MR. SELFRIDGE - SEIZOEN 2
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-01-15
TV-SERIE
In het tweede seizoen van Mr. Selfridge wordt het titelpersonage in zekere mate naar de achtergrond geschoven ten voordele van personages uit zijn onmiddellijke omgeving en dat is een goede zaak, want de makers hebben ondertussen schijnbaar begrepen dat het winkeliertje uit Oxford Street onmogelijk alleen de serie kan dragen. Die ingreep komt de serie ten goede, want daardoor verschuift de aandacht van de Selfridge-winkel naar o.a. het personeel en in eerste instantie naar Harry’s echtgenote Rose (Francves O’Connor), want die keert na een lang verblijf in thuishaven Amerika terug naar Londen omdat er sprake is van oorlogsdreiging op het Europese vasteland. Ze wil haar man in die moeilijke periode bijstaan, al is ze niet geneigd om nog z’n bed te delen. Hij heeft haar te vaak bedrogen en dus houdt ze hem op een afstand, ook al beweert Harry dat hij z’n slechte gewoonten heeft afgeleerd en heel erg verliefd op haar is.
Bij het winkelpersoneel trekt de jonge en aantrekkelijke Agnes Towler (Aisling Loftus) de aandacht, een jonge vrouw met aanleg voor decoratie, winkelinrichting en originele evenementen en dat heeft Harry Selfridge heel gauw begrepen, want sinds halfweg seizoen 1 is ze verantwoordelijk voor alles wat met de aankleding en de uitstraling van z’n winkel te maken heeft. In seizen 2 staat ze er alleen voor, want haar voormalige collega en tijdelijke minnaar Henri Leclair (Grégory Fitoussi) is z’n voormalige vriendin gevolgd naar New York. Agnes is ondertussen ingegaan op de avances van de jonge Italiaan Victor (Trystan Gravelle), chef van het prestigieuze Selfridge-restaurant, maar het heeft er alle schijn van dat ze zich inbeeldt dat die relatie toekomst heeft, want als Leclair halfweg seizoen 2 opnieuw ten tonele verschijnt, ziet zelfs Victor wat Agnes niet wil zien.
De naderende oorlog met Duitsland (Eerste Wereldoorlog) dreigt roet in het eten te gooien, want de analisten voorspellen een daling van de bestedingen van de burgers en tientallen mannelijke Selfridge-medewerkers besluiten om hun land te dienen en nemen dienst in het Britse leger. In de magazijnen van het winkelbedrijf nemen jonge vrouwen de taak van hun mannen en broers over en Rose Selfridge – Amerikaanse en dus moderner dan de gemiddelde Engelse huisvrouw - ziet er persoonlijk op toe dat ze aangepaste kleren krijgen: rokken tot net onder de knie en zonder korset, want anders is het onmogelijk om urenlang vrachtwagens te lossen en zware dozen in het magazijn te stapelen. Harry Selfridge wil uiteraard ook zijn steentje bijdragen aan de oorlogsindustrie, maar voor hij het goed en wel beseft zit hij tot z’n nek in een schandaal omtrent de slechte kwaliteit van legermateriaal. De kranten kiezen de zijde van de Engelse Lord Loxley, die hem van corruptie beschuldigt, maar Harry en Roses goede vriendin Lady Mae (Katherine Kelly), toevallig de echtgenote van Loxley (Aidan McArdle), besluit om een stokje voor de plannen van haar gokverslaafde echtgenoot te steken.
En dan hebben we het nog niet over de Selfridge-medewerker die ambities heeft om snel hogerop te komen en die z’n plannen gedwarsboomd ziet door de terugkeer van Henri Leclair, en dan maar verzint dat hij een Duitse spion is (Leclair is een Fransman!), waardoor die in moeilijkheden komt, opgepakt wordt en in de gevangenis gestopt wordt. En omdat Harry Selfridge op dat moment zelf in Duitsland is voor een geheime missie van de Britse spionagedienst, blijkt het onmogelijk om Leclair uit z’n hachelijke positie te bevrijden, ook al is iedereen bij Selfridge het erover eens dat er sprake is van een misverstand en een afrekening. Dat Harry bij z’n thuiskomst zelf alle moeite heeft om de beschuldigingen aan z’n eigen adres te weerleggen, brengt de Leclair-affaire ook niet dichter bij een oplossing. En tot overmaat van ramp duikt er een zekere Delphine Day (Polly Walker) op, een vrouw die Rose Selfridge op de boot heeft leren kennen en die het in haar hoofd heeft gehaald om Harry Selfridge in haar netten te vangen, een evolutie die Rose totaal niet aan ziet komen, maar die gelukkig – opnieuw – Lady Mae op een kordate manier een halt toeroept.
Mr. Selfridge seizoen 2 is m.a.w. een betere serie dan de eerste. De anekdotes omtrent de opstart van de winkel hebben plaats gemaakt voor verhalen waarin mensen van vlees en bloed centraal staan en niet toevallig speelt Harry Selfridge daarin een niet meer dan zijdelingse rol. Dat hoeft niet te verbazen, want wat de familie Selfridge betreft zien de scenaristen zich verplicht om zich te houden aan de biografische informatie, terwijl ze zich met betrekking tot de verzonnen personages (het winkelpersoneel en de entourage) heel veel vrijheden kunnen permitteren. Men had kunnen opteren voor een aanpak à la Da Vinci’s Demons (waarin een loopje wordt genomen met de biografie van het hoofdpersonage), maar dat was duidelijk niet de bedoeling met de stichter van het Londense warenhuis Selfridge. Styliste Agnes Towler wordt bijgevolg nog veel duidelijker naar de voorgrond geschoven, met in haar zog de Franse acteur Grégory Fitoussi als Henri Leclair, die u herkent als de indrukwekkende Pierre Clément uit de Franse serie Engrenages, endie in z’n vaderland ondertussen is uitgegroeid tot een superster. Het meest tot de verbeelding sprekende personage in Mr. Selfridge is inmiddels Katherine Kelly als de flamboyante en sexy Lady Mae, die ervoor zorgt dat de Selfridges overeind blijven in de roddelzieke en op schandalen beluste kringen van de Londense adel.
De Eerste Wereldoorlog brengt een kleine omwenteling teweeg in de Engelse samenleving, want door het vertrek van de mannen naar het front, is men verplicht om vrouwen taken uit te laten voeren waarvoor ze ongeschikt werden geacht of waardoor ze de regels van wat maatschappelijk aanvaardbaar werd geacht, overtraden. Zo vond men het normaal dat vrouwen die in het huwelijk traden hun betaalde baan opzegden en zich schikten in de rol van huisvrouw. Na de oorlog verdween dat gebruik, want heel wat mannen keerden uiteindelijk niet terug en dus had men vrouwen en meisjes nodig om de economie weer op de been te krijgen. Die ommekeer had een grote invloed op hoe vrouwen zich kleedden, want lange rokken en korsetten waren ongeschikt voor arbeidsters, en dus maakten die plaats voor efficiënte werkpakken die meteen ook de heersende mode beïnvloedden. In Mr. Selfridge is daar aandacht aan besteed en dus heeft de kledingsafdeling van de serie een hele nieuwe look ontwikkelt en zien vrouwen er een flink stuk eigentijdser uit, hoewel een niet werkende adellijke vrouw zoals Lady Mae uiteraard nog lang de oude stijl trouw blijft.
Maar Mr. Selfridge seizoen 2 is meteen ook een stuk spannender dan z’n voorganger, mede door de schandalen waarin Harry Selfridge en Henri Leclair verwikkeld geraken, en hoewel je in een dergelijke serie mag hopen dat het uiteindelijk allemaal goed komt, lijkt het toch op een dubbeltje op z’n kant, vooral in het geval van Harry Selfridge, die zonder de hulp van Lady Mae nooit z’n onschuld zou kunnen bewijzen, ook al had hij z’n loyauteit ruim bewezen door een niet ongevaarlijke reis naar Berlijn in opdracht van de Britse geheime dienst, waaruit z’n goede bedoelingen duidelijk bleken, want uiteindelijk was hij een Amerikaan van geboorte en zou hij de belangen van zijn vaderland (en de bondgenoten) nooit in gevaar brengen. De extra politieke dimensie, de georganiseerde controverse over het aankoopschandaal van militaire materiaal én de beschuldigingen aan het adres van Henri Leclair geven de serie een vaart waardoor ze uitstijgt boven het eerste seizoen. Bovendien is een nieuwe cliffhanger ingebouwd, want Rose Selfdridge heeft vernomen dat ze aan een levensbedreigende longziekte lijdt en dat heeft beslist verregaande consequenties in het aanstormende seizoen 3.
BEELD EN GELUID
Opnieuw een zo goed als perfecte
beeldkwaliteit met felle een veelzijdige kleuren voor de opnamen in het warenhuis en ingetogen tinten voor de interieurs van het Selfridge-herenhuis. De jurken van de dames worden eenvoudiger en makkelijker draagbaar met stijlaccenten die verwijzen naar de spannende mode van de jaren twintig van de vorige eeuw. Veel aandacht is besteed aan de details, niet alleen in de kleding, maar ook in de interieurs en in de aankleding van de Selfridge-winkel. Van ongerechtigheden is uiteraard ook in dit seizoen geen sprake en het beeld is altijd scherp. De scènes worden opnieuw ondersteund door een sfeervolle mziektrack van de hand van Charlie Mol (Dorian Gray, 2009).
EXTRA’S
In Behind Mr. Selfridge wordt aandacht besteed aan de aankleding van de interieurs, de oprukkende nieuwe mode inzake dameskleding en de evolutie van de verschillende karakters. Tot slot zijn er een aantal Verwijderde Scènes.
CONCLUSIE
Mr. Selfridge seizoen 2 is een welkome verrassing, want er is sprake van een diversificatie inzake de verhaallijnen terwijl de aandacht over meer personages wordt gespreid. Jeremy Piven voert nog altijd een weinig genuanceerde Harry Selfridge ten tonele, maar dat wordt ruim gecompenseerd door Aisling Loftus (Agnes Towler), Grégory Fitoussi (Henri Leclair), Katherine Kelly (Lady May), een aantal nieuwe personages en/of figuren uit het eerste seizoen die meer op de voorgrond worden geplaatst.