SIMPSONS, THE - SEIZOEN 15
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-02-11
SERIE
Na een paar seizoenen van slabakken, waaronder seizoenen 12 en 13, hebben de bedenkers van
The Simpsons in het vijftiende seizoen de teugels weer flink te pakken. We worden het slakkengangetje waartegen de releases hier op de markt verschijnen intussen wel kots- en kotsbeu, een Blu-rayrelease is nog steeds nergens te bespeuren, en toch kijken we elke keer weer smachtend uit naar het knus inrichten van een avondje of twee Simpsonsmarathon en het herbeleven van de grappigste ogenblikken uit de reeks. Er wordt nog altijd getapt uit het zelfde surrealistische vaatje van referenties naar populaire cultuur, gemengd met redelijk platte grappen waarbij Homer Simpsons (Dan Castellaneta) sociale onaangepastheid een belangrijk sleutelgegeven is. Homer probeert wel een goede vader te zijn, zoals de keer dat hij zonder de minste kennis van techniek een robot voor Bart (Nancy Cartwright) bouwt (in
I, D'oh-Bot), waar hij dan zelf in kruipt en zich uit liefde van zijn zoon laat vermassacreren in een
robot rumble-televisieshow. Hij neemt het op voor Lisa (Yeardley Smith) als die in
Fraudcast News als enige stem met vrije meningsuiting overblijft wanneer Mr. Burns (Harry Shearer) alle media van Springfield opkoopt. Meestal blijft hij echter een
jerk: hij koopt zonder toestemming van zijn vrouw een ambulance in
Diatribe Of A Mad Housewife, maar moet op zijn knieën bij Ned Flanders (Harry Shearer) smeken om zijn gebelgde vrouw terug te winnen, of hij liegt dat Marge bij een auto-ongeluk achter het stuur zat in
Co-Dependent's Day, zodat zij naar de gevangenis moet in plaats van hijzelf. De
wacky strapatsen van Homer blijven nog steeds de voornaamste bron van inspiratie, of hij het nu opneemt tegen een beer (in
The Fat And The Furriest), zich transformeert tot de superheld Pie-man (in
Simple Simpson, compleet met de obligate
Spiderman-referenties), of majesteitsschennis pleegt op de koningin van Engeland (in
The Regina Monologues).
Er wordt echter voldoende voor afwisseling gezorgd met afleveringen die zich rond andere hoofd- of bijfiguren situeren. In het schitterende
Marge Versus Singles, Seniors, Childless Couples And Teens And Gays komt Marge (Julie Kavner) op voor haar kinderen nadat een concert van de gluiperige kinderentertainer Roofi uitdraait op een kruising tussen Woodstock en Viëtnam. Lisa wordt stikjaloers op haar zusje Maggie als die in
Smart & Smarter slimmer blijkt te zijn dan zijzelf, en Bart belandt in
The Wandering Juvie in een jeugdgevangenis, samen met een meisje van wie de stem verdraaid erg lijkt op die van Sarah Michelle Gellar.
My Big Fat Geek Wedding draait om de bizarre driehoeksverhouding tussen Edna Krabappel (Marcia Wallace), Principal Skinner (Harry Shearer) en de Comic Book Guy (Hank Azaria in één van zijn beste creaties). Enige stinker die er tussenzit is de aflevering
Today I Am A Klown waarin Krusty (Dan Castellaneta) zijn bar mitsvah nooit gehad blijkt te hebben, feitelijk een lam excuus om allerlei joodse entertainers te parodiëren - doe mij dan maar een portie Zoidberg. Afleveringen die draaien rond één gimmick presteren echter redelijk, zoals
Catch 'Em If You Can, die helemaal opgebouwd is op een parodie van de openingscredits van Steven Spielbergs
Catch Me If You Can, en
The President Wore Pearls, één lange
spoof waarin de musical
Evita op de hak wordt genomen, en in
Co-Dependent's Day trekken de makers van leer tegen de hooggespannen maar niet helemaal ingeloste verwachtingen die de fanbase van George Lucas koesterde bij de release van
Star Wars Episode I: The Phantom Menace. Mijn persoonlijke favoriet uit deze set blijft
Margical History Tour, waarin een intussen klassiek geworden Simpson-concept, namelijk de raamvertelling, wordt gebruikt om drie kortere (historische) verhaaltjes op te lepelen waarin de leden van Onze Favoriete Familie worden getransponeerd naar historische personages; vooral Homer als Hendrik VIII is hilarisch
En op hun best zijn
The Simpsons wanneer ze eens echt goed van leer trekken tegen Amerika's kleinste kantjes. In
Bart-Mangled Banner moet het Amerikaans patriottisme eraan geloven, en in
Fraudcast News worden de pijlen zelfs gericht op de grote baas van Fox, Rupert Murdoch. Toch blijft de humor altijd mild en is het zeker de bedoeling niet om nodeloos te kwetsen.
