loopt er weg van haar agressieve echtgenoot maar gaat eerst nog eens naar huis om het haar kort te knippen en de trouwring door de plee te spoelen? Alleen personages van
Sleeping With The Enemy. We gebruiken het woord thriller ook alleen maar om wat variatie in onze woordenschat te brengen, want de film is op twee scenes na geen seconde spannend en dan nog overdrijven we, want de heldin verliest nooit in een Hollywoodfilm. Of toch zelden, maar zeker niet als het geregisseerd is door iemand die alleen maar in clichés gelooft. Ruben probeert er trouwens nog een romantisch boeltje van te maken door de weggelopen echtgenote een nieuwe love interest te geven, maar ook dat loopt falikant af. Koppeltjes die samen op de draaimolen zitten op de lokale kermis en elkaar wat knuffelen doet ons weer iets te vaak aan (alweer) Hallmark-rommel denken en Kevin Anderson is gewoon (here we go again) een verschrikkelijk slecht acteur. Het enige wat we onthouden is het pienter gebruik van de
Symphonie Fantastique van Hector Berlioz, en natuurlijk die glimlach!
BEELD EN GELUID
In alle eerlijkheid zou het best kunnen dat we iets milder geweest zouden zijn mochten we deze film op blu-ray zien of een dvd die deze naam waardig is. De kwaliteit van deze release die nota bene van 20th Century Fox komt is zo ondermaats dat je maar weinig plezier beleeft aan het kijken ervan. De kleuren zijn afgelijnd en hebben een lelijke grijze tint en van detailzicht is er geen sprake. Soms moet je zelfs moeite doen om te zien wat er zich in de achtergrond afspeelt, zeker bij de donkere scenes of die tijdens een storm op zee. Het geluid is al even erg, met een Dolby Surround 2.0 die net als de film nooit tot leven komt.
EXTRA'S
Er staan geen extra’s op deze disk, het enige wat we eventueel wilden weten is waarom Joseph Ruben keer op keer zo’n slechte keuzes maakte waardoor zijn film een miskleun van jewelste is geworden.
CONCLUSIE
Een film uit 1991 vanonder het stof halen kan soms zware gevolgen hebben. Een afkeer bijvoorbeeld, en daar is
Sleeping With The Enemy een prachtvoorbeeld van.