NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-07-04
FILM
La Notte Che Evelyn Uscì Dalla Tomba. Een titel waar je natuurlijk niets mee bent en waarschijnlijk zal de Engelse titel (
The Night Evelyn Came Out Of The Grave) ook maar een handvol mensen iets zeggen. Een giallo uit 1971 en dan nog wel een vrij bizarre, want de maker van dit spektakel (Emilio Miraglia) wilde met deze film aantonen dat een hybride tussen de klassieke gothhorror van de Hammer-studio’s en giallo mogelijk was. Of hij daar in geslaagd is? Visueel in ieder geval wel!
Zoals bij heel veel films die uit het segment van de Italiaanse pulpcinema komen, speelt ook hier het verhaal niet de minste rol en is het gewoon in een mum van tijd verzonnen en dient het niet meer als kapstok voor choquerende beelden (hoewel dat bij deze film meer dan dik meevalt) en het nodige bloot.
De film begint met het beeld van Alan (Anthony Steffen) die net uit een psychiatrische instelling is ontslagen. Of is het nu weggelopen, want dat is niet meteen duidelijk. De reden van zijn opsluiting heeft alles te maken met de dood van zijn vrouw Evelyn. Hoe de vrouw aan haar einde is gekomen weten we niet (het scenario is dan ook niet wat je noemt waterdicht), maar feit is dat de aristocraat er niet kan mee lachen dat hij zijn levensgezel in de tuin heeft betrapt met een onbekende man. De man wil wraak, en het zijn roodharige vrouwen die het moeten bekopen. Hij lokt strippers en prostituees naar zijn kasteel en eens ze daar zijn worden ze gemarteld en vermoord. Het gaat van kwaad naar erger met Alan. Zo probeert hij via een medium contact te zoeken met Evelyn, maar ook dat loopt slecht af. Alans neef, George Harriman (Enzo Tarascio), stelt voor om bij hem in te trekken zodat hij voor hem kan zorgen. George neemt zijn neef mee naar een stripclub en Alan hij ziet daar Susan (Erika Blanc). George denkt dat Alan wel eens zou kunnen genezen indien hij met een vrouw trouwt die op Evelyn lijkt.
De ster van de film is zonder twijfel Erika Blanc. In een interview vertelt de horroriva dat ze in meer dan honderd films heeft gespeeld en niet eens meer weet dewelke dat zijn. Op Wikipedia noteren we o.a.
Io, Emmanuelle, The Third Eye,
Kill, Baby, Kill ,
So Sweet... So Perverse en
Mark Of The Devil Part II. Zonder dat u ook maar één seconde van ze hebt gezien, weet u waarover het gaat. Ook haar in 2004 overleden tegenspeler Anthony Steffen had geen gebrek aan rollen. Naast het produceren van films was hij ook in talloze spaghettiwesterns te zien, ook al durfde hij wel eens hiervoor zijn echte naam (Antonio Luigi de Teffe) te gebruiken. Ook hier weer hetzelfde: tientallen titels, maar op een paar
Django-sequels na, geen enkele bekende in het rijtje.
Van misplaatste politieke correctheid was toen nog geen sprake, en dus moesten de acteurs of actrices niet eens goed kunnen spelen. Voor de mannen volstond een sadistische blik en de vrouwen moesten er gewoon sexy uitzien. Of dat nu per se een cinefiel hoogtepunt oplevert is een andere discussie, maar de films scoorden wel, hoewel The Night Evelyn Came Out of the Grave vooral na zijn release over de lippen van de filmfans rolde. Wel is het de titel waarmee Emilio Miraglia bekend zou worden, samen met zijn andere giallo The Red Queen Kills Seven Times die trouwens ook op Arrow is verschenen.
Verwacht je niet meteen aan een spannende film en nog minder aan een verhaal dat steek houdt, dit is gewoon een 100 minuten durende trip waar je achteraf bij bekeken niks aan hebt, maar toch is het leuk om in het vreemde wereldje van deze 70’s-cinema te stappen. Minpuntje is dat alles zo serieus lijkt en er geen spatje humor vanaf kan. Voer voor zij die kicken op vintage cinema-stijl dus.
BEELD EN GELUID
Wie graag cult in zijn of haar blu-raycollectie wil weet ongetwijfeld wel dat het Britse Arrow één van de te volgen labels is. De releases verschijnen steeds in tip-top restauraties en de disks zijn voor verzamelaars echte hebbedingen. Deze giallo kun je ofwel in de originele Italiaanse versie of de Engelse dubversie zien. Uiteraard gaat het hier steeds om een mono-geluidsband. Tijdens de donkere scenes merk je hier en daar wel wat onvermijdbaar filmgrain op (het ging om een zeer goedkope productie), maar het restauratiewerk is fenomenaal en dat loont bij een film die het vooral van zijn kleuren en decors moet hebben.
EXTRA'S
De meeste mensen die iets te maken hebben met deze giallo zijn ondertussen al lang dood en begraven en dus werd het overgrote deel van de extra’s door Erika Blanc opgeknapt die nu 78 is. We krijgen met
The Whip and the Body een interview uit de oude doos, maar er is ook een recent gesprek waarin de diva vertelt hoe trots ze is op haar carrière en haar mooie lichaam. Er is ook nog een
babbel met filmcriticus Stephen Thrower die je misschien ook van de legendarische indus-band Coil kent.
CONCLUSIE
Liefhebbers van Italiaanse pulpcinema dat met de Hammer-stijl flirt mogen gerust 15 euro neertellen voor
The Night Evelyn Came Out Of The Grave, de rest houdt zijn geld beter op zijn spaarboekje.