The Simpsons zijn met andere woorden nog lang niet aan het einde van hun Latijn, en dit vijftiende seizoen is het bewijs dat er een Simpsons-renaissance in de lucht hangt.
AFLEVERINGEN
314. Treehouse of Horror XIV
Alweer drie griezelige verhalen:
- Reaper Madness: Homer wordt Pietje de Dood, en hij moet de zielen van de overledenen oogsten. Eerst vindt hij dat leuk, maar dan moet hij Marge offeren...
- Finkenstein: Professor Frink krijgt eerlang een Nobelprijs, en hij reanimeert de overleden geest van zijn vader, Professor Frink sr. opdat die dat nog zou meemaken. Maar de zombie wil nieuwe lichaamsdelen...
- Stop The World, I Want To Goof Off: Bart en Milhouse hebben een uurwerk waarmee ze de tijd stil kunnen zetten. Tijdens een van hun apestreken gaat het horloge stuk...
315. My Mother The Carjacker
In een poging om een typfout te vinden in een krant om daarmee een T-shirt te winnen, vindt Homer in een berichtje een geëncodeerde boodschap van zijn moeder, die nog steeds op de vlucht is voor Mr. Burns. Het komt tot een proces, en Mona Simpson wordt vrijgesproken, maar Mr. Burns zou Mr. Burns niet zijn als hij niet nog een truc achter de hand had.
316. The President Wore Pearls
Parodie op de film "Evita". Martin organiseert op school een mislukte casino-avond en bij de nieuwe verkiezing van klasverantwoordelijke wint Lisa het nipt van Nelson. De leerkrachten worden bang van haar invloed, en proberen haar dagen te vullen met nutteloze karweitjes. Wanneer Lisa ontdekt dat Skinner en Chalmers van plan zijn de budgetten voor kunst te schrappen, roept ze met succes de andere studenten op tot een algemene staking. Door haar gedrag vliegt ze van school, en belandt in een school voor begaafde kinderen.
317. The Regina Monologues
Mr. Burns verliest een briefje van duizend dollar, dat terechtkomt in het rariteitenmuseum Museum of Modern Bart. Tegen de tijd dat hij bij Bart zijn geld terugeist, heeft Bart al een veelvoud verdiend door inkomtickets te verkopen, en hij trakteert de familie op een trip naar Engeland. Marge vraagt Homer om ten allen prijze daar zijn manieren te houden, en hij slaagt daar ook in, totdat hij per ongeluk de Queen letterlijk omver loopt. Homer wordt in de Tower opgesloten.
318. The Fat And The Furriest
Ook dit jaar pakt het geschenk voor moederdag niet goed uit, en Homer koopt Marge een toestel om kermiseten te maken. Hij maakt er een gigantische bol snoep mee, en Marge wil dat Homer het ding terugbrengt naar het stort. Daar wordt hij aangevallen door een beer, en het voorval wordt toevallig gefilmd. Homer wordt nu langs alle kanten uitgelachen voor zijn berenfobie, en de media noemt zijn vluchtpoging een daad van lafheid. Om zich te bewijzen bouwt hij een kostuum om de beer met gelijke munt terug te kunnen betalen.
319. Today, I Am A Klown
Santa's Little Helper heeft dokter Hibberts hond opgezadeld met een nest puppies. Bart en Lisa geven er eentje aan Krusty. Die krijgt geen ster op de joodse walk of fame, omdat hij nooit zijn bar mitsvah heeft gehad. In een poging om die bij zijn vader, rabbijn Krustofski, op volwassen leeftijd alsnog te kunnen doen, moet hij zich aan de joodse tradities houden: géén Krusty de Klown-show op de sabbat. Krusty huurt Homer in om het vervangprogramma te presenteren, maar dat wordt onverwacht een succes.
320. 'Tis The Fifteenth Season
Homer krijgt als kerstbonus een Joe Di Maggio-kaart, die hij voor veel geld kan slijten aan Comic Book Guy. In plaats van voor het geld de beloofde reuze-kerstboom te kopen, slijt hij het aan een pratend astrolabium. Homer krijgt het verwijt dat hij egoïstisch is, en om het tegendeel te bewijzen, probeert hij de vrijgevigste man van Springfield te worden. Maar een confrontatie met die andere barmhartige samaritaan, Ned Flanders, kan niet lang uitblijven.
321. Marge Vs. Singles, Seniors, Childless Couples and Teens, and Gays
Marge koopt voor Maggie een CD van kleuterster Roofi, en Bart en Lisa worden daar horendul van. Wanneer ze met Maggie naar een concert van Roofi gaat, en dit op een massale rel eindigt, richt Lindsay Naegle een belangengroepering voor kinderlozen op, die het publieke gedrag van kinderen zo veel mogelijk aan banden wil leggen. Marge is echter van plan om een tegenbeweging uit de grond te stampen.
322. I, D'oh-Bot
Homer heeft Barts nieuwe fiets gammel in elkaar gezet. Om te bewijzen dat hij toch iets van techniek afweet, stelt hij voor om een robot te bouwen, zodat hij en Bart mee kunnen doen met een TV-spelprogramma waarin gevechtsrobots elkaar in stukken hakken. Uiteraard heeft Homer niet de nodige technische kennis om dit te doen, dus kruipt hij zelf in de robot... Intussen heeft dokter Hibbert Lisa's kat doodgereden.
323. Diatribe Of A Mad Housewife
Marge heeft besloten dat ze een boek wil schrijven, een romantische bestseller. Homer schenkt haar echter zeer weinig aandacht, want hij heeft net een tweedehands ambulance gekocht, en wil aan de slag als ambulancier. De karakters in het boek lijken erg op die uit Marges leven: gevangen in een liefdeloos huwelijk met iemand die erg op Homer lijkt, stort het hoofdpersonage dat erg op Marge lijkt zich in een romance met iemand die erg op Ned Flanders lijkt. Wanneer het boek verschijnt, is Homer mikpunt van spot.
324. Margical History Tour
De kinderen moeten een opstel schrijven over een historisch figuur, maar er zijn zo goed als geen deugdelijke boeken in de bibliotheek van Springfield. Marge vertelt daarom drie historische verhalen over Hendrik de Achtste (Homer) en zijn vijf vrouwen, de Indiaanse gids Sacagawea (Lisa) die de expeditie van Lewis en Clark (Lenny en Carl) gidst, en over het jonge muzikale wonderkind Mozart (Bart).
325. Milhouse Doesn't Live Here Anymore
Milhouses moeder gaat in Capitol City werken, en Bart realiseert zich nu pas hoeveel zijn sullige vriend voor hem betekent. Terwijl Milhouse in een verwaand stadsjoch verandert, brengt Bart meer en meer tijd door met zijn zus Lisa. De twee worden zelfs goede vrienden. Homer wil intussen voor Marge een duur huwelijksverjaardagscadeau kopen, en heeft niets beters gevonden om aan een extra inkomen te komen, dan te gaan bedelen. Tot groot ongenoegen van de échte bedelaars.
326. Smart And Smarter
Maggie blijkt een hoogbegaafd kind te zijn, alhoewel ze nog altijd geen woord kan spreken. Ze wordt naar een speciale kleuterschool gestuurd, maar Lisa is warempel jaloers dat zij niet langer de slimste in de familie is. Ze loopt van huis weg, en vindt een onderkomen in een wetenschapsmuseum.
327. The Ziff Who Came To Dinner
Marges vroegere vriendje Artie Ziff is bij de Simpsons op zolder ondergedoken, en vraagt om voorlopig te mogen blijven. Zijn Internet-miljardencorporatie is namelijk op de fles gegaan. Wat hij er echter niet bij heeft verteld, is dat de federale politie naarstig naar hem op zoek is, om hem te arresteren voor beursfraude. Bij het kaarten wint Homer net het leeuwendeel aandelen van ZiffCorp, en bijgevolg wordt hij, en niet Artie, gearresteerd.
328. Co-Dependent's Day
De Simpsons gaan naar de première van de nieuwe Cosmic Wars-film, maar de film zuigt langs alle kanten. De familie maakt een trip naar Californië, zodat Bart en Lisa aan de maker van de films eens goed hun gedacht kunnen zeggen. Homer en Marge profiteren van de gelegenheid om in de streek wijn te gaan proeven, en hun tocht eindigt in een dronkemansgelag... met twee! En als Homer dan ook nog eens een auto-ongeval veroorzaakt, schuift hij de schuld in de schoenen van Marge.
329. The Wandering Juvie
Dit keer heeft Bart het met zjn grap te ver gedreven: hij heeft een valse huwelijksaankondiging gedrukt om met een hoop geschenken te kunnen gaan lopen. De rechter is niet mals voor hem: zes maanden verbeteringsgesticht. Homer neemt een job als cipier aan om een wakend oogje in het zeil te kunnen houden. Bart ontmoet in de instelling een jonge deliquente, Gina (gaststem Sarah Michelle Gellar). Wanneer ze aan elkaar vastgeketend worden, gaan ze noodgedwongen samen op de vlucht.
330. My Big Fat Geek Wedding
De huwelijksklokken luiden eindelijk voor Directeur Skinner en Mrs. Krabappel. Of toch niet? Skinner twijfelt, en voor het altaar laat Edna haar verloofde stikken, omdat hij niet voldoende van haar houdt. Homer en Marge proberen respectievelijk bij Seymour en Edna de brokken te lijmen, maar ze maken het er alleen nog erger mee. En tot overmaat van ramp stort Edna zich in de armen van de Comic Book Guy. Met een speciaal gastoptreden van Matt Groening zelve!
331. Catch'em If You Can
In plaats van naar de verjaardag van grootoom Tyrone te gaan, laten Homer en Marge de kinderen stikken en gaan op tweede huwelijksreis naar Miami. Wanneer Dayton, Ohio - hun oorspronkelijke bestemming - door een tornado getroffen wordt, maar Lisa aan de telefoon te horen krijgt dat er niks aan de hand is, krijgt ze door dat hun ouders plezier aan het maken zijn zonder hun kinderen. Ze weten Grampa, met een belofte van allemaal sexy rijke weduwen, zo ver te krijgen, dat ze Homer en Marge achterna reizen...
332. Simple Simpson
Terwijl Homer op een boerenjaarmarkt jurylid is voor de varkenskeuring, wordt Lisa uitgelachen bij de tafeldekwedstrijd. Homer besluit wraak te nemen, gemaskerd als de "Taartenman". De nieuwe superheld van Springfield bindt de strijd aan tegen alle pestkoppen en lastpakken, en beschermt de zwakken. Bij een confrontatie met Mr. Burns ontdekt die zijn ware identiteit, en dreigt die te onthullen, tenzij Homer voor hem gaat werken.
333. The Way We Weren't
Homer vertelt een verhaal toen hij op jeugdkamp ging, en daar van een meisje zijn eerste kus kreeg. Het meisje bleek Marge te zijn, maar noch hijzelf, noch Marge hadden dat door. Wanneer Homer echter niet op het volgende afspraakje is, omdat hij per vergissing (?) in een afslankingskamp voor dikkerdjes is terecht gekomen, is Marges hart gebroken.
334. Bart-Mangled Banner
Bart toont zijn blote kont aan de Amerikaanse vlag, en ditmaal was het nochtans écht een ongeluk. Omdat ze niet vaderlandslievend genoeg worden geacht, wordt de hele familie Simpson opgesloten in Alcatraz. Ze weten echter te ontsnappen en immigreren naar Frankrijk, waar ze lustig hun kritiek op Amerika kunnen blijven spuien. Maar ze krijgen heimwee...
335. Fraudcast News
Mr. Burns wordt per ongeluk dood verklaard, en de media schetsen een alles behalve lovend portret van de oude gierigaard. Uit wraak koopt Mr. Burns alle kranten op, waardoor hij de volledige media in handen heeft. De volledige media? Nee, één klein onafhankelijk krantje, de Red Dress Press, eigendom van Lisa, blijft onomwonden zeggen dat Burns de media manipuleert.
BEELD EN GELUID
Ook dit vijftiende seizoen van
The Simpsons verdient strenge kritiek. Nogmaals krijgen we een presentatie waarin het Engelse geluid enkel voorzien is in Dolby Surround 2.0-track, terwijl er wel een 5.1-track aanwezig is op de Franse en Duitse geluidssporen. De UK-versie, die het weliswaar zonder Nederlandse ondertiteling moet stellen, en de Amerikaanse versie bevatten dat euvel niet, en we kunnen hier alleen maar spreken van kwaadwilligheid van Fox. Voor het geluid kunnen we dus onmogelijk een nog maar bij benadering delibereerbare score geven. De beeldkwaliteit is aanvaardbaar en al een stuk beter dan de eerste seizoenen, maar in absolute termen is het nog steeds geen grootse verandering, die er pas is gekomen wanneer
The Simpsons ook daadwerkelijk voor HD werden gemaakt. Er zitten wat kartels in de randen, de compressie veroorzaakt sporadisch een artefact, en het simpele kleurenpalet is niet altijd even stabiel. Grootste probleem zijn de vele instanties van interlacing. Toch zien de afleveringen er niet echt slechter uit dan bij de vertoningen op TV, en bevatten ze ditmaal géén vervelende reclame.
EXTRA'S
Ook de verpakking verdient opnieuw een zeer erge sanctie. Het artwork op de verpakking is fantastisch grappig, maar de voornaamste bedoeling van een verpakking was dacht ik nog altijd disks veilig en krasvrij in kunnen worden opgeborgen, maar dat is nu net waar deze set miserabel in faalt. De disks zitten ergens tussen de plooien van het karton verstopt en geraken er met moeite en héél veel kans op beschadiging uit. Zoals bij vorige sets: ik heb dit persoonlijk opgelost door de aanhechting tussen de voor-en achterkant met een aardappelmesje iets losser te maken, en de disks vervolgens in een papieren sleeve te stoppen vooraleer je ze tussen de kartonnetjes schuift. Dit is gewoon in absolute termen de slechtste verpakking die men ooit heeft bedacht. Je kan overigens in de reeks hoofden ditmaal opteren voor een plastic versie van Otto.
De menu's liggen opnieuw in het verlengde van de vorige seizoenen: een uniforme lay-out met voor elke schijf apart speciaal gecreëerde animaties die bij de afleveringen in kwestie passen. In
All Aboard With Matt (1:48) nodigt Groening ons weer uit om dit seizoen te (her-)ontdekken. Net zoals op alle vorige seizoenen krijgen alle 22 afleveringen een
audiocommentaartrack mee met een plejade aan deelnemers: regisseurs, producenten, scenaristen, tweemaal Dan Castellaneta en éénmaal Yeardley Smith en Nancy Cartwright, regisseur Michael Moore, een TV-criticus én de scenarist van
Catch Me If You Can op de aflevering
Catch'Em If You Can. Het moet niet gekker worden, maar het wordt het wel. Alle
verwijderde scènes (9:53) kunnen door middel van
seamless branching in de afleveringen zelf opgeroepen worden, maar de montage daarvan is zéér slecht gedaan. De scènes vormen een waardevolle toevoeging en staan op disk 4 nog eens op een aparte
reel. De
documentaire "The unusual ones" (17:12) is een interessant stukje waarin de momenten belicht worden waarin invloeden van andere artiesten uit de kunstwereld in een aflevering verwerkt worden, bijvoorbeeld in
El Viaje Misterioso De Nuestro Homer uit
seizoen 8. De documentaire - of wat daarvoor moet doorgaan -
"Living in the moment" (2:00) bevat alleen maar wat persfoto's. Er zijn twee
galerijen met originele schetsen te bewonderen voor
The Wandering Juvie (1:18) en
The Way We Weren't (2:23).
The Wandering Juvie bevat nog een
Animation Showcase (7:22) waarbij je kan switchen tussen de animatics en de finale scènes door de multi angle-feature. De aflevering
My Big Fat Geek Wedding kan je dan weer bekijken in het Portugees, Oekraiens of Italiaans (21:04). Tot slot bevat de disk nog
2 commercials (1:04) voor het snoepgoed Ritz Bits en een erg geinige voor Mastercard.
De extra's worden dus, op de lijvige commentaartracks na, per seizoen minder. Ten opzichte van de Blu-rayversie uit Amerika worden we weeral eens goed in het zak gezet: die bevat namelijk nog enkele pareltjes uit het Simpsons-canon in de vorm van afleveringen uit vorige seizoenen waarin Otto een belangrijke rol speelt, namelijk
The Otto Show (
seizoen 3),
Das Bus (seizoen 9) en
It's A Mad Mad Mad Mad Marge (
seizoen 11). En om op een positieve noot af te sluiten: ik ben erg te spreken over de goede vertaling van de soms onder obscure referenties kreunende teksten. De gezongen stukken in afleveringen zoals
The President Wore Pearls zijn in tegenstelling tot sommige vorige releases wél vertaald, en dan nog zonder krampachtige pogingen om het opnieuw te laten rijmen.
CONCLUSIE
Er zijn nu al generaties volwassenen die zich de tijd niet meer kunnen herinneren dat
The Simpsons niet op TV te zien waren. De inhoud is ditmaal verfrissend en toch tegelijkertijd vertrouwd. Technisch zijn we veel minder lovend: de geluidstrack is een onvergefelijke schande en de extra's zijn maar miniem. Laat echter de kwaliteit van de afleveringen voor zich spreken.