DAWN OF THE DEAD
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2002-06-22
FILM
Het verhaal begint enkele dagen na de gebeurtenissen in
Night Of The Living Dead. De dood waart rond, steeds meer en meer. In Pittsburgh besluiten piloot Stephen (David Emge) en tv-medewerkster Francine (Gaylen Ross) op de vlucht te slaan voor de situatie nog verergert. Op hun vluchtroute ontmoeten ze de twee gedeserteerde agenten Roger (Scott H. Reiniger) en Peter(Ken Foree). Na een tijdje rondvliegen ontdekken ze een groot en door mensen verlaten winkelcentrum. Na wat rondgekeken te hebben besluiten ze in het winkelcentrum te blijven totdat het zombieprobleem is opgelost. Maar voor alle veiligheid barricaderen ze de boel met vrachtwagens en doden ze alle zombies in het winkelcentrum. Ze beginnen stilaan weer een normaal leven op te bouwen totdat een bende plunderende motorrijders verschijnt onder leiding van Blades (Tom Savini). Ze breken door de barricades en plunderen erop los. Door de verwarring wordt er minder op de zombies gelet, het winkelcentrum loopt al snel opnieuw vol met de levende doden…
Night Of The Living Dead was al een mijlpaal in de filmgeschiedenis en niemand dacht dat de ultieme horrorfilm ooit overtroffen zou worden. Al zeker niet door de sequel. Iedereen viel stijl achterover toen
Dawn Of The Dead eind jaren 70 in de zalen kwam. Het was George A. Romero gelukt zijn eigen klassieker te overtreffen. Roger Ebert (van
At The Movies with Siskel and Ebert) van de Chicago Sun-Times noemde
Dawn Of The Dead een afschuwelijk briljante horrorfilm! Waarschijnlijk de beste horror ooit gemaakt! De 1,5 miljoen $ kostende productie bracht wereldwijd 40 miljoen $ op. In 1980 kreeg de film in Duitsland de Golden Screen Award, maar het belangrijkste is dat de film eigenhandig een nieuw genre creëerde, nl. de zombiefilm!
Dawn werd in Europa gereleased onder de titel Zombi (of Zombie) door horrorgrootmeester (en producer van Dawn) Dario Argento en dus kwam er de jaren na
Dawn Of The Dead een stortvloed van Europese zombiefilms (gaande van mislukte en flauwe afkooksels als
Zombie 3: Nights Of Terror, maar ook klassiekers als
Zombi 2, The Beyond en
City Of The Living Dead, alle drie van die ander Italiaans grootmeester Lucio Fulci). Maar ook Amerika bleef niet achter met films uit de
Return Of The Living Dead-trilogy. In 1985 zou Romero zijn trilogie afmaken met het onderschatte maar sterke
Day Of The Dead. Pittig detail: James Gunn, de schrijver van
Tromeo & Juliet en regisseur van de zomerblockbuster
Scooby Doo, is bezig met de voorbereidingen voor een remake van
Dawn Of The Dead! Iedereen houdt zijn hart vast...
BEELD EN GELUID
Eerst behandelen we de eerste schijf. Het 1.66:1-beeld is niet anamorf en de kleuren ogen wat gedateerd. De gebruikte print bevat heel wat vuiltjes en printbeschadigingen en na vergelijking met de oude vhs-versie hebben we kunnen vaststellen dat dezelfde fouten ook daar terug te vinden zijn. Dus was de originele print al in vrij slechte staat. Het beeld oogt ook wat soft en heeft af en toe last van minimale filmgrain. We hebben jammer genoeg ook enkele zware digitale compressiefouten waargenomen. Op het einde wordt het beeld zelfs enkele seconden blauw (!). Deze transfer had wel wat beter gekund, maar door de kwaliteit en de leeftijd van het bronmateriaal valt het al bij al nog mee. De Engelse monotrack klinkt vrij natuurlijk en geeft voldoende ondersteuning tijdens de effecten. De muziek klinkt zuiver en de dialogen zijn op enkele uitzonderingen na goed verstaanbaar. Wel is er een ferme drop-out van enkele seconden en blijft het geluid een enkele keer hangen. Een middelmatige transfer, maar gezien het bronmateriaal bevredigend.
Dan is de tweede schijf aan het beurt. Het 1.33:1-beeld is wederom niet anamorf en oogt wat soft. Ook hier heeft de gebruikte print last van vuiltjes en ander ongerechtigheden, maar het gzaat om andere beschadigingen op op disk 1. Toch is deze print een verbetering . Het beeld is acceptabel, maar het had toch wat beter kunnen mocht men er tijd en geld in geïnvesteerd hebben. De Engelse Dolby Digital monotrack klinkt redelijk met op de actiemomenten voldoende punch. De muziek is lekker hard opgenomen, doch daardoor verdwijnen de dialogen soms in de geluidseffecten of de muziek. We hebben geen dramatische onregelmatigheden kunnen vaststellen op het geluidsspoor en dat is dus ietsje beter van kwaliteit dan de audiotrack op disk 1.
EXTRA'S
De mensen van DFW hebben hun uiterste best gedaan om het debacle van
Night Of The Living Dead: 30th Anniversary (uitermate slechte film en bijna geen extra’s) te laten vergeten, want behalve een missende audiocommentaar van George A. Romero hebben ze er alles opgezet wat ze konden vinden over
Dawn Of The Dead. We zullen het per schijf behandelen: op disk 1 staat een 140 min durende Director’s cut en als extra treffen we hier 2 bioscooptrailers en 5 tv-spots aan. Er is een radiospot en een fotogalerij met 8 foto’s uit de film en 19 promoartafbeeldingen (posters, lobby cards en magazinecovers). Op schijf twee staan de meeste extra features zoals het 65 minuten durende
Document Of The Dead, een zéér informatieve documentaire waarin een filmstudent George A. Romero volgt vanaf het begin tot en met de biopscooprelease. Er wordt bovendien ook aandacht geschonken aan Night Of The Living Dead en
Day Of The Dead. Dan zijn er zgn. talentfiles van George A. Romero, Tom Savini en producer Dario Argento en als voorlaatste de Europese bioscooptrailer en 2 Duitse trailers. Allerlaatste features zijn 2 cross-promotional trailers voor
Night Of The Living Dead: 30th Anniversary Edition en
Day Of The Dead. Zowaar een uitgebreid pakje features voor deze klassieker uit de jaren 70. Normaal worden wij benadeeld t.o.v. grotere landen, maar met deze editie hebben wij de meest uitgebreide en volledige versie in handen. Bravo DFW!
CONCLUSIE
George A. Romero liet in 1968 aan de wereld zien wat zombies zijn. De film schreef geschiedenis. In 1978 liet Romero het tweede deel van zijn Dead-trilogy op de wereld los en veroorzaakte met zijn satire op onze consumptiemaatschappij een schokgolf en tegelijk een rage die massa's geld opbracht. Er volgden eindeloze afkooksels maar de Dead-trilogy is en blijft de beste. En
Dawn Of The Dead word door de critici nog altijd “de” beste horrorfilm aller tijden genoemd. Dus een dvd-release met een klassieker van dat kaliber moet je wel wat in huis hebben. Op het vlak van extra’s zit het goed met deze release, maar de beeld- en geluidskwaliteit zijn eerder middelmatig. Gezien de verouderde en fel beschadigde originele print van
Dawn Of The Dead valt de kwaliteit nog mee. Een must voor iedere zichzelf respecterende horrorfan en voor mensen die eens een echte horrorfilm willen zien in plaats van mislukte nephorror zoals
Valentine en
Cherry Falls.