Regie: Michael Mayer
Met: Nicholas Jacob, Michael Aloni, Jamil Khoury, Alon Pdut, Loai Nofi, Khawlah Hag-Debsy, Maysa Daw
Maar in een land dat heeft af te rekenen met interne en externe vijanden en dat regelmatig het doelwit is van radicale groeperingen is een goed functionerende inlichtingsdienst geen overbodige luxe. De Mossad, de Israëlische Inlichtingsdienst, doet er dan ook alles aan om de vijanden van de staat een stapje voor te blijven, ook als dat ten koste gaat van de privacy of de vrijheid van de inwoners van de staat Israël. Op een keer wordt Nimr door een vertegenwoordiger van de inlichtingendienst benaderd met de mededeling dat z’n vergunning wordt ingetrokken, tenzij hij bereid is om mee te werken en informatie te leveren over medestudenten en medeburgers. Nimr weigert en wordt het land uitgezet, tot groot verdriet van Roy die moet vaststellen dat zelfs het machtige advocatenkantoor van z’n vader geen partij is voor de Mossad. Nimr, opnieuw in het huis van zijn moeder in Ramallah, ontdekt ondertussen dat z’n oudere broer Nabil, kostwinnaar van het gezin sinds de dood van hun vader, een wapenhandeltje heeft opgezet om z’n inkomen als winkelier bij te spijkeren. Je brengt ons gezin in gevaar!, is Nimrs verwijt als hij ziet hoe een partij zware dozen heimelijk in een bestelwagentje wordt geladen. Hoe denk je dat ik je universitaire studies betaal?, is Nabils reactie, en wie betaalt er straks je schoolgeld in Princeton? De discussie tussen de beide broers gaat overigens over veel meer dan geld. Als radicale Palestijn is Nabil tégen het feit dat z’n jongere broer ook maar iets wil te maken hebben met joden en straks met hun bondgenoten, de Amerikanen.
Omdat hij z’n medewerking geweigerd heeft, lekt de Israëlische inlichtingsdienst details over Nimrs seksuele geaardheid in Ramallah wat zoveel betekent als een terdoodveroordeling, zij het dat de Palestijnen zelf het vuile werkje zullen klaren voor hun Israëlische vijanden. Nabil kan het niet over z’n hart krijgen om z’n eigen broer dood te schieten en verplicht hem de Westelijke Jordaanoever definitief te verlaten. Nimr heeft weinig keus, hij kan alleen naar de flat van Roy, maar hij beseft dat hij zelfs daar niet veilig is voor de Mossad. Als het tv-journaal op een avond beelden toont van een Israëlische inval in het winkeltje van z’n broer in Ramallah, beseft Nimr dat z’n leven aan een zijden draadje hangt: hij kan niet terug naar huis en hij moet dringend weg uit Tel Aviv en uit Israël tout court.
Regisseur Michael Mayer is met Out Of The Dark niet aan z’n proefstuk toe als het gaat om wat men gay related movies pleegt te noemen, want in 2004 draaide hij het niet onverdienstelijke A Home At The End Of The World, waarin hij Colin Farrell liet schitteren als de zachtaardige Bobby die verscheurd wordt tussen z’n beste vriend en de vrouw bij wie hij een kind heeft. Beide films mikken verder dan het homomilieu en het homopubliek, want de centrale verhaallijn beperkt zich niet tot de seksuele geaardheid van de personages: in A Home At The End Of The World vormen eeuwige vriendschap, trouw en eerlijkheid het thema en in Out Of The Dark ligt de nadruk op de sociale en maatschappelijke repressie van een overheid jegens z’n burgers met als direct gevolg een beperking van de bewegingsvrijheid en uiteindelijk ook de vrije meningsuiting. Dat betekent dat je deze dvd niet in huis hoeft te halen voor de naakte torso’s en de seksscènes, want net zoals in films van Eyton Fox zijn dergelijke fragmenten in het werk van Michael Mayer dun gezaaid. Wat u wel mag verwachten zijn redelijk goed uitgewerkte karakters en een scenario dat tegelijk interessant, geloofwaardig en spannend is, want de ontluikend liefde tussen de hoofdpersonages ontspint zich tegen een vrij agressieve achtergrond waarin radicale Palestijnen en leden van de Mossad qua methoden niet voor elkaar onder hoeven te doen.
De acteerprestaties zijn goed, maar niet verbluffend. Debutant Nicholas Jacob (Nimr) maakt een goede indruk en dat geld ook voor z’n tegenspeler Michael Aloni (Roy), die in Israël eerder in een tweetal tv-series te zien was, maar het wordt gauw duidelijk dat het er regisseur Michael Mayer veel meer om te doen is het systeem van repressie, chantage en geweld te ontmaskeren waarvan burgers in de staat Israël en op de bezette Jordaanoever op elk moment het slachtoffer kunnen worden als de nationale veiligheid zgn. in gevaar is. Out Of The Dark blijft nog lang door het hoofd spoken, wat erop wijst dat Michael Mayer wel degelijk wat te vertellen heeft.
Hebreeuws/Arabisch Dolby Digital 5.1