FILM
Kunstenstudent Ben (Sean Biggerstaff) heeft het net uitgemaakt met zijn vriendin Suzy (Michelle Ryan), en hij kan er niet meer van slapen. Om toch nog wat profijt te hebben van zijn insomnia neemt hij een baantje aan in de nachtshift van een lokale supermarkt. Tussen alle mafkezen (Michael Dixon en Michael Lambourne) is hij wellicht de grootste mafkees: hij beeldt zich in (is het realiteit? is het een droom?) dat hij de tijd kan stilzetten, en van die gelegenheid maakt hij gebruik om de vrouwelijke klanten van de supermarkt uit te kleden om ze vervolgens te kunnen tekenen. Maar hij wordt verliefd op de cassière, Sharon (Emilia Fox); is dat genoeg om zijn geweten te sussen en eindelijk opnieuw in slaap te geraken?
Modefotograaf Sean Ellis kreeg in 2004 een Oscarnominatie voor zijn kortfilm
Cashback. De man, die ongetwijfeld wel talent heeft voor onder meer reclamefilmpjes en videoclips, zo lang hij de kijker maar niet langer dan dertig seconden aan zich moet binden, zit blijkbaar zodanig om goede ideeën verlegen dat hij in 2006 niets beter wist dan een langere versie van zijn egocentrische film - de naam van zijn hoofdpersonage, Ben Willis, klinkt verdacht bekend - op het publiek los te laten, met hetzelfde idee, dezelfde cast - een samenraapseltje van een kunststudent en zijn maten, die geen moer interessants te vertellen hebben, en seksueel geobsedeerde
sidekicks - en dezelfde arty-farty inhoud, essentieel de natte droom van een puber die zoveel mogelijk hunkert naar het begluren van de vrouwelijke mechaniek. Als kortfilm is het van kunst omwille van de kunst doordrongen idee misschien nog wel te pruimen, als langspeelfilm van 100 minuten werkt het compleet van een verhaal verstoken
Cashback, waarbij de voornaamste visuele vondst dan nog is gepikt uit
The Matrix, voor geen meter, behalve dan dat het magische trucje om de klok stil te leggen écht werkt, want het aantal keren dat ik op mijn horloge heb gekeken hoelang deze tergende beproeving nog moest duren, is niet meer bij te houden. D'r is niets mis met films die intellectueel een beetje meer van de kjker vergen, maar essentieel is
Cashback een onvolwassen en tergend trage collage van voyeuristische plaatjes die inhoudelijk én vormelijk sterke overeenkomsten vertoont met onvolwassen pubergedichtjes van een depressieve tiener, die mijmert over zijn eerste stapjes op het seksuele ijs, terwijl hij rondloopt in een supermarkt die blijkbaar alleen gefrequenteerd wordt door graatmagere fotomodellen tussen 20 en 27 jaar. Wat behoorlijk anachronistisch is, want de film speelt zich duidelijk in de jaren 2000 af, en alle flashbacks uit de herinneringen van het hoofdpersonage, waaronder een Zweeds meisje au pair en de slet van de wijk die haar
poes laat zien voor 50 cent, zijn gesitueerd in de jaren '70. Als Ellis veel van zichzelf in de film en in zijn hoofdpersonage heeft geïnvesteerd, dan is hij voornamelijk het soort knulletje dat in het laatste jaar van de middelbare school niet met de meisjes durft te praten, en in de plaats daarvan wat introverte karamellenverzen zit neer te pennen, dromend dat hij de tijd kan stilzetten en de
meiskes in hunnen blote flikker eens lekker lang en uitgebreid kan keuren. De dialogen staan bol van het afstotelijk slechte puberleed, dat dan ook nog eens gebracht wordt door oninteressante, gevoelloze en hol voor zich uitstarende personages, vertolkt door acteurs die duidelijk alleen maar aan hun loonzakje aan het denken zijn, en zelf ook niet echt de diepere zin begrijpen van wat ze voor de camera staan uit te spoken. De personages verzanden in gemeenplaatsen die het rollenpatroon van mannen als jagers en vrouwen als hersenloze lustobjecten nog eens onderstreept. Voor het betere gefilosofeer over de onbezorgdheid van je jeugd steek je beter
Ferris Bueller's Day Off nog eens in je speler.
BEELD EN GELUID
Aangekondigd op de hoes als 1.78:1 werd het beeldformaat, origineel 2.35:1, toch gerespecteerd. De transfer is niet om over op te scheppen, de zwarttinten zien er behoorlijk bleek uit, en het kleurenpalet heeft een softe, bleke uitstraling, wat voor een film gemaakt door een beroepsfotograaf toch maar twijfelachtig is. D'r zitten behoorlijk wat instanties met macro-blocking in de film. We hebben de keuze uit een Dolby Digital 5.1-track en een eenvoudige Dolby Surround 2.0-track, die, gezien van de aard van de film, geen van beide echt krachtige mixen zijn om over naar huis te schrijven. De veelal klassieke muziek staat echter wel netjes tussen de dialogen, en het geheel klinkt solide.
EXTRA'S
Naast een trailer voor de film is er niets te beleven. Het voor de hand liggend ontbrekend item dat op de regio 1-versies wel terug te vinden is, is de originele kortfilm uit 2004. Het gaat hier wel om de huurversie; ten opzichte van de koopversie is overigens op de cover de voorgevel van het vrouwelijk personage zedig bedekt met de filmtitel.
CONCLUSIE
Behoort u tot het nichepubliek van kunstminnende slapeloze tieners waaruit de testosteron gutst, dan is deze film wellicht nog iets voor u, maar
Cashback heeft maar beperkte afzetmogelijkheden. Mijnheer Ellis, neem terug uw fototoestel ter hand en laat die filmcamera los!