SAINTS AND SOLDIERS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-06-29
FILM
Deze film, naar waargebeurde feiten, speelt zich af tijdens het Ardennenoffensief van de Duitse troepen in 1943, een ultieme poging om de opmars van de geallieerde troepen te stuiten door hun aanvoerlijnen (vanuit de Noord-Franse havens) af te snijden. Tijdens die veldtocht van de laatste kans lokken de Duitsers een Amerikaans peleton in een hinderlaag in Malmédy dat na onschuldige schermutselingen ter plaatse wordt geëxecuteerd. Vier rekruten kunnen ontsnappen om het na te vertellen. Een uitgebreid en goed gestoffeerd verslag van deze moordpartij is terug te vinden in de documentaire
Massacre in Malmedy op de dvd
World War II – The Most Important Battles.
Op de tweede dag van hun moeilijke tocht door vijandelijk gebied bevrijden de Amerikanen de Britse luchtmachtsergeant Oberon Winley (Kirby Heyborne) die met zijn parachute in de bomen terecht is gekomen. Die heeft een geheim en dringend rapport voor de geallieerde inlichtingsdienst over de routes die de Duitsers volgen in de richting van de Noordzee. Zijn informatie is van essentieel belang en kan vele geallieerde levens redden. Op gevaar van hun eigen leven besluiten de Amerikanen de Brit naar de dichtst bijgelegen commandopost te brengen. Ze zullen het avontuur niet overleven.
Heel bizar en tegelijk aandoenlijk is hun ontmoeting met een Duits soldaat. Korporaal Nathan Greer 'Deacon' (Corbin Allred), zowat de hoofdfiguur in deze film, kent hem van toen hij missionaris was in Berlijn. Vandaar zijn kennis van het Duits dat van pas komt om op het ultieme moment door de laatste vijandelijke lijnen te breken. In ruil voor het sparen van zijn leven vertelt de Duitser hun hoe ze de hevigste tegenstand kunnen vermijden en veilig de eigen linies bereiken.
Regisseur Ruan Little maakt van
Saints And Soldiers net geen zwart/wit-film, waardoor deze productie herinneringen oproept aan de grote oorlogsfilms uit de jaren’50 en '60. Voor de opnamen is hij uitgeweken naar de bergen van Utah, want daar is nog voldoende sneeuw in de winter om ongestoord te filmen.
Saints And Soldiers heeft iets avontuurlijks, met karakters die mekaar liggen en anderen die elkaar nauwelijks het licht in de ogen gunnen. De soldaten zijn geen helden en proberen dat ook niet te worden. Er is de vrijwillige opdracht, ingegeven door de belangrijkheid van de missie, en er is het verlangen om deze witte hel te overleven en naar huis te gaan. Alleen de Brit blijkt uit harder hout te zijn gesneden, maar ook hij kan aan het absurde en het zinloze niet voorbij wanneer de Amerikaanse soldaat die al de hele tijd het doelwit is van zijn pesterijen, zich opoffert om uitgerekend zíjn kogel op te vangen.
Saints and Soldiers is geen superproductie à la
Saving Private Ryan van Steven Spielberg of
The Big Red One van Sam Fuller. Regisseur Ruan Little kreeg en beperkt budget ter beschikking en het resultaat is een film die zeer authentiek oogt, zonder veel grote gevechtsscènes of indrukwekkende digitale effecten. Het verhaal is vrij eenvoudig en de personages een bekend doorslagje: de rots waarop men kan bouwen (Peter Asle Gordon), de grootsteedse cynicus (Alexander Polinsky, de brave lamme goedzak (Larry Bagby) en de man van het woord (Corbin Allred). De Brit is een klasse apart en in de ogen van de Amerikanen de vreemdste snuiter die ze aan deze kant van de oceaan tot dan toe tegen het lijf zijn gelopen. De karakterisering is klassiek, weinig diepgaand en verlaat nooit bekende paden, tenzij om van de Brit een karikatuur te maken. Wat dat betreft niets aparts of speciaals en toch werkt het, ook al hebben we deze film onder andere omstandigheden en in andere situaties al ooit eerder gezien.
BEELD EN GELUID
Saints And Soldiers heeft weinig kleur. De contrasten situeren zich aan beide uiteinden van het palet: wit en zwart, het wit van de eeuwige sneeuw in deze oorlog, het zwart van de kale natuur en de donkere kleding van de militairen en daartussen af en toe een streepje bruin en staalblauw als een menselijk randje. Alleen wanneer de regisseur close ups gebruikt is er sprake van meer kleur en meer tinten. De binnenopnamen zijn donker met af en toe een beetje kleur, maar nooit is er sprake van uitbundigheid of het vieren van de teugels. Het beeld is overigens haarscherp en gedetailleerd. Het geluid is somber en donker. De natuur krijgt een belangrijke plaats naast de geluiden van de oorlog. Eén keer gaat het echt fout: we zien een paar sneeuwvlokken rustig naar beneden dwarrelen terwijl de soundtrack eerder een sneeuwstorm of in elk geval heel veel wind suggereert.
EXTRA'S
De extra's beperken zich tot de
Originele Bioscooptrailer en een aantal
Andere Trailers van vergelijkbare films uit het aanbod van Dutch Film Works.
CONCLUSIE
Saints And Soldiers is geen grote film, geen
blockbuster die weken op het affiche van de grote cinemacomplexen heeft gestaan. Daarvoor bieden het beschikbare budget en het naar ware feiten uitgeschreven scenario te weinig mogelijkheden. De film moet het hebben van een beproefd concept dat het midden houdt tussen een grote-jongens-film en een helden-epos dat wederzijds vertrouwen, vriendschap en camaraderie hoog in het vaandel voert.