Regie: Susanne Bier
Met: Tom Hiddleston, Hugh Laurie, elizabeth Debicki, Olivia Colman, Hovik Keuchkerian, Alistair Petrie, Michael Nardone, Adeel Akhtar, Tom Hollander, Douglas Hodge, Neil Morrissey, Tobias Menzies, David Harewood
Vijf jaar later is Johnathan Prine werkzaam als nachtmanager in een luxehotel in Zürich, waar op een avond Richard Onslow Roper met zijn vrouw en medewerkers incheckt. Z’n interesse wordt uiteraard gewekt, terwijl in Londen Angela Burr weer met de zaak bezig is – ze heeft de hoop nooit opgegeven om Roper op een keer op een fout te betrappen. Zij stelt Pine voor om als undercoveragent in het netwerk van de drugs- en wapenhandelaar door te dringen om belastend bewijsmateriaal te verzamelen. Jonathan hoeft niet na te denken want hij zint nog steeds op wraak wegens de moord op Sophie Alekan, voor wie hij destijds meer dan vriendschappelijke gevoelens had…
Om tot het intieme kring van Richard Onslow Roper door te dringen volstaat het evenwel niet om aantrekkelijk en welbespraakt te zijn en dus wordt vanuit Londen de ontvoering van Ropers zesjarige zoontje Danny in scène gezet met Jonathan Pine als diegene die het kind uit de handen van z’n ontvoerders weet te bevrijden, waarbij hij – tegen de afspraken in – zwaar wordt toegetakeld door één van de zgn. booswichten. Maar het resultaat is heel geloofwaardig en Roper is onder de indruk. Hij laat Pine wekenlang verzorgen in z’n burcht op Mallorca en maakt al plannen voor diens toekomst. Die zullen evenwel ten koste gaan van Ropers rechterhand Lance Corkoran die steeds meer toegeeft aan een alcoholverslaving, maar die in het verleden altijd als geen ander in staat was om ev. mollen uit de organisatie te weren. Hij vertelt Roper dat hij Jonathan niet vertrouwt, maar de wapenhandelaar vertrouwt voor één keer op z’n eigen intuïtie, wat een fatale fout zal blijken te zijn.
Jonathan wordt als Andrew Binch het nieuwe hoofd van één van Ropers mysterieuze bedrijfjes en verneemt dat er een wapendeal op touw is gezet ter waarde van 600 miljoen dollar. In Londen gaat Angela Burr met de informatie aan de slag in samenwerking met Joel Steadman van het FBI (dat al geruime tijd de Spaanse advocaat van Roper in het oog houdt vanuit Washington), maar gauw zal blijken dat ze tegengewerkt worden door kaderleden van de Britse geheime dienst die banden hebben met Roper en die zich rijkelijk laten betalen voor hun hand- en spandiensten. Jonathan Pine van zijn kant leert dat hij zijn doel alleen kan bereiken als hij de cultuur van zijn nieuwe milieu overneemt en dus zelf een beetje een misdadiger wordt, waarop in Londen met ongeloof (Angela) en wantrouwen (Joel) wordt gereageerd. Ondertussen wordt hij nog altijd in het oog gehouden door de aan de kant geschoven Lance Corkoran die lucht heeft gekregen van zijn geheime liefdesrelatie met Ropers aantrekkelijk en jonge echtgenote Jade, die op Jonathan rekent om haar los te weken uit het misdaadmilieu van haar man. En voor hij het goed en wel beseft zit Pine in Istanbul en aan de Iraaks-Syrische grens om de wapendeal van de eeuw af te sluiten met mannen die een eigen leger ambiëren om het aangezicht van het Midden-Oosten voor altijd te veranderen…
The Night Manager is oorspronkelijk een snoeiharde spionageroman van de Engelse auteur en voormalige geheimedienstmedewerker John Le Carré uit 1993, waarin de handeling in de periode van de Koude Oorlog wordt gesitueerd, met de Bahama’s en Colombia als achtergrond. Voor deze zesdelige Engels verfilming in opdracht van de BBC is de handeling naar Mallorca, Turkije, Irak en Egypte verplaatst en wordt ze in het eerste decennium van de 21ste eeuw gesitueerd, met uiteraard opnieuw een belangrijke inbreng van de Britse geheime dienst in Londen. Scenarist David Carr (Spooks, 2005-2010) heeft zich evenwel niet beperkt tot het aanpassen van namen en plaatsen, hij heeft ook tal van situaties toegesneden op totaal andere politieke en militaire omstandigheden, de hoofdstukken over de betrokkenheid van kaderleden van de Britse geheime dienst grotendeels geschrapt of tot een minimum herleid en een heel ander slot verzonnen. Het klinkt als vloeken in de kerk (want het boek is zo goed als perfect), maar déze versie van The Night Manager is zo mogelijk nog een flink stuk sterker dan het origineel, niet alleen omdat er wordt ingepikt op de recente actualiteit (de Arabische Lente in Egypte, vluchtelingenkampen in Turkije, de oorlogssituatie in Syrië), maar vooral ook omdat de illegale wapenhandel met terroristische en misdadige organisaties in het Midden-Oosten veel meer tot de verbeelding spreekt dan de bewapening van het Colombiaanse drugskartel uit de roman. Schaal én consequenties zijn m.a.w. zo veel gevaarlijker voor de internationale orde.
Regisseur Susanne Bier was een beetje van de radar verdwenen sinds haar laatste grote internationale succes In A Better World (2010), maar met The Night Manager bewijst ze geen eendagsvlieg te zijn en volgens sommige bronnen wordt ze zelfs getipt als regisseur voor Bond 25 (2018) met Tom Hiddleston (!) als mogelijk opvolger van Daniel Craig, waarmee is bewezen dat deze miniserie een onwaarschijnlijke indruk heeft gemaakt in het milieu. Dat The Night Manger een schot in de roos is bewijzen de IMDB-lezers, want meer dan 31 procent vond de serie goed voor 9/10 en ruim 27 percent voor 8/10 en dat is het gevolg van de uitstekend combinatie van David Carrs scenario en de perfecte regie van Susanne Bier, waardoor de kijker 6 uur lang op het puntje van z’n stoel blijft en The Night Manager prima voer is voor binge-watchers.
Deze miniserie is niet minder dan een tour de force waarvoor Susanne Beer kon rekenen op een uitstekende cast met voorop Tom Hiddleston (High-Rise, 2015; Miss Austen Regrets, 2008) als Jonathan Pine/Andrew Binch in wat we gerust het tot nog toe interessantste en meest ambitieuze project uit z’n carrière mogen noemen. Mocht Daniel Craig inderdaad niet terugkeren als James Bond, dan maakt deze jonge Londense acteur volgens Britse bronnen een goede kans om in zijn voetsporen te treden. Hiddleston levert een prima prestatie, te meer omdat hij perfect overeind blijft ten opzicht van zijn ijzersterke tegenspeler Hugh Laurie (House M.D., 2004-2012; Street Kings, 2008) die de rol van de taaie drugs- en wapenhandelaar Richard Onslow Roper voor zijn rekening neemt, een man die wegens zijn intelligentie en voorzichtigheid onder de radar van de Britse geheime dienst is gebleven en die wellicht voor het eerst in z’n lange misdaadcarrière een beoordelingsfout maakt, mede omdat hij de waarschuwingen naast zich neerlegt van zijn speurhond Lance Corkeran, op een unieke manier gestalte gegeven door Tom Hollander (Pride And Prejudice, 2005; Rev., 2010), een bikkelharde misdadiger met een grote mensenkennis die niet kan voorkomen dat de nieuwkomer het imperium van zijn chef ten gronde richt.
Olivia Colman (The Iron Lady, 2011) kruipt in de huid van Angela Burr, de zwangere geheimedienstspeurder die ooit heeft gezworen om alles in het werk te stellen om Roper te vernietigen en die weigert om gas terug te nemen als blijkt dat hoge functionarissen binnen de geheime dienst Roper in bescherming nemen. Ze moet haar toevlucht nemen tot een undercoveroperatie waardoor ze Jonathan Pine niet kan garanderen dat ze altijd in staat zal zijn om hem ter hulp te komen mocht zijn leven in gevaar zijn. Colman, die je ondertussen kent als Ellie Miller uit de vaak bejubelde Britse tv-serie Broadchurch (2013-2017) is tegelijk indrukwekkend en ontroerend, want met haar dikke buik kan ze zich niet altijd even gemakkelijk bewegen als ze zelf zou willen. Maar ze maakt van Angela Burr vooral een onomkoopbare speurder die als een bloedhond op zijn doel afgaat en daar heeft ze een goeie reden voor, want in Syrië in 2013 ze heeft de gevolgen gezien van het gebruik van het zenuwgas sarin dat ondertussen door Roper aan criminele organisaties in het Midden-Oosten wordt geleverd.
Eveneens uitstekend op dreef is de aantrekkelijke blondine Elizabeth Debicki (The Man From U.N.C.L.E., 2015) als Ropers jonge echtgenote Jade die hals over kop verliefd wordt op Jonathan Pine en die heel snel beseft dat hij niet de man is die hij beweert te zijn. Tegelijk realiseert ze zich dat hij wellicht de enige is die haar kan redden uit een hachelijke situatie en dus besluit ze om hem te helpen bij het verzamelen van belastend bewijsmateriaal. Jade is aantrekkelijk en sexy en de complete tegenpool van de wat slonzige en hoogzwangere Angela Burr, maar samen vormen ze een uitstekende vrouwelijke cast.