MELANCHOLIA
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-12-06
FILM
In films van de Deense regisseur Lars Von Trier is er nooit sprake van een gulden middenweg. De uitkomst van z’n scenario’s is nooit zwart-wit of grijs, z’n helden blijven helden, z’n slachtoffers betalen het gelach met hun leven. Als zo’n regisseur een film maakt over het einde van de wereld, dan mag u zich aan het ergste verwachten en dat is ook het geval in Melancholia, alleen kiest Von Trier niet voor spectaculaire apocalyptische scènes zoals z’n collega’s in Hollywood zouden doen, voor schokgolven en instortende wolkenkrabbers of mensen die zich tegen beter weten in proberen te redden voor wat volgens voorspellers een hopeloze situatie is. In tegendeel: Von Trier monteert de wereldbrand in de laatste seconde van z’n film en richt z’n camera voor de rest op een aantal individuen dat zo normaal mogelijk probeert te leven in afwachting van het fatale moment. Geen grote koppen in de kranten bij Von Trier, geen breakingnewsrapporten om over de laatste stand van zaken te informeren, geen politici die van de algemene hysterie proberen te profiteren om zieltjes te winnen of wetenschappers die met een ernstige gelaatsuitdrukking voorzichtig hun woorden kiezen. Nee, aan Von Trier is dat soort keuzes niet besteed en dus wordt hij voorlopig niet de nieuwe Roland Emmerich (2012, 2009) of de zoveelste Steven Spielberg (War of the Worlds, 2005), mocht u na het lezen van deze inleiding die conclusie nog niet zelf hebben getrokken.
Melancholia begint met een luxueuze bruiloft op een golfterrein met 18 holes. Bruid Justine en bruidegom Michael arriveren twee uur te laat op hun eigen receptie, maar dat kan de pret niet bederven. Daarvoor zorgen Justines ouders tijdens de lunch als haar vader Dexter (John Hurt) z’n voormalige echtgenote Gaby (Charlotte Rampling) voor schut probeert te zetten, maar zíj besluit om even haar mening te verkondingen over het huwelijk, waarin ze – naar eigen zeggen – niet gelooft. De rimpel passeert, maar voor Justine (Kirsten Dunst) is het feest verknoeid. Haar oudere zus Claire (Charlotte Gainsbourg) probeert haar te kalmeren, doch Justine loopt naar buiten en ligt nadien urenlang in de badkuip terwijl de bruidegom en de gasten geduldig wachten tot de huwelijkstaart aangesneden wordt. Claire kan het feestje nog op het nippertje redden, maar in de vroeger uurtjes wordt het duidelijk dat er echt wel wat aan de hand is met Justine: haar kersverse echtgenoot Michael is ten einde raad, maakt z’n koffer en stapt op, haar werkgever gaat ervandoor nadat ze hem op z’n gebreken en slechte karaktertrekken gewezen heeft en haar vader Dexter zag de bui schijnbaar hangen en heeft een lift geaccepteerd van een vriend.
Claire maakt zich zorgen want ze herkent de symptomen van een zware depressie bij Justine. Het wereldnieuws over de planeet Melancholia die vanachter de zon is verschenen en rakelings langs de aarde zal scheren zorgt voor enige verstrooiing: de depressieve en melancholieke Justine blijkt op te leven bij de aanblik van de prachtige blauwe bol die ’s nachts als een tweede maan het golfterrein met zacht licht overspoelt. Claire denkt aan haar zoontje: wat moet er van Leo geworden als de wereld vergaat?, vraagt ze met bevende stem. De rollen keren zich om: de sterke, realistische en rationele Claire raakt helemaal van de kook en Justine, die ligt ’s nachts naakt in de tuin de nieuwkomer te verleiden…
Lars Von Trier heeft een heel parcours afgelegd sinds de Dogma-tijd. Magisch-realisme, horror en fantasy hebben altijd al een zekere rol gespeeld in z’n oeuvre (o.a. The Kingdom, 1994-1997), maar met Antichrist (2009) en Melancholia maakt de Deense regisseur nu voor de tweede keer op rij een film die flirt met elementen die je eerder in B-films of Hollywood-producties verwacht. Antichrist was destijds aan Andrey Tarkovsky opgedragen en het lijkt erop dat Von Trier daarmee zeer bewust een signaal heeft willen geven, nl. dat hij z’n inspiratie tegenwoordig elders zoekt en dat de dagen van Dogville (2003) en Manderlay (2005) definitief voorbij zijn. Op het derde deel (Washington) van de in betere tijden als een trilogie over de Amerikaanse samenleving en cultuur aangekondigde filmreeks, kan je als kijker nu wel definitief een kruis maken. Dat is jammer, want beide films behoren tot zijn sterkste werk, terwijl z’n vorige film Antichrist een enigszins verward sprookje was en Melancholia om een sf- of einde-van-de-wereld-thema opgetrokken is dat de verwende arthousefilmfan maar moeizaam kan overtuigen.
Melancholia valt uiteen in twee stukken. Deel 1 (titel: Justine) begint met een lange introductie waarin vertraagde fragmenten zijn opgenomen uit de rest van de film en waarin een magisch-realistische sfeer wordt opgeroepen. Vervolgens richt de regisseur z’n camera op het bruiloftsfeest dat uitgebreid in beeld wordt gebracht en waarin de ommezwaai in Justine’s gemoedstoestand aan bod komt. Jammer genoeg gaat het in beide gevallen om te lang uitgesponnen scènes die een beperkte nuttigheid hebben voor de dramatische voortgang van de productie, want de meeste personages verdwijnen op het einde van dit onderdeel gewoon uit de film. In deel 2 (titel: Claire) gaat de aandacht naar Justine’s oudere zus op het moment dat de mysterieuze planeet Melancholia koers zet naar de aarde. Het is een onverwachte en verrassende keuze, want het scenario biedt schijnbaar voldoende intriges en conflictstof om de relatie tussen Justine en Claire naar een hoogtepunt te leiden, maar Von Trier flirt graag met clichés en die omtrent rampenfilms neemt hij in Melancholia duidelijk met plezier onderhanden zonder dat hij in de richting van een Roland Emmerich-vehikel evolueert. Qua spanningsopbouw zit de Deen trouwens goed, want de onduidelijkheid over de mentale gezondheid van Justine gaat hand in hand met de al even grote onduidelijkheid omtrent de baan die de planeet Melancholia zal kiezen. Voeg daarbij de crisis waarin Claire terechtkomt waardoor de allerlaatste reddingsboei in deze film losgeslagen wordt, en Melancholia wordt een rollercoaster waarvan de uitkomst niet te voorspellen is en die de kijker op een ongemakkelijke manier op het puntje van z’n stoel houdt.
Kirsten Dunst (Spiderman Trilogy, 2202-2007) krijgt de meeste screentijd in Melancholia, want de verwikkelingen omtrent haar personage Justine domineren gedurende lange tijd de actie. Dunst kwijt zich uitstekend van haar taak en ze voorziet het personage van voldoende drama en inhoud om te overtuigen. Dat het soms niet echt duidelijk is wat er met Justine aan de hand is, komt op rekening van Von Trier die een aantal wondermooie visuele spielereien toevoegt die de geheimzinnigheid heel lang in stand houden. Charlotte Gainsbourg (The Tree, 2012; The Science of Sleep, 2006) komt uitgebreid in het tweede deel van de film aan bod en de eerlijkheid gebiedt ons om u te vertellen dat de dochter van Jane Birkin en wijlen Serge Gainsbourg een formidabele actrice is met een sterke fysieke én mentale uitstraling: Claire is de controlefreak en zij houdt het breekbare wereldje van haar gezin en haar jongere zus overeind. Zij plant de toekomst, vooral die van haar zoontje Leo. Ze is origineel, intens en zelfzeker, maar tegen een mysterieuze planeet die geen rekening houdt met haar plannen staat ze machteloos. Claire zakt in elkaar en verliest de moed. Ze is doodsbang. Charlotte Gainsbourg maakt in Melancholia het drama voor de kijker zicht- en voelbaar.
Charlotte Rampling (Lemming, 2005; Swimming Pool, 2003) ziet u in een aantal korte scènes. Zij speelt de rol van Gaby, een vrouw van middelbare leeftijd en moeder van twee dochters. Ze is tot ieders verrassing naar de bruiloft gekomen. Men kent Gabys afkeer jegens het huwelijk sinds haar man haar met een jongere vrouw bedroog. Ik zal geen speech houden, waarschuwt ze haar oudste dochter, want Gaby beseft dat giftige taal niet thuishoort op een dergelijke feestelijke bijeenkomst. Charlotte Rampling maakt van Gaby een gedesillusioneerd en donker personage. Je verwacht als kijker dat ze aan de drank is of misschien depressief, maar Gaby is alleen maar eenzaam en heeft zich in die eenzaamheid genesteld, wrokkig, stuurs en eigenzinnig. Rampling maakt indruk. John Hurt (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011; Perfume: The Story Of A Murderer, 2006) daarentegen heeft het moeilijk om van een oppervlakkige rol als vrouwenversierder een overtuigende prestatie te maken. Hij kletst maar wat uit z’n nek en noemt iedere jonge vrouw Betty. Dexter is niet het meest geïnspireerde personage uit Von Triers scenario. Udo Kier (Berlin Alexanderplatz, 1980; Lili Marleen, 1981; Soul Kitchen, 2009; Borgia, 2011) ten slotte heeft een klein rolletje als Claire’s echtgenoot en eigenaar van het golfterrein. Von Trier doet nauwelijks wat met het personage: Kier moet ogenschijnlijk alleen het vrouwelijk schoon compenseren.
Volgens Von Trier is er nauwelijks CGI gebruikt in Melancholia (zie het interview in de Extra’s) en zijn er heel veel effecten via conventionele weg bereikt (gewone lichtbronnen voor de maan en de planeet bijv.). Toch is het duidelijk dat het beeldmateriaal uitvoerig bewerkt is om tot het gewenste dromerige en magisch-realistische resultaat qua sfeer en uitstraling te komen. Zo lijkt de vertraagde beginscène met veel groen en bruin, vingers die licht geven en boomwortels als schichtige slangen, zo uit een boek van de Vlaamse schrijver Johan Daisne geplukt met hier en daar een flink snuifje René Magritte. Het is allemaal visueel indrukwekkend en kunstzinnig zonder dat de trucages opvallen.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is zo goed als uitstekend. Von Trier kiest vaak voor donkere tinten (zwart, groen en bruin) om de special effects te camoufleren, voor geel in de bruiloftsscènes en nadien veel blauwe tinten ter illustratie van de melancholie van Justine. De scherpte is meestal perfect en het zwartniveau indrukwekkend. De Deen zweert nog vaak bij een handheldcamera en dat komt de directheid en het documentaire karakter van het materiaal ten goede, hoewel het schokken van de camera soms stoort. De geluidstrack staat in 5.1, maar veel effecten hoeft u in deze dialoogfilm niet te verwachten. Anderzijds is het aanzwellend gerommel van de aanstormende planeet in de eindscène van de film wel erg indrukwekkend. De spaarzame en rustige muziekscore is een combinatie van fragmenten uit Wagners Prelude tot Tristan en Isolde en composities van de hand van de Deense jazzpianist Nikolaj Hess die zelf The City of Prague Philharmonic Orchestra dirigeert. Piano en donkere tonen van saxofoon en allerlei fluitinstrumenten combineren prachtig met de eerder romantische muziek van Richard Wagner.
EXTRA’S
Met bijna 50 minuten extra materiaal is deze dvd z’n geld meer dan waard. In de bijdrage About Melancholia (11 min.) geeft de regisseur uitleg over het thema van de film en de functie van de hoofdrolspelers, Kisten Dunst vertelt over de bijzonderheden van haar personage Justine, psychologe Irene Oestrich geeft uitleg over het verschil tussen melancholie en depressie en Charlotte Gainsbourg wijdt uit over de relatie tussen de beide zussen. In The Visual Style (10 min.) vertelt Von Trier waarom hij romantische muziek van Wagner heeft gekozen en z’n van oorsprong Chileense cameraman Manuel Alberto Claro geeft uitleg over de kleurenkeuze, de intuïtieve filmstijl van Von Trier (impulsief, hand held, geen repetities vooraf, geen close-ups maar masters, etc.), de special effects en de simulaties. Visual Effects Supervisor Peter Hjorth geeft vervolgens uitleg over het verschil tussen CGI-trucages, camera-effecten en camerasimulaties.
In The Universe (4 min.) krijgt u een indruk van de CGI-effecten om de planeet Melancholia en z’n botsing met de aarde te visualiseren en vertelt astrofysicus Michael J. D. Linden-Vornle over de zorg die is besteed aan de special effects opdat ze niet in strijd zouden zijn met een realistisch rampscenario. In Melancholia Visual Effects (7 min.) krijgt u illustraties, proefopnamen, storyboards en technische fiches te zien over de CGI-effecten omtrent de planeet en de botsing met de aarde, een indruk van de opnamen van het noorderlicht in IJsland, het gebruik van green screens en het toevoegen van wolken, schaduw en lichtvlekken. In Interview met Von Trier, Dunst & Gainsbourg (7 min.) ten slotte ziet u de onversneden interviews met de regisseur en de hoofdactrices. Interessant is de bijdrage van Kirsten Dunst over de samenwerking met Von Trier en die van Charlotte Gainsbourg over de verschillen met het draaiproces van Antichrist. Ter afsluiting is er nog een Originele Bioscooptrailer.
CONCLUSIE
Lars Von Trier is graag tegendraads en dat is hij na Antichrist opnieuw in Melancholia. Als je in Cannes niet kan opvallen met je nieuwste film, dan maar een rel schoppen over Hitler, moet hij fijntjes gedacht hebben, want slechte reclame is nog altijd beter dan geen reclame. Om u maar te vertellen dat het publiek in Cannes niet echt onder de indruk was van Melancholia. Wellicht was het sf-element er te veel aan en misschien had hij er beter aan gedaan om een minder spectaculair fenomeen te kiezen, bijv. een tsunami of een vulkaanuitbarsting.