FILM
Mike Enslin (John Cusack) schrijft om den brode alternatieve reisgidsen die niet dienen voor de doorsnee toerist, waarin hij de griezeligste hotelkamers en de meest de stuipen op het lijf jagende kerkhoven beschrijft. Hij geraakt geobsedeerd door het poepsjieke Dolphin hotel, waarin er in één welbepaalde kamer (de titulaire 1408) al minstens 56 doden zijn gevallen, waarbij de slachtoffers zijn omgekomen op diverse manieren, van uit het raam springen over zelfverminking tot en met een crimineel zware hartaanval. Mike besluit de proef op de som te nemen, en boekt een nacht in het hotel. De hoteleigenaar, Gerald Olin (Samuel L. Jackson), biedt hem nochtans een fortuin aan om dat niét te doen. Mike slaat de goede raad in de wind; wanneer hij echter enkele minuten in het hotel is, krijgt hij de deur niet meer open. De telefoonverbinding naar buiten is afgesloten, via het balkon het raam van een aangrenzende kamer bereiken is onmogelijk en het begint in de kamer te regenen, te sneeuwen, te stormen en er loopt een enge mevrouw met een bijl rond. Bovendien krijgt hij hallucinaties over zijn vervreemde vrouw Lily (Mary McCormack) en hun dochtertje Katie (Jasmine Jessica Anthony), dat aan kanker is gestorven.
Tegen die tijd is echter het publiek al lang van verveling gestorven, en het was geen prettige dood. Elke scheet die Stephen King ooit gelaten heeft is blijkbaar voldoende om verfilmd te worden. Naast beter werk als
The Shawshank Redemption en
The Green Mile heeft de man echter ook een diarree aan derderangspulp geschreven waarvoor elke andere schrijver zou ter dood gestenigd moeten worden met schrijfmachines.
1408 is zo'n niemendalletje dat oorspronkelijk geen twintig pagina's telde, omgevormd tot een compleet achterlijke film waarbij de enige logische verklaring voor de verhaalwendingen kan zijn dat John Cusacks personage flink aan de LSD heeft gezeten. Spijtig genoeg kan dat van de regisseur ook gezegd worden:
1408 is een opeenstapeling van belachelijke horrorfilmclichés die zowat uit alle andere films in het genre gestolen zijn (het woord "geplagieerd" is in deze context niet sterk genoeg), gebracht met een wormstekige beeldvoering waarin je de klappen van ver ziet aankomen, en ingepast in een scenario dat kant noch wal raakt. Waarom Hollywood dit soort paranormaal gezwets blijft financieren is echter de ware horror die in de film schuilt. Cusack toont moeiteloos aan in deze film waarom hij tegenwoordig op quasi geen enkel A-lijstje meer opduikt. Cusack straalt verveling uit, wisselt om de haverklap van instelling, van agressief over cynicus tot berustend in zijn lot en weer terug, wat allemaal de geloofwaardigheid van dit vehikel als een pudding doet ineenzakken. Bovendien ziet hij er met zijn zonnebril en
strooien tits uit als de Lidl-versie van Eddy Wally; het enige wat goed geacteerd is is hoe hij stelselmatig tijdens zijn beproeving in kamer 1408 een fles whisky leegzuipt. Wellicht krijgen we hier een knap staaltje van
method acting te zien, en was het tijdens de opnames een echte fles whisky, zodat Cusack deze amechtige herinnering zo snel mogelijk zou kunnen verdrinken in een plas alcohol. Samuel L. Jackson op de affiche hebben staan is meestal ook een garantie om nietsvermoedende cinemagangers in de bioscoop te lokken; de man heeft kennelijk aan zijn vijf minuten acte de présence een vette cheque overgehouden, want het enige wat we uit zijn performance kunnen afleiden is dat hij na de laatste draaidag deze snel is gaan verzilveren, want hier ziet hij eruit alsof hij alle minuten uit de startblokken kan schieten richting dichtstbijzijnde bank.
BEELD EN GELUID
Waarom slechte films als deze altijd een puike transfer meekrijgen, zal wellicht een raadsel zijn waar zelfs Stephen King het antwoord niet op weet. Het beeld is verbazend goed: alle details komen desondanks erg geprononceerd uit de nogal duistere hoekjes en kantjes van kamer 1408. De meeste kleurpaletten in de film zijn eerder koud en afstandelijk, en bijvoorbeeld de besneeuwde kamer ziet er piekfijn wit uit. De Engelse DTS 5.1-track klinkt uitstekend ruimelijk: de subwoofers hebben zowat voortdurend werk van zodra de deur achter Cusack dichtvalt. De subwoofer is sporadisch zeer aggressief, en overstemt wel wat de overige geluiden. De dialoog blijft echter netjes vooraan in de centerspeakers zitten. De Dolby Digital 5.1-track is eraan gewaagd.
EXTRA'S
De bonussectie is terug te vinden op een tweede disk. Hierop vinden we onder meer een
trailer (2:25) terug die nogal veel spoilers bevat (alhoewel, u ziet de plot inclusief alle gaten erin van mijlen ver aankomen), enkele statische pagina's met
liner notes en een
fotogalerij met maar liefst tien (!) foto's. In het korte
interview John Cusack on 1408 (2:31) vertelt de hoofdacteur over zijn ervaring met de film, en in
Inside Room 1408 (2:08) bezoeken we de set. De
twee alternatieve eindes (10:35) breien een minder gelukkig einde aan de film. Op de
Red Carpet Premiere (25:09) beantwoorden cast en crew op vrij geïmproviseerde wijze vragen van de pers. De hoofdbrok bestaat uit
Interviews met cast & crew (35:51) duidelijk uit een elektronisch persbericht gelicht. Aan het woord komen: Samuel L. Jackson, John Cusack, Mary McCormack en Mikael Håfström. Tot slot kan u nog enkele
cross-promotionele trailers bekijken
CONCLUSIE
Als dit genre films uw ding is, kan ik u alvast garanderen dat de beeld-en geluidskwaliteit erg fijn boven de middelmaat zitten. De film zelf is een afschuwelijke draak van een prent die ik op elke denkbare manier moet afraden